• 16.103 nieuwsartikelen
  • 179.419 films
  • 12.316 series
  • 34.171 seizoenen
  • 650.204 acteurs
  • 199.408 gebruikers
  • 9.401.259 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Mooie bronzen plak voor Sifan Hassan. Die eerste twee waren duidelijk twee klassen beter dan de rest.

Goed gedaan van Sifan Hassan na de teleurstelling op de 1500.

eRCee

• 13450 berichten
  • 1981 stemmen

Geweldig voor haar, mooi ook om haar blijdschap te zien na de teleurstelling eerder. Een van de sympathiekste Nederlandse sportsters.

mjk87 (moderator films)

• 14602 berichten
  • 4559 stemmen

Hassan vind ik ook bijzonder sympathiek ja.

Race zelf was wel minder dan bij de mannen, die gingen met meer man naar de finish en dat bleef langer spannend. Maar al met al wel een heerlijke week met mooie sport gezien.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Als haar interviews ooit op dvd uitkomen ben ik erbij

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

Federer verviel weer in zijn oude patroon van slice backhands en minder aanvallend spelen. Zie daar, hij verliest van Zverev. Cincinnati gelukkig wel een snellere baan (net als de US Open), maar Roger moet wel even een tandje bij gaan schakelen om straks die Year-end-No 1 te kunnen pakken.

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4097 stemmen

Vond hem het hele toernooi al niet echt gemotiveerd overkomen. Ongeschoren uiterlijk ook. Maar volgens mij verloor the Fed express naar aanleiding van Wimbledon ook in het "oefentoernooitje". Ik denk dat ie dit puur doet om z'n ritme te behouden.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4637 stemmen

Zou wat last hebben van de rug ook, niks ernstig maar kan me wel voorstellen dat die niet 100% voluit ging.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

De komende week weer sensatie in de schaakwereld.

Gary Kasparov, voormalig wereldkampioen (1985 - 2000), 20 jaar onafgebroken aanvoerder van de wereldranglijst (1985 - 2005), en door velen gezien als de beste schaker aller tijden, komt weer even van zich laten horen (en hopelijk ook zien).

In St. Louis speelt hij vanaf vanavond drie dagen een rapidschaaktoernooi* en dan op donderdag en vrijdag nog een snelschaaktoernooi**. Tegenstanders zijn voornamelijk wereldtoppers (Aronian, Anand, Nakamura, Karjakin, Caruana), en enkele andere zeer sterke spelers (Nepomniatchi, Le Quang Liem, Dominquez Perez en Navarra). 5 top10-spelers en 4 spelers die tot de top30 horen.

Helaas heeft Magnus Carlsen, de huidige wereldkampioen, dit toernooi laten schieten. Dit was voordat bekend was dat Kasparov mee zou doen. Carlsen heeft daar ontzettend spijt van, net als de rest van de schaakliefhebbers overal ter wereld.

Het wordt smullen geblazen. Kasparov: The Boss, The Beast, The Monster with a Thousand Eyes... 54 jaar oud inmiddels. Wat gaat hij laten zien?

Dit wordt het eerste toernooi dat officieel FIDE-gerated is (weliswaar Rapid- en Blitzrating) waaraan Kasparov meedoet, sinds hij zich in 2005 (als nummer 1 van de wereldranglijst!) terugtrok uit de schaakwereld. (Om een mislukt avontuur als politicus te beginnen.)

* Bij het rapidtoernooi hebben de spelers 25 minuten per persoon voor alle zetten, plus 10 seconden extra tijd per zet.

** Bij het blitztoernooi hebben de spelers 5 minuten per persoon voor alle zetten, plus 3 seconden extra tijd per zet.

Bij het rapidtoernooi spelen de deelnemers éénmaal tegen elkaar, bij het blitztoernooi spelen ze twee keer tegen elkaar (dan heeft elke speler dus een partij met wit en een partij met zwart tegen alle opponenten).

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4097 stemmen

Graaf Machine schreef:

Helaas heeft Carlsen, de huidige wereldkampioen, dit toernooi laten schieten. Dit was voordat bekend was dat Kasparov mee zou doen. Carlsen heeft daar ontzettend spijt van, net als de rest van de schaakliefhebbers overal ter wereld..

Begrijp zn keuze wel. Straks loopt ie onverhoopt tegen een blessure op, hij moet wel topfit aan het volgende toernooi kunnen beginnen.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Begrijp zn keuze wel. Straks loopt ie onverhoopt tegen een blessure op, hij moet wel topfit aan het volgende toernooi kunnen beginnen.

Hij zou moeiteloos het volgende toernooi hebben laten schieten als hij tegen Kasparov had kunnen spelen. Maar ja, contractuele verplichtingen etc....

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

Federer meldt zich af voor Cincinnati. Dit garandeert Nadal van de nummer 1 positie volgende week. Hoop dat de meastro wel gewoon aan de US Open mee kan doen zeg..

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Op de website ChessBomb kun je niet alleen zo ongeveer elk goed toernooi volgen, maar ook wordt elke partij van computerevaluatie voorzien. Hierbij moet gezegd worden dat in kritieke situaties de computerevaluatie nog vaak onderdoet voor de menselijke evaluatie (mits gedaan door wereldtopspelers), maar de computerevaluatie is verder wel heel goed.

Er zijn veel meer van deze sites, maar het leuke bij Chessbomb is dat de computerevaluatie in kleur laat zien hoe goed de zet is (nogmaals: volgens de computer).

Goede zetten zijn helder blauw, slechte zetten zijn fel rood, en daartussen zit een aflopende schakering (via laf grijs).

De eerste partij van Kasparov liet vrijwel alleen mooi blauwe zetten zien, grijs en zeker rood waren vrijwel compleet afwezig. Geweldig.

De partij eindigde in remise, tegen Karjakin, maar toch een goede indicatie van het niveau van de Oude Man.

Straks, om half tien onze tijd, begint de tweede partij. Dan mag Kasparov met zwart tegen Hikaru Nakamura. Nakamura is de man aan wie veel schaakliefhebbers een beetje een hekel hebben omdat hij arrogant schijnt te zijn.

Ik zeg met nadruk "schijnt" want zeker weten doe ik het niet. Nakamura heeft namelijk ook veel fans, onder wie ikzelf. Hij is wat mij betreft een kerel met een uitgesproken mening en zonder angst in zijn spel. Dat mag ik wel. Arrogantie wordt niet zelden verward met zelfverzekerdheid.

Laat de Kroatische Azerbeidzjaan maar zien wat hij kan tegen de Amerikaanse Japannees!! Hup Allebei!

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Wow! Kasparov begon erg goed tegen Naka, maar aan het eind kwam hij toch in de problemen. Ik kneep hem echt (want ben heel erg voor Kaspa). Toch wist Kasparov er nog miraculeus een remise uit te persen. Jammer voor Naka, maar wat geweldig toch, die ouwe kerel is nog niet zo 1,2,3 verslagen. Hup Gary. Nu op naar de derde partij voor vanavond. Ik weet nog niet wie de tegenstander van Het Beest is, maar dat horen jullie spoedig. Met twee remises kan Opa Kasparov toch zeker tevreden zijn.

Stand na twee ronden:

Karjakin, Sergey 1.5

Nepomniachtchi, Ian 1.5

Nakamura, Hikaru 1.5

Kasparov, Garry 1

Dominguez Perez, Leinier 1

Le, Quang Liem 1

Aronian, Levon 1

Caruana, Fabiano 1

Anand, Viswanathan 0.5

Navara, David 0

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

In de derde ronde, de laatste ronde van vandaag, mag Kasparov het opnemen tegen de Cubaan Leinier Dominguez Perez. Kasparov heeft wit.

Eigenlijk moet Kasparov dit toch wel winnen. Natuurlijk is Leinier een vreselijk sterke speler, maar toch beduidend minder dan de wereldtoppers als Karjakin en Nakamura, die hij eerder deze avond op remise wist te houden.

Aan de andere kant is Dominguez een Cubaan, en zoals ieder die schaken liefheeft weet: De derde Wereldkampioen, José Raul Capablanca, ook vaak genoemd als "De Beste Schaker Ooit", was een Cubaan...

Spannend. Jullie horen nog hoe het gelopen is.

Oh ja, de ronde begint om 23.00 uur hiertijd, en is te volgen op ChessBomb

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

En ook de derde partij van Kasparov is in remise geëindigd.

Ergens wel teleurstellend, maar dan moet ik mezelf ook wakker schudden en duidelijk maken dat Kasparov dus echt al oud is. Hij is niet meer de Kasparov van 20 of 30 jaar geleden. Drie remises tegen spelers die NU tot de top behoren is heel goed.

Morgen gaan we verder, met de onverslagen Kasparov alsnog hoog in het klassement. We zullen zien...

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Helaas is het Kasparov ook in de vierde partij niet gelukt een vol punt te scoren.

Tegen de wereldtopper Levon Aronian uit Armenië bleef hij met zwart steken op remise. Wel had de superkampioen van weleer gedurende de hele partij een licht overwicht (als we Stockfish mogen geloven), maar Kasparov verbruikte veel te veel tijd, en dat leidde er uiteindelijk toe dat hij een paardeindspel met een pluspion niet kon winnen.

Kasparov zal minder tijd moeten verspillen in het begin van zijn partijen, anders wordt het moeilijk voor hem om wel een partij te winnen. Maar aan de andere kant: vier remises betekent ook dat je nog ongeslagen bent, en dat zal hem wel deugd doen.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

In de vijfde ronde heeft Kasparov dan eindelijk zijn remisereeks weten te beëindigen. Helaas niet met een winst. De sterke rapidspeler Nepomniatchi (vierde op de wereldranglijst van rapidschaak), was Kasparov de baas. Nu is het afwachten of de 13e wereldkampioen zich herpakt, of dat hij ijzer met handen probeert te breken en een teleurstellend slot zijn deel gaat worden.

De stand na 5 van de 9 ronden:

1 Nepomniachtchi, Ian 3.5

2 Caruana, Fabiano 3.5

3 Le, Quang Liem 3

4 Dominguez Perez, Leinier 2.5

5 Nakamura, Hikaru 2.5

6 Aronian, Levon 2.5

7 Karjakin, Sergey 2

8 Kasparov, Garry 2

9 Anand, Viswanathan 2

10 Navara, David 1.5

De voormalige wereldkampioenen Kasparov en Anand kunnen het toch niet helemaal bolwerken tegen de jonkies. Wat verder opvalt is dat de wereldsubtoppers Nepomniachtchi en Le het beter doen dan huidige topspelers als Nakamura, Aronian, Karjakin en Anand.

In ronde 6, de laatste ronde van vandaag, krijgen we de "Klassieker" Anand - Kasparov. Samen meer dan 100 jaar oud. Beide voormalig wereldkampioen. Anand is de enige speler die (vaak zelfs) nog tegen Kasparov heeft gespeeld. Kasparov is 54, Anand is 47.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

En de clash tussen de voormalige wereldkampioenen is, wederom, een remise geworden. Zowel de leeftijd als het gebrek aan ritme en wedstrijdervaring lijken Kasparov parten te spelen. Weer had hij kansen, maar eerlijk gezegd had Anand die ook.

De remise kwam vrij snel na een grote afruil. Een eindspel met louter pionnen en ongelijke lopers bleef over. Dat is dan toch vaak wel niet te winnen voor beide partijen.

Met 2,5 uit 6 doet Kasparov het redelijk, maar ook niet meer dan dat. Hopelijk weet hij morgen in elk geval een partij te winnen, anders voelt het toch wel als een teleurstelling. Maar net als gisteravond moet ik me wel beseffen dat 2,5 uit 6 tegen de wereldtop voor een 50plusser die al 12 jaar uit het wedstrijdschaak weg is geweest toch een prachtige prestatie is.

Stand na de tweede dag (6 ronden):

1 Nepomniachtchi, Ian 4

2 Le, Quang Liem 3.5

3 Aronian, Levon 3.5

4 Caruana, Fabiano 3.5

5 Nakamura, Hikaru 3.5

6 Dominguez Perez, Leinier 3

7 Karjakin, Sergey 2.5

8 Kasparov, Garry 2.5

9 Anand, Viswanathan 2.5

10 Navara, David 1.5

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Zeer pijnlijk.

Tegen David Navara kwam Kasparov niet heel lekker uit de opening, maar met enkele goede zetten wist hij terug te komen en zowaar een huizenhoog gewonnen stelling te bereiken. Niets leek de eerste winst voor de Grand Old Man nog in de weg te staan.

En toen.... deed hij zichzelf de das om. Hij raakte het spoor volledig bijster en gaf de winst weg. Gaf zelfs de remise weg, en de tweede nul van het toernooi was daar. Tegen de staartloper nog wel. Nu is Kasparov zelf (gedeeld) staartloper.

Wat zal hij ondertussen spijt hebben van zijn deelname aan dit toernooi. Heel jammer, zo'n pak slaag gun je die man niet. Maar hij is er zelf verantwoordelijk voor.

Ik denk niet dat we na deze week Kasparov nog vaak in de schaakarena zullen zien.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Nou, daar is een wonder gebeurd.

Kasparov speelde in de voorlaatste ronde tegen de koploper [edit: hij was geen koploper meer, maar nummer 3], Quang Liem Le, en stond al weer snel heel veel in tijd achter. De stelling was wel remiseachtig, maar met nog minder dan een minuut voor The Boss, en 10 minuten voor de Vietnamees, kon er weer van alles mis gaan voor Kaspy.

Toen gaf de Vietnamees gewoon een volle toren weg. 1-0 voor Kasparov derhalve. Een vreemde overwinning, niet verdiend op grond van deze partij, maar wel verdiend op grond van het peil dat Kasparov in eerdere partijen liet zien.

Het kwartje viel gewoon eens de goede kant op.

Overigens: aanvankelijk dacht ik dat het speeltempo 25 minuten pppp plus 10 seconden increment was, maar het is 25 minuten pppp plus 10 seconden delay. Dat is een erg groot verschil. Bij increment kun je tijd sparen, bij delay niet.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

En dat was het dan. The Return of the King eindigde in een koningsdrama.

Tegen de Italiaanse Amerikaaan, of Amerikaanse Italiaan, Fabiano Caruana, kon Kasparov het niet redden. Zijn derde nul dit toernooi. Ik vrees voor Kasparov in het komende blitztoernooi, want hij heeft echt veel te veel tijd nodig om zetten te vinden.

Op zich is 3,5 uit 9 voor een 54-jarige niet slecht, maar van Kasparov had ik toch meer verwacht. Heel jammer, maar het is niet anders. Het was prachtig om te zien, maar de klok kan ook in het schaken niet teruggedraaid worden.

Als je al 12 jaar niet meer speelt, en je wordt wel ouder, dan kun je niet meer tegen de jeugd op.

De eindstand in het rapidtoernooi van St. Louis is:

1 Aronian, Levon 6

2 Nakamura, Hikaru 5.5

3 Caruana, Fabiano 5.5

4 Nepomniachtchi, Ian 5

5 Dominguez Perez, Leinier 4.5

6 Le, Quang Liem 4

7 Karjakin, Sergey 4

8 Kasparov, Garry 3.5

9 Anand, Viswanathan 3.5

10 Navara, David 3.5

Kleine troost voor Kasparov is dat zijn generatiegenoot, en mede-exwereldkampioen, Anand, ook gedeeld laatste is geworden.

Slot.

Joy4ever

• 4626 berichten
  • 1849 stemmen

Froome gaat met twee vingers in de neus winnen vrees ik. De haai wordt als zijn grootste belager genoemd maar daar zit helaas al wat sleet op. El Pistolero kan het ook niet meer. Zeker met die lange tijdrit zal het meer een strijd voor best of the rest zijn. Maar ik laat me graag verrassen. De condor wellicht.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

De Tataar natuurlijk! En het blok Yates - Chaves - Yates.

De Condor doet trouwens niet mee...

Graaf Machine schreef:

En dat was het dan. The Return of the King eindigde in een koningsdrama.

Topverslagen!

Joy4ever

• 4626 berichten
  • 1849 stemmen

Ach, dat is Gesink idd. Ik doel op Kelderman. Die heeft dus (nog) geen bijnaam

Chaves verwacht ik weinig van eerlijk gezegd. Wel benieuwd wie de broederstrijd gaat winnen!

Joy4ever

• 4626 berichten
  • 1849 stemmen

Sammy heeft trouwens ook gesnoept, oioi. Geen Vuelta derhalve voor onze sympathieke Spanjool.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Joy4ever schreef:

Froome gaat met twee vingers in de neus winnen vrees ik. De haai wordt als zijn grootste belager genoemd maar daar zit helaas al wat sleet op. El Pistolero kan het ook niet meer. Zeker met die lange tijdrit zal het meer een strijd voor best of the rest zijn. Maar ik laat me graag verrassen. De condor wellicht.

Dat zou bijzonder knap zijn van Froome. Hij wordt dan pas de derde renner in de geschiedenis die de Tour en de Vuelta in één seizoen wint. De andere twee waren Anquetil (1963) en Hinault (1978).

In die tijd werd de Vuelta overigens in het voorjaar gereden (deels overlapping met Giro), dus feitelijk zou het Froomes prestatie uniek maken.

Dat is niet echt iets om te vrezen, vind ik, meer iets moois om mee te maken.

Overigens moet ik nog maar zien of Froome gaat winnen, en met twee vingers in de neus lijkt me al helemaal niet haalbaar.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Joy4ever schreef:

Ach, dat is Gesink idd. Ik doel op Kelderman. Die heeft dus (nog) geen bijnaam

Wielco

De Bever

KelderMerckx

Kies maar

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Nog even terugkomend op het schaken in St. Louis, met Kasparov.

Waar ik dacht dat er een rapidtournooi en een blitztournooi gehouden werden, blijkt het feitelijk één tournooi te zijn, met 9 ronden rapid, en 18 ronden blitz. Vanavond en morgen worden de blitzronden gespeeld. De eindstand wordt opgemaakt over alle 27 ronden, waarbij de rapidronden dubbel tellen ten opzichte van de blitzronden.

Van de blitzronden ga ik niet na elke partij een berichtje schrijven, want dan krijg ik vingerkramp (en val ik te veel in herhaling), maar aan het eind van de avond hoop ik wel een overzichtje te kunnen geven van de eerste 9 ronden blitzschaak.

Reminder: het blitzschaak is 5 minuten per persoon + 3 seconden delay (de eerste 3 seconden van je beurt loopt de klok nog niet).

Nog kans voor revanche voor Kasparov !

starbright boy (moderator films)

• 22485 berichten
  • 5149 stemmen

Vuelta vandaag. Lastiger te voorspellen dan de Tour maar laat ik maar eens een poging doen. Een top 15.

1. Chris Froome

Ik ben veel minder overtuigd dan bij de Tour, maar toch zet ik hem hier. Voor hem: Hij leek minder te slijten in de derde week Tour. Lijkt zijn vormpiek anders te hebben gelegd. Hij heeft een betere ploeg mee dan vorig jaar in de Vuelta (Poels!). En vorig jaar was hij behoorlijk dichtbij op die stevige off day van hem en vooral zijn ploeg na. Anderzijds heb ik het idee dat Froome inlevert op explosief klimmen. En dat is juist in de Vuelta vrij belangrijk. En de dubbel Tour-Vuelta lijkt dan wel realistischer dan Giro-Tour, het is wel nog langer geleden dat het iemand lukte.

2. Esteban Chaves

Zijn vorm is onzeker, maar hij is wellicht frisser na een Tour die hij vooral leek te rijden om weer wedstrijdritme op te doen en zou dan weleens de concurrent van Froome kunnen worden.

3. Adam Yates

Teamgenoot. Orica staat zo'n beetje met hun best mogelijke team aan de start. Dat betaalt zich uit.

4. Vincenzo Nibali

Ik denk dat er iets sleet op Nibali zit.

5. Marc Soler

Heeft niemand boven zich bij Movistar en gaat daar gebruik van maken.

6. Wilco Kelderman

Is gretig. De comeback gaat lukken.

7. Ilnur Zakarin

Wint vast ook een mooie etappe

8. Fabio Aru

Gaat tegenvallen

9. Miguel Angel Lopez

Zal nog wat wisselvallig zijn maar zal na een moeilijk seizoen enigszins bevestigen.

10. Wout Poels

In de schaduw van...

11. Simon Yates

Zal zich soms offeren voor anderen

12. Dominico Pozzovivo

13. Alberto Contador

Stopt op tijd

14. Jaime Ronson

15. Jarlinson Pantano

Jungels, Kruijswijk en Bardet gaan niet uitrijden. Jungels is nergens op gebaseerd voorgevoel, Kruijswijk is de pessimist zijn zodat het niet tegenvalt en Bardet is te diep gegaan in de Tour.

Twee etappezeges voor Nederland om het gemiddelde vast te houden van de grote rondes de laatste twee jaar. Oomen breekt door met een etappezege en Poels wordt door Froome een mooie bergrit gegund.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Gedurfd om Chavito zo hoog te zetten. Ik houd het op de volgende top 5:

1. Froompie

2. Nibali

3. Zakarin

4. A. Yates

5. MA Lopez

De laatste ook omdat Aru gaat falen. Contador kan zich beter richten op een etappe. Echt hopen dat de Tataar zijn klasse eens drie weken kan tonen en podium kan rijden...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.