- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
mjk87 (moderator films)
-
- 14614 berichten
- 4562 stemmen
Zalige pot tennis inderdaad.
happie
-
- 6254 berichten
- 426 stemmen
Muller dus. Wel verdiend. Evenaring van zijn beste grand sla resultaat, maar deze vijfsetter gaat hij wel voelen tegen Cilic. Die haalde het juist vrij eenvoudig.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Voor mijn part mogen ze bergetappes beperken tot 1 col en aankomst boven. Direct knallen van het begin en niet meer die gevaarlijke afdalingen. Al zoveel jaar zit ik te wachten dat de tour weer eens spannend wordt maar het komt er niet van (laatste interessante vond ik toen Nibali won). Van de giro daarentegen heb ik al erg gesmuld de laatste jaren. Het lijkt enkel spannend te zijn als de grote favoriet (in dit geval Froome) er niet bij is of moet opgeven. En als ie pech heeft zoals vorig jaar toen ie te voet stond wegens het knallen tegen een motor en eigenlijk het geel verloor kwam de organisatie tussenbeide.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Dat is echt een van slechtste ideeën die je kan bedenken als je het wielrennen aantrekkelijk wil laten zijn... Direct knallen met alleen een col als finish? Dalen hoort er gewoon bij (maar sommige afdalingen kunnen te gevaarlijk zijn), opvolging van meerdere bergen is noodzakelijk en graag met nog wat vallei ertussen.
Onderhond
-
- 87627 berichten
- 12903 stemmen
Een beetje vallei kan best, maar 35km zoals in de vorige rit is niet bepaald fijn voor het verloop van de etappe. Afdalingen horen er inderdaad gewoon bij, zou jammer zijn om die te laten vallen (pun intended).
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dat is echt een van slechtste ideeën die je kan bedenken als je het wielrennen aantrekkelijk wil laten zijn... Direct knallen met alleen een col als finish? Dalen hoort er gewoon bij (maar sommige afdalingen kunnen te gevaarlijk zijn), opvolging van meerdere bergen is noodzakelijk en graag met nog wat vallei ertussen.
Uiteraard is het een gek idee maar de huidige vorm is gewoon niet aantrekkelijk. Niet elke bergetappe hoeft zo te zijn als ik voorstel maar 1 of 2 knaletappes kunnen volgens mij geen kwaad. Kan aan mij liggen maar waarom slaagt de tour er niet in om een interessante strijd te geven voor het geel terwijl ik dat bij de giro wel zie. En de suprematie van Froome en zijn ploeg Sky tja zij zetten alles op de tour. Bij Armstrong was dat ook zo.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Bouhanni deelt een tik uit aan een mederenner en wordt bestraft met 180 euro en 1 minuut tijdstraf, terwijl hij op anderhalf uur staat in het klassement. Over met twee maten meten gesproken. Pff.
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Bouhanni deelt een tik uit aan een mederenner en wordt bestraft met 180 euro en 1 minuut tijdstraf, terwijl hij op anderhalf uur staat in het klassement. Over met twee maten meten gesproken. Pff.
Die Fransen zijn schaamteloos
Over aantrekkelijker maken:
In Parijs-Nice doen ze nog weleens een ochtend- en middagetappe (bv een korte heuvelrit en een korte tijdrit). Is een variatie hierop niet een idee? Dan kun je alsnog bepaalde steden aandoen en de sprinters happy houden.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Bouhanni brengt zijn collega alleen niet in gevaar. Een terechte corrigerende tik.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
In Parijs-Nice doen ze nog weleens een ochtend- en middagetappe
De laatste 30 jaar toch ook al niet meer?
Verder waren de bergetappes tot dusver toch juist erg spectaculair? Aankomst boven op La Planche (dat is dan toch een knaletappe?), aankomst na een plateau, aankomst na een afdaling. Donderdag een prachtige laatste 50K, vrijdag een korte spektakeletappe van 100 kilometer.
Uiteindelijk zijn er wel te weinig bergetappes en vooral te weinig (zware) aankomsten bergop... Dat de Giro al een paar decennia veel zwaarder en leuker en spectaculairder is, is een waarheid als een koe.
starbright boy (moderator films)
-
- 22488 berichten
- 5151 stemmen
Om die ochtend- en middagetappes weg te krijgen (die had je vroeger in de Tour ook) hebben de renners een jaar of 35 terug nog weleens gestaakt.
Mat_
-
- 737 berichten
- 1336 stemmen
Dat lijkt me qua logistiek ook gewoon haast onmogelijk als je ziet hoe groot de tour is geworden.
-
- 22488 berichten
- 5151 stemmen
Uiteraard is het een gek idee maar de huidige vorm is gewoon niet aantrekkelijk. Niet elke bergetappe hoeft zo te zijn als ik voorstel maar 1 of 2 knaletappes kunnen volgens mij geen kwaad. Kan aan mij liggen maar waarom slaagt de tour er niet in om een interessante strijd te geven voor het geel terwijl ik dat bij de giro wel zie. En de suprematie van Froome en zijn ploeg Sky tja zij zetten alles op de tour. Bij Armstrong was dat ook zo.
Die knaletappes gaan helemaal niets helpen omdat Sky ze makkelijk zal kunnen controleren. Ze worden niet uitgeput. Gaan waarschijnlijk precies het tegengesteld effect hebben.
Probleem met de Tour zit hem eerder in het laatste stuk van je tekst en is bovendien eigenlijk al heel lang zo. Er is in de Tour gewoon een keer in de zoveel tijd een renner die zo goed is (of een renner met een team dat zo goed is), dat hij een aantal jaren domineert. Dat begon met Anquetil begin jaren '60 en heeft veel te maken met het feit dat de Tour nu eenmaal de belangrijkste wedstrijd is. Na hem kwamen Merckx, Hinault, Indurain, Armstrong en misschien nu Froome. Sinds de eerste winst van Anquetil hebben zij van de 60 tours de helft gewonnen (en dan reken ik voor het gemak Armstrong nog mee). Het enige dat je kunt proberen is flink varieren in parcours en proberen etappes neer te leggen waarbij teamcontrole niet eenvoudig is. Het is niets nieuws. En heft de populariteit van de Tour nooit echt aangetast. Overigens is Froome van deze rij veruit het minst dominant voor mijn gevoel.
Er is wel een ander effect merkbaar de laatste jaren: de Giro en Vuelta worden waardevoller en belangrijker dan eerst, zonder de positie van de Tour echt aan te tasten overigens. Het veld is veel internationaler dan vroeger en dit jaar kwam het niveau van de bezetting van de Giro erg dicht bij de Tour.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Volgens mij ligt een groot deel van het 'lamlendige' koersen in het gebruik van die oortjes. Nu krijgen de renners ieder ogenblik en gans de koers richtlijnen van hun sportdirecteur die soms kilometers verwijderd zit en bepaalde situaties niet naar waarde kan inschatten. De renners rijden niet meer hun koers. Oortjes ja, maar alleen te gebruiken door de organisatie en alleen voor veiligheidsmededelingen aan de renners. laat de renner weer renner zijn...
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Tijdje op vakantie geweest, maar wil vooral nog even zeggen dat het volgens mij niet het wachten op Froome raar was, maar juist het aanvallen (overigens is er op Dumoulin ook zeker 1 minuut gewacht en als die rare wit-Rus er niet was geweest hadden ze hem wellicht helemaal terug laten komen). Daarnaast zie ik niet in waarom het al gelopen race zou zijn. Na een aankomst bergop en een zware bergetappe staan er nog twee concurrenten (met goede ploegen) binnen de minuut. Ik kan me geen Tour-overwinning van Froome herinneren waarin dat ook zo was. Froome is de topfavoriet uiteraard, maar dat was hij vooraf ook al.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Denk dat speedy23 hier een goed punt heeft. In de Formule 1 doen ze hun best om radioverkeer tussen rijder en crew te beperken en de rijders zoveel mogelijk te laten racen.
starbright boy dat klopt allemaal wat je zegt. Ondanks dat de strijd voor de eindoverwinning vaak niet spannend is (tenzij de grote favoriet wat voor krijgt of er niet bij is) de Tour lijk niet echt veel aan populariteit moet inboeten bij de wielerliefhebbers. Er zijn mensen die het wielrennen niet zo volgen maar wel ieder jaar de Tour kijken. Dus ondanks dat ik vaker hoor ook bij commentatoren dat het saai is maar ze blijven dan toch iedere keer hopen dat het gaat losbarsten en na weer een tour met weinig spanning om het geel is er ieder jaar weer de gekte.
Ik denk ook dat de TV en persaandacht voor de tour tov giro en vuelta er voor iets tussen zit. Had een andere zender dan Eurosport de uitzendrechten gehad (zoals NOS en/of VRT) er zou meer over gesproken worden. Maar ook de Belgische kranten bleven oppervlakkig over de giro terwijl de tour een aparte rubriek krijgt van 10 pagina's of zo met de hele uitslaglijst van de eerste tot de laatste en tijdverschillen en dan nog eens de hele tussenstand. De giro een top 5 van ieder klassement en de rit. Iedere keer is er op voorhand een tourgids bijlage met alle ploegen en renners en uitgebreid profiel van iedere rit en meer. Giro noppes, een vermelding en overzicht van de ritten in de algemene wielergids in maart. En dat voor een 100ste editie. Tijdens de giro was er meer aandacht hier voor de Ronde van België die 2 keer niks voorstelt.
Publiciteit en veel media aandacht en telkens uitpakken met hoe dicht de Tour bij de mensen staat, je mag gratis gaan kijken en de renners aanmoedigen. Onoplettende toeschouwers al of niet zat zijn een gevaar en dan de weg zo smal maken en dan met dat idote vuistje, vlaggetjes of andere hinderlijke gadgets. Het stoort me al vele jaren en iedere keer hoop ik dat ze er iets aan doen, maar alweer niet.
De giro van 2015 denk ik die Contador won had een rit een beklimming op een niet geasfalteerde stoffige weg, nu dat vond ik geweldig. Ik weet nog dat ik toen reageerde van ha dat zal je in de tour niet zien. En ondanks dat het hele tourgebeuren mij overkomt als een diva, blijf ik hopen dat er dan toch af en toe een knappe aanval gebeurt. Andy Schleck deed ooit zo eens een lange vlucht in een bergeatappe. Het leverde hem het geel op maar de tour werd uiteindelijk gewonnen door Evans. Iban Mayo won ooit op indrukwekkende wijze op Alpe d'Huez. Marco Pantani man een van de laatste klimmers die mijn hart sneller deed slaan als hij op de trappers ging staan om op een bergflank aan te vallen. Naar mijn gevoel ook de laatste gevleugelde klimmer die een tour won (weliswaar ook dankzij een enorme inzinking van Jan Ullrich). Contador kon ook vliegen in zijn beste periode maar kon ook het verschil maken in tijdrijden. Maar een puur klimmerstype hoezeer ik dat ook wil zal de tour niet winnen en ook het bergklassement gaat meestal niet naar de rasklimmers. Een zekere Laurent Jalabert (totaal geen klimmer meer een spurter in zijn jongere jaren) won die zelfs 2 maal als ik me niet vergis. Heeft Virenque niet het record, meestal te danken aan lange ontsnappingen omdat hij een vrijgeleide kreeg maar als de echte groten in actie kwamen moest hij er genadeloos af.
Ik denk nog aan Rasmussen ook dat was een vlinder helaas het had niet mogen zijn...
Fillumon
-
- 2240 berichten
- 0 stemmen
Tannis nu
: Venus Williams bij laatste 4 ....
. Ik heb het dit jaar niet zo goed bij gehouden, dus of ze goede kans maakt om te winnen durf ik niet te zeggen.
Overigens, denk je van die Williams sisters verlost te zijn en bij absentie van Serena betere kans te maken, komt die Venus weer aan....nog een paar jaar (?) en dan al 2 decennia aan de top bij het vrouwentennis grosso modo...
-
- 22488 berichten
- 5151 stemmen
Groenewegen sprint steeds beter. Het is alleen jammer dat ene Marcel Kittel in de vorm van zijn leven steekt.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Nou, Roger. Als je Wimbledon nog een keer wil winnen, moet het dit jaar gebeuren. Je bent in vorm en Djokovic en Murray liggen eruit. Verslik je alsjeblieft niet.
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Vandaag dus zowel exit Murray (3-2 verloren van Querrey) en Djokovic (opgegeven tegen Berdych).
Federer en Cilic ook verder. Het zal wel voor Roger zijn.
SergioMalick
-
- 1244 berichten
- 1863 stemmen
Froome is niet onaantastbaar blijkt dus. Ik heb de wedstrijd niet kunnen zien, maar de ranglijst wordt er wel leuker en spannender op!
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
en als die rare wit-Rus er niet was geweest hadden ze hem wellicht helemaal terug laten komen
Wat typ jij nou
? Zakarin is een Rus!! En geen Wit-Rus. Bovendien stopte hij zijn aanval direct toen hij van zijn ploegleider hoorde dat die Belg in de Roze trui achterop was door pech. Wist dus niet wat er was en heeft desondanks nog zelfs excuses aangeboden na afloop.
Overigens vind ik in al die gevallen dat wachten onzin. Stel je voor dat ze dat doen in andere sporten, Hamilton die op Verstappen wacht omdat hij een probleem heeft. Of Kramer die gaat wachten op Bergsma omdat hij problemen heeft met zijn klapmechanisme....
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Wat typ jij nou
? Zakarin is een Rus!! En geen Wit-Rus. Bovendien stopte hij zijn aanval direct toen hij van zijn ploegleider hoorde dat de Roze achterop was door pech. Wist dus niet wat ervwas en heeft ook excuses aangeboden na afloop.
Oja, hij is een Tataar, er was iets mee kon ik me herinneren, maar Russische nationaliteit dus. Dat hij het niet geweten zou hebben lijkt me grote onzin, maar goed, hij zal inderdaad wel teruggefloten zijn door z'n ploegleider.
Verder is wielrennen geen sport tussen kurken (of blokjes) en is er ook geen safety-car. Er zijn ongeschreven regels in het peloton en in de meeste koerssituaties wordt hier logisch mee omgegaan.
-
- 22488 berichten
- 5151 stemmen
Heb de etappe met vertraging gezien (ja, dat doe ik op werkdagen bij eventueel interessante etappes) en hier pakt het parcours wel heel goed uit. Eindigen met zo'n naar explosief klimmetje op hoogte na een bergrit. En de etappe was bepaald weinig opzienbarend tot die laatste honderden meters. Dat maakt de hele etappe goed. Froome is nog niet verslagen, maar de Tour ligt weer wijd open. Zelden zo'n mooie sprint bergop gezien eigenlijk.
Aru in het geel en ik word steeds meer Bardet-fan. Met die lach pak je me zo in.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Aru in het geel en ik word steeds meer Bardet-fan. Met die lach pak je me zo in.
Sowieso is die nieuwe generatie Fransen met Bardetje, Barguil en Pinootje erg sympathiek te noemen. Doe daar nog G. Martin, Calmejane en Latour bij en ze hebben een mooi stel de komende jaren.
Mat_
-
- 737 berichten
- 1336 stemmen
Sowieso is die nieuwe generatie Fransen met Bardetje, Barguil en Pinootje erg sympathiek te noemen. Doe daar nog G. Martin, Calmejane en Latour bij en ze hebben een mooi stel de komende jaren.
David Gaudu!!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.