• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.148 gebruikers
  • 9.381.068 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

mjk87 (moderator films)

• 14544 berichten
  • 4522 stemmen

Of boksen, dat heeft sowieso de bekendste films van alle sporten.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Wat mij betreft hebben jullie allebei gelijk (hoewel mjk denk ik wel het meeste gelijk heeft). Niet toevallig wordt boksen ook vaak in één zin met schaken genoemd. Voor de buitenstaander is het meestal net zo onnavolgbaar wie er gaat winnen (tenzij één der partijen duidelijk overwicht heeft), en voor de insider kan de spanning ondraaglijk zijn.

Belangrijk is dat ik vandaag hopelijk een paar spannende uren tegemoet ga, en dat er maar weinigen zijn die dat met me kunnen delen is dan maar zo. Voor de overigen is er natuurlijk het obligate voetbal.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Voor de liefhebbers die niet weten waar goed live te volgen overigens: ChessBomb Arena

mjk87 (moderator films)

• 14544 berichten
  • 4522 stemmen

Maar in alle oprechtheid Graaf Machine, in hoeverre is dit als kijksport interessant? Is dit überhaupt geschikt voor tv, of moet je live aanwezig zijn met grote borden/schermen erbij die aangeven hoe de zaken ervoor staan?

Zo zag ik met de Spelen veel schietsport (ik zat in Duitsland), maar als kijksport is dat helemaal niks. Boogschieten ook niet trouwens. Het is spannend ja, maar het is lastig goed in beeld te zetten omdat je alleen de uitkomst ziet, niet de pijl (of kogel) ernaar toe.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Als kijksport is dit interessant als je weet wáár je naar moet kijken.

Natuurlijk kun je naar de lichaamstaal van de spelers kijken, maar dat houdt na een paar minuten of seconden wel op. Je kunt ook naar de "stelling" kijken, en die kan voor liefhebbers uren, dagen, jaren interessant blijven.

Juist met de komst van internet en geavanceerde computerprogramma's (die je een min of meer accurate evaluatie van de stelling en voortzetting kunnen geven), is schaken een fantastische sport geworden.

Vroeger moest je een dag, of langer, na een partij een klein stukje in een hoekje van een obscuur magazine zoeken om iets over een partij te weten te kunnen komen. Tegenwoordig kun je via internet alle SPANNENDE momenten live meemaken (ook jij, Onderhond).

Voor niet-liefhebbers valt er inderdaad weinig aan te beleven, daar kan ik, en de rest van de schaakwereld, natuurlijk niets aan doen.

Edit: in tegenstelling tot fysieke sporten gaat het bij denksporten natuurlijk om wat in de gedachten van de spelers gebeurt. Dat is logisch. En juist dat kan via internet goed worden overgebracht.

Maak niet de fout om te denken dat dit dan geen kracht kost, want urenlang geconcentreerd denken, en onder de spanning staan van geen fout te mogen maken, kan uitermate slopend zijn. Dat weet een prutsschakertje als ik zelfs.

mjk87 (moderator films)

• 14544 berichten
  • 4522 stemmen

Fijne start op Spa. Haalt het niet bij https://youtu.be/o02s_g5AUUE, maar toch.

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

En dan is je race na één bocht al weer over.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

En weer komt die kleuter ermee weg... Hoeveel moet hij doen om een penalty te krijgen?

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

Ohh een safety car. Hopelijk gunstig zodat ze aan kunnen sluiten.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Wat zou het mooi zijn om te kunnen volgen via internet wat die F1-coureurs meemaken in hun hoofd.

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

Zwolle84 schreef:

En weer komt die kleuter ermee weg... Hoeveel moet hij doen om een penalty te krijgen?

Wat doet hij precies verkeerd? Hij zit toch gewoon aan de binnenkant? (neem aan dat je Max bedoelt).

Jammer dat bij Ziggo niet ook bij F1 Engels commentaar aangezet kan worden. Bij PL voetbal kan het wel (en Spaans kun je Spaans commentaar mocht je dat willen).

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Roel- schreef:

(quote)

Wat doet hij precies verkeerd? Hij zit toch gewoon aan de binnenkant? (neem aan dat je Max bedoelt).

Lomp in een gat duiken dat er niet is. Aan de binnenkant zitten is hier juist fout, racelijn is links. Met zo'n lijn haal je de bocht in je eentje al nauwelijks tot niet, laat staan met twee Ferrari's naast je wiens complete race hij weer verpest heeft.

Te onervaren, te wild. Daarom mogen er dus geen tieners meer in de F1 debuteren.

Vreemd genoeg blijft hij ermee wegkomen. In de vorige races verdedigde hij ook al op manieren die niet zijn toegestaan.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Als je een gat ziet, is het er. Daar heeft leeftijd niets mee van doen.

Meer lef aub in de F1, het is al jarenlang saai.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Onzin, een 'gat' induiken zonder kans de bocht te halen is niet alleen dom maar ook onnodig gevaarlijk.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Als er een jury moet komen om te bepalen of een gat een gat is, schaf dan die sport af. Als je bang bent dat een concurrent een gevaarlijke manoeuvre maakt, doe dan niet mee. Het parcours ligt er, en daar mag een ieder gebruik van maken.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Spannend, met nog 7 zetten tot de tijdscontrole (zet 40) heeft Jorden nog meer dan een uur bedenktijd en Jan nog maar een paar minuutjes. Jorden staat met zwart heel goed, maar de winst is er nog niet. Ondertussen heeft King Loek een klein voordeeltje tegen Erik van der Doel, maar daar valt verder nog weinig over te zeggen.

kos

• 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Stiekem vind ik die AMG safetycars stukken vetter dan die F1 dingen.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Ik denk nu toch wel dat Jan Werle dit niet gaat houden, en dat Jorden van Foreest de nieuwe Nederlandse kampioen gaat worden. Erg bijzonder op zo'n jonge leeftijd. En dan heb ik hem ook nog horen zeggen dat hij graag beroepsschaker wil worden (wat voor een Nederlandse schaker niet vanzelfsprekend is). Mooie toekomst voor de Nederlandse schaakliefhebber.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Wordt vermoedelijk een toreneindspel, en dat is voor mijn soort spelers onmogelijk te analyseren.

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

Zwolle84 schreef:

(quote)

Lomp in een gat duiken dat er niet is. Aan de binnenkant zitten is hier juist fout, racelijn is links. Met zo'n lijn haal je de bocht in je eentje al nauwelijks tot niet, laat staan met twee Ferrari's naast je wiens complete race hij weer verpest heeft.

Te onervaren, te wild. Daarom mogen er dus geen tieners meer in de F1 debuteren.

Het is de start van een race. Dan weet je dat je daar met meer man tegelijk door die strakke bocht moet. Dat Vettel dan zo instuurt is ook gewoon vragen om problemen.

En wat betreft het te wild; hij wint niet in Barcelona door te wild op min of meer versleten banden te rijden. Ja hij verdedigt agressief, maar veel meer dan dat is het niet.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Dit kan nog een heel moeilijk eindspel worden, tussen Jorden en Jan. Elke zet kan cruciaal zijn. Lekker!

nummer2

• 447 berichten
  • 29 stemmen

Roel- schreef:

(quote)

Het is de start van een race. Dan weet je dat je daar met meer man tegelijk door die strakke bocht moet. Dat Vettel dan zo instuurt is ook gewoon vragen om problemen.

En wat betreft het te wild; hij wint niet in Barcelona door te wild op min of meer versleten banden te rijden. Ja hij verdedigt agressief, maar veel meer dan dat is het niet.

Z'n verdedigende manoeuvres met Raikonnen de afgelopen 10 minuten zitten wel op het randje denk ik. Hij zat daarstraks gewoon te slingeren voor Raikonen, veel te gevaarlijk voor de andere coureurs lijkt mij.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Niets zo gevaarlijk als waven in de remzone (in die vorige races). Hij reed hiervoor F3, daar zitten ze allemaal zo te hakken alleen rijden ze hier met heel ander materiaal.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Volgens de belangrijkste lijn van Stockfish heeft Jan Werle toch wel remise in handen, maar hoe betrouwbaar is dat, en kan Jan het vinden? Loek heeft het zich ondertussen ook niet makkelijk gemaakt met een kwaliteit minder tegen een pion.

SergioMalick

• 1233 berichten
  • 1840 stemmen

Zowel van het schaken als de F1 begrijp ik vrij weinig, maar zoals het hier gebracht wordt lijkt me schaken een stuk leuker.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Alles is leuker als je de ideeën erachter begrijpt.

Maar momenteel staat Loek er goed voor tegen Erik van den Doel, hoewel hem dat niets kan helpen omdat Jorden van Foreest (onthoud die naam!) gaat winnen van Jan Werle.

Jorden is een enorm talent, ver achternazaat van andere Van Foreesten van lang geleden die ook goed konden schaken.

Zelf een keer tegen hem gespeeld toen hij nog een jaar of acht was. Een duidelijke nederlaag voor mij.

Maar voorlopig:Loek lijkt te winnen, net als Jorden.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Lucky Loek heeft inmiddels het punt binnen. Als Jorden niet wint komt er een shoot out. Dat betekent dat de spelers 5-minutenpotjes tegen elkaar moeten gaan spelen. Als Jorden wel wint is dat natuurlijk buiten realiteit. Dan is Jorden kampioen.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Oh, zo mooi en zo spannend nu, tussen Werle en Van Foreest. Heerlijke pot.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

oJa, en dan ben je even elders, en dan is het over. Van Foreest Kampioen, en zwaar verdiend hoor. Vijfeneenhalf uit zeven, geweldige score!

 Schaker Jorden van Foreest heeft voor

het eerst de Nederlandse titel gepakt.

Zevenvoudig kampioen Loek van Wely werd

tweede.Erwin l'Ami werd gedeeld derde

met Erik van den Doel,die in 2011 de

titel deelde met Van Wely.

Van Foreest won in Amsterdam vijf van

zijn zeven partijen.De Groninger (17)

verloor alleen van Dimitri Reinderman en

speelde remise tegen Loek van Wely.

Met z'n titel zette Van Foreest na meer

dan een eeuw een familietraditie voort.

Zijn betovergrootvader Arnold Engelinus

van Foreest werd drie keer kampioen van

Nederland (1889,1893,1902) en ook diens

broer Dirk van Foreest veroverde drie

keer (1885,1886,1887) de titel.

Graaf Machine

• 9808 berichten
  • 1421 stemmen

Nou mensen, in november begint het echte werk weer. Het Kampioenschap om de Wereldtitel. Dan ga ik weer verslag maken. Dat is toch waar het om draait.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.