• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.917 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.971 gebruikers
  • 9.370.292 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

starbright boy schreef:

Ik hoorde laatst iemand pleiten voor herinvoering van de rode (tussensprint) trui om aanvallers meer te stimuleren. Dus extra tussenprints in bijna alle etappes leggen die alleen voor die trui gelden. En ook de bestaande tussensprints ook voor de rode trui laten gelden.

Ik vind de route van dit jaar tof maar er zijn inderdaad relatief weinig pittige aanvalsritten.

Wat ook moet (en vaak ook wel gebeurt) is dat je van deze vier er elk jaar minimaal een zou moeten hebben, maar misschien is twee nog wel beter:

1. Klimtijdrit

2. Kasseienrit

3. Gravelrit

4. Ploegentijdrit (deze lijkt wel uit te sterven tot mijn spijt).

Net als dat je Alpe D'huez eens per 3 jaar moet doen en Mont Ventoux elke vijf ongeveer.

Voorts heb ik graag ook af en toe de proloog terug. En een keer een ouderwetse tijdrit van minimaal 45 kilometer zou ook best eens leuk zijn,

Ik durf nu al te voorspellen dat we zware beginetappes de komende tijd jaren vaker gaan zien. Het zorgt voor net wat minder nervositeit in vroege sprintritten als het niet ook om geel gaat.

- Elk jaar een gravel- of kasseirit hoeft niet. Misschien gewoon combineren, het ene jaar gravel, het andere kasseien?

- Elk jaar een downhill-finish is ook een must.

- Er mogen gerust veel meer tijdritten in de tour. In 1935 waren er nog 6 stuks! Eventueel in combinatie met een korte sprintersrit eerder op de dag. Ook 1 echte klimtijdrit zou wel mogen (Zoals de rit naar Planche des Belles Filles in 2020, of de rit naar Monte Lussari in de giro van 2023)

- Maar veel meer vluchtersritten, daar ben ik wel fan van. En als ze zin hebben, kunnen de favorieten daar ook voor de zege gaan. (Zoals in Le Lioran)

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6851 stemmen

De prijs voor de superstrijdlust lijkt ook wel beslist:

1 Pogacar

2 Abrahamsen

3 Carapaz

Carapaz zal morgen weer mee moeten in de vlucht om de bollen veilig te stellen. Met Pogacar weet je het nooit.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Respect voor Pogacar. Jammer dat Vingegaard niet 100% was deze tour en de ploeg er niet na was. Evenepoel kan deze Vingegaard duidelijk niet kraken.

Goed gereden van Visma wel. Misschien hadden de ploeg maten in het Peloton op weg naar de Bonnet toch even de kop over moeten nemen om het tempo te drukken. Dit keer was de ogenschijnlijke knecht van de twee visma's vooraan ook heel sterk.

Die Politt ging ook wel lekker. Zo'n grote kerel, die vracht klimmers over boord gooide.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

MisterPink schreef:

Ik hoop van wel. Er is hierboven gezegd dat er dit jaar geen subtop is maar die is er natuurlijk wel: Vingegaard en Evenepoel.

Pogi is de goat!

Splinters moet nu de tv aanzetten

Natuurlijk niet, moest hoognodig naar het strand.

Voorts. Team jack:

GeenStijl: LIVE. Dag van de waarheid in de Tour

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1832 stemmen

Morgen nog een kans voor Visma om een etappe te winnen. Pogacar heeft aangegeven de kopgroep te laten rijden, dus ik zou het gewoon nog een keer proberen. Cadeautjes uitpakken.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

#FreeKelderman voor morgen. Vandaag was het zijn 153ste top 10 zonder overwinning. Het is dat hij zo vaak gevallen was, dan was het of veel meer of de vloek wel een keer gebroken.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Zal de vlucht het wel halen morgen?

Vandaag was onofficieel de koninginnenrit, maar de rit morgen is 12km korter, terwijl hij 200 hoogtemeters meer telt! Er zit quasi geen vallei tussen de beklimmingen.

https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/20/54067/0:0,1005:604-960-0-90/d5c2f

Iedereen zal mee willen in de vlucht, zeker na de verklaring van Pogacar. De vlucht zal dus zeer moeilijk weg geraken, en nooit een grote voorgift krijgen.

En misschien zal Evenepoel een laatste poging wagen om Vingegaard op afstand te zetten? In dat geval zal Pogacar sowieso ook mee moeten.

De slotklim is trouwens behoorlijk stevig voor een C1. (Waar trek je soms de grens? Volgens Climfinder is de slotklim met 907 punten een HC: Col de la Couillole vanuit Saint-Sauveur-sur-Tinée - Profiel van de beklimming - climbfinder.com . Meestal zie je het omgekeerde: Een C1-klim op Climbfinder krijgt vanwege z'n reputatie een HC in de tour)

De Col de la Couillole is een vrij onbekende klim. Lag in 1975 éénmaal in de tour, vroeg in een etappe.

In 2023 lag hij ook in het parcours van Parijs-Nice, als slotklim. Toen werd de rit gewonnen door ... Pogacar!

https://i0.wp.com/lanternerouge.com/wp-content/uploads/2023/03/CORVOS_00035309-132.jpg?resize=1160%2C680&ssl=1

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Vingegaard heeft vandaag heel duidelijk gemaakt dat hij geaccepteerd heeft dat hij niet de tour gaat winnen. Ik denk dat het morgen echt voor de vluchters gaat zijn. Wederom korte etappe en veel klimmen en vrijwel geen vallei. Vier hellingen in plaats van drie. Grootste verschil met vandaag is dat de hellingen korter zijn en we niet boven de 2000 meter komen. Dat vinden sommige renners fijner. Het zijn verder typische alpencols. Dus vrij stabiele stijgingspercentages.

Wie wint er morgen? Een aanvaller die ruimte gaat krijgen. Dus niet eentje die net buiten de top 10 staat, want er zijn ploegen zat die zo iemand willen terugpakken als hij net in de kopgroep zit. De hele top 10 minus wat helpers misschien verdedigen hun plekjes morgen. Ik denk aan Richard Carapraz, Ben Healy of Romain Bardet voor de zege. Carapraz wil de bolletjestrui en gaat voor de overwinning als hij eenmaal weg is. Healy wil ook heel graag en Bardet wil in stijl afscheid nemen van de Tour.

Zondag gaat naar Evenepoel die in deze tour veel overtuigender was dan ik had verwacht en die volwassen is als wielrenner. Ik heb me in het verleden weleens afgevraagd of de Fransen, de Nederlanders of de Belgen het eerste een tour gaan winnen na lange droogte. Dat worden de Belgen.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

MisterPink schreef:

De prijs voor de superstrijdlust lijkt ook wel beslist:

1 Pogacar

2 Abrahamsen

3 Carapaz

Carapaz zal morgen weer mee moeten in de vlucht om de bollen veilig te stellen. Met Pogacar weet je het nooit.

Pogacar staat niet op de lijst voor de strijdlust.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Zou het verdorie dan toch? Pogacar heeft alleen verdedigd. Maar soms vallen dingen zoals ze vallen.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Dit jaar is me trouwens echt opgevallen hoe goed Boogerd als commentator is. Joris vind ik ook best te doen. Maar Boogerd maakt het commentaar bij de NOS nu een stuk beter dan Eurosport (waar ze één goed duo hebben, maar die zit er nu niet) of de VRT (vergane glorie)

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Ja Boogerd luistert inderdaad prima. Kroon/Belleghem zijn het best, die kunnen heerlijk onzinnig een heel verhaal verkondigen.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

En er is een Merckx record gesneuveld.

Tour 2024: Pogacar troeft Merckx af met recordaantal leiderstruien in één seizoen | WielerFlits

Ik vraag me af of hij morgen ook het record aantal etappeoverwinningen in een grote ronde kan overnemen. Hij staat nu op 11. Merckx had er in 1973 12 maar dat was in de Giro en Vuelta. Weet niet of eer iemand meer won. Een sprinter wellicht? Merckx deed de dubbel Giro Tour 3 x. Twee keer met 10 etappezeges en 1x ook met 11.

edit: Freddy Maertens vergeten. Die won 20 etappes in een seizoen in een Giro die hij niet uitreed en een Vuelta die hij won met 13 etappezeges (!).

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

happie schreef:

Ja Boogerd luistert inderdaad prima. Kroon/Belleghem zijn het best, die kunnen heerlijk onzinnig een heel verhaal verkondigen.

Maar die zitten er nu toch niet of vergis ik me? Dat is een zeer goed duo. De andere duo's van Eurosport zijn niet zo goed.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Nee klopt. Normaal zijn ze goed. Volgens mij doen ze alleen de Giro en de Vuelta altijd.

Die gasten die er nu zitten zijn niet best nee.

Dumoulin vind ik ook wel fijn als analist.

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6851 stemmen

happie schreef:

(quote)

Pogacar staat niet op de lijst voor de strijdlust.

Een gotspe.

Guillaume Martin zelfs genomineerd Bardet niet

Wordt nog een moeilijke keuze voor de Franse jury.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

https://www.ad.nl/tour-de-france/vraatzuchtige-tadej-pogacar-pareert-kritiek-je-geeft-niets-weg-aan-je-grootste-concurrent-zeker-niet~a1961c9c/

Hoeveel azijn heeft Merijn Zeeman vandaag gedronken joh? Wat een zure reactie op de winst van Pogi. Natuurlijk ga je de overwinning niet aan Vingegaard gunnen, dat was pas een vernedering geweest. En Pogi (en zijn team) hebben zich aan hun woord gehouden om de vluchters de ruimte te laten. Het is Evenepoel (en later Vingegaard zelf) die de koplopers hebben ingerekend. Als Landa niet zo gruwelijk hard naar boven had gereden waren de vluchters gewoon weggebleven. En natuurlijk gaat Pogi mee als Evenepoel en Vingegaard demarreren.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

IH88 schreef:

https://www.ad.nl/tour-de-france/vraatzuchtige-tadej-pogacar-pareert-kritiek-je-geeft-niets-weg-aan-je-grootste-concurrent-zeker-niet~a1961c9c/

Hoeveel azijn heeft Merijn Zeeman vandaag gedronken joh? Wat een zure reactie op de winst van Pogi. Natuurlijk ga je de overwinning niet aan Vingegaard gunnen, dat was pas een vernedering geweest. En Pogi (en zijn team) hebben zich aan hun woord gehouden om de vluchters de ruimte te laten. Het is Evenepoel (en later Vingegaard zelf) die de koplopers hebben ingerekend. Als Landa niet zo gruwelijk hard naar boven had gereden waren de vluchters gewoon weggebleven. En natuurlijk gaat Pogi mee als Evenepoel en Vingegaard demarreren.

Correct Zeeman moet kijken naar wat ze gepresteerd hebben, door Vingegaard kunnen klaarstomen tot 80%, zodat er iemand nog een beetje tegengas kon geven aan Pogacar.

Het is juist enorm goed dat Pogacar deze wint. Twee jaar Pogi, twee jaar Vingegaard, nu weer Pogi, dus nu is Visma weer aan zet om daar iets op te vinden. Wellicht een nog sterkere klimmers ploeg om de klimmers van Pogi te verslaan.

Dat een 100% Evenepoel niet in de buurt komt zegt genoeg. Zoals Jonas zegt over hem en Pogi. Het wielrennen heeft ze allebei nodig.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

happie schreef:

(quote)

Correct Zeeman moet kijken naar wat ze gepresteerd hebben, door Vingegaard kunnen klaarstomen tot 80%, zodat er iemand nog een beetje tegengas kon geven aan Pogacar.

Het is juist enorm goed dat Pogacar deze wint. Twee jaar Pogi, twee jaar Vingegaard, nu weer Pogi, dus nu is Visma weer aan zet om daar iets op te vinden. Wellicht een nog sterkere klimmers ploeg om de klimmers van Pogi te verslaan.

Dat een 100% Evenepoel niet in de buurt komt zegt genoeg. Zoals Jonas zegt over hem en Pogi. Het wielrennen heeft ze allebei nodig.

Nou ja, wat presteert die Vingegaard nou buiten de Tour? Mensen die alleen de Tour volgen zullen het met hem eens zijn, maar geef mij maar types als Pogacar, VD Poel, Van Aert, Evenepoel etc. Daar heef het wielrennen veel meer aan.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Mooie rit vandaag. Complimenten aan Remco om het toch te proberen. Gespeeld en verloren. (En zelfs dat niet. Hij staat nog steeds derde én heeft de kloof met de 4de nog uitgediept).

Pogacar pakt ook onbedoeld deze ritzege, met dank aan Soudal-Quickstep en Vingegaard. Als Vingegaard wou winnen, dan had hij de laatste kilometer beter de benen stil gehouden om Pogi uit z'n kot te lokken.

Pogacar is de eerste eindwinnaar die 5 ritzeges haalt sinds Fignon in 1984!

IH88 schreef:

(quote)

Nou ja, wat presteert die Vingegaard nou buiten de Tour? Mensen die alleen de Tour volgen zullen het met hem eens zijn, maar geef mij maar types als Pogacar, VD Poel, Van Aert, Evenepoel etc. Daar heef het wielrennen veel meer aan.

En let maar op: Volgens ploegmaat Wellens zou Pogacar dit jaar nog 1 doel hebben: het WK.

Dit jaar is het traject meer op z'n lijf geschreven dan vorig jaar (toen hij 3de werd).

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Ok vooruit. Niet de eendaags koersen inderdaad. Maar in de grote rondes en de week koersen wel natuurlijk.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

happie schreef:

(quote)

Ok vooruit. Niet de eendaags koersen inderdaad. Maar in de grote rondes en de week koersen wel natuurlijk.

Zeker. Tirreno en Baskenland zijn ook mooie koersen om te winnen. En zoals Vingegaard vorig jaar reed in de Tour is het ook een fantastische renner.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Wel vreemd trouwens vandaag. Eurosport en de Belgen beginnen al om kwart over twee/half drie met de Tour. De NOS pas om vijf over half vier. Even in anderhalf uur er doorheen jassen zo'n laatste etappe. Wel zonde.

Edit. Zie net pas dat ze tot 20 uur doorgaan. De GP van Hongarije zit er doorheen. Dan is het wel wat beter te begrijpen.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

6?

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Alles is voor Tadej.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Pogacar de eerste sinds (ik denk) Hinault die op waarde geklopt wordt en de Tour verliest (2022) om daarna alsnog weer een keer de Tour te winnen.

Alle andere renners sinds Hinault die ooit de Tour wonnen en daarna op waarde geklopt werden (dus geen DNF door valpartijen zoals Froome), wonnen hem nooit meer.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Dit is een tour die we ons binnen 50 jaar nog herinneren.

Gisteren zei ik nog dat hij de 5 ritzeges van Fignon in 1984 evenaarde. Nu moeten we al terug naar 1979: Toen won Hinault 7 etappes.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Als Pogacar dit niveau vasthoudt, dan heeft hij eigenlijk geen zwakheden meer en zie ik ook niet in waar hij te bestrijden zou zijn. Stel dat Vingegaard nog een paar procent kan verbeteren, dan nog is het gat tussen hem daadwerkelijk kunnen losrijden en nu zelf losgereden worden wel heel groot.

Volgend jaar kan Visma wellicht met Vingegaard-Kuss-S.Yates-Jorgenson aan komen zetten en dan zijn ze qua ploeg zeker weer gewaagd aan UAE, zo niet beter, maar dan nog.

De enige ruimte zit hem erin dat Pogacar de aandacht weer terug legt op de voorjaarsklassiekers, inclusief Roubaix.

Verder denk ik dat de Tourorganisatie in elk geval moet stoppen met boni-seconden, want dat hebben de huidige tenoren niet nodig om het verschil te maken en speelt Pogacar oneerlijk in de kaart.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

eRCee schreef:

Als Pogacar dit niveau vasthoudt, dan heeft hij eigenlijk geen zwakheden meer en zie ik ook niet in waar hij te bestrijden zou zijn. Stel dat Vingegaard nog een paar procent kan verbeteren, dan nog is het gat tussen hem daadwerkelijk kunnen losrijden en nu zelf losgereden worden wel heel groot.

Volgend jaar kan Visma wellicht met Vingegaard-Kuss-S.Yates-Jorgenson aan komen zetten en dan zijn ze qua ploeg zeker weer gewaagd aan UAE, zo niet beter, maar dan nog.

De enige ruimte zit hem erin dat Pogacar de aandacht weer terug legt op de voorjaarsklassiekers, inclusief Roubaix.

Verder denk ik dat de Tourorganisatie in elk geval moet stoppen met boni-seconden, want dat hebben de huidige tenoren niet nodig om het verschil te maken en speelt Pogacar oneerlijk in de kaart.

Die boni-seconden in de eerste week kunnen er voor zorgen dat vluchters de gele trui bemachtigen.

Volgend jaar begint met een volledig vlakke rit. Dus dan krijgen we een gele trui van het type Philipsen, Girmay, Groenewege, ...

Rit 2 kent een geaccidenteerd parcours. Hoe leuk zou het zijn voor een vluchter om de gele trui te pakken na bonificatieseconden op een beklimming op enkele kilometers voor de meet?

Ik zag toch wel een zwakheid bij Pogacar: Een vermeende hongerklop in de rit naar Le Lioran. Daar mag hij van geluk spreken dat de rit aankwam op een loper van slechts 3de categorie. Anders had hij daar minuten verloren.

Het is niet de eerste keer dat hij zich laat vangen. Ook in de rit naar de Col du Granon in 2022 was een hongerklop wellicht de oorzaak van z'n groot verlies.

En bovendien geeft hij zelf toe dat hij in de giro een slechte dag had. Valt niet uit te sluiten dat hij volgend jaar in de tour ook een slechte dag krijgt op een slecht moment.

Sowieso verwacht in Vingegaard terug in vorm. Dan kunnen we echt wel eens een clash gaan krijgen zoals we vorig jaar leken te krijgen, waarin Pogacar amper een paar secondes kan uitlopen in de bergritten. Dan zal hij elke gelegenheid moeten aangrijpen om aan te vallen.

En het wordt tijd dat de tijdritten terug opgewaardeerd worden.

Om een voorbeeld te geven: in 1979 waren er nog 5 tijdritten. Waarom nu niet meer?

Dit hoeven geen kanjers te zijn van 50km, maar waarom geen proloog + 4 tijdritjes van zo'n 15km ? Die kunnen dan gereden worden op dezelfde dag van een sprintersetappe, die hooguit 60km mag tellen.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

BRENG DE PLOEGENTIJDRIT TERUG! .

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.