- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Maar de belangrijkste vraag blijft ondertussen onbeantwoord: Namelijk waarom is Jumbo Visma arrogant?
Als Nederlander ben ik verre van objectief, maar heeft ook wel wat moois toch? De opkomst onder Rabobank, Het winnen van Vuelta en Giro onder Mensjov, het uit de tour nemen van Rasmussen, het kwijtraken van de sponsor en als Blanco verder gaan, in een periode waar zelfs het voortbestaan aan een zijden draadje hing, om uiteindelijk na 25 jaar het ultieme doel te bereiken in de vorm van de toerwinst door Vingegard.
juist op een filmforum zou ik waardering verwachten voor een dergelijk scenario.
Verder vind ik persoonlijk dat Jumbo Visma altijd aantrekkelijk en aanvallend rijdt, wat meteen al een wereld van verschil is met het ook genoemde Ineos (de laatste twee jaar wordt het een tikkie beter).
Oprecht benieuwd naar de onderbouwing van de Jumbo haters, anders dan dat er nog steeds Belgen zijn die op alles afgeven wat Nederlands is.
happie
-
- 6236 berichten
- 426 stemmen
Die etappe naar de Col du Granon was jumbo het tegenovergestelde van Sky/Ineos voorheen. Ook voor het eendagswerk, als WvA wegvalt, dan hebben ze in die etappes juist renners aangetrokken, die hem kunnen vervangen in de vorm van Laporte en Benoot.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Over Evenepoel:
Als mannen als Sastre, Evans en ook Schleck de Tour kunnen winnen, dan kan Evenepoel dat ook. Ik zeg niet dat hij het zal doen, maar hij komt zeker in aanmerking voor winst, maar misschien nog niet in 2023. Dumoulin bvb had dat ook in zich, maar slaagde er niet in. Je bent ook afhankelijk van de omstandigheden. Een idee dat ik bvb nooit gehad heb bij een Jurgen Van den Broeck, ondanks zijn 3e of 4e plaats. Het niveau van een Schleck of Contador benaderde die nooit, laat staan dat hij (of wij) mocht(en) dromen van eventuele Tourwinst. Volgen bergop lukte bij hem nog wel, wegdemarreren of een supertijdrit neerzetten, neen. Bij Remco is die droom wel terecht geworden denk ik. Of is het een type Menchov? Goed genoeg voor de roze of rode kruimels, maar niet voor de gele? Maar dan doe je de Giro en Vuelta oneer aan. Denk je er ook zo over bij Roglic dan???
En het ongelijk van de mensen. Tja, het is ook vooral de media die dat opport natuurlijk. Zie maar naar de discussies tussen Giro of Tour. Of de vragen die bij WVA gesteld worden bij het geel. Totaal absurd ... Maar ik vind wel dat je gelijk hebt dat het ergerlijk is wanneer sporters dat doen (het stiltegebaar met het vingertje). Het is niet omdat je vandaag wint (en alle lof daarvoor verdient) dat de kritiek van gisteren niet terecht was.
Maar ik weet wel dat die tegenslagen hem sterker gemaakt hebben. Hij mag misschien wat capsones hebben, hij is tegelijk een écht trainingsbeest. Samen met zijn talent zou dat een topcarrière kunnen betekenen. We zien wel binnen 10 jaar tot wat dat komt 
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Evans en Andy Schleck doe je nu wat onrecht aan. Schleck was in zijn hoogtijdagen minstens zo goed als Contador bergop, hoewel waarschijnlijk niet zonder hulp.
Sastre is toch een wat vreemde Tourwinnaar. Ik zie dat zo de komende jaren niet direct makkelijk weer gebeuren.
In mijn ogen valt Evenepoel op dit moment qua rondekwalificaties in grofweg dezelfde categorie als Carapaz, Simon Yates, Geraint Thomas en Tao direct na hun winst in een grote ronde. Dit zijn renners die meer rondes kunnen (konden) gaan winnen, maar die dat voor hetzelfde geld misschien ook niet doen. Roglic staat een tree hoger, vanwege meerdere rondes en ook bijna Tourwinst. Daar kan je ook Bernal misschien bij scharen. Daarboven staan Vingegaard en Pogacar, als bewezen Tourwinnaars, met winsten waarop niks valt af te dingen.
In het zware eendagswerk is Evenepoel misschien wel de beste ter wereld (alleen Pogacar en Alaphilippe als echte concurrent voor die titel).
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Maar de belangrijkste vraag blijft ondertussen onbeantwoord: Namelijk waarom is Jumbo Visma arrogant?
Als Nederlander ben ik verre van objectief, maar heeft ook wel wat moois toch? De opkomst onder Rabobank, Het winnen van Vuelta en Giro onder Mensjov,
Verder vind ik persoonlijk dat Jumbo Visma altijd aantrekkelijk en aanvallend rijdt, wat meteen al een wereld van verschil is met het ook genoemde Ineos (de laatste twee jaar wordt het een tikkie beter).
Dat vind ik nu net niet. Het is een verschrikkelijk lompe ploeg en de de ploegleiding bleek zeer lang onbekwaam.
Toppunt de tour van 2020. Alle dagen zat je wel naar het scherm te kijken en vroeg je je af "Wat doen ze nu?"
Ik weet dat het gemakkelijk spreken is als armchair-general, maar Roglic had de tour van 2020 gemakkelijk kunnen winnen.
Sindsdien zijn ze een ineos-kopie geworden. Afgelopen tour was ik aangenaam verrast door hun actie in de rit naar de Col du Granon. Maar hun manier van rijden komt soms zo 'koud' over dat ik er zelden warm van wordt. Er zitten ook weinig renners in die ploeg die ik zou omschrijven als spontaan en sympathiek.
Team DSM vind ik een veel sympathiekere Nederlandse ploeg. Lijkt een beetje een onsamenhangend geheel, maar hun manier van koersen is wel aangenaam.
Sympathiekste Nederlandse wielrenner van het moment (en van de voorbije jaren) vind ik Mollema.
Je noemt ook Mensjov. Die renner heb ik eigenlijk nooit kunnen uitstaan. Ik vond altijd al iets 'fishy' aan die kerel. En mijn gevoel was juist, zo bleek achteraf.
In mijn ogen valt Evenepoel op dit moment qua rondekwalificaties in grofweg dezelfde categorie als Carapaz, Simon Yates, Geraint Thomas en Tao direct na hun winst in een grote ronde. Dit zijn renners die meer rondes kunnen (konden) gaan winnen, maar die dat voor hetzelfde geld misschien ook niet doen. Roglic staat een tree hoger, vanwege meerdere rondes en ook bijna Tourwinst. Daar kan je ook Bernal misschien bij scharen. Daarboven staan Vingegaard en Pogacar, als bewezen Tourwinnaars, met winsten waarop niks valt af te dingen.
In het zware eendagswerk is Evenepoel misschien wel de beste ter wereld (alleen Pogacar en Alaphilippe als echte concurrent voor die titel).
Ik plaats Evenepoel eerder in dezelfde categorie als Nibali of Valverde. Net zoals Nibali in 2014 kan Evenepoel de tour winnen (en domineren) als hij echt super is én de concurrentie dat niet is.
Bernal vind ik trouwens geen volmaakt ronderenner, maar eerder een klimmer. Tot 30 jaar geleden zou zo'n renner per uitzondering maar eens een grote ronde gewonnen hebben, zoals Van Impe in 1976 en Bahamontes in 1959.
Zorg weer voor 100km in iedere grote ronde, en Bernal kan het nooit meer halen van 'echte' ronderenners.
10 jaar geleden had de tour nog meer dan 100 tijdritkilometers:
- Proloog: ITT van 6,4km
- Rit 9: ITT van 41,5km
- Rit 19: ITT van 53,5km
Een grote ronde zou toch moet streven naar ongeveer 100 tijdritkilometers per jaar.
De Giro zal volgend jaar alleszins een goed voorbeeld geven en het aantal tijdritkilomters flink opkrikken: Ze gaan van start met een proloog van 18,4km. Daarna zouden er volgens de geruchten nog een klimtijdrit en een grote vlakke tijdrit volgen.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Bernal is wel meer allround dan je doet voorschijnen hoor. Komt ook in het eendagswerk soms goed voor de dag en heeft een prima tijdrit (wel minder dan de huidige toppers, maar toch). Ook een echte 'coureur' vind ik, hoop hem weer terug te zien op zijn beste niveau.
Bobbejaantje
-
- 2279 berichten
- 2078 stemmen
Ja daar valt iets voor te zeggen. Maar ik denk dat zowel 'believers' als 'twijfelaars' hetzelfde bedoelen als het gaat over de mogelijkheid dat Evenepoel de TdF 'kan' winnen. Je weet het pas zeker als hij het ook effectief doet, en in dat geval hebben anderen nog steeds een streepje voor.
Maar ik vind wel dat je gelijk hebt dat het ergerlijk is wanneer sporters dat doen (het stiltegebaar met het vingertje). Het is niet omdat je vandaag wint (en alle lof daarvoor verdient) dat de kritiek van gisteren niet terecht was.
Maar ik weet wel dat die tegenslagen hem sterker gemaakt hebben. Hij mag misschien wat capsones hebben, hij is tegelijk een écht trainingsbeest. Samen met zijn talent zou dat een topcarrière kunnen betekenen. We zien wel binnen 10 jaar tot wat dat komt
Wat is dat toch met dat ergeren aan dat vingertje
Willen we nu echt enkel de meest 'correcte' persoonlijkheden zien rondfietsen? Hmmm ... Evenepoel leeft van de passie, dat zie je ook als hij na aankomst van een grote overwinning in tranen uitbarst. Vanuit onze zetel is het natuurlijk makkelijk oordelen. Maar het is nu eenmaal een feit dat er heel wat druk op de ketel zit bij hem (niet in het minst omdat hij het zelf uitlokt) en dan kan er al eens geventileerd worden. Het is ook een deel van zijn brandstof lijkt het, uiting van zijn bewijsdrang (zoals Tiesj Bennoot en Tom Boonen het in hun column hebben uitgedrukt). Ik vind het eerder laag niveau hoe hij dikwijls op zijn persoonlijkheid wordt aangepakt door mensen die hem niet eens kennen.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Jawel, maar dat geldt tevens als je juist 'fan' bent van een renner. Dat je die persoon dan ook niet kent. Sympathie en antipathie hebben voor sporters hoort bij de beleving vind ik. Ik vind de klimstijl van Evenepoel trouwens ook niet mooi.
Bobbejaantje
-
- 2279 berichten
- 2078 stemmen
Tsja ik vind het even onnozel om ideale schoonzonen op een piëdestal te plaatsen (die we evenmin kennen). Ben wel niet helemaal mee wat dit nu te maken heeft met je appreciatie van z’n klimstijl. Maar dit is gelukkig een vrij en niet politiek gekleurd forum
(de gezellig chauvinistische onderstroom effe buiten beschouwing gelaten).
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Zeg Graaf Machine, jij zit toch wel een behoorlijke schandaalsport te volgen zeg 
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Zeg Graaf Machine, jij zit toch wel een behoorlijke schandaalsport te volgen zeg 
Seksisme in het schaken is van alle tijden. Schaken is gewoon een machospelletje. Ik wilde het daar nooit over hebben, want het is niets iets om trots op te zijn, maar ontkennen doe ik het ook niet.
Voor de kenners is er Utrechtschaak. Nou, wat je daar op het forum allemaal voor ongemakkelijke opmerkingen tegenkomt. De bekende Nederlander Jaap Amesz is er zelfs één van de vriendelijkste posters.
Nee, OS, rellen en schaken is voor mij een combinatie die net zo natuurlijk is als kerstmis en een dennenboom.
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Met OS bedoel ik natuurlijk Oceanic Six, en niet Olympische Spelen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22414 berichten
- 5114 stemmen
Er gaan verhalen dat Ineos bereid zou zijn om een flinke afkoopsom voor Evenepoel te betalen (hij heeft een contract tot 2026). Ze willen een renner waar ze volgend jaar de tour mee kunnen winnen en ze schijnen twijfels te hebben of ze dat met Bernal gaan kunnen. Nou heeft Ineos ook wel aan andere renners getrokken in het recente verleden (Roglic bijvoorbeeld) en die zijn er lang niet altijd naar toe gegaan.
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Je kunt geen renner kopen om de Tour te winnen. Nou ja, dat kan wel, als je een zekere Merckx of Armstrong of zo hebt.
Maar Evenepoel, of Pogacar zelfs, is nog niet van die categorie. Roglic is volgens mij sowieso gedane zaak, en Vingegard was echt heel leuk, maar geen enkele zekerheid.
We zitten gewoon met de luxe dat we een Tour gaan krijgen met hopelijk veel kanshebbers, en weinig zekerheden.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Er gaan verhalen dat Ineos bereid zou zijn om een flinke afkoopsom voor Evenepoel te betalen (hij heeft een contract tot 2026).
Zou me tegenvallen van Evenepoel moest hij daarop ingaan, lijkt me ook echt sterk.
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Zou me tegenvallen van Evenepoel moest hij daarop ingaan, lijkt me ook echt sterk.
Evenepoel zou wel gek zijn daar niet op in te gaan. Natuulijk weet ik de hoogte van die afkoopsom niet, maar voor een dubbelnulbedag... Ja, waarom niet?
De kans op succes in het fietsen is ook minder groot dan gedacht. Leuk jaar, maar kapers in overvloed.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Lijkt me qua sponsoring juist een stap schteruit voor Evenepoel. Zal zijn populariteit in in ieder geval België zeker niet ten goede komen en is voor de grote merken daardoor minder interessant.
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Verhaal AGE-411
Ieder recht op zijn mening, maar om Jumbo nou lomp te noemen vind ik een vrij opvallende stelling.
Ze hebben met van Aert, Vingegard, Laporte, Kuss en Gesink toch ook mooie stylisten in dienst zou ik zeggen.
Tactisch zwakke ploegleiding ben ik overigens ten zeerste met je eens. Dat was in de Rabotijd al drama.
Om je verhaal kracht bij te zetten door Mensjov fishy te noemen is een tikkie hypocriet.
Ten eerste weet iedereen dat 98% van de renners in die tijd gebruikte.
Ten tweede hebben 3 van de meest gelouterde en bewierrookte Vlamingen in de personen van Merckx, Museeuw en VDB ook een zwaar dopingverleden. Dat schijnt "jullie" toch weinig te deren.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Met in de tour een groene trui, een gele trui en een handvol ritoverwinningen met meerdere renners kun je die ploeg geen slecht ploegleiderschap meer verwijten. Dat was meer iets van de jaren daarvoor.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 berichten
- 4522 stemmen
Sindsdien zijn ze een ineos-kopie geworden. Afgelopen tour was ik aangenaam verrast door hun actie in de rit naar de Col du Granon. Maar hun manier van rijden komt soms zo 'koud' over dat ik er zelden warm van wordt. Er zitten ook weinig renners in die ploeg die ik zou omschrijven als spontaan en sympathiek.
Dit herken ik enorm. Was altijd een fan van Rabobank en alle opvolgende ploegen, maar met dit Jumbo heb ik weinig. Sowieso te weinig Nederlanders en een Vingegaard mag dan een goede renner zijn maar ik vind hem ook een kleurloze saaie drol. Afgelopen Tour was ik echt team Pogacar.
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Het merendeel van de wielrenners bestaat uit kleurloze saaie drollen. De paar die er bovenuitsteken zijn op de vingers van één hand te tellen. Pogi, Poel, Alaphilippe. Dan heb je het wel. Van Aert is natuurlijk ook gewoon een kleurloze saaie drol en Evenepoel breekt ook geen potten waar het op amusementswaarde aankomt. Onze Tom Dumoulin was bij uitstek een kleurloze saaie drol.
Maar prestaties leveren in sport is doorgaans een resultaat van focus en toewijding, en daar zijn kleurloze saaie drollen over het algemeen beter in dan clowns.
En veel clowns zijn dan nog irritant ook. Wat heb ik me indertijd geërgerd aan die bekkentrekkende Voeckler. Vreselijk.
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Haha, ben je een neoprof. En dan haal je je eerste overwinning in het professionele wielrennen door Valverde te verslaan.
Mooie entree. Gefeliciteerd, Sjoerd Bax.
Edit: ik vermoed dat Sjoerd ook geen neoprof is, maar gewoon een onbekende wielrenner.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Wat mij betreft zijn de meeste wielrenners geschikte lui en velen vind ik zelfs sympathiek. Kijk wel graag interviews met wielrenners. Honderd keer beter dan voetballers en twintig keer beter dan schaatsers. Over het algemeen is het ook geen eenheidsworst. Je hebt de beroepsidioten maar ook de vrije jongens, wat contemplatiever ingestelden maar ook de hele praktische types.
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Helemaal eens met mijn grote vriend eRCee. 
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
(embed)
Het origineel: https://www.youtube.com/watch?v=tDktQhssr1Q
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Ja I know, een van de mooiste Vlaamse klassiekers.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Wist niet dat die in Nederland enige bekendheid had. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Ja hoor, niet alleen Clouseau en Camille . 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ooit van de Lage landenlijst gehoord? Best populair én ook gekend in Nederland. Geweldige Nederlandstalige muziek van boven en onder de Moerdijk! Wordt tegelijkertijd uitgezonden in Vlaanderen (Radio 1) en Nederland (NPO Radio 5). Al is dat laatste verleden tijd sinds vorig jaar?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.