• 15.900 nieuwsartikelen
  • 178.660 films
  • 12.254 series
  • 34.045 seizoenen
  • 648.428 acteurs
  • 199.177 gebruikers
  • 9.382.894 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

stfuympos

• 13360 berichten
  • 731 stemmen

Splinters schreef:

Wat een deceptie voor alle monegasken, de monegaskische courant, en alle oliefanaten; een deen gaat er met de tourzege vandoor.

Gelukkig voor monaco is het morgen weer race. Lewis hamilplant is naar verluidt al onderweg naar het circuit; hij is zojuist opgestegen vanaf het vliegveld en zit comfortabel in zijn belastingvrije priveplant.

whoehoe kijk mij is grappig zijn whoehoe... #proest#geen leven#proest#

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Een fraai orgelpunt van Vingegaard!

Beetje genant hoe de Sporza-commentatoren pas bij het parkeren van Van Aert erachter lijken te komen dat Vingegaard de kopman is. Man man man, ze trekken elkaar omlaag qua niveau, met als dieptepunt die vent op die motor, dat gaat he-le-maal nergens over. Maar in elk geval wel goed dat Van Aert vandaag eindelijk (voor het eerst sinds de kasseirit) wat significants kon bijdragen aan de Tourzege van Vingegaard, lijkt me voor hem zelf ook wel fijn.

(Ik hoor net De Cauwer zeggen, hoe goed het was dat Vingegaard wachtte na die val van Pogacar: "gewoon gewacht op het plan Benoot en vooral, het plan Van Aert". Euhm, even vergeten dat er ook nog een meesterknecht was die geen Vlaamse nationaliteit heeft en die het gat op Van Aert persoonlijk dichtte.)

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2206 stemmen

Een geweldige Tour die niet de ontknoping krijgt die het verdiend: een man-tegen-man gevecht in de tijdrit. Maar wel de verdiende winnaar met Vingegaard. Jammer dat het na de etappe van de Granon eigenlijk al wel beslist was qua klassement, maar mooi dat Pogacar het met een enorm gemankeerde ploeg continu probeerde. Bovendien is dit qua sportsmanship een geweldig mooi voorbeeld van hoe rivaliteit moet zijn.

Wat betreft de kritiek op de Belg hierboven: eens dat het wel een onsje minder mag. Het is nog steeds beter dan Joris van den Berg (hoe kan het ook anders als je tijdens het luisteren naar hem verlangt naar Dijkstra en Ducrot), maar ik begin me langzaam maar zeker wel een beetje te storen aan de Wout van Aert-mania. Wuyts was chauvinistisch, Schotte nog veel meer. Het begon al voor de Tour toen ze schaamteloos beweerden dat groen een groter doel was dan geel.. De Cauwer gaat er vervolgens in mee. 's Avonds in Vive le Velo ook continu hetzelfde riedeltje door Vannieuwkerke die ik nooit hoog had zitten: Wout dit, Wout dat, Wout zus en Wout zo.

Nog los van het commentaar trouwens: het is mooi wat voor een geweldige coureur Wout is, maar ik zal Wout niet missen in een koers. Het opent deuren voor andere coureurs en maakt het opener. Omdat Wout alles kan neemt dat een groot deel van de spanning weg, als hij wil rijdt hij toch wel vooraan en rijdt hij enorm kort, wat voor type koers het ook is. Ik vind dat ergens wel jammer.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

stephan-0115 schreef:

Nog los van het commentaar trouwens: het is mooi wat voor een geweldige coureur Wout is, maar ik zal Wout niet missen in een koers. Het opent deuren voor andere coureurs en maakt het opener. Omdat Wout alles kan neemt dat een groot deel van de spanning weg, als hij wil rijdt hij toch wel vooraan en rijdt hij enorm kort, wat voor type koers het ook is. Ik vind dat ergens wel jammer.

Ik maakte me vandaag wel de bedenking dat dit enkel in de Tour is. In het klassieke voorjaar - wat toch meer op z'n lijf is geschreven - heeft hij nog geen grote overwinningen behaald. Daar moet hij Van Der Poel steeds voor laten gaan.

Zou hem volgende jaar liever de dubbel Ronde Van Vlaanderen - Roubaix zien winnen dan weer eens 3 ritzeges in de Tour.

starbright boy (moderator films)

• 22416 berichten
  • 5120 stemmen

AGE-411 schreef:

Ik maakte me vandaag wel de bedenking dat dit enkel in de Tour is. In het klassieke voorjaar - wat toch meer op z'n lijf is geschreven - heeft hij nog geen grote overwinningen behaald. Daar moet hij Van Der Poel steeds voor laten gaan.

Dat is wel een goede nuancering. Ik vind wat Van Aert deze ronde doet weer ongelofelijk (net als vorig jaar). En het is niet dat hij niet wint in het voorjaar, maar niet de wedstrijden die hij het liefst zou willen (Vlaanderen, Parijs Roubaix).

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Dat motorcommentaar voegt echt al jaren niks meer toe trouwens. Bijna altijd achterhaalde info of dingen die vaak al beter te zien waren op beeld. Het hoogtepunt van deze non-activiteit was toch wel dat Renaat vanuit de studio de Belgische motorcommentator moest informeren dat de DSM-renner tegen hun eigen motor was aangereden. Zelfs dat had de beste man niet waargenomen.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

Je word ook niet verwend met het commentaar deze tour. Op Eurosport is het ook al niet veel met Traksel en ik dacht Hermsen. Onbegrijpelijk dat Karsten en Jeroen de tour niet doen ipv die twee. Die zijn zo fout, dat het vermakelijk is.

Onderhond

• 87601 berichten
  • 12861 stemmen

eRCee schreef:

Dat motorcommentaar voegt echt al jaren niks meer toe trouwens. Bijna altijd achterhaalde info of dingen die vaak al beter te zien waren op beeld.

Mnee, ze rijden vaak op plaatsen waar er geen camera is, en waar je vaak ook geen tijdsaanduidingen van krijgt. Uiteraard met een strakke blik op waar Belgen zich bevinden, dat kan je al eens hebben op de Vlaamse TV.

Verder lijkt het mij duidelijk waarom er gisteren zo hard gesupporterd werd voor een overwinning van Van Aert. De win van Vingegaard was mooi en verdiend, maar weinig episch. Als je het met 4 tegen 1 nóg niet kan afmaken, dan ben je ook geen Tourwinnaar waardig. Een overwinning van Van Aert in deze rit was ongetwijfeld een mooiste Belgische sportjaarprestatie geweest. Toch een halve kers die ontbrak op z'n rit van gisteren.

• 22416 berichten
  • 5120 stemmen

happie schreef:

Je word ook niet verwend met het commentaar deze tour. Op Eurosport is het ook al niet veel met Traksel en ik dacht Hermsen. Onbegrijpelijk dat Karsten en Jeroen de tour niet doen ipv die twee. Die zijn zo fout, dat het vermakelijk is.

Heb er even naar geluisterd en het niveauverschil met Karsten en Jeroen is echt ontluisterend, Alsof je besluit niet met Pogacar maar met Žiga Jerman naar het WK te gaan. Allebei Sloveense wielrenners, maar een heel ander niveau.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

stephan-0115 schreef:

Een geweldige Tour die niet de ontknoping krijgt die het verdiend: een man-tegen-man gevecht in de tijdrit. Maar wel de verdiende winnaar met Vingegaard. Jammer dat het na de etappe van de Granon eigenlijk al wel beslist was qua klassement, maar mooi dat Pogacar het met een enorm gemankeerde ploeg continu probeerde. Bovendien is dit qua sportsmanship een geweldig mooi voorbeeld van hoe rivaliteit moet zijn.

Wat betreft de kritiek op de Belg hierboven: eens dat het wel een onsje minder mag. Het is nog steeds beter dan Joris van den Berg (hoe kan het ook anders als je tijdens het luisteren naar hem verlangt naar Dijkstra en Ducrot), maar ik begin me langzaam maar zeker wel een beetje te storen aan de Wout van Aert-mania. Wuyts was chauvinistisch, Schotte nog veel meer. Het begon al voor de Tour toen ze schaamteloos beweerden dat groen een groter doel was dan geel.. De Cauwer gaat er vervolgens in mee. 's Avonds in Vive le Velo ook continu hetzelfde riedeltje door Vannieuwkerke die ik nooit hoog had zitten: Wout dit, Wout dat, Wout zus en Wout zo.

Ik neem aan dat het op de Nederlandse TV niet anders zou zijn als het een Nederlander was geweest no matter de sport. Ik kijk F1 maar niet op de Nederlandse TV-kanelen, dat zal ook wel Max dit en Max dat zijn.

Wuyts was trouwens meer voor Van der Poel dan Van Aert. Maar Mathieu wordt wel vaker als een halve Belg of toch zeker een halve 'Vlaming' beschouwd net als Max Verstappen trouwens. Maar dat is wat journalisten en supporters er van maken. Mij kan dat sportchauvinisme de boom in. Van Aert en Van der Poel zijn beide sterke renners en ook sympathieke mensen dus ik gun hen allebei alle succes.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

Heb er even naar geluisterd en het niveauverschil met Karsten en Jeroen is echt ontluisterend, Alsof je besluit niet met Pogacar maar met Žiga Jerman naar het WK te gaan. Allebei Sloveense wielrenners, maar een heel ander niveau.

Karsten en Jeroen maken ook de reclames redelijk acceptabel, maar met Traksel en Hermsen heb je irritant commentaar en reclame onderbrekingen.

Ducrot en Joris dachten gisteren dat Geschke geen ploeggenoot in de kopgroep had, terwijl ze daarvoor net een opsomming maakte en Benjamin Thomas erbij zat op dat moment en nog meer van die dingen.

SergioMalick

• 1237 berichten
  • 1841 stemmen

Wat een overwinning van Laporte zeg, hoe hij daar naar de koplopers toe snelt, zoveel power. Die redt daarmee ook nog eens de meubelen voor Frankrijk.

Overigens volkomen terecht om als Belg chauvinistisch te zijn over Van Aert. Wie herinnert zich nog Dijkstra (Waar is Gesink??, Waar zit Mollema??)

• 22416 berichten
  • 5120 stemmen

Toen ik vorig jaar hoorde dat JumboVisma Laporte hadden gehaald dacht ik al meteen wat een goede keuze. Ik heb niet altijd gelijk, maar dat heb ik wel gedacht, Een renner die goed kan ondersteunen op het vlakke en die je naast Van Aert kunt zetten, maar dat hij ook etappes zou winnen zag ik ook weer niet aankomen.

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Mooi werk van Van Aert vandaag. En ere wie ere toekomt: Bobby Traksel zag op 7,5 km dat het voor Laporte zou zijn en dat Jumbo hiermee wat Franse goodwill hoopt te kweken.

Maar de meeste kudo's gaan toch naar Fred Wright en Jasper Stuyven voor een voorbeeldige lead-out.

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

SergioMalick schreef:

Overigens volkomen terecht om als Belg chauvinistisch te zijn over Van Aert. Wie herinnert zich nog Dijkstra (Waar is Gesink??, Waar zit Mollema??)

Ik denk niet dat je commentatoren moet proberen te spiegelen aan Dijkstra. Een beetje chauvinisme is prima, emotie ook, echter, je moet wel de koers recht doen. En als je dan de gele trui-drager hebt die z'n Touroverwinning wil veilig stellen en extra glans geven, dan is dát het verhaal van de koers, niet een eventuele bolletjestrui voor Van Aert. Zoals het nu gaat, doet het afbreuk aan de prestaties van allerlei renners (bijvoorbeeld: ze hebben het nooit meer over het gaatje dat Laporte sloeg in de afdaling waardoor Vingegaard en Roglic met Pogacar voorop kwamen (voorafgaand aan de Granon). Alleen maar het knechtenwerk van de Belgen wordt telkens benoemd, dat alleen al is vertekenend).

Bobbejaantje

• 2279 berichten
  • 2078 stemmen

eRCee schreef:

En als je dan de gele trui-drager hebt die z'n Touroverwinning wil veilig stellen en extra glans geven, dan is dát het verhaal van de koers, niet een eventuele bolletjestrui voor Van Aert. Zoals het nu gaat, doet het afbreuk aan de prestaties van allerlei renners (bijvoorbeeld: ze hebben het nooit meer over het gaatje dat Laporte sloeg in de afdaling waardoor Vingegaard en Roglic met Pogacar voorop kwamen (voorafgaand aan de Granon). Alleen maar het knechtenwerk van de Belgen wordt telkens benoemd, dat alleen al is vertekenend).

Als de groene trui (als Belg) eventueel kans heeft om ook de bolletjestrui te nemen (een Belg met bolletjes is ook alweer geleden uit de tijd van Lucien Van Impe begin jaren '80) dan is dat inderdaad even wat aandacht waard op een Vlaamse zender lijkt me. Als je je daaraan stoort of dat niet begrijpt, kan je met alle respect misschien beter de afstandsbediening gebruiken? Als belastingbetaler en dus medefinancier van Sporza ben ik zelf alvast niet ontevreden over de manier waarop het nu verloopt. Mijn indruk is dat ook prestaties van niet-Belgen evenzeer gewaardeerd worden. Als je meer aandacht wil voor het gaatje van Laporte moet je gewoon even overschakelen naar de Franse tv en klaar

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Ik neem de koers op, dus zappen zit er niet in. Verder allemaal prima, maak er vooral niet teveel van, maar het lijkt mij als commentator je eer te na wanneer je vanuit een chauvinistische bril de koers niet meer goed kan waarnemen. Vooral De Cauwer zou dat zelf moeten vinden, wat ik er van vind is onbelangrijk behalve dat het leuk is om wat ergernissen eens te kunnen spuien.

(De bollentrui, mijn hemel, totaal irrelevant, al jaren.)

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Mnee, ze rijden vaak op plaatsen waar er geen camera is, en waar je vaak ook geen tijdsaanduidingen van krijgt. Uiteraard met een strakke blik op waar Belgen zich bevinden, dat kan je al eens hebben op de Vlaamse TV.

Verder lijkt het mij duidelijk waarom er gisteren zo hard gesupporterd werd voor een overwinning van Van Aert. De win van Vingegaard was mooi en verdiend, maar weinig episch. Als je het met 4 tegen 1 nóg niet kan afmaken, dan ben je ook geen Tourwinnaar waardig. Een overwinning van Van Aert in deze rit was ongetwijfeld een mooiste Belgische sportjaarprestatie geweest. Toch een halve kers die ontbrak op z'n rit van gisteren.

Z'n zege in die bergrit van vorig jaar vind ik nog steeds z'n mooiste zege. Net omdat niemand hem op voorhand had opgeschreven.

https://cyclingtips.com/wp-content/uploads/2021/07/CORVOS_00033287-092.jpg

Sowieso de beste Vlaamse renner sinds ik de koers volg. Boonen had ook z'n goede momenten (Groene trui, 4 keer Roubaix, wereldkampioen), maar aan Van Aert beleef ik toch meer plezier.

En wat de wielercommentatoren betreft. Ik vind Renaat Schotte het niet slecht doen. Zeker nadat de publieke opinie vorig jaar verklaarde dat Wuyts onvervangbaar was! Wie denkt daar nu nog zo over?

Ik vind echter José De Cauwer de betere commentator. Dat vond ik zelfs al in de laatste jaren van Wuyts. Ondanks z'n leeftijd (72 jaar) zijn de inzichten en de expertise van de man nog steeds relevant. En hij kan nog een tijdje mee. Z'n vader kwam deze week in de krant: Hij is 102 én daardoor de oudste actieve duivenmelker van het land.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Pogacar blijft toch mijn favoriete ronderenner van het moment. Dat hij dit jaar de ronde niet wint geeft hem een extra menselijke trek.

Op z'n 24ste heeft hij al 12 etappes gewonnen in een grote ronde! Even opgelijst:

1/9/2019: Andorra La Vella - Cortals d'Encamp (Aankomst bergop)

6/9/2019: Bilbao - Los Machucos (Aankomst bergop)

14/9/2019: Arenas de San Pedro - Plataforma de Gredos (Aankomst bergop)

--

6/9/2020: Pau - Laruns (Bergrit met aankomst bergaf)

13/9/2020: Lyon - Le Grand Colombier (Aankomst bergop)

19/9/2020: Lure - La Planche des Belles Filles (Klimtijdrit)

--

30/6/2021: Changé - Laval (Vlakke tijdrit)

14/7/2021: Muret - Saint-Lary-Soulan Col du Portet (Aankomst bergop)

15/7/2021: Pau - Luz-Ardiden (Aankomst bergop)

--

7/7/2022: Binche - Longwy (Heuvelrit met peletonsprint bergop)

8/7/2022: Tomblaine - La Super Planche des Belle Filles (Aankomst bergop)

20/7/2022: Saint-Gaudens - Peyragudes (Aankomst bergop)

De mooiste?

- De klimtijdrit in 2020 is wielergeschiedenis.

- De rit naar Plataforma de Gredos uit 2019 waar hij op de voorlaatste col van de Vuelta in de aanval ging. Iedereen had hem na een zwakke dag afgeschreven voor het podium, maar op de slotklim moesten Quintana, Valverde en Majka zich compleet te pleuris rijden om hem niet te veel tijd te laten pakken. Uiteindelijk hield Pogacar er de derde plaats aan over.

- De bergrit naar de Col du Portet vorig jaar waar Vingegaard, Pogacar en Carapaz strijd leverden voor de dagzege.

Graaf Machine

• 9836 berichten
  • 1423 stemmen

AGE-411 schreef:

Pogacar blijft toch mijn favoriete ronderenner van het moment. Dat hij dit jaar de ronde niet wint geeft hem een extra menselijke trek.

Op z'n 24ste heeft hij al 12 etappes gewonnen in een grote ronde!

Hij rijdt eerst nog de Vuelta, en daarna wordt hij pas 24!

Verder ben ik het wel met je eens, ik denk dat hij heel wat geleerd heeft deze ronde, vooral wat betreft iets verstandiger omgaan met je krachten.

FritsiFrits

• 10 berichten
  • 0 stemmen

In de eerste helft van de Tour was het Stef Clement die mede commentaar leverde op de Nederlandse televisie. Een positieve verrassing, en in de tweede week heel erg gemist.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

Roglic schijnt twee rugwervels te hebben gebroken. Knap dat hij nog een paar etappes gereden heeft dan. De Vuelta zal wel onzeker zijn nu. Dan word het wellicht een vrijbuiters ploeg.

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Bij 'rugwervels gebroken' moet je altijd lezen 'breukjes in rugwervels', maar inderdaad, geeft wel aan hoe groot de impact was van de val. Gelukkig dat de suggesties dat Roglic voor zijn eigen kans in de Vuelta eruit stapte daarmee wel ontzenuwd kunnen worden. Overigens werd eergisteren in de avondetappe nog aangehaald dat Roglic echt een mentor is geweest voor Vingegaard en dat hij zich altijd onbaatzuchtig opstelt in de ploeg.

Wat de Vuelta betreft: Kuss voor het podium!

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

Ja hij rijd hem inderdaad. Vind Kuss alleen moeilijk te peilen in de tijdrit. Misschien als hij echt zelf mag rijden, dat hij boven zichzelf uitstijgt. Gelukkig is de eerste tijdrit een ploegentijdrit.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

- Als Pogacar z'n vormpeil kan doortrekken naar de Vuelta, dan is hij toch wel topfavoriet.

- Een andere favoriet voor de eindzege is toch wel Carapaz. Nog zo'n renner die ik wel graag zie rijden. Vorig jaar was hij in de tour in de Pyreneëen even sterk dan Pogacar. Hij heeft de tour niet gereden, dus misschien is hij dit jaar zelf beter?

• 22416 berichten
  • 5120 stemmen

Pogacar heeft met sterke prestaties in het voorjaar bewezen dat hij lang in vorm kan zijn, maar twee grote rondes is nog wel wat anders. Hij is zo belachelijk goed dat ik het niet uitsluit, maar het is bepaald geen gegeven. Carapraz schat ik ook hoog in. Kuss is nogal wisselvallig, maar is op zijn beste dagen een van de allerbeste klimmers. Maar ik denk dat hij de stabiliteit mist voor een echt heel goed klassement.

Bezetting is zoals de laatste jaren vaak in de Vuelta wel weer erg goed. Dot niet eens zoveel onder voor de bezetting van de tour dit jaar.

Pogacar heeft deze ronde bewezen dat hij niet alleen fraai kan winnen maar ook heel mooi kan verliezen. En een kannibaal kan zijn die zichtbaar geniet van iedereen de vernieling in rijden, maar het mooie is dat hij ook veel collegialer is dan veel grote voorgangers. Hij is een veelwinnaar en kan soms kribbig zijn, maar vaker lijkt hij gewoon aardig. En die aanvallende manier van rijden en wil om te winnen in combinatie met zijn collegialiteit is zeldzaam in het peloton.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Van Aert doet 42 seconden beter dan Ganna. Kan Pogacar daar nog over?

• 22416 berichten
  • 5120 stemmen

Of Vingegaard?

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Of Thomas?

Onderhond

• 87601 berichten
  • 12861 stemmen

Nee.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.