- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
En dat is dan de kleinzielige Belgische instelling. Waarom zou dan men nog aan topsport doen...
Enfin, ik maak mij er niet meer druk om. Petit pays, petite esprit... (Koning Leopold II)
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Waarom zou dan men nog aan topsport doen...
Om prijzen te verdienen, geld en medailles.
Om niet tot aan je pensioen je rug kapot te werken in de bouw of fabriek.
Om rijk te worden.
....
De echt grote atleten blijft men zich sowieso wel herinneren. Zo een Fred Deburghgraeve wordt nog steeds overal herkend waar hij komt. Dat sommigen na jaren worden vergeten moet je erbij nemen. Amerikanen vergeten ook hun atleten die jaren geleden ergens de 9de plaats hebben behaald op de Olympische Spelen.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Heerlijk! 3 BMX finale kandidaten straks vanaf half 6! Smulders bij de vrouwen en van Gendt en vd Biezen bij de mannen.
Vd Biezen lijkt een grote kandidaat voor de eindzege zou je zeggen...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Om prijzen te verdienen, geld en medailles.
Om niet tot aan je pensioen je rug kapot te werken in de bouw of fabriek.
Om rijk te worden.
....
Deze drie in België?
Van medailles wordt je niet rijk of kan je niet eten. De meeste atleten geven niet eens om de trofeëen, truien of medailles, alleen om de status, die men in België haast niet krijgt. Ze gaan de zolder op of de kelder in. Zelfs Merckx zelf heeft niet eens nog een gele trui uit de Tour.
Weet je wat ze letterlijk zeiden in The Hitchhiker's Guide to the Galaxy?
Belgium is the rudest word in the universe, which is completely banned in all parts of the Galaxy, except in one part, where they could not possibly know what it means."
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Smulders pakt bronsssssssssssssss 
Wauw wat knap!!!! Ze is een jaar lang pas prof 
Haha haar planning was er pas in Rio bij te zijn over 4 jaar.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3729 stemmen
Had een TOTAAL ander meisje verwacht achter die helm 
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Kut kut, de mannen pakken niks, heel matig zeg, vd Biezen. Wat een flop deze finale 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3322 stemmen
Tsja, had van den Biezen maar beter zijn best moeten doen in de halve finale. Door die slechte laatste heat moest hij nu als achtste starten. Hij komt nog knap naar plek vier maar Van Gendt verprutst het zelf helemaal met zijn slechte start. Knap ook dat Smulders brons pakt. Het argument dat je in deze sport niets kan presteren als je van achtste positie moet komen kan ook de prullenbak in.
Wel jammer, geen enkele verrassende gouden medaille deze spelen.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Je vond het zeilgoud wel voorspelbaar? Of Epke zijn plak?
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Blij toe, hopelijk wordt hier nu geen tijd, aandacht en geld meer aan geschonken.
Nicolage Rico
-
- 20244 berichten
- 2399 stemmen
Denk het wel. Om 3e, 2e, of 1e te worden. 
Nicolage Rico
-
- 20244 berichten
- 2399 stemmen
Die van Epke was op zich niet verrassend. Hij was de favoriet. Maar dan moet je het nog wel waar kunnen maken om zo'n beetje de moeilijkste oefening ooit foutloos te turnen.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3322 stemmen
Beide de torenhoge favoriet. Je moet het inderdaad nog waarmaken maar verrassend is het niet.
Justus18
-
- 749 berichten
- 87 stemmen
Die van Epke was op zich niet verrassend. Hij was de favoriet. Maar dan moet je het nog wel waar kunnen maken om zo'n beetje de moeilijkste oefening ooit foutloos te turnen.
De oefening van Epke was verre van foutloos (te veel gebogen armen) en werd dacht ik qua moeilijkheidsgraad door de jury gelijkgesteld met die van een andere deelnemer. Dat klopte volgens mij niet, maar de beslissingen van de jury waren wel transparanter dan die bij de dressuur, waar Nederland ten onrechte goud miste.
Afgezien van mijn normale voorkeur bij de Spelen (judo, wielrennen en hockey) heb ik het meest genoten van boogschieten, de BMX en zeilen (prachtig in beeld gebracht). Over 4 jaar moet die BMX beslist nog beter!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Deze drie in België?
Kim Clijsters, Tom Boonen, Dennis Praet,..... De lijst is oneindig.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3919 stemmen
Gaan we hier dan slecht met onze oude helden om? Mensen als Inge de Bruin, Pieter vd Hoogenband, Johan Cruijff of Richard Krajicek krijgen toch ook alle lof na de carriere nog?
Johan Cruijff wordt door half Nederland niet serieus genomen net als Inge de Bruijn overigens. We hebben voor een aantal mensen wel respect hoor maar het zijn geen iconen zoals de Belgen die hebben. Laat staan dat we op een waardige manier afscheid van deze mensen hebben genomen. Vooral Kraijcek was een schande!
Maar neem bijvoorbeeld ook Mart Smeets. Wordt in Nederland op moment helemaal kapot geschreven in Belgie spreken ze zo niet over iemand als Wuyts. Nee puur qua adoratie en respect voor sporters zijn de Belgen zeker niet de mindere van ons.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3919 stemmen
En als je het HHH ziet, waar iedereen heen kan en elke avond tussen de vijf en zesduizend man aanwezig is, dan zie dat het leeft bij de Nederlanders. Het Belgian House is, zoals altijd, zo goed als niet binnen te komen voor de gewone burger, maa de bobo's van de sport, politiek en financiele wereld zitten er zich iedere dag vol te vreten en lazarus te zuipen.
Ook zo'n gehypt iets. Doen alsof dat HHHH er is voor de sporters. Is niet zo. Gewoon een excuus om te feesten en te zuipen. Die mensen staan daar echt niet voor Marit Bouwmeester. Ben je gek.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3919 stemmen
Ik denk dat 90% van onze Olympische sporters gewoon in Nederland wonen en sporten. Sportcentrum Papendal zit het hele jaar door vol met sporters die oefenen.
Dat hele Papendal is natuurlijk het beste wat de Nederlandse sport in jaren en misschien wel ooit is overkomen. Ben er van overtuigd dat dat een giga verschil maakt. Maar Belgie heeft naar ik weet niet zo'n accomodatie. Als je dan toch wat wilt als sportland moet je daar mee beginnen
El Loco
-
- 1393 berichten
- 2617 stemmen
Ik vind dat er hier wel heel gemakkelijk wordt gepraat over medailles halen langs Belgische kant. Het is voor jullie precies alsof je maar een brood moet gaan halen bij de bakker om de hoek. Voor een medaille moet je al bij de beste 3 van de wereld zijn en dat is gewoon vreselijk moeilijk. De 4de plaats van Hans en de 5de plaats van Jolien vind ik ook al een geweldig resultaat om U tegen te zeggen.
En tjah, wat maakt het ook uit voor de bevolking. Toen Clijsters en Henin de beste tennisters ter wereld waren, ging het leven ook gewoon verder. Zelfs als we 100 medailles halen, gaat belgië er niet op vooruit gaan, dus goede beslissing van minister Muyters.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Het gaat niet om medailles halen, het gaat om de juiste mentaliteit tonen. En het gaat erom dat het beschamend is dat men hier bij een voorlaatste plaats al 'MISSIE GESLAAGD!' roept.
El Loco
-
- 1393 berichten
- 2617 stemmen
En als die trainer nu bijvoorbeeld had gezegd: "Ik ben ontgoocheld met die voorlaatste plaats". Was het dan wel oké voor u? Natuurlijk had hij zoiets beter niet gezegd, maar moet iedereen zich excuseren als hij/zij niet de beste is?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Dat hele Papendal is natuurlijk het beste wat de Nederlandse sport in jaren en misschien wel ooit is overkomen. Ben er van overtuigd dat dat een giga verschil maakt. Maar Belgie heeft naar ik weet niet zo'n accomodatie. Als je dan toch wat wilt als sportland moet je daar mee beginnen
Dat Papendal is echt een topper en zeer vooruitziend. Om jaloers op te worden.
Als je ziet op welke sporten er o.a. kunnen getraind worden: schermen, rolstoel- en gewoon basketbal, boogschieten, hardlopen, mountainbiken, nordic walking, golf, volleybal, tafeltennis, taekwondo, boksen, tai chi, hockey, wielrennen, speerwerpen, spinning, panna voetbal, bmx, atletiek, tennis, enz... om dan nog te zwijgen van alle andere, onbekendere sporten. 
België heeft helemaal geen accomodatie die op Papendal lijkt. Nog niet in de verste verte. Maar tegen Rio komt het in orde. Er gaat over gepraat worden. Zeggen ze toch... en dat hoor ik nu al voor mijn 12de keer, goed bewust, van voor 1972 in München, als bijna 16-jarige. Dan kan je begijpen waarom wij zo enthousiast kunnen zijn met een vijfde of zesde plaats.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Deden de Belgen het in het verleden wel goed, Speedy?
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4808 stemmen
Vreemde basketmatch. Eerste helft Rusland toch wel sterker (vooral een totaal ondermaats Spanje) en erna gewoon omgekeerd. Rusland bakt er hélémaal niets meer van en Spanje scoort plots met de ogen dicht. Kirilenko is verdedigend wel erg goed maar aanvallend lukt er vandaag niets. Met hem op niveau zag ik de Russen wel winnen.
Had liever de Russen in de finale gezien. Spanje wat beu gezien de laatste jaren.
The Oceanic Six
-
- 60490 berichten
- 4103 stemmen
Ach, de Spelen van Spanje zijn vrij dramatisch te noemen gezien hun medailleklassement.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4808 stemmen
Heb het puur over Spanje in het basketbal. Niet over Spanje in de sport in het algemeen. Al speelt het misschien wel een beetje mee.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Deden de Belgen het in het verleden wel goed, Speedy?
Als je ziet dat België tot voor Londen 139 plakken haalde en Nederland 246, dan weet je het wel. En als je ziet dat er vanaf 1960 slechts 43 behaald zijn op 13 OS, dan besef je wel dat het niet echt goed is. Na 1960 hadden we geen enkele gouden medaiile in '68, '72, 76, '88, '92 en 2000. En altijd beweren 'ze' dat het de volgende keer beter zal zijn....
Maar in Antwerpen 1920 waren we super met 36 stuks. 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.