- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Het gaat er om dat je verwachtingen voor sporters moet hebben op wat ze kunnen, niet op wat ze niet kunnen. Misschien is het voor een tienkamper wel gigantisch knap in het huidige NL tienkampklimaat om uberhaupt in een finale te geraken.
Boeit niemand.
Daar wordt dan ook heus wel naar gekeken. Maar dat zal je wel weer niet zien. We snappen hier ook wel wie medaillekandidaten zijn en wie niet. Niemand neemt het die boogschutter kwalijk dat hij 4e werd terwijl hij bijna de halve finale won. Maar jij moet geloof ik weer wat te zeuren hebben, want dit slaat weer nergens op.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Tsja, het is inderdaad waar. Ik snap dat bij de Belgen ook nooit. Lijkt wel of ze zichzelf nooit serieus nemen en niet geloven dat ze wat kunnen bereiken.
Belgie nu met 1 zilver en 2 brons is wel heel karig.
Vorig Spelen hadden we tot nu toe niets. Op de voorlaatste dag wonnen we bij de vrouwen de 4 x 100 m en op de allerlaatste dag zelfs goud in het hoogspringen met Tia Hellebout. Dus, we doen het beter tot nu toe dan in Peking. 
En dat je de Belgen niet snapt, kan ik heel goed begrijpen. De Belgen hebben helemaal niet het 'wij-gevoel' dat in andere landen leeft. Dat heeft allemaal zijn oorsprong bij onze onderlinge 'verdeeldheid', alle publicitaire campagnes ten spijt. Alleen tegen de Nederlanders hebben de Vlamingen echt het 'wij-gevoel'. Zal je zien volgende week tijdens de vriendschappelijke voetbalinterland van de Rode Duivels tegen Oranje. 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Van de bevolking verwacht ik niets
Daar ligt de eerste fout al van de Belgen. Je moet van de bevolking verwachten dat ze achter de sporters staan, dat ze de Olympiërs steunen in wat ze doen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Martina is dan ook een uitzondering, die jongen vind alles leuk en baalt nergens van..
Inderdaad een zeer leuke kerel die Martina. Voor de Vlaamse tv altijd bereidt voor een interview, even vriendelijk en open. En man naar mijn hart.
En zeggen dat hij tot de halve finale, de 100 meter maar zeven keer gelopen had. Hij zei op de Vlaamse tv dat hij zich beter gaat inwerken op de 100 m en dat de 200 m dan vanzelf volgt.
En dan die goddelijke 200 m.... Spijtig van die Jamaïcanen, maar er zal anders een hele dikke medaiile in.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Is dit geen ideetje om de boel te financieren? 
Nieuw-Zeelander op Spelen dankzij opbrengsten van zijn bordeel
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Daar ligt de eerste fout al van de Belgen. Je moet van de bevolking verwachten dat ze achter de sporters staan, dat ze de Olympiërs steunen in wat ze doen.
We hebben het hier al eerder gehad over die Gijs Van Hoecke die ze na zijn non-prestatie met zijn zatte kloten moesten wegdragen. Jij bagatelliseert dit, maar zo iemand is daar dan op de Spelen om ons land te vertegenwoordigen. Doe thuis wat je wil, maar als je je op deze manier op het internationale podium gaat gedragen hoef je ook geen steun te verwachten.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Maar Nomak, speedy heeft wel een punt. Nederlandse sporters weten dat ze massale steun krijgen en dat ze zich zonder medaille ook niet meteen hoeven te schamen. De verwachtingen zijn hoog, het volk kijkt massaal en de huldigingen in het HHH in Londen zijn erg leuk. Ik heb bij de Belgen ook nooit echt het idee dat het volk echt van hun sporters houdt. Nou scheelt het natuurlijk wel dat wij wat meer medailles pakken, maar toch...
Het moet een wisselwerking zijn tussen sporters en supporters. Tijdens het EK verloor Oranje 3x, maar tot het einde toe stonden de supporters wel achter Oranje qua support op pleinen en dergelijke. Maar bij wanprestaties raken wij hier ook enorm kritisch. Hoop spelers zijn enorm uitgekotst na het EK. Van Persie bijvoorbeeld.
Die bezopen Belg moet zich wel schamen ja, dat ziet er echt heel genant uit op foto's. Helemaal als ie als sporter hard faalde deze Spelen. Ben ik helemaal met je eens.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Nederlandse sporters weten dat ze massale steun krijgen en dat ze zich zonder medaille ook niet meteen hoeven te schamen.
- De hockeyploeg eindigt 11de en voorlaatste. 'Missie geslaagd' zegt men dan in de media.
- Geen enkele medaille bij het zwemmen. 'Belgen hebben het fantastisch gedaan' lees ik dan na het zwemtoernooi.
Met dit soort reacties moeten de sporters zich toch wel gesteund voelen denk ik.
Vooral de Vlamingen lijkt het aan zelfkritiek te ontbreken. Zo een Niels Duerinck loopt zijn 400 meter in meer dan 47 seconden. Dan verwacht je toch teleurstelling en misschien wel schaamte tegenover zijn ploeg omdat je de zwakke schakel van de 4x400 meter ploeg bent. Maar neen hoor, 'Ik denk dat ik goed heb gelopen' is zijn reactie.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Ik heb bij de Belgen ook nooit echt het idee dat het volk echt van hun sporters houdt.
Hoe België omgaat met zijn grote sporters (neem als voorbeeld alleen al die wielrenners) en hoe zij afscheid nemen van grote sporters (zie bijvoorbeeld afscheid Kim Clijsters paar jaar geleden) daar kunnen wij nog heel heel heel veel van leren.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Misschien leggen Belgen de lat vrij laag? Ik vind het ook altijd onbegrijpelijk. Bij het voetbal krijgen de Belgen al wat meer bluf (goede zaak lijkt me, al moet je dan wel gaan presteren), maar in andere sporten is het vrij timide. Alleen die 2 Borlee broers heb ik in de media wat horen zeggen dat ze voor de prijzen gaan. Dat het niet lukt kan gebeuren, maar ze hebben die doelstelling tenminste wel.
Die hockeyquote is wel vrij treurig ja. Zou me schamen als onze media zoiets zou zeggen.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Vooral de Vlamingen lijkt het aan zelfkritiek te ontbreken. Zo een Niels Duerinck loopt zijn 400 meter in meer dan 47 seconden. Dan verwacht je toch teleurstelling en misschien wel schaamte tegenover zijn ploeg omdat je de zwakke schakel van de 4x400 meter ploeg bent. Maar neen hoor, 'Ik denk dat ik goed heb gelopen' is zijn reactie.
Ligt er helemaal aan wat hij normaal loopt. Als hij in voorbereiding op de spelen altijd 47,5 heeft gelopen en op basis daarvan is geselecteerd en nu 47,0 loopt heeft hij het fantastisch gedaan. Gewoon een tijd noemen en zeggen dat iemand gefaald heeft slaat nergens op. Je zult altijd moeten kijken naar iemands mogelijkheden
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Hoe België omgaat met zijn grote sporters (neem als voorbeeld alleen al die wielrenners) en hoe zij afscheid nemen van grote sporters (zie bijvoorbeeld afscheid Kim Clijsters paar jaar geleden) daar kunnen wij nog heel heel heel veel van leren.
Gaan we hier dan slecht met onze oude helden om? Mensen als Inge de Bruin, Pieter vd Hoogenband, Johan Cruijff of Richard Krajicek krijgen toch ook alle lof na de carriere nog?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
En als je het HHH ziet, waar iedereen heen kan en elke avond tussen de vijf en zesduizend man aanwezig is, dan zie dat het leeft bij de Nederlanders. Het Belgian House is, zoals altijd, zo goed als niet binnen te komen voor de gewone burger, maa de bobo's van de sport, politiek en financiele wereld zitten er zich iedere dag vol te vreten en lazarus te zuipen. Het is gisteren nog bevestigd door een redacteur van HLN en Het Nieuwsblad. De dikke nekken zitten achter de afgesloten muren van een oud peperduur statig herenhuis in Inner Temple, hartje Londen, maar als een klein sportertje toevallig gekiekt wordt met een pint teveel op, ho maar.. daar walg ik nu van. Van al diegenen die parasiteren op de nek van de bevolking en hun sporters en dan laten uitschijnen dat die kleine dronken man aan een klein 'strontlandje' een slechte reputatie bezorgd. Bah....
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ligt er helemaal aan wat hij normaal loopt. Als hij in voorbereiding op de spelen altijd 47,5 heeft gelopen en op basis daarvan is geselecteerd en nu 47,0 loopt heeft hij het fantastisch gedaan. Gewoon een tijd noemen en zeggen dat iemand gefaald heeft slaat nergens op. Je zult altijd moeten kijken naar iemands mogelijkheden
Maar dat hij uit de ploeg is gehaald voor de finale en vervangen wordt door een hordenloper zegt eigenlijk genoeg.
Alleen die 2 Borlee broers heb ik in de media wat horen zeggen dat ze voor de prijzen gaan. Dat het niet lukt kan gebeuren, maar ze hebben die doelstelling tenminste wel.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Gaan we hier dan slecht met onze oude helden om? Mensen als Inge de Bruin, Pieter vd Hoogenband, Johan Cruijff of Richard Krajicek krijgen toch ook alle lof na de carriere nog?
In Belgie hadden we Fred Deburghgraeve, Olympisch goud in Atlanta, en wat kreeg hij als job, het jaar nadien, na zijn carriere? Schoenverkoper verdorie. De All Bundy van de Olympische Spelen. Om je in een ander land voor dood te schamen. 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Maar dat hij uit de ploeg is gehaald voor de finale en vervangen wordt door een hordenloper zegt eigenlijk genoeg.
Je moet er dan ook bijzeggen dat niet iedereen het aankan om nu al bijna vier jaar in de States te wonen om er te trainen, mentaal of financieel.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Hoezo in the States? Wat dacht je van bv zwemmen of hockeyen in Nederland? Ik snap dat als je met basketbal wil pieken dat Amerika wel nodig is, maar niet met alles toch? Ik denk dat 90% van onze Olympische sporters gewoon in Nederland wonen en sporten. Sportcentrum Papendal zit het hele jaar door vol met sporters die oefenen.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10973 berichten
- 2794 stemmen
In Belgie hadden we Fred Deburghgraeve, Olympisch goud in Atlanta, en wat kreeg hij als job, het jaar nadien, na zijn carriere? Schoenverkoper verdorie. De All Bundy van de Olympische Spelen. Om je in een ander land voor dood te schamen.
Misschien verkoopt hij graag schoenen 
Het ligt er ook maar net aan waar zijn eigen ambities liggen. Misschien wil hij wel geen trainer/verslaggever of weet ik wat in de sport doen. Zou ook kunnen toch.
Wij hebben Berry van Aerle. Europees Kampioen voetbal in 1988, 5x Nederlands kampioen, 3x KNVB beker en 1x Europacup. En die is nu postbode.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Ik hou ieder geval wel van deze gezonde arrogantie. Je moet als sporter/sportland altijd voor het hoogst haalbare gaan en dat ook uitstralen.
Werkt niet echt voor een doorsnee Belg. Momenteel ligt er ééntje in het water die gokte op brons. Ligt nu 18e op 40+ seconden. Kan je nog moeilijk serieus nemen dan.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
En Oranje zeilt er weer een bronzen plak bij! 
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Vandaag kunnen we met de BMX nog brons, zilver of goud (alles mogelijk) halen, ook nog spannend. Of we grijpen naast elke medaille daar, wie weet.
En de hockeyvrouwen vanavond in de finale om de gouden plak.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Vrouwen estafette 4 x 100 kan ook nog brons in het beste geval he en de mannen misschien ook wel. Kan altijd wat fout gaan met die stokkies overgeven, vaak genoeg gezien en ook bij de grote landen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Wij hebben Berry van Aerle. Europees Kampioen voetbal in 1988, 5x Nederlands kampioen, 3x KNVB beker en 1x Europacup. En die is nu postbode.
Het is maar de vraag, of hij andere kansen gekregen heeft. Bij onze sporters is dit gemeengoed. Er zijn ex-toppers die op een zender kunnen tewerkgesteld worden, maar dat gaat om enkele voetballers en een paar wielrenners. En zoals nu, wordt eens een oude glorie vanonder de mottenballen gehaald om een paar presentatietjes te doen over een sport waar hij ooit koning in was. De meervoudige Roemeense medaillewinnares , Catalina Ponor, heeft zelfs twee jaar, ik geloof van '09 tot '11, een pensioen uitbetaald gekregen voor diensten aan het vaderland. En dan te bedenken dat ze eind augustus pas 25 wordt.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10973 berichten
- 2794 stemmen
Kansen gekregen of kansen opgezocht?
Jij vindt dus dat een sporter die iets gepresteerd heeft de rest van zijn leven achterover kan leunen, wachten tot ze met bussen tegelijk op de stoep staan om hem ergens voor te vragen. Niets komt vanzelf, ook niet voor topsporters.
Maar zoals ik al zei misschien ambieert hij wel niets meer in de sport. Berry van Aerle wilde graag postbode worden, dat vindt tie leuk.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Vind ik helemaal niet, maar bij ons is een sportman in negen op de tien gevallen bij voorbaat gedoemd om 'vergeten' te worden. Van mij mogen ze al deze mensen een plaatsje geven op een wall of fame. Hier moet je al een superman zijn om herinnerd te worden. Er zijn hier in Vlaanderen al rondvragingen gedaan en men blijkt zich bitter weinig medaillewinnaars te herinneren.
depri83
-
- 6812 berichten
- 1491 stemmen
Van Aerle is maar een paar weken postbode geweest. Vrij snel kwam hij bij PSV terecht als supporterscoördinator en nu ook als scout.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Van Aerle is maar een paar weken postbode geweest. Vrij snel kwam hij bij PSV terecht als supporterscoördinator en nu ook als scout.
Voila. Dat bedoel ik.
En van de virtuele toer in het HHH kan ik niet genoeg krijgen. Da's pas professionalisme. 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Fred Deburghgraeve heeft ondertussen ook ander werk, vorige week nog een interview met hem gelezen en hij zegt zelf dat hij geen speciale behandeling nodig heeft omdat hij toevallig snel kon zwemmen.
Persoonlijk vind ik zo een wall of fame ook nergens voor nodig. Je kiest er tenslotte toch zelf voor om atleet te worden. Een dokter die dagelijks levens red, een vuilnisman die je afval komt ophalen,.... Al deze mensen hebben ook geen wall of fame nodig als motivatie. En hun bijdrage aan het vaderland is groter dan die van de atleten terwijl ze ook nog eens harder en langer werken.
Atleten aanmoedigen is goed, maar we moeten ze ook niet meer maken dan wat ze zijn.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.