- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Wijnants weg, dat is voor Rabo echt een aderlating. Had ik even gemist.
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Die valpartijen van Gesink telkens weer: ik vraag me af of daar ook niet een beetje onkunde bij zit? Als er een valpartij is, kun je zijn naam altijd invullen als betrokkene.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Wat een beelden van Woutje Poels zeg in de Avondetappe. Ik was eigenlijk ook het meest benieuwd naar hem morgen, op die steile stukken in de Vuelta vorig jaar was-ie subliem. En alle Rabo's dusdanig gebutst dat we daar morgen ook niet al te veel van mogen verwachten.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4700 stemmen
Lijstje met opgevers vandaag en zekere niet-starters morgen: Astarloza, Danielson, Dupont, Erviti, Freire, Poels, Txurruka, Wynants, Vigano.
Een echt slagveld. Blijkbaar was de veroorzaker van de valpartij Vigano (gerucht). Hij zou bezig geweest zijn met de overschoen van Petacchi waardoor hij z'n beide handen niet aan z'n stuur had en dus niet kon remmen.
Van Poels verwachtte ik vooral enkele stevige uithalen in de etappes (zoals morgen) in plaats van een goed klassement.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4700 stemmen
Die valpartijen van Gesink telkens weer: ik vraag me af of daar ook niet een beetje onkunde bij zit? Als er een valpartij is, kun je zijn naam altijd invullen als betrokkene.
Het heeft er vaak wel iets mee te maken, denk ik. Al denk ik dat zo een massale val als vandaag moeilijk te vermijden is. De juiste positie kiezen, goede stuurmanskunsten, het zal allemaal wel meespelen. Een goede gids is ook belangrijk. Kijk naar Evans. Die lag er vroeger ook geregeld bij maar sinds Hincapie hem gidst, valt hij ook nog maar zelden. Armstrong vroeger lag er ook niet vaak bij met Hincapie als wegkapitein.
Vandaag gingen er wel heel veel renners (zwaar) tegen de grond. Al was het wel gewoon in de buik (zelfs iets meer naar achter) van het peloton. Voorin rijden is dus vaak beter maar kost natuurlijk meer krachten.
IJH15
-
- 84 berichten
- 122 stemmen
Volgens mij is het probleem van die valpartijen heel simpel op te lossen: geen tijdsverschillen doorberekenen in vlakke etappes, dan ben je van deze ellende af.
Een andere mogelijkheid is: leg in een van de eerste dagen direct een flinke bergrit en doe ipv een proloog een langere tijdrit, zodat het klassement al een beetje staat.
Justus18
-
- 695 berichten
- 79 stemmen
Met "mijn" Zabriskie in de kopgroep hoopte ik vanmiddag op een massale valpartij in het peloton waarbij veel klassementsrijders betrokken zouden zijn. So far, so good. Maar ik hoopte ook dat ze in het peloton zouden wachten om de boel te neutraliseren. Waarom is dat niet gebeurd?
@IJH15: een klassement dat al een beetje staat vindt de organisatie van de toer de frans nog afgrijselijker dan gebroken botten en ingeklapte longen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Ik vind al jaren dat de Tour, al is het gewoon voor de afwisseling, een keer moet beginnen in de bergen. Klimtijdrit als proloog, daarna twee alpenritten ofzo. En dan wat sprintetappes. Maar de organisatie is bang dat de spanning er dan meteen uit is.
Justus18
-
- 695 berichten
- 79 stemmen
Op zich heb je gelijk, maar voor dat soort rondes moet je kijken naar de Vuelta of de Giro. Wat mij betreft zijn dat leukere rondes, maar ze zijn minder belangrijk en daardoor ook minder competitief.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Volgens mij is het probleem van die valpartijen heel simpel op te lossen: geen tijdsverschillen doorberekenen in vlakke etappes, dan ben je van deze ellende af..
Dan kan je ritten geven van tien kilometer. Komt op het zelfde neer.
Het is gewoon de nervositeit die de renners parten speelt. In de Giro en de Vuelta zijn er ook 200 renners en daar heb je zeer weinig grote valpartijen. Waarom? Alles is er 'gemoedelijker'.
Iederen voelt zich zenuwachtig als men naar een finale gaat van de grootste, beste en indrukwekkendste wielerwedstrijd van het jaar. Vergelijk het maar als de finale van één of andere wereldbeker.
Voor mij hoort het erbij. Brood en spelen weet je wel... Ik heb de valpartijen in de Tour altijd gekend. Het ene jaar wat erger dan het andere, maar toch elk jaar weer. Al 50 jaar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Op zich is het dit jaar zonder bonificaties (die zijn er al een tijdje niet meer geloof ik) en twee relatief lastige aankomsten zo dat de klassementsmannen voorin blijven van het klassement. Er zijn Tours geweest met 7 biljartvlakke startetappes en ook nog boni's. Dan wilden allen sprinters kans wagen, omdat ze ook geel konden pakken. Nóg veel nerveuzer.
Gisteren nog dit opgepikt bij de babbelprogramma's: Addy Engels en Lars Boom waren ervan overtuigd dat minder renners (i.c. minder startende ploegen) geen verschil zou maken. Het peloton rijdt dan ook niet op een lint, gewoon recht van achter en 'naar voren duwen'. Dat is een maatregel die geen soelaas zal bieden.
Wat ook bij de val van gisteren speelde is dat BMC daar ter plaatse zó hard doortrok en de wind mogelijk waaiers zou maken (mooi te zien vanuit de heli), daarom zat iedereen zo gegroepeerd vooraan. Ik zou zeggen rij niet met de hele ploeg bijeen, als er één valt ligt iedereen. Garmin en Rabo zijn de zwaarste slachtoffers, maar Astana en Argos hadden volgens mij ook niemand meer voorin.
Ook nog opvallend: Fränk Schleck was de enige RNT-renner die erbij lag en niemand wachtte op hem, al was het maar één pionnetje.
En Van Summeren zeg, wat zag die er ook gehavend uit. Ongelofelijk.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Als je al die foto's van de schade bij de renners ziet, niet normaal gewoon. Ook veel opmerkingen dat ze dit de zwaarste val ooit vonden die ze hebben meegemaakt. Laten we hopen dat er meteen minder gestresst gereden wordt deze Tour, maar dat zal wel niet.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Met 100 op de eerste rij willen zitten, het kan gewoon niet. Misschien tijd voor de ploegleiders om eens samen te komen om wat relaxter te koersen? Laat die sprintersploegen hun werk doen en zet voor mijn part alle grote klassementsmannen bij elkaar bij de achterste helft. Ook collectief afhaken is een optie, beetje zoals bij die tussensprints. Maar het zal uit de koers zelf moeten komen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ook Hubert Dupont van AG2R vertrekt niet meer. Polsbreuk en ruggewerfletsel. 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Ik denk trouwens dat vandaag best eens een dag voor de aanvallers zou kunnen zijn, er zal weinig animo zijn ze terug te halen en een 6KM klim moet je met redelijke voorsprong wel kunnen overleven.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Steven Kruiswijk twittert dat het wel OK gaat vandaag. Hij bleek toch meer gehavend dan het er aanvankelijk uitzag. Elleboogproblemen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
En Van Summeren zeg, wat zag die er ook gehavend uit. Ongelofelijk.
Echt ongelooflijk hoe die kerel eruitzag. Ze hebben hem bij één gevolgd tot hij in de bus stapte en je moest die man gezien hebben. Vooraan, achteraan, rechterzijde... net alsof hij in een leeuwenkooi gezeten had. En dan begon het voor hem alleen nog te regenen op de koop toe... Respect voor Summie.

Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Prachtige foto's. Zit ie vandaag gewoon weer op de fiets?
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1978 stemmen
Voor mij hoort het erbij. Brood en spelen weet je wel... Ik heb de valpartijen in de Tour altijd gekend. Het ene jaar wat erger dan het andere, maar toch elk jaar weer. Al 50 jaar.
Nee, het hoort er niet bij en is een zwarte inktvlek op deze mooie sport.
Met de enorme sportieve, financiele en medische belangen die er bij dit soort zaken op het spel staat vind ik dat er serieus nagedacht moet worden over maatregelen om het aantal en de ernst van valpartijen terug te dringen.
Dit soort verheerlijking heeft ook z'n gevaarlijke kanten. Het draagt eraan bij dat ernstig gewonde renners zoals Soler vorig jaar en Poels dit jaar toch weer op de fiets stappen, met alle gevolgen van dien.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1978 stemmen
Overigens; ik hoorde dat ook Hesjedahl heeft opgegeven. Met name slecht nieuws voor een aantal sportpools-deelnemers en ook voor onze subleage-positie in het algemeen (zeker aangezien onze nr. 1 ook nog eens zo snugger is geweest om Nibali als kluns in te zetten...).
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Natuurlijk. Het zijn geen voetballers weetje wel. 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Nee, het hoort er niet bij en is een zwarte inktvlek op deze mooie sport.
Met de enorme sportieve, financiele en medische belangen die er bij dit soort zaken op het spel staat vind ik dat er serieus nagedacht moet worden over maatregelen om het aantal en de ernst van valpartijen terug te dringen.
Zwarte inktvlek? Ik zie dit al vijftig jaar gebeuren en het is nooit te vermijden. Als je dit in deze sport niet wil zien, ga naar de oma's en opa's kijken die klaverjassen of petanquen. Iedere renner die aan de Tour begint weet voor 99% zeker dat hij in die drie weken minstens eenmaal op de grond gaat.
Neem dit spektakel weg en de interesse voor de sport zakt in elkaar als een pudding, waardoor ook de sponsors en het financiële verdwijnt.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
[Dit soort verheerlijking heeft ook z'n gevaarlijke kanten. Het draagt eraan bij dat ernstig gewonde renners zoals Soler vorig jaar en Poels dit jaar toch weer op de fiets stappen, met alle gevolgen van dien.
Komaan zeg, haal je kop uit het zand, omdat je een foto neemt van een slachtoffer, dode, brand of een gedood dier, wil dit niet zeggen dat het nog geen prachtige foto's kunnen zijn. Ga naar internationale fototentoonstellingen en neem al deze foto's weg en je houdt er haast geen meer over.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Officiële opgevers door de rit van gisteren tot nu: Hesjedal, Danielson, Erviti, Gutierrez, Maarten Wynants, Wout Poels, Davide Vigano, Hubert Dupont, Mikel Astarloza, Amets Txurruka en Oscar Freire.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Officiële opgevers door de rit van gisteren tot nu: Hesjedal, Danielson, Erviti, Gutierrez, Maarten Wynants, Wout Poels, Davide Vigano, Hubert Dupont, Mikel Astarloza, Amets Txurruka en Oscar Freire.
Ze vallen nu als vliegen. Het wordt nog spannend alhoewel de 2 grote favorieten Wiggins en Evans nog een aantal minuten in de tijdritten aan de andere subfavorieten zullen aansmeren.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Waarom werd de koers gisteren niet geneutraliseerd trouwens? Grote renners voor het klassement die vallen. Had Cancellara niet weer tegen het peloton kunnen zeggen om te wachten?
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Overigens; ik hoorde dat ook Hesjedahl heeft opgegeven. Met name slecht nieuws voor een aantal sportpools-deelnemers en ook voor onze subleage-positie in het algemeen (zeker aangezien onze nr. 1 ook nog eens zo snugger is geweest om Nibali als kluns in te zetten...).
Die Nibali werd ingezet met 4 strafpunten. Daarmee kon je andere renners selecteren tot 24 punten. Hij kan nu ook nog vallen of door de mand vallen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Waarom werd de koers gisteren niet geneutraliseerd trouwens? Grote renners voor het klassement die vallen. Had Cancellara niet weer tegen het peloton kunnen zeggen om te wachten?
Zodat opnieuw de 'groten' het voordeel krijgen en de 'kleintjes' die vooraan zaten opnieuw de sigaar zijn? No way...
Ik denk dat we nu nog een zeer goede kans hebben om mooie koers te zien de komende twee weken. Elke klassementsrenner die tijd verloren heeft zal zich nu extra willen bewijzen.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4700 stemmen
Echt ontzettend klote dit want had nog wel een goed team staan voor het vervolg en stond al top-100. Slaat ook nergens op eigenlijk die sanctie van 100 punten voor opgave, zeker als dat het gevolg is van een val. Pure pech dit, niks met kennis te maken. Dat systeem met de kluns moeten ze toch maar eens herzien.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
De Fransman Delaplace moet na een half uurtje al lossen uit het peloton. Hij is ondanks een gebroken pols, toch vertrokken.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.