- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Zandkuiken
-
- 1748 berichten
- 1434 stemmen
Toch wel een mooie finale gezien, die zoals verwacht wel pas erg laat echt is ontbrand. Voor meerdere uren spektakel blijft het nu meer dan ooit wachten op PR.
Verder erg jammer van Cancellara, die de koers ongetwijfeld in een beslissende plooi had gelegd op dit parcours. Jonkies als Vanmarcke en Sagan komen nog net een tikkeltje tekort voor de winst, en dan is natuurlijk nog Boonen, wiens palmares nu toch wel érg indrukwekkend begint te ogen. Is voor mij dan ook topfavoriet nummer 1 voor volgende week, in een wedstrijd die hem nog beter moet liggen.
El Loco
-
- 1114 berichten
- 2390 stemmen
Schrijf Boonen maar op voor volgende zondag 
Doet me plezier om Pozzato een keer te zien koersen !
Inderdaad, van dat wieltjeszuigen had ik vandaag niets gezien. Ik denk dat we volgende week naar een tweestrijd gaan tussen Boonen en Pozzato zoals 2 jaar geleden.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3569 stemmen
Ik hoop echt dat Boonen voor de vierde maal Roubaix wint. Zou geld geven voor De Vlaeminck zijn smoel te zien 
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
de Ronde was goed winstgevend, maar voor de aandeelhouders is het nooit genoeg.
Ben de discussie kotsbeu en wil er me niet in moeien, maar dit is onzin: de Ronde was tot voor twee jaar helemaal niet winstgevend, en een aantal andere koersen die tot de Vlaamse klassiekers behoren op het punt van failliet. Door ze samen in één pakket te organiseren en ook te verkopen zijn de Vlaamse koersen financieel er weer bovenop en maakt ook de Ronde een beperkt beetje winst - maar het geld dat hier omgaat is nog steeds minimaal voor topsport.
De Muur was altijd een mooi moment, maar de Ronde staat of valt er niet mee. Ik heb vandaag een spannende koers gezien met serieus wat slijtageslagen op andere hellingen, en een heel gevarieerde laatste 50 kilometer. Maar goed, de Vlamingen moeten altijd iets hebben om over te zagen, en laat er vooral niks veranderen aan hun routineuze leventje, of het kot staat in brand... 
El Loco
-
- 1114 berichten
- 2390 stemmen
Ben de discussie kotsbeu en wil er me niet in moeien, maar dit is onzin: de Ronde was tot voor twee jaar helemaal niet winstgevend, en een aantal andere koersen die tot de Vlaamse klassiekers behoren op het punt van failliet. Door ze samen in één pakket te organiseren en ook te verkopen zijn de Vlaamse koersen financieel er weer bovenop en maakt ook de Ronde een beperkt beetje winst - maar het geld dat hier omgaat is nog steeds minimaal voor topsport.
De Muur was altijd een mooi moment, maar de Ronde staat of valt er niet mee. Ik heb vandaag een spannende koers gezien met serieus wat slijtageslagen op andere hellingen, en een heel gevarieerde laatste 50 kilometer. Maar goed, de Vlamingen moeten altijd iets hebben om over te zagen, en laat er vooral niks veranderen aan hun routineuze leventje, of het kot staat in brand...
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4711 stemmen
Ook volledig eens met Freud.
Ik zei het ook al: zonder vernieuwing heb je ook nooit vooruitgang. Dat betekent dus ook dat er nooit een Muur in de Ronde zou gezeten hebben want in de eerste 56 edities zat er helemaal geen Muur. En je gaat toch zeker geen succesvolle formule van een klassieker aanpassen na meer dan 50 jaar? Heiligschennis!
Over enkele jaren spreekt er niemand meer over de Muur (als ze bij dit parcours blijven) want ook deze (zwaardere) finale was perfect in staat om de 3 a 4 sterkste mannen te scheiden van de rest. En laat dat nu net het belangrijkst zijn voor een klassieker: spektakel in de koers en grote namen op de erelijst. Ook aanwezig anno 2012 zonder Muur, hetzij iets later dan voordien.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ben de discussie kotsbeu en wil er me niet in moeien, maar dit is onzin: de Ronde was tot voor twee jaar helemaal niet winstgevend)
Waar haal je deze bullshit vandaan? De Ronde is maar begonnen met uit de toen zware rode cijfers te komen sinds in 1973 de toenmalige burgemeester van Meerbeke, en later van Ninove, Etienne Cosijns, de Ronde naar zijn gemeente haalde. Hij werkte hiervoor samen met Willy Verlé, omdat toenmalige organisator Het Nieuwsblad teveel van de praktische handelingen van zich afschoof en anderzijds om het financiële te regelen. Omdat de vraagprijs jaar na jaar hoger werd werd de stad Ninove een financiële partner bij de organisatie. Willy Verlé deed beroep op zijn vrienden/zakenpartners, wat uitgroeide in 1999 tot de vzw Ronde van Vlaanderen Aankomstcomité. Dezen zijn altijd hun verplichtigen meer dan nagekomen. Hadden ze zoals jij zegt verlies gehad hebben, ze zouden nu niet meer verder gegaan zijn met nu wedstrijden te organiseren.
Op zondag 29 juli rijden de Tour-vedetten in Ninove en het zullen niet de pannenkoeken zijn, maar er wordt gegaan voor voor de top.
En op 17 juni is er de 'Andrea Tafi Classic - Una Giornata Italiana' voor wielerliefhebbers met ritten van 40, 80 en 140 km en nu al toegezegde tentoonstellingen van Alfa Romeo, Lamborghini en Ferrari in een volledig verkeersvrij centrum.
Kom eens naar Ninove praten met deze mensen en uw mening zal snel veranderen.. Je laat je teveel op de mouw spelden beste. Hier blijft de discussie openstaan, want één man heeft zich hier nooit laten zien.. juist ja... die.
Inmiddels heeft het vzw Ronde van Vlaanderen Aankomstcomité een naamsverandering ondergaan en richten ze dit jaar alleen al in Groot-Ninove 23 officiële wielerwedstrijden in, waaronder twee profwedstrijden en medewerking aan een derde. Geld tekort???

Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Ga me ook niet moeien (
), maar winstgevend of niet, ik vond de Muur het visitekaartje bij uitstek voor de Ronde, zoiets als de Poggio in Milaan-San Remo, het Bos van Wallers in Parijs-Roubaix en La Redoute in Luik-Bastenaken-Luik. Zij geven een smoel aan de koers en daar kom je niet aan.
Tuurlijk zal dit nieuwe parcours uiteindelijk wel wennen, en hele generaties gaan opgroeien met de combinatie Kwaremont-Paterberg en uiteindelijk zal de Muur wel vergeten worden. Maar blijf het jammer vinden.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3569 stemmen
Ik hou van de koers, met of zonder Muur (Poggio, Bos...) Maar ik kan me voorstellen als je uit de buurt bent dat het iets gevoeliger ligt...... 
Als de Schuur (Live Nation) morgen beslist om zijn festival te verhuizen naar Brustem zullen ze daar in Werchter ook niet mee kunnen lachen ! Terwijl het voor de modale festivalganger weinig zal uitmaken........
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik zei het ook al: zonder vernieuwing heb je ook nooit vooruitgang. Dat betekent dus ook dat er nooit een Muur in de Ronde zou gezeten hebben want in de eerste 56 edities zat er helemaal geen Muur. En je gaat toch zeker geen succesvolle formule van een klassieker aanpassen na meer dan 50 jaar? Heiligschennis!
Ik ben het Engelstalige gezegde indachtig, never change a winning team. Is er nu niemand hier die wil begrijpen dat de Muur er indertijd ingezet werd omdat de organisatie begin '70 op sterven na dood was? En dit was nu zeker niet het geval. Het enige wat mij opvalt is dat VIP-tenten van 6.000 man de plaats innemen van Jan Modaal. En de kleinere man, die vorige week nog een vergunning kreeg om een kleine VIP-tent uit te baten, het moet afleggen tegen de machtige Flanders Classics en zijn toelating gauw, gauw zag ingetrokken wegens allerlei naderhand bijgehaalde niet toedoende redenen.
En dit is wat er dan gebeurd op andere plaatsen als men een parcours 'verkracht'. Anders was het hier al kamperen vanaf woensdag.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4711 stemmen
Ik ben ook niet zo te vinden voor het geldgewin dat achter de parcourswijziging zit hoor. Ik las hier vandaag echter dat de Ronde plots veel in aanzien heeft verloren, minder klassieker is en ook gewoon minder leuk is. En dat op voorhand! Sorry, maar dat vind ik totaal niet terecht. Zoals bleek vandaag was het toch een leuke koers (die slijtage zelfs al op de eerste keer Paterberg!) en heb ik erg genoten.
Word ook gek van dat gekleurde mediagebeuren erover. De valpartijen zijn meteen 100% toe te schrijven aan de parcourswijziging. Lachwekkend!
Zie net de beelden nog eens terug. Genoten ook van Pozzato toch. Die verdient ook wel eens weer wat credit na 2 magere jaren. Bijzonder stijvolle renner.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Ik vind het euwig zonde dat de Muur eruit is! Zoals gezegd, het was gewoon het gezicht van de ronde, (je haalt de muur van Huy toch ook nie uit de Waalse Pijl) de spanningsopbouw naar de muur toe.... het oprijden van de vesten, prachtig man! 3x de Kwaremont en de Pater.... wat is de toegevoegde waarde ? Het is nu meer de ronde van Oudenaarde dan de ronde van Vlaanderen. Lag het nou trouwens aan mij of stond er nou inderdaad minder publiek dan voorheen ? Laatste kilometer stond er tot 400m van de streep geen hond
.
Wat de koers betreft, een ronde die ik morgen weer vergeten ben, vermakelijk, verre van memorabel.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4711 stemmen
3x de Kwaremont en de Pater.... wat is de toegevoegde waarde ? Het is nu meer de ronde van Oudenaarde dan de ronde van Vlaanderen.
Slijtage. Of denk je dat alle renners uit hun duim zuigen dat het zwaarder was dan voordien?
Verder: wat gebeurde er vroeger voor de Muur? Als Cancellara het niet deed, gebeurde er ook amper iets beslissend voordien en kwamen ze met 50 man naar de Muur gestormd (omdat op het lange stuk tussen Tenbosse en de Muur vaak alles weer samenkwam). En die was er vandaag niet bij, gevolg: de koers breekt later open. Minder memorabel? Misschien wel maar alleszins niet door het parcours.
Verder was de eindstrijd op de Kwaremont/Paterberg met Ballan, Boonen en een heel sterke Pozzato ook gewoon heel mooi. Gevolgd door een zinderend slotstuk. Geen idee wat er ontbrak.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Waar haal je deze bullshit vandaan?
Stond gisteren zwart op wit in De Standaard. Kan zijn dat het niet klopt, maar het lijkt me wel een betrouwbare bron. De Ronde Van Vlaanderen was verlieslatend tot de overname door Vandenhaute in 2008 staat er, en de Scheldeprijs en Brabantse Pijl op de rand van de afgrond. Inmiddels staan alle koersen binnen Flander Classics er weer goed voor, al draait de Ronde nog steeds break even en worden alle inkomsten geïnvesteerd (meer schermen voor het publiek, groter vip-dorp, meer voorzieningen). Uiteraard zijn een deel van die investeringen bedoeld om de winst te verhogen (zo gaat dat in een economisch gezond systeem) en is ook het nieuwe parcours deels bedoeld om meer geld in het laatje te brengen (van het vipdorp en eventueel betalende toeschouwers in de toekomst), maar dat betekent voor mij niet dat de koers er minder op wordt. Commerciëler georganiseerd, dat wel.
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
Boonen weet het toch nog te presteren om, na de opmerking van een Nederlandse reporter dat hij leek te kraken op de laatste klim, een lulverhaal op te hangen over een aanlopende versnelling vanaf de tweede omloop van de Kwaremont. Zelfs bij winst komt hij nog met smoesjes aanzetten, ongelofelijk. 
Ben totaal geen fan van de man, vind zijn palmares ook al lang meer dan groot genoeg, en hoop dus dat in PR iemand anders gaat winnen. Pozzato zou leuk zijn, Flecha nog leuker.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4711 stemmen
Boonen weet het toch nog te presteren om, na de opmerking van een Nederlandse reporter dat hij leek te kraken op de laatste klim, een lulverhaal op te hangen over een aanlopende versnelling vanaf de tweede omloop van de Kwaremont. Zelfs bij winst komt hij nog met smoesjes aanzetten, ongelofelijk. 
Ben totaal geen fan van de man, vind zijn palmares ook al lang meer dan groot genoeg, en hoop dus dat in PR iemand anders gaat winnen. Pozzato zou leuk zijn, Flecha nog leuker.
Hehe, moest ook wel even lachen met z'n excuus ja. Maar ach, vind het wel een sympathieke renner en als Belg zie je wat meer door de vingers waarschijnlijk. Van mij mag Pozzato ook wel winnen in PR. Ben niet zo heel chauvinistisch in het wielrennen.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Deze nieuwe editie vind ik geslaagd. Doorslaggevend was de valpartij van Spartacus want anders zal hij aangevallen hebben op meer dan 20 km en was er vlug een schifting. Nu de Kwaremont kan voor de schifting zorgen met die lastige kasseistrook na de top en daar zijn de beste 3 vertrokken. Het blijft toch de mooiste klassieker en een prachtige winnaar met 6 kasseimonumenten (idem Museeuw) op zijn palmares en hopelijk volgende week kan Tom het record evenaren van Monsieur Paris Roubaix.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als Bulls fan wordt je hier niet vrolijk van. Wel ode voor OKC, spelen erg goed, al maakt het apathische Chicago het ze best makkelijk. Manmanman
.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3873 stemmen
Over de Ronde van Vlaanderen. Prachtige koers met toch een nare nasmaak. Als je Boonen dan ziet sterven in het wiel van Pozzato heuvelop dan weet je dat Cancellara hier met overmacht had gewonnen.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Slijtage. Of denk je dat alle renners uit hun duim zuigen dat het zwaarder was dan voordien?
Verder: wat gebeurde er vroeger voor de Muur? Als Cancellara het niet deed, gebeurde er ook amper iets beslissend voordien en kwamen ze met 50 man naar de Muur gestormd (omdat op het lange stuk tussen Tenbosse en de Muur vaak alles weer samenkwam). En die was er vandaag niet bij, gevolg: de koers breekt later open. Minder memorabel? Misschien wel maar alleszins niet door het parcours.
Verder was de eindstrijd op de Kwaremont/Paterberg met Ballan, Boonen en een heel sterke Pozzato ook gewoon heel mooi. Gevolgd door een zinderend slotstuk. Geen idee wat er ontbrak.
Slijtage.... Voor meer slijtage hadden ze ook nog wel een extra helling kunnen pakken tussen Tenbosse en Kapelmuur. Wat gebeurde er op de muur ? In de laatste 10 jaar zowel in 2003, 2004, 2007, 2009 en 2010 beslissend geweest! En vaak ook viel de beslissing voor de muur, dus waarom was deze wijziging nodig ?
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3873 stemmen
Over Djokovic. Toch wel een echte geweldenaar. Doordaat Murray tweede set ook fantastisch speelde weer een adembenemende finale gezien.
Hoogtepunt zonder twijfel de 2-2 in de tiebreak van tweede set. Wat een magisch moment van Murray was dat. Misschien wel mooiste punt dat ik ooit zag.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3873 stemmen
Slijtage.... Voor meer slijtage hadden ze ook nog wel een extra helling kunnen pakken tussen Tenbosse en Kapelmuur. Wat gebeurde er op de muur ? In de laatste 10 jaar zowel in 2003, 2004, 2007, 2009 en 2010 beslissend geweest! En vaak ook viel de beslissing voor de muur, dus waarom was deze wijziging nodig ?
Reden is toch financieel van aard?
happie
-
- 6240 berichten
- 426 stemmen
Als Bulls fan wordt je hier niet vrolijk van. Wel ode voor OKC, spelen erg goed, al maakt het apathische Chicago het ze best makkelijk. Manmanman
.
Was het zo erg? OKC is wel uitstekend bezig. Datzelfde geld voor de spurs. Er moet nog heel wat gebeuren willen de beide ploegen uit LA en de ploeg uit Dallas, deze twee van de conference finals halen. Maar ja, de play-offs zijn natuurlijk weer een ander verhaal. Dat was vorig jaar ook al het geval met de Spurs en LA.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4711 stemmen
Kan je niet lezen ofzo? Ik heb het toch over wat er VOOR de Muur gebeurde. Dat de Muur zelf beslissend was is wel een understatement. Net zoals vandaag de Kwaremont en de Paterberg bij de laatste doortocht beslissend waren. De reden van de parcourswijziging interesseert me verder weinig. Het gaat me om het feit dat iedereen roept dat de Ronde nu veel minder is dan mét de Muur (zonder daarbij een duidelijk voorbeeld aan te halen). Iets wat ik dus betwist. Ik zag vandaag een even leuke koers dan met de Muur dus klaag ik niet.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ja, was niet normaal. Was op een gegeven moment 30+ verschil en niet meer dan terecht. Defensief een gatenkaas en de Bulls hebben het nog kunnen slinken omdat OKC het wel geloofde. Erg knappe winst.
Zeer fijne Western Conferenceo ok voor komende playoffs. Vooral de Spurs verrassen me, en ondanks vorig jaar blijf ik een zeer hoge pet op hebben van Popovich in de post-season. Toch met afstand de beste coach i nde NBA imho.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Kan je niet lezen ofzo? Ik heb het toch over wat er VOOR de Muur gebeurde. Dat de Muur zelf beslissend was is wel een understatement. Net zoals vandaag de Kwaremont en de Paterberg bij de laatste doortocht beslissend waren. De reden van de parcourswijziging interesseert me verder weinig. Het gaat me om het feit dat iedereen roept dat de Ronde nu veel minder is dan mét de Muur (zonder daarbij een duidelijk voorbeeld aan te halen). Iets wat ik dus betwist. Ik zag vandaag een even leuke koers dan met de Muur dus klaag ik niet.
Niemand roept of de Muur beslissend was of niet, iedereen roept dat het helemaal niet nodig was om de Muur eruit te halen. Er kon perfect een parcours geraliseerd worden met alle hellingen van vandaag, waar én de Muur inzit, én als het echt moet aankomt in Oudenaarde. Want het ligt allemaal op de oppervlakte van een zakdoek.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4711 stemmen
Ik zei ook niet dat iedereen roept dat de Muur beslissend was. Veel mensen riepen wel dat het zonder Muur allemaal veel minder zou zijn. De Muur moest er van mij ook niet uit maar het kon wel. Gewoon: de Ronde staat of valt niet met de Muur. Hij hoéft er helemaal niet bij te zijn om een mooie en zware wedstrijd te krijgen. De Muur is niét essentieel voor de Ronde.
En dat leken wel veel mensen - al op voorhand - te stellen:
Snap je het nu? Ook na de koers heb ik nog geen enkel steekhoudend argument gezien waarin gesteld wordt dat het vandaag allemaal veel minder boeiend was dan normaal en dat dit toe te schrijven was aan het parcours.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Snap je het nu? Ook na de koers heb ik nog geen enkel steekhoudend argument gezien waarin gesteld wordt dat het vandaag allemaal veel minder boeiend was dan normaal en dat dit toe te schrijven was aan het parcours.
Poll gestart gisterenavond op www.deredactie.be, de nieuwssite van de VRT. Stand om 8u05.
Wat vindt u van het nieuwe Ronde-parcours?
-beter 15%
-minder goed 60%
-even goed 23%
-Totaal aantal stemmen: 1086
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4711 stemmen
Dat de meerderheid dit vindt is me ook wel duidelijk, dat is nu net mijn punt. Het is natuurlijk wel makkelijk om zomaar in het wild te roepen dat het allemaal veel minder is zonder een duidelijke reden. Ook hier op het forum ben nog altijd geen reden tegengekomen waarom het gisteren zoveel minder leuk was dan andere jaren die toe te schrijven is aan het parcours.
Die poll maakt alleen maar duidelijk dat veel mensen graag klagen, zeker als er wat verandert in hun routineuze bestaan. En dit alles versterkt door een op sensatie beluste media die smult van dergelijke polemiek.
Hier op het forum waren er gisteren 3 a 4 mensen die VOORAF al stelden dat de Ronde zijn glans verloren heeft en een mindere koers IS geworden. Sorry, maar als je met zo'n vooringenomenheid begint te kijken dan kan het alleen maar tegenvallen natuurlijk.
Ik kan nog wel begrip opbrengen voor de mensen die er nauw bij betrokken waren en uit wiens achtertuin de Ronde verdwenen is. Dat de beleving dit jaar heel anders was, wil ik best aannemen. Vele anderen roepen echter gewoon mee met de menigte zonder met enig argument te komen. De vooraf - door velen gestelde- downgrading van de Ronde was er gisteren simpelweg niet. De Ronde is nog steeds een zware (zwaardere!) koers die na wat speldengeprik op de eerste hellingen ontplofte bij de laatste doortocht op de Kwaremont en beslecht werd in een sprintje met waarschijnlijk de 3 sterkste renners uit de koers. Zelf kijk ik ook nog iets liever naar de Muur dan naar de Kwaremont (puur qua beelden dan) maar kan zeker niet stellen de Ronde nu plots een veredelde kermiskoers is geworden.
I rest my case.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Wat ik gisteren gehad heb is net als sex. Vroeger had je met de Vlaamse Ardennen een mooi en lang voorspel, met de Muur een groots hoogtepunt en met de Bosberg een lekker naspel.
Wat ik gisteren gezien heb is gewoon een partijtje stevige sex, met een snel voorspel en driemaal 'trachten' bij dezelfde tot een hoogtepunt te komen, wat jammer genoeg niet gelukt is en dan geen naspel meer, gewoon de broek opgetrokken en wegwezen zeg maar.
De mooiste vergelijking vond ik die van Michael Boogerd op de vraag van Marc Smeets, wat de Vlamingen toch hebben met die Ronde van Vlaanderen en hij het toch kon weten omdat hij al langer in Vlaanderen woont. Boogert antwoordde erop: "Je kan de Ronde een beetje vergelijken met in Nederland de Elfstedentocht, maar dan ieder jaar weer".
Je haalt uit de Elfstedentocht toch ook niet pakweg Dokkum of Sneek weg, zonder heel Nederland over je heen te krijgen.
I will leave this case never rest.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.