menu

Overig / Televisie / Beste soap

zoeken in:
ben nu toch al enige tijd afgekickt. Moeilijk om vol te houden, maar so far so good!

Wouter schreef:

Het is juist helemaal niet overdreven doorgaans. Soap is life with the dull parts cut out.
yeah right!

Beste Soap:
GTST

GTST

Ik heb zo'n ongelooflijke schurfthekel aan soaps!

Kan wekelijk niet begrijpen dat zoveel mensen dat elke dag maar volgen.

Ach, sommige mensen kijken naar sport en anderen naar soaps. beide dom tijdverdrijf. Af en toe is daar niks mis mee, vind ik.

Als je het zo bekijkt is een film kijken ook een dom tijdverdrijf.

Wat is eigenlijk de definitie van een soap? Mag je Six Feet Under of Twin Peaks ook een soap noemen?

Uhh heb het de laatste tijd totaal niet gevolgd, deed het eerder altijd wel, echter wanneer je 2 x weer kijkt, of zelfs 1 xx weet je precies weer waar het over gaat en kan je het volgen, das wel vaag.....

De definitie van een soap vind ik wanneer het praktisch iedere dag wordt uitgezonden, en je rustig anderhalve week kan missen, en om er weer in te komen kunnen de intriges door een mede-fan in 1 zin samengevat worden.

Toch?

BoordAppel schreef:
Als je het zo bekijkt is een film kijken ook een dom tijdverdrijf.

Is ook zo natuurlijk. Het verschil tussen soap en film is ook niet zo groot.
Neem bijvoorbeeld een film als Simon, daar komen dezelfde onderwerpen aan de orde als een willekeurig seizoen van een soap als GTST en ONM. Bovendien zijn het ook nog soapacteurs (Meiden van de Wit, Babes, De Kapsalon, Trauma 24/7, zelfs ONM, enz.) die in die film spelen. Alleen dat het film is geeft wat meer waardering dan 'maar' een soap.

FisherKing
Nu geen Simon erbij halen hé.

Valt me ineens op dat elke soap compleet geen humor bevat. Althans, van wat ik zag, heb ik nooit een greintje humor kunnen ontdekken.

De vergelijking met film en soap is vrij groot toch, de soap kenmerkt zich qua vertoning vaak tot een vrij platvloers tv kanaal omgeven door reclame en nutteloze herhalingen.

Maar de definitie van film is ook vrij divers

Dat vind ik juist het grappige van soaps, de NIET-humor. Geen plaats voor relativering en keiharde 'drama', vaak zo extreem of over the top dat ik vaak genoeg een WOW-erlebnis ervaar. Ik kijk alleen gtst trouwens. Mwah platvloers? beslist geen high art maar, ook niet kompleet debiel. inderdaad geeft de soap de samenleving aardig weer. wat de mode is en zo.. ook leuk is dat soms iemand bi wordt, en dat veel mensen daar dan (dankzij gtst) er voor uit durven te komen (bijvoorbeeld).

Dustyfan
Het belangrijkste verschil tussen soap en film lijkt me, dat soaps per definitie worden geschreven volgens een vastgelegd format; een mal waar alles in moet passen. Bij film is dat, als het goed is, niet zo. Hier , maar vooral hier is daar wat meer over te lezen.

Neem bijvoorbeeld een film als Simon, daar komen dezelfde onderwerpen aan de orde als een willekeurig seizoen van een soap als GTST en ONM. Bovendien zijn het ook nog soapacteurs (Meiden van de Wit, Babes, De Kapsalon, Trauma 24/7, zelfs ONM, enz.) die in die film spelen. Alleen dat het film is geeft wat meer waardering dan 'maar' een soap.

Het enorme verschil is alleen dat Simon wél een goed script heeft, er wél goede dialogen in zitten, daarom wél goed geacteerd wordt, het wél grappig is en wél aangrijpend.

Bij een serie als Six Feet Under vind je ook soap elementen terug maar het wordt toch beter gewaardeerd. Het niveau ligt gewoon hoger. Net zoals bij Simon.

Heb GTST 1 seizoen gezien een aantal jaar geleden en dit alles heb ik er niet in terug gezien. Vooral de compleet debiele verhaallijnen, onlogische personages, slechte acteerwerk (maar ja wat wil je met zo'n script) en zoals FK al zei het compleet ontbreken van humor vielen me op.

kijkert
De leukste soap was natuurlijk 'Soap'.

Voor mijn tijd. Mijn moeder praat er wel eens over.

Van NL ?

Lijkt me duidelijk GTST

Twin Peaks zoals Wouter al zei(seizoen 2 nog niet gezien), maar ook totaal niet te vergelijken met elke 'normale'soap.

Strikt genomen is TP geen soap, maar een feuilleton (net als Dallas, Dynasty en De Fabriek). Al is het begrip soap inmiddels wat verworden, in principe werd daarmee dagelijks (en dus niet wekelijks), overdag (en dus buiten prime-time) uitgezonden, oneindig serieel drama mee aangeduid (de naam soap komt van het type adverteerders dat deze met name bij huisvrouwen populaire radio- en tv-programma's trokken)..... Is mij ooit es geleerd; heb je nooit niks niet aan, maar kan het nu es in de groep gooien; sue me.

neo (crew)
Die topic titel is wel erg komisch

kappeuter (crew)

(afbeelding)

alhoewel ik vroeger iedere dag keek naar Days of our Lives, en nu een hele tijd niet meer vanwege de uitzendtijdstip van die serie, heb ik het deze week weer eens een stuk gezien, en het kan me allemaal een stuk minder boeien.
maar het blijft wel nog de beste soap wat er is, veel meer spanning en bovenatuurlijke dingen komen erin voor, iets wat andere soaps niet durven.
ben overigens vorig jaar op de set wezen kijken in Burbank, California en het is echt super nep en goedkoop die decors, wat overigens ook op tv duidelijk te zien is, maar in het echt schrok ik er toch nog wel een beetje van.
maar toch leuk om er geweest te zijn

Geef mij maar The Bold and the Beautiful. Ik volg deze serie al zo'n 8 jaar, maar wel met tussenpozen. Als er een nieuw suf personage komt en de verhaallijn loopt weer kronkelig, dan kijk ik gewoon een tijdje niet. Nu kijk ik ook al een paar weken niet meer.

Elke soap heeft gewoon kutakteerwerk, maar de vrouw die de rol van Stephanie in The Bold vertolkt is uitermate goed. Filmwaardig als je het mij vraagt. (ze speelde ook een kleine rol in The Towering Inferno)

Heb een hekel aan As the World Turns en Goede Tijden Slechte Tijden.

Home and Away.

Hier een beetje eerder totaal andersom U-96, af en toe soap volgen van GTST en AS The World Turn, wanneer het saai begint te worden of ja gewoon niet boeiend lekker mee stoppen..

Maar heb zelf een hekel aan The Bold and the beautiful, erger ik me dood aan...

(niet persoonlijk bedoeld btw)

Waar is 7th heaven. Dat was een tijdlang mijn favo serie

7th Heaven? Blegh...EO-rotzooi!

gotti schreef:
7th Heaven? Blegh...EO-rotzooi!

Ken het niet eens..

Moet zeggen dat ik OM wel beter vind dan GTST momenteel....

kijkert
U-96 schreef:

Elke soap heeft gewoon kutakteerwerk, maar de vrouw die de rol van Stephanie in The Bold vertolkt is uitermate goed. Filmwaardig als je het mij vraagt. (ze speelde ook een kleine rol in The Towering Inferno)

Heb het al 12 jaar niet meer gezien. Doen Sally Spectra en dat hulpje van haar, Darla heette ze, geloof ik, nog mee?
Die zorgden wel voor een komische noot.

Heb het al 12 jaar niet meer gezien. Doen Sally Spectra en dat hulpje van haar, Darla heette ze, geloof ik, nog mee?
Die zorgden wel voor een komische noot.

Sally en Darla doen nog volop mee, hoewel Darla wel iets minder te zien is laatste tijd.

Ridge is zelfs (tijdelijk) direkteur geweest van Spectra Fashions, omdat hij uit Forrester is gezet. Taylor is trouwens vermoord door Sheila. (ken je die?)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:57 uur

geplaatst: vandaag om 19:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.