• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.917 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.970 gebruikers
  • 9.370.277 stemmen

Breaking Bad

zoeken in:

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Phoenix schreef:

Ben het wel eens dat series een totaal andere participatie verwachten dan films.

Ik heb vroeger veel series gekeken en daar toch nooit veel last van gehad. Het énige wat een serie echt anders maakt is het episodische, daar kan je inderdaad niet onderuit. Dus qua ritmiek zit daar een klein verschil, maar verder is het veelal hetzelfde medium. Dat doelgroep en verwachtingen anders zijn, daar ben ik het wel mee eens, dat series (de Amerikaanse) daar directer op inspelen dat is ook duidelijk, maar dat maakt het niet iets waar je niet onderuit kan. Het blijft een keuze, geen inherente eigenschap van het medium.

Phoenix schreef:

dat het lage tempo aan het begin niet meer stoort.

Ik vond het tempo net veel te hoog liggen. Men stoomt doorgaans van plot point tot plot point zonder ademruimte daartussen.

Verder geloof ik wel dat je na 20 uur langzaam gefixeerd wordt door de personages, maar dat heb ik ook als ik een soap "kijk" (als in ik ben in de kamer en volg toch onbewust). Spijtig genoeg moet ik achteraf altijd concluderen dat ik dat an sich niet leuk vind. Ik haal er geen plezier uit, ondanks dat ik het niet kan laten toch halvelings te volgen.

(Vergelijkbaar met vele van die verslavende mobile games. Het enige wat ze zijn is verslavend, je blijft het doen, "nog één keer", maar achteraf is het nooit leuk en geeft het geen enkele voldoening).

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Het medium wordt niet alleen bepaald door vergelijkbare technieken. Dat is hetzelfde als korte strips in kranten vergelijken met action comics. Ze zijn allebei getekend en bevatten dialoog in tekstwolkjes

ELK verschil bepaalt mede de vorm van het medium. De distributie en het publiek zijn daar ook onderdeel van.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Je meent het ... alleen zijn er genoeg series die jouw excuses gewoon tegenspreken.

Om maar even een voorbeeld als Netflix originals aan te halen (series die in 1 keer volledig gereleased worden en waarbij Netflix je positie in de serie bijhoudt), daar is het verschil met film echt miniem geworden. Enkel en alleen speelduur en het feit dat je toch nog met een episode-structuur zit (die eigenlijk overbodig is geworden, want je kan toch eender waar stoppen en meteen verderkijken als je wil) zijn daar nog factoren die verschillen.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Die episodische structuur zit er niet voor niets in. Niet iedereen gaat 8 uur achter elkaar een serie zitten kijken en daar biedt een episodische structuur uitkomst om de kijker verder te laten kijken na een stop. Moet ik nu werkelijk uitleggen waarom series van films verschillen en hoe dat invloed heeft op de verschillende aspecten daarvan? Als je een film wilt zien ga je een film kijken. Mensen kijken geen series met de verwachting een lange film voorgeschoteld te krijgen. Excuses? Volgens mij kom jij keer op keer met waardeloze argumentatie (alhoewel, welke argumentatie?) waarom series hetzelfde kunnen zijn als films. Laat die waardeloze opgeblazen ego maar achterwege overigens, je onwetendheid is zelfs zichtbaar voor een blinde.. Je minimaliseert een complexe hoeveelheid aan (sociale, technische, industriële, mediale) factoren en historische ontwikkeling naar basale technieken. Fijn voor jou, maar wat mij betreft is deze discussie afgelopen.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Onderhond schreef:

Verder is het gewoon vermoeiend om iedereen telkens te horen zeggen "die moet je echt zien, die ga je ook wel leuk vinden"

In dat geval heb ik ook een tip voor je: luister niet naar mensen die je aanraden om True Detective te kijken

Dat je de pilot slecht vindt, prima maar er zit een evolutie in BB waardoor er juist wel een grotendeels traag verloop is met sfeer. Gaat me erom dat je nu heel stellig bent over die twee zaken op basis van feitelijk heel weinig (notabene een pilot die bedoeld is om kijkers te porren en ik denk daarom vlot is), dat afwijkt van de rest. Zelfs het kleurgebruik is anders, veel matter, toen ik het weer eens terugkeek. Het is nu net alsof je op een feest na tien minuten al naar huis gaat omdat er nog weinig volk is en de muziek soft terwijl de beste dj's na middernacht draaien en dan roepen dat het hele feest ruk was.

Onderhond schreef:

dus ik moet een 27-tal episodes door

hooguit 20

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Bottleneck schreef:

Het is nu net alsof je op een feest na tien minuten al naar huis gaat omdat er nog weinig volk is en de muziek soft terwijl de beste dj's na middernacht draaien en dan roepen dat het hele feest ruk was.

Fair enough, maar de investering is gewoon té groot om er alsnog eventueel niks zinnigs uit te halen.

Kijk, hetzelde kan je ook zeggen tegen iemand die na een jaar een bepaalde job te doen besluit dat het niks voor hem/haar is. Want, als je er 10 jaar vol in investeert, dan haal je er toch wel hele mooie dingen uit!

Ik vind 1 uur investering en achterblijven met een gevoel van saaiheid en verveling geen goeie basis om daarna nog 19 uur te investeren in iets waarvan de kans gewoon klein is dat ik het leuk ga vinden. Bij film kan ik dat wel opbrengen omdat het daar gaat over een véél beperktere speelduur. Ter vergelijk, 40 uur is voor mij een hele JRPG, en zo speel ik er maar 2 of 3 per jaar. Dat zijn dan uren die ik liever vul met zaken waarvan ik ten minste het gevoel heb dat ik er plezier aan ga beleven.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Onderhond ook fair enough

Illum Sphere

• 538 berichten
  • 904 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

En dat zeg je uiteraard mijn persoonlijke smaak indachtig, niet omdat jij het goed vindt en daarom aanneemt dat hetzelfde geldt voor de rest van de wereld?

Met alle respect, maar dan heb ik iets meer vertrouwen in wat een Goto te zeggen heeft.

Ten eerste weet ik helemaal niets over jouw persoonlijke smaak (en dat boeit me eerlijk gezegd weinig) en ten tweede bedoelde ik het niet op die manier. Ik vind de serie heel goed, maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die het niet goed vinden. Dat boeit me wederom weinig, want dat is hun zaak. Ik vind het gewoon vreemd om een serie slecht te noemen als je maar het eerste seizoen gezien hebt. Een seizoen waarvan zelfs de die-hard fans zeggen dat die minder is dan de andere drie seizoenen. Het is ook 'not done' om een film halverwege te bekijken en dan nog punten te geven. Dat is identiek hetzelfde. D'r zijn trouwens maar weinig series die al vanaf de eerste seconde of het eerste seizoen hun ware gelaat tonen.

Als jij er zeker van bent dat de serie niets voor jouw is, dan is dat jouw goed recht. Ik wou mijn ervaring met Breaking Bad benoemen en dat was bijna identiek als die van jouw. Het enige wat verschilt is dat ik bereid was een risico te nemen en die pakte heel goed uit.

Dennis Evahi

• 842 berichten
  • 565 stemmen

Echt de aller allerbeste serie die ik tot nu toe in mijn hele leven heb gezien.

Wat een meesterlijk verhaal! Laatst de box 1,2 en 3 in sneltreinvaart gekeken.

Schijfje na schijfje is deze meesterlijke serie spannend en pakkend.

Ook geweldig acteerwerk en muziek.

Nu vol verwachting op naar seizoen 4....

linxde1

• 394 berichten
  • 346 stemmen

Dennis Evahi schreef:

Echt de aller allerbeste serie die ik tot nu toe in mijn hele leven heb gezien.

Wat een meesterlijk verhaal! Laatst de box 1,2 en 3 in sneltreinvaart gekeken.

Schijfje na schijfje is deze meesterlijke serie spannend en pakkend.

Ook geweldig acteerwerk en muziek.

Nu vol verwachting op naar seizoen 4....

Helemaal met je eens Dennis! Veel kijkplezier nog!

BTW, in tegenstelling tot wat anderen beweren, ook seizoen 1 is erg GOED!!!

Dying Rose

• 1315 berichten
  • 3417 stemmen

Ik heb gisteren eindelijk de laatste aflevering bekeken. Zeer toffe verhaalontwikkeling weer; de manieren waarop Jack's crew en Lydia het loodje legden waren geraffineerd uitgewerkt, maar de aflevering was geen waardig afscheid voor de twee protagonisten. Echter is dit een storm in een glas water. Breaking Bad is een serie die je je na decennia nog zal herinneren als een van de klassiekers in de televisiewereld. En terecht!

Polat Alemdar

• 27 berichten
  • 1178 stemmen

vorige maand ben ik begonnen en vandaag laatste deel gekeken. conclusie: super, briljant, meesterwerk meer en meeer DIKK verdiend

manic2001

• 3 berichten
  • 4 stemmen

Intens genoten van elke aflevering, wat een serie! Na de eerste paar afleveringen had ik wel al door dat bepaalde kleuren een betekenis hadden, en dat bepaalde kleuren bij sommige karakters hoorden. Ik durfde er alleen niks over op te zoeken, want ik was bang voor spoilers

Vandaag de laatste paar afleveringen gezien, en gelijk gegoogled! Turns out, I was right

Color - Breaking Bad Wiki - breakingbad.wikia.com

Dennis Evahi

• 842 berichten
  • 565 stemmen

Ook ik heb intens genoten van deze geniale serie. Jammer dat het voorbij is.... ben wel in een gat gevallen. Nu hoop ik dat Saul Goodman ook een goede serie krijgt ...."better call Saul".

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Ik ben veel meer een film- dan een seriekijker, maar omdat iedereen zo laaiend over tv-series is tegenwoordig besloot ik het er maar op te wagen. Ik heb net het eerste deel van het tweede seizoen gezien en die vond ik ronduit matig. Het eerste seizoen was wel okay, maar haalt nergens het niveau van echt goede films. Ik ging door omdat men zei dat het beter zou worden. Maar ik ben wel geschrokken van deel 1/seizoen 2, hoor. Weet niet of ik dit uit ga zingen.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Wouter schreef:

Ik ben veel meer een film- dan een seriekijker, maar omdat iedereen zo laaiend over tv-series is tegenwoordig besloot ik het er maar op te wagen. Ik heb net het eerste deel van het tweede seizoen gezien en die vond ik ronduit matig. Het eerste seizoen was wel okay, maar haalt nergens het niveau van echt goede films. Ik ging door omdat men zei dat het beter zou worden. Maar ik ben wel geschrokken van deel 1/seizoen 2, hoor. Weet niet of ik dit uit ga zingen.

Voor wat het waard is, ik had precies dezelfde reactie over die eerste twee seizoenen en was er ook bijna mee gestopt. Het derde seizoen wordt het echter al een stuk beter en het vierde en vijfde zijn gewoon sterk, zonder in mijn ogen ooit echt geniaal te worden. Plus de finale van de laatste aflevering was misschien niet helemaal waardig aan wat er vooraf ging, maar ook niet slecht.

Gek eigenlijk dat ik hier nooit iets bij geschreven heb, want ik ben er al klaar mee sinds de zomer. Ik ben ook niet meteen een grote seriekijker overigens, maar heb er wel altijd eentje lopen, maar neem zelden de moeite er iets op MovieMeter over te zeggen. Ik ga er ook traag doorheen; in tegenstelling tot bingewatchers doe ik over een gemiddeld seizoen waarschijnlijk anderhalf tot twee maanden of zo.

Ik heb betere gezien dan Breaking Bad moet ik toegeven, maar ik kan ook niet ontkennen dat het als een moderne tragedie een zekere kracht heeft. Daarbij is het ook fijn dat series steeds meer met sfeer beginnen te werken en dat het acteerwerk (het beste element hier) steeds beter wordt. Dat betaald zich zeker bij Breaking Bad terug. Toch lijdt deze ietwat onder enkele onwaarschijnlijkheden in het plot en vooral door een raar tempoverdeling. Het tweede seizoen is niet vooruit te branden, terwijl de tweede helft van het laatste seizoen zich door de laatste ontwikkelingen heen raast. Goed dat ze dit niet oneindig hebben proberen te rekken en op het hoogtepunt gestopt zijn, maar met wat beter per seizoen plannen (iets wat geloof ik niet echt gedaan wordt in de branche) had het nog wat beter kunnen zijn.

Dit is nauwelijks een recensie, maar toch mijn score: 4*.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Wouter schreef:

Seizoen 1 en 2 zijn gewoon traag en bij vlagen een tikje saai. Heb hetzelfde gehad, maar je moet absoluut door blijven kijken, want 3, 4 en 5 zijn gewoon erg goed. Ieder seizoen is beter dan de vorige, vrij uniek bij een serie. De transformatie van Walter White is echt een hele bizarre ervaring.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Nieuwsgierig met wat voor films je Breaking Bad zou vergelijken....

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Glacius schreef:

Nieuwsgierig met wat voor films je Breaking Bad zou vergelijken....

Nou, met een hoop rise and fall films lijkt me. Scarface en Walter White hebben wel inhoudelijk aardig wat overeenkomsten om er eens 1 te noemen.

Illum Sphere

• 538 berichten
  • 904 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Nou, met een hoop rise and fall films lijkt me. Scarface en Walter White hebben wel inhoudelijk aardig wat overeenkomsten om er eens 1 te noemen.

En wat zijn die dan?

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Illum Sphere schreef:

(quote)

En wat zijn die dan?

Is dat zo heel lastig te verzinnen? Beiden hebben niets, zijn niets en groeien helemaal omhoog in het criminele drugswereldje om er daarna hard onderuit te gaan. Beide hebben een veranderende persoonlijkheid en verliezen alles en iedereen om hun heen.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

The Godfather trilogie heeft meer connecties. Beiden gaan ook over een sympathiek iemand die vooral de misdaad ingaat voor de familie en daardoor steeds meer verhard, met alle gevolgen van dien. Het is geen ongewoon thema in het misdaadgenre in ieder geval.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Het is in grote lijnen niet ongewoon. Maar dat geldt voor een hoop verhalen, zelfs onder de verschillende genres. Feit is dat het verschil tussen serie en film wat mij betreft te groot is om te vergelijken. Alsof je een literair werk vergelijkt met een (verhalend) column omdat ze beide geschreven zijn.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

dirk1978

• 24 berichten
  • 45 stemmen

Nu de eerste 3 seizoenen gezien en het is zeker geen verkeerde serie maar toch ben ik licht teleurgesteld. Seizoen 1 is zeer matig en alleen de goede recensies vd andere seizoenen hebben mij hier doorheen geholpen. 2de seizoen is al stukken beter en seizoen 3 zet die stijgende lijn door.

Als echte serieguru kan ik tot op heden niet zeggen dat dit een vd beste series ooit is. Daarvoor zijn er te weinig verhaallijnen, te weinig diepgang en te veel voorspelbaarheid. Dat laatste maakt het wel wat geloofwaardiger maar omdat de hoofdverhaallijn niet bijzonder genoeg is raak ik nergens van onder de indruk. De personages zijn wel goed uitgewerkt maar echt bijzonder zijn ze niet.

Ik mis toch een beetje het niveau dat je bijv. zag bij the sopranos of the wire.

Ben benieuwd wat de laatste 2 seizoenen gaan brengen maar het lijkt mij sterk dat ik deze serie nog een 2de keer ga bekijken.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Dit is toch mijn favoriete serie tot nu toe. En ik ben hem nu weer aan het herzien met mijn moeder. Die ik nu ook in mijn verslaving heb geduwd

Trouwens ik kwam op deze site, erg vette t-shirts van BB. Ik ga het gele Los Pollos Hermanos shirt halen

http://www.large.nl/search/Breaking%20Bad/?layout=list_small&items=36&page=1

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik heb nog maar 3 afleveringen gezien van Breaking Bad, een serie die ik na lang twijfelen toch een kans wou geven. Veel recente series worden gehypet en het is dan de vraag of het wel meevalt. Sopranos, Game of Thrones, Dexter, Walking Dead, Big Bang Theory en zelfs Glee bevielen me wel. Mad Men en Boardwalk Empire ben ik al snel afgehaakt. En nog een hoop gehypte series blijven in het diepvriesvak steken waarbij ik niet sta te springen om ze een kans te geven. Maar wie weet...

Breaking Bad is zo'n serie die ik toch een kans wou geven. Na 3 afleveringen vond ik het niet slecht, maar gewoon saai. En als ik lees dat het pas interessant wordt vanaf seizoen 3, vraag ik me af of het wel loont om zo lang te trekken. Hoeveel beter wordt het dan? Kan je inpikken vanaf seizoen 3? En is het niet logisch dat kijkers bij een 3e seizoen meer feeling krijgen met de personages en het automatisch beter vinden? 't Leven lijkt me te kort om onzinnige series te kijken, als er nog zoveel goeie dingen te bekijken zijn.

Tenzij iemand mij toch kan overtuigen natuurlijk.

Jellesteeg

• 517 berichten
  • 208 stemmen

Film Pegasus schreef:

Ik heb nog maar 3 afleveringen gezien van Breaking Bad, een serie die ik na lang twijfelen toch een kans wou geven. Veel recente series worden gehypet en het is dan de vraag of het wel meevalt. Sopranos, Game of Thrones, Dexter, Walking Dead, Big Bang Theory en zelfs Glee bevielen me wel. Mad Men en Boardwalk Empire ben ik al snel afgehaakt. En nog een hoop gehypte series blijven in het diepvriesvak steken waarbij ik niet sta te springen om ze een kans te geven. Maar wie weet...

Breaking Bad is zo'n serie die ik toch een kans wou geven. Na 3 afleveringen vond ik het niet slecht, maar gewoon saai. En als ik lees dat het pas interessant wordt vanaf seizoen 3, vraag ik me af of het wel loont om zo lang te trekken. Hoeveel beter wordt het dan? Kan je inpikken vanaf seizoen 3? En is het niet logisch dat kijkers bij een 3e seizoen meer feeling krijgen met de personages en het automatisch beter vinden? 't Leven lijkt me te kort om onzinnige series te kijken, als er nog zoveel goeie dingen te bekijken zijn.

Tenzij iemand mij toch kan overtuigen natuurlijk.

Haast iedereen hoor ik het zeggen: ''Seizoen één is de minste van allemaal'', waar ik het wel mee eens ben. Het is zeker niet saai, verre van zelfs. Je moet er gewoon even inkomen. De serie onderscheidt zich namelijk van anderen met bijzonder camerawerk, een aparte (geweldige) sfeer etc., en dat is even wennen.

Je lijstje met series die je hebt gezien zitten bijna allemaal boordevol actie en geweld. Dit komt in seizoen één van Breaking Bad nog niet veel voor wat men wel verwacht. Zet dat even aan de kant en zet je er doorheen. Dat geweld komt nog wel, mark my words

En inpikken vanaf seizoen 3? Meen je dat? Doe dat never ever met een serie, en al helemaal niet met Breaking Bad. De ontwikkelingen van alle karakters zijn fantastisch om mee te maken, maar daarvoor moet je wel vanaf seizoen één kijken. Pluspunt: twintig afleveringen en je zit al in seizoen drie, met gevolg dat je binnen no-time aan de laatste aflevering van seizoen vijf zit. Want echt, Breaking Bad is net zo verslavend als de crystel meth die Walt maakt, haha.

Thank me later.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Vandaag mijn Heisenberg t-shirt ontvangen !

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.