- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Brideshead Revisited (1981)
Brideshead Revisited (1981)

Max 69
-
- 11 berichten
- 10 stemmen
Groot Brittannië
Drama
588 minuten (tv-serie, 11 delen)
geregisseerd door Michael Lindsay-Hogg en Charles Sturridge
met Jeremy Irons, Anthony Andrews en Phoebe Nicholls
Wanneer de student Charles de charismatische Sebastian ontmoet, ontstaat er een hechte vriendschap. Sebastian raakt echter steeds zwaarder verslaafd aan de alcohol, waardoor hij zich steeds meer terugtrekt van de wereld en de mensen van wie hij houdt. Charles vertrekt naar Parijs om een schildersopleiding te volgen en gaat uiteindelijk een ongelukkig huwelijk aan. Een toevallige ontmoeting met Sebastian’s zuster Julia, waarmee hij een hartstochtelijke verhouding krijgt, doet zijn liefde voor het leven opnieuw opbloeien. Hun geluk wordt echter verwoest door de dood van Julia’s vader, Lord Marchmain.
-----------------------------------------------------------
Een van de beste UK dram's ooit uitgebracht, zo niet de beste. Nergens is deze serie overdone, hij blijft boeien door de personages die erg goed en diep zijn uitgewerkt. Jeremy Irons op zijn best!

Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
De komende elf weken iedere donderdag-avond rond middernacht op Canvas een aflevering van deze veel geprezen miniserie.
In 2008 (naar het schijnt) zal een nieuwe bioscoopfilm van het verhaal het witte doek bedenderen.

us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Zonde van dat tijdstip want dat gemiddelde hier en op imdb maken me toch wel benieuwd.

predator
-
- 1664 berichten
- 1943 stemmen
Absoluut een aanrader. Zeer goede uitwerking van de personages, prachtige sfeerbeelden.
Op drama-gebied gewoon een van de betere series.
5*

Nielz
-
- 48 berichten
- 475 stemmen
Zonde van dat tijdstip want dat gemiddelde hier en op imdb maken me toch wel benieuwd.
Zo'n gemiddelde gaat wat sneller met maar 19 stemmen

Citizen Stok
-
- 15 berichten
- 597 stemmen
Toevallig tegengekomen al zappend, en sindsdien elke donderdag blijven kijken
Een echte aanrader !

offermans
-
- 152 berichten
- 196 stemmen
Wat prachtig gefilmd. Wat een mooi verhaal en wat mooi gebracht. Fantastisch geacteerd. Echt een topper.

kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Een juweel !! Binnenkort toch maar eens aanschaffen als de prijs een beetje schappelijk is

Dirk1969
-
- 40 berichten
- 580 stemmen
De serie heeft een geweldige sfeer, ik heb ademloos zitten kijken.
@kort0235: ik heb de complete serie (3 dvd's) bij Free Record Shop gekocht voor maar € 14,99; ik vond het het geld meer dan waard.

kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Ik heb de serie nu voor de tweede keer gezien en verhoog mijn stem naar 4.5*. Dit is echt een geweldig tijdsdocument en wat wordt er geweldig in geacteerd!
Ik was al helemaal enthousiast van Engelse (kostuum) drama's maar Brideshead rivisited spant de kroon.
Aleen één opmerking: de kwaliteit van het beeldmateriaal was op de DVD niet opperbest en dat is jammer. Weet iemand of er van deze dramaserie een digitaal gerestaureerde versie te verkrijgen is? Als deze nl. net zo voortreffelijk gerestaureerd is als Singing in the Rain, dan koop ik hem beslist!

v2000
-
- 132 berichten
- 205 stemmen
Ik heb de serie pas geleden op DVD gekocht bij Blokker, ik meen voor 9,95. Is het geld méér dan waard. Nog niet afgekeken, maar tot nu toe een prachtige serie.

Bombong
-
- 480 berichten
- 2704 stemmen
Dit is echt een geweldige Engelse serie! Ik had vroeger al delen ervan op tv gezien, maar nu voor het eerste de hele serie achter elkaar. Wel erg jammer dat de beeldkwaliteit van de dvd's zo slecht is. Wederom eem bewijs dat de woorden 'digitally remastered' geen enkele betekenis hebben.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Waarom staat juist deze televisieserie niet onder de films terwijl vele anderen daar wel bij staan?

Ewing Oil
-
- 146 berichten
- 49 stemmen
Ik heb deze serie vorig jaar ook gekocht op dvd, na vele goeie verhalen te hebben gehoord, ook maar deze serie blinde links aangeschaft. Ik vond de eerste helft van de serie wel leuk, maar later vond ik de serie wat minder worden. Ik denk dat ik deze serie nog een paar keer wil bekijken en dan maar weer de serie de deur uit doe, voor mij in ieder geval geen blijvertje.

Donkerwoud
-
- 8451 berichten
- 3835 stemmen
Ik heb alleen een paar van de eerste delen gezien. Het smaakte naar meer, dat is er echter nooit meer van gekomen.

james_cameron
-
- 6616 berichten
- 9511 stemmen
Net de serie aangeschaft bij Fame in Amsterdam, ben erg benieuwd. Prijs is daar overigens maar € 7,50!

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Evelyn Waugh's boek heb ik liggen en staat erg hoog op mijn to-read lijst (maar de boekenkast loopt in rap tempo voller en voller). Kon me niet inhouden en heb me onlangs gewaagd aan de speelfilm, die zeker niet tegenviel en zelfs met terugwerkende kracht erg beklijft.
Ben nu aan de serie begonnen en al direct bij aflevering één: vlinders in de buik. Wat een heerlijk portret dit. Zowel vanuit romantisch standpunt als geschiedkundig. Heerlijk om Oxford op zo'n manier geportretteerd te zien (is toch wel wat anders dan er heden ten dage tijdens de zomerstop doorheen lopen [nog steeds erg mooi, maar toch vooral erg fragmentarisch wat betreft 'pittoreskheid']).
Kan dus nog meer dan acht uur ronddolen door Oxford, Brideshead, Venetië etc. en me bevinden onder de dandy's en de zedigen.

Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Is zo ongeloofelijk & waanzinnig mooi !!!!!!!!
Ik wou dat ik de techniese "know-how" in huis had om in te breken in de computer van MovieMeter om zo dit Absolute Meesterwerk te voorzien van 6 Sterren .
Oh, pardon.. ik bedoel natuurlijk 10 Sterren !!

goodfella75
-
- 27 berichten
- 173 stemmen
Schitterend, prachtig voor liefhebbers van Jeremy Irons, ik ben een echte fan!

MauriceMankes
-
- 218 berichten
- 213 stemmen
eem prachtige veelstemmige televisieserie; met verschillende thema's; mij aangenaam langzaam. Een serie die je je blijft herinneren en jou uitnodigt om hem keer op keer te bekijken.

Ayres
-
- 259 berichten
- 811 stemmen
De box is 7 euro bij de Blokker. De beste 7 euro die ik ooit ergens aan heb besteed.
De serie is prachtig, het komt dicht bij perfectie.