- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- War and Peace (BBC, 1972)
War and Peace (BBC, 1972)
hasekamp
-
- 24 berichten
- 137 stemmen
War and Peace (1972)
Groot Brittannië
Drama
900 minuten (miniserie, 20 delen)
geregisseerd door John Howard Davies
met Anthony Hopkins, Morag Hood en Alan Dobie
War and Peace is de verfilming een rijke roman waarin Leo Tolstoj een beeld schetst van Rusland aan het begin van de 19e eeuw, in de tijd van de oorlog tegen Napoleon. Het verhaal wordt opgebouwd rond de geschiedenis van vijf adellijke families. Hoewel de oorlog een belangrijke rode draad vormt, draait alles in de eerste plaats om de mensen. Zoals Pierre Bezukhov (Anthony Hopkins), bastaardzoon van een aristocraat, en zijn charmante beminde Natasha Rostova.
Prachtige verfilming van Tolstoy's meesterwerk. De decors en costuums zijn zeer fraai, en ook de casting is voortreffelijk. Alle karakters komen tevoorschijn zoals je ze na het lezen van het boek voorstelde. Dit geldt tot in de kleine rolen.
In de rol van Pierre zien we een nog jonge Anthony Hopkins. Maar ook de Natasja van Morag Hood is zeer fraai.
Aangezien de serie erg lang duurt (15 uur) is er voldoende ruimte om de karakters en de situaties goed uit te diepen.
Mijn enige punt van kritiek is, dat ik de militaire aspecten van de veldslagen, ook na het zien van deze filmversie, niet goed begrepen heb. Dit was ook in het boek voor mij een handicap.
thegoodfella
-
- 326 berichten
- 2446 stemmen
heb hem zien liggen bij de vanleest maar vraag me af of hij niet te saai is ?
spurs
-
- 125 berichten
- 639 stemmen
Zeer goede serie , alleen in deel 20 klopt er volgens mij iets niet.
Er lopen 4 kinderen in het huis waarvan er 2 van Pierre en Natashja zijn en twee waarvan ik niet weet van wie ze zijn.
Iets later zegt de moeder van Natashja (Gravin Rostova)dat ze zich op het grootmoederschap verheugd terwijl ze volgens mij al grootmoeder is.