- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Oorlogswinter (1975)
Oorlogswinter (1975)

Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Deze serie heb ik lang geleden een keer gezien, en ik kan me herinneren dat ik 'm toen erg spannend vond.
Zojuist heb ik de eerste aflevering eens gekeken.
Er zitten veel acteurs in die ik ken van andere series uit hetzelfde Gouden Tijdperk: André van den Heuvel (speelde in Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?), Andrea Domburg (ook Hamelen), Arnold Gelderman (voornamelijk stemacteur, bijvoorbeeld Robin Hood en Jungle Boek), Joost Prinsen (Stratemakeropzeeshow, J. J. de Bom, Het Klokhuis), Onno Molenkamp (Q & Q), Bram van der Vlugt (Sinterklaas), Sacco van der Made (Q & Q), Johan te Slaa (Q & Q), Frans Kokshoorn (Q & Q, Hamelen), Wieteke van Dort (Stratemakeropzeeshow, J. J. de Bom, Hamelen, Het Klokhuis), Piet Hendriks (Sesamstraat), Ger Smit (stemacteur, Fabeltjeskrant, Als je begrijpt wat ik bedoel), Edwin Rutten (Ome Willem, Het Klokhuis), Carol van Herwijnen (Hamelen, We zijn weer thuis)
Ik zal de serie wel weer eens herbekijken. Dat moet een feest van herkenning worden.

Dk2008
-
- 10882 berichten
- 771 stemmen
Hamelen was met Rob Anijs. Vreselijke serie, ik vond de meeste kindertv vroeger niet veel aan. Ik vind dat er tegenwoordig veel meer leukere dingen gemaakt worden voor kinderen. Daarom kijk ze ook
.
Oorlogswinter was, zeker bij herkijken, ook vreselijk traag. Vroeger ging alles niet zo snel. Daar zal het wel aan liggen.
Maar veel kijkplezier toegewenst.

Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Vind de serie in ieder geval stukken beter dan die film van paar jaar terug.
Gedateerd ? Misschien wel
Traag ? Ja
Maar wel zéér getrouw aan het boek, goed uitgewerkt en geloofwaardiger dan de film!

Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Hamelen was met Rob Anijs. Vreselijke serie, ik vond de meeste kindertv vroeger niet veel aan. Ik vind dat er tegenwoordig veel meer leukere dingen gemaakt worden voor kinderen. Daarom kijk ze ook
.
Oorlogswinter was, zeker bij herkijken, ook vreselijk traag. Vroeger ging alles niet zo snel. Daar zal het wel aan liggen.
Maar veel kijkplezier toegewenst.
Je zou het script van Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer? eens moeten lezen. Het zit barstensvol geniale taalgrappen van Harrie Geelen. Of die liedteksten... stuk voor stuk met zoveel zorg gemaakt...
En die muziek van Joop Stokkermans... Prachtig...
Misschien is het budget niet zo hoog als het budget van de series van nu, maar met taal en mooie muziek weten ze een prachtige wereld neer te zetten.
Dit geldt ook voor Q & Q. Er zitten nergens spectaculaire achtervolgingen of reusachtige explosies, maar het script (van wederom Harrie Geelen) bevat zoveel suggestie dat het enorm spannend is. Wederom weten ze met een laag budget een hoogstaand verhaal af te leveren.
En dan de series van nu... Misschien zijn de special effects beter, maar de verhalen... de scripts... Die laten wel heel wat te wensen over. De kinderseries van nu zijn misschien veel minder traag dan de series van vroeger, veel flitsiger, veel sneller. Maar dat is enkel om te verbloemen hoe slecht het verhaal is.
Maar dit is slechts mijn persoonlijke mening.