• 13.440 nieuwsartikelen
  • 170.796 films
  • 11.281 series
  • 32.132 seizoenen
  • 632.808 acteurs
  • 196.702 gebruikers
  • 9.200.674 stemmen

Oorlogswinter (1975)

zoeken in:

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

Nederland

Oorlog

323 minuten (serie)

geregisseerd door Aart Staartjes

met Paul Röttger, Ton Lensink en Leontien Ceulemans

Michiel is 15 jaar in de koude winter van 1944-1945. Nederland is bezet door de Duitsers. Bovendien is in het westen amper meer voedsel zodat veel mensen hele einden lopen voor een zakje aardappelen. Regelmatig ziet Michiel die stakkers langskomen, uitgeput en uitgehongerd. Zijn vader is de burgemeester van het dorp waar hij woont en regelmatig vangen ze deze mensen op en bieden ze onderdak en voedsel. Michiel woont met zijn vader, moeder en zus in het dorp Vlank en af en toe komt een vriend van zijn vader, “oom” Ben, ook langs waar Michiel het goed mee kan vinden. Oom Ben zit in het verzet en weet hele verhalen te vertellen hoe hij Engelse piloten terug helpt naar Engeland. Het verzet lijkt Michiel wel spannend maar hij is er niet bij betrokken. Dat verandert als zijn buurjongen Dirk hem in vertrouwen neemt. Dirk is van plan om samen met twee maten het distributiekantoor te overvallen. Hij vraagt Michiel een brief te brengen naar Bertus als het mis mocht gaan.

------------------------------------------------------

het boek van Jan Terlouw was super toen ik het had gelezen.

Wouter

• 18697 berichten
  • 3045 stemmen

Afgrijselijk en gedateerd.

streeter

• 1436 berichten
  • 6799 stemmen

Een film geregisseerd door Aart Staartjes? Dit moet ik zien...

Spartaan1986

• 3598 berichten
  • 2116 stemmen

Heb hem gekocht bij Blokker

Heeft een redelijke score op IMDB

jeronimus72

• 80 berichten
  • 133 stemmen

uit de uitverkoop gehaald, wel leuk

Wouter

• 18697 berichten
  • 3045 stemmen

Uit de verkoop gehaald?

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Jaaaaa,

Heb het boek hiervan ook gelezen enkele jaren terug.

Was er echt van onder de indruk

gotti

• 14051 berichten
  • 5774 stemmen

Kom d'r met moeite doorheen...

Wouter

• 18697 berichten
  • 3045 stemmen

Ik heb het opgegeven.

hinie

• 1336 berichten
  • 0 stemmen

Het boek?

Quido

• 14641 berichten
  • 6074 stemmen

Vond het erg leuk om te zien. Typisch jaren zeventig, dat wel.

gotti

• 14051 berichten
  • 5774 stemmen

Heb de eerste dvd gehad (5 afleveringen). Vooral heel traag en oubollig, alhoewel er de laatste aflevering wel iets meer vaart inkomt.

Quido

• 14641 berichten
  • 6074 stemmen

Vrijwel elke Nederlandse serie uit de jaren zeventig die ik gezien heb is zo vormgegeven. Wellicht moet je ervan houden.

gotti

• 14051 berichten
  • 5774 stemmen

Vind vooral die interieur gedeelten vreselijk.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8440 stemmen

Videotroep dus?

Wouter

• 18697 berichten
  • 3045 stemmen

hinie schreef:

Het boek?

De serie

Quentin schreef:

Videotroep dus?

Buiten film, binnen video.

Gebeurde in Europa vaak in die tijd. Lelijk, idd. (Fawlty Towers had het ook, maar een sitcom vergeef ik het sneller.)

Quentin

• 10202 berichten
  • 8440 stemmen

Wouter schreef:

Buiten film, binnen video.

Gebeurde in Europa vaak in die tijd. Lelijk, idd. (Fawlty Towers had het ook, maar een sitcom vergeef ik het sneller.

Ja bedoelde ik ook, al die vroege videodingen zien er slecht uit. Bassie & Adriaan (je favoriete duo) en de Huilende Professor is destijds ook zo gedraaid, kwaliteit is echt niet om aan te zien. Latere "videoseries" zoals Allo, Allo zien er dan nog wel enigzins aanvaardbaar uit.

Quido

• 14641 berichten
  • 6074 stemmen

Hier zitten ook erg veel studio-opnames in (zowel ex- als interieur), destijds gebruikelijk. Dat was bij B&A in ieder geval al niet meer het geval

Bullit

• 78 berichten
  • 88 stemmen

Mooie poster.

Wouter

• 18697 berichten
  • 3045 stemmen

Welke bedoel je?

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Vreselijk ouderwets, saai en traag verfilmd. Lijkt wel een toneelstukje. Begrijpt niet waarom deze als miniserie hier vermeld staat, andere series die 13 delig zijn, staan hier niet vermeld. Moes b.v, die slechts uit 5 delen bestaat, staat hier niet eens bij. Rare logica hier.

neo

• 15412 berichten
  • 9805 stemmen

Je kunt gewoon zelf een aparte topic aanmaken voor een andere serie. Heeft niks met rare logica te maken.

mierenmark

• 113 berichten
  • 183 stemmen

robertus65

Vreselijk ouderwets, saai en traag verfilmd. Lijkt wel een toneelstukje. Begrijpt niet waarom deze als miniserie hier vermeld staat, andere series die 13 delig zijn, staan hier niet vermeld. Moes b.v, die slechts uit 5 delen bestaat, staat hier niet eens bij. Rare logica hier.

ik geef toe het lijkt zoms wel op een toneelstukje

met slechte acteurs en stome scene verwiseling

maar aan het verhaal licht het niet

Robi

• 2431 berichten
  • 2479 stemmen

Bij Oorlogswinter (2008):

Over OORLOGSWINTER de TV-serie.
Op 8 december schreef ik over deze film en dat ik me ook nog kon herinneren over de tv-serie die ik dus 33 jaar (!!!) daarvoor had gezien en waarvan ik me wonderwel nog veel kon herinneren.
Dankzij Wouter werd ik er op geattendeerd dat die tv-serie ook op dvd te krijgen is, en heb ik hem gelijk besteld.
Ik heb hem vanmiddag en vanavond in één keer uitgekeken. Dat is 325 minuten !
Ik zal beginnen met de negatievere dingen van de serie. Hij is gemaakt in 1975. Toen was het niveau van de films nog niet zoals het nu is, en dat kan je wel merken. Een wat houterige en sobere montage en ook het acteren doet af en toe wat toneel-achtig aan.
Lang niet zo flitsend als de film anno 2008 dus. Ook is 325 minuten dus wel een lange zit, maar desondanks heb ik de serie toch achter elkaar en zonder veel problemen uitgezeten.
De serie is overigens geregiseerd door "mijn held" Aart Staartjes. Ik wist niet eens dat die man ook geregiseerd had. Maar hij kon het dus wel.

De serie is dus aanzienlijk langer als de film, maar daardoor is er ook veel meer ruimte om op (belangrijke) details in te gaan. En die worden dan ook veel beter uitgewerkt als in de film. En dat is een groot pluspunt, want daarmee is de serie veel geloofwaardiger terwijl de spanning in de serie net zo goed is als de film. Ook zijn er een aantal ongeloofwaardige plotwendingen van de film die in de serie niet voorkomen en dat maakt het verhaal van de serie daar ook gelijk zoveel beter op. Waarschijnlijk is het boek in de serie veel beter gevolgd en moest er in de film omwille van de tijd (en commercie !!!) wat meer geknutseld worden met plotwendingen. Maar nu ik de serie weer eens gezien heb, moet ik toch bekennen dat ik de film aanzienlijk minder goed vind.Dat is eigenlijk ook wel weer jammer.

Grote verschillen in het verhaal van de serie in vergelijking met de film zijn : betere uitwerking van de persoon Schafter, het verhaal met de barones die regelt dat de pont een half uur per dag niet gecontroleert wordt door Duitsers (wordt in de film helemaal geen aandacht aan geschonken).Michiel brengt in de serie twee Joden over de IJssel met de koets van de barones. Het paard van de barones heet Cesar !!! Verder de manier waarop Michiel ontdekt dat z'n oom Ben een verader is. Deze is in de serie veel logischer en geloofwaardiger en heel anders als de film. Ook de ontsnapping van Jack is in de serie achterwege gelaten. Er komt ook een persoon terug die in de film helemaal verder achterwege is gelaten, maar die ook met belangrijke informatie komt. Het einde is sowieso heel anders. Misschien een stuk minder spectaculair, maar wel een heel stuk geloofwaardiger. Al zit er helemaal aan het einde helaas ook een jaren zeventig moraal in verwerkt. Dat is wel jammer. En tenslotte is de vader van Michiel in de serie een veel waardiger man als in de film, een man ook die zich veel meer verzet tegen de Duitsers. Ook het moment dat hij gefusilleerd wordt is in de serie héél veel subtieler neergezet en niet zo'n overdreven spektakel als in de film.

Conclusie : De serie is wel wat lang, gedateerd en af en toe houterig geacteerd (alhoewel Michiel ook in de serie geweldig is !), maar het verhaal is zo ontzettend veel beter en geloofwaardiger uitgewerkt dat ik vrees dat als ik de film een volgende keer weer ga zien, dat die dan minstens één ster minder krijgt. De serie krijgt er van mij trouwens nu ook vier.

dionj

• 575 berichten
  • 728 stemmen

Quentin schreef:

(quote)

Ja bedoelde ik ook, al die vroege videodingen zien er slecht uit. Bassie & Adriaan (je favoriete duo) en de Huilende Professor is destijds ook zo gedraaid, kwaliteit is echt niet om aan te zien. Latere "videoseries" zoals Allo, Allo zien er dan nog wel enigzins aanvaardbaar uit.

En dan te bedenken dat video drie keer zo duur is was dan film.

Opvallend is ook dat series uit eind jaren 60/begin jaren 70 er veel scherper en gekleurder uit zien dan sommige uit de jaren '80.

tukkerstein

• 2195 berichten
  • 3304 stemmen

Drie keer duurder dan film? Misschien in het begintijdperk, maar film lijkt mij tegenwoordig veel duurder.

Wouter

• 18697 berichten
  • 3045 stemmen

dionj schreef:

(quote)

En dan te bedenken dat video drie keer zo duur is was dan film.

Nou, nee hoor. Video was en is veel goedkoper.

dionj

• 575 berichten
  • 728 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Nou, nee hoor. Video was en is veel goedkoper.

Volgens Adriaantje was video toentertijd duurder als film:

Waarom is de serie van de huilende professor op video opgenomen en de series daarna weer op film?”

De regisseur van de serie "De Huilende Professor", Guus Verstraete, wilde met video, wat toen het allernieuwste was, de serie opnemen. Toen de serie klaar was bleek video duurder te zijn en ik vond de filmkwaliteit toch beter. De series daarna heb ik weer geregisseerd en ik ben tot 1991 met film blijven werken.

bron:bassie-adriaan.nl

Die regisseurs ook altijd

606

• 23832 berichten
  • 12024 stemmen

Hele mooi gemaakte serie.

Aantal verschillen zijn er zeker,

Buiten het feit dat het veel uitgebreider is.
Het stuk met schaffter, barones en dan Oom ben.
Dat gedeelde met oom ben is heel anders in de film schiet Michiel oom ben neer, in de serie gaat oom ben gewoon dood door een vliegtuig.
De stukken met de Engelse piloot is ook anders en mooi uitgebreid.
Dat gedeelde met de Vader is ook
anders.

Al met al is de serie een genot om naar te kijken en erg goed uitgewerkt alle lof voor een serie uit 1975.
Michiel wordt ook zeer sterk geacteerd en geloof waardig.

Dikke 5 sterren.

hkoster16

• 378 berichten
  • 11254 stemmen

vind de film wat spannender en professioneler. serie is best aan te zien.

van internet gehaald via nieuwsgroepen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.