- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Storyteller
The Storyteller

Gizzmann
-
- 5611 berichten
- 2516 stemmen
Wou het net in het 'waar keek jij altijd naar'-topic gaan plaatsen, maar vind dat deze serie zijn eigen topic verdiend. Deze serie is gewoon zooooooooooo goed. Het zijn sprookjesverhalen gebracht in een magische en voornamelijk donkere sfeer met af en toe wat humor er in om het wat luchtiger te maken Briljant geschreven en geregisseerd door voornamelijk Jim Henson. En met die prachtige poppen (af en toe vraag je je af of het wel echt poppen zijn) lijkt de serie ook echt zijn tijd vooruit te zijn. Vond het eerst wel aardig, maar vind het nu geweldig.
Zie de beste aflevering hier op Youtube (het eerste gedeelte, voor de andere delen moet je even verder klikken).
Nog meer mensen die naar deze serie hebben gekeken? (als er geen reacties komen is het ook best, maar dit topic moest er gewoon komen )

arkadi
-
- 1029 berichten
- 0 stemmen
Keek hier vroeger altijd naar. Was geweldig!

U-96
-
- 11870 berichten
- 1798 stemmen
Wow, wat een toeval. Was zelf namelijk ook van plan om hier een topic van te maken!
Ik heb die 8 afleveringen met John Hurt echt zovaak gezien. Is en blijft inderdaad een steengoede serie. De Soldaat en de Dood vond ik toch wel de sterktste... En die heks met die drie raven natuurlijk.
Ik ga maar 's achter de DVD's aan...

GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Kijk...dat zijn nu eens series die ze weer eens uit moeten uitzenden!

Gizzmann
-
- 5611 berichten
- 2516 stemmen
Ja, ik zou die DVD's ook best willen hebben. Moet echter eerst toch echt maar eens een keer The Dark Crystal en Labyrinth aanschaffen, heb ik nog steeds niet gezien..

Artemis
-
- 3867 berichten
- 2230 stemmen
is deze al uit op dvd?
Al sinds 2003
Wel raar dat The Storyteller: Greek Myths wel op moviemeter staat maar The Storyteller niet. Aantal maanden geleden weer bekeken en het blijft een geweldige serie. Ik weet nog goed dat ik dit als kind tijdens de kerstdagen keek.(Toen de winters nog een beetje koud waren)
Edit:
Zal wel aan moviemeter criteria liggen dat een miniserie maar uit 7 delen mag bestaan terwijl dat er bij The Storyteller 9 zijn.

Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2357 stemmen
Na zo'n 20-25 jaar heb ik de serie recent herontdekt. Grappig, een vriend bracht het ter sprake op een feestje toen hij vertelde over één van zijn favoriete jeugdseries. Kon me het allemaal nog vaag herinneren, want ik was amper 10 jaar in die tijd. Niettemin heeft het toen grote indruk op me gemaakt en dat komt toch vooral door de ongelooflijk hoge kwaliteit van de The Storyteller. Uniek voor een kindertv-serie en volledig te danken aan het weergaloze talent van Jim Henson. Net als Labyrinth, dat een soortgelijke impact op mij had, al heb ik die film al jaren terug herontdekt. Inmiddels heb ik de eerste 7 delen bekeken en die zal ik hier kort recenseren.
Deel 1 - The Soldier and Death: IJzersterke binnenkomer, die uitblinkt in een origineel filosofisch verhaal en een griezelige sfeer. Varianten op dit thema kende ik wel (het bedriegen van de Dood, waardoor er niemand meer sterft), maar als geheel was dit sprookje mij onbekend. Kan ook gelijk optekenen dat de latere delen - helaas - minder luguber zijn (blijkbaar schrok men toch iets van het eindresultaat en streefde men een wat kindvriendelijker imago na). 4***
Deel 2 - Fearnot: Bekende koek voor diegenen die het werk van de gebroeders Grimm gelezen hebben. Hun versie is echter vele malen ranziger en akeliger dan dit wat luchtige verhaal over een jongen die geen angsten kent. De kwade geesten hadden wel wat enger gemogen; bovendien is er veel weggelaten. Jammer. 3***
Deel 3 - The Luck Child: Meer humoristisch dan spannend, dit door John Amiel (The Singing Detective) geregisseerde deel. Wel valt dit deel weer op door de mooie vormgeving van de griffioen en het avontuurlijke verhaal over een jongeman die het geluk aan zijn kont heeft hangen. Was niet bekend met het bronmateriaal en werd daardoor aangenaam verrast. 3,5*
Deel 4 - A Story Short: De steensoep fabel kende ik wel ergens van (misschien uit Sprookjes van de lage Landen?), al weet ik niet meer waar. In deze versie wordt er een heel verhaal omheen verzonnen dat niet onaardig is, maar hier en daar een tikkeltje flauw. De effecten zijn grappig, de ontknoping wat gemakzuchtig. 3***
Deel 5 - Hans My Hedgehog: Opnieuw is het bronmateriaal van de Gebroeders Grimm, over een jongen die eruit ziet als een egel. De eerste helft volgt trouw dit verhaal, het tweede deel van het sprookje was een beetje een samenraapsel van elementen uit andere sprookjes. Niet onaardig verder, maar deel 5 blinkt vooral uit in de prachtige vormgeving van het bos en de egelman. Mooie sombere schaduwen creëren een wat neerslachtige sfeer. 3***
Deel 6: The Three Ravens: Eén van de droevigste delen, deze bewerking van wederom een gebroeders Grimm sprookje. Het verhaal komt in allerlei varianten voor, maar het komt er in bijna alle gevallen op neer dat een boze stiefmoeder/heks haar stiefzonen in vogels verandert, terwijl haar stiefdochter de dans ontspringt. Na jarenlange ontberingen weet zij vervolgens het recht te doen zegevieren. Niet het beste deel qua effecten, maar de emotionele impact is sterk. 3,5*
Deel 7: Sapsorrow: Tsja, het aloude Assepoester verhaal in een iets ander jasje. Wie kent het niet? Vond het niet veel bijzonders; zelfs de gemiddelde Disney versie is leuker. Zo zijn de gemene stiefmoeder en zussen veel te lief hier. Beetje gemakzuchtig deel. Enige hoogtepunten waren de transformatie van Sapsorrow/Assepoester en de mooie jurken. Matig: 2,5*.
Nog twee delen te gaan; die kijk ik later deze week. Wel kan ik alvast alle Jim Henson en sprookjes fans in het algemeen deze serie aanbevelen. Ik noem even apart alexspyforever, Ted Kerkjes en baspls.

baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Wel kan ik alvast alle Jim Henson en sprookjes fans in het algemeen deze serie aanbevelen. Ik noem even apart alexspyforever, Ted Kerkjes en baspls.
Bedankt voor je aanbeveling! Ga hem eens opzoeken

Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2357 stemmen
Zojuist ook de laatste twee delen gekeken.
Deel 8: The Heartless Giant: Weer een goed deel over een verraderlijke reus zonder hart. Elementen uit het sprookje kwamen me bekend voor, al kon ik het verder niet plaatsen. De effecten zijn niet speciaal, maar het verhaal met de veel te jong gestorven Elliot Spiers (Paperhouse) in de hoofdrol, is erg aardig. 3,5*
Deel 9: The True Bride: Laatste deel en alweer gebaseerd op een Gebroeders Grimm verhaal. Het zag er leuk uit, echter bevat dit verhaal te veel makkelijke oplossingen in het plot om het echt boeiend te maken. Elke keer als de hoofdrolspeelster in de problemen is, lost een magische leeuw het even voor haar op. Iets teveel een passieve "damsel in distress". Met een nog onbekende Sean Bean als prins. 3***
Samenvattend: Over het algemeen een geweldige serie die zeer fantasievol en onderhoudend is. De meeste delen scoren ruim voldoende en ik kan iedereen aanbevelen de serie te bekijken op bijvoorbeeld Youtube.

alexspyforever
-
- 20870 berichten
- 2328 stemmen
Merci voor de aanbeveling Lord Flasheart
Ben bezig aan de Faerie Tale Theatre tijdens treinritjes dus dan zit ik ook al in de sprookjessfeer. Heb er nog niet zoveel gezien. De een is al beter uitgewerkt dan het ander. Misschien moet ik mijn meningen hierover neerschrijven per deel voor ik het vergeet

Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Nog twee delen te gaan; die kijk ik later deze week. Wel kan ik alvast alle Jim Henson en sprookjes fans in het algemeen deze serie aanbevelen. Ik noem even apart alexspyforever, Ted Kerkjes en baspls.

Ik heb al het één en het ander van deze serie gezien - dit is toch de serie met John Hurt als Storyteller?
Ik was, of eigenlijk ben, erg onder de indruk van de vernuftigde poppen van Henson. Heel sprookjesachtig.

Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2357 stemmen
Ben bezig aan de Faerie Tale Theatre tijdens treinritjes dus dan zit ik ook al in de sprookjessfeer. Heb er nog niet zoveel gezien. De een is al beter uitgewerkt dan het ander. Misschien moet ik mijn meningen hierover neerschrijven per deel voor ik het vergeet

Ik heb al het één en het ander van deze serie gezien - dit is toch de serie met John Hurt als Storyteller?