- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Sopranos
The Sopranos
rokkenjager
-
- 2862 berichten
- 1687 stemmen
Dit was echt een genot om te zien. Jammer dat Bobby en Janice er niet bij zijn en natuurlijk the great Gandolfini R.I.P.
Vdk_Movie
-
- 375 berichten
- 451 stemmen
James Gandolfini was echt een goede acteur, kan er nog niet aan wennen dat hij toen is overleden.
The Sopranos had iets unieks, het sfeertje associeer ik met die van Goodfellas. Dit is zo'n serie die ik moeiteloos opnieuw kan kijken, hij verveeld nooit.
H1DD3
-
- 435 berichten
- 433 stemmen
Lang geleden dat ik hierop heb gekeken, maar tenenkrommend het niveau hier @ Carcosa.
Anyways, 4-5 jaar later en na het herzien van de serie weet ik het nog steeds zeker; Tony is geliquideerd tijdens een etentje met zijn gezin! Zie interessante analyse The Sopranos ending explained - YouTube . Beste einde van een serie. Ooit.
Couto
-
- 19 berichten
- 35 stemmen
Lang geleden dat ik hierop heb gekeken, maar tenenkrommend het niveau hier @ Carcosa.
Anyways, 4-5 jaar later en na het herzien van de serie weet ik het nog steeds zeker; Tony is geliquideerd tijdens een etentje met zijn gezin! Zie interessante analyse The Sopranos ending explained - YouTube . Beste einde van een serie. Ooit.
Ik vond het einde ook meesterlijk!!!
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
Michael Imperiola (Christopher) en Steve Schirripa (Bobby) zijn een podcast begonnen. 'Talking Sopranos'. Ze gaan elke aflevering bespreken. Op Youtube staan de eerste twee podcasts. Aanrader!
Shaneless
-
- 6 berichten
- 89 stemmen
Dat was hem dan... na een kleine 4 weken heb ik eindelijk één van de beste series die ooit is gemaakt afgekeken! Wat was mij dit toch een geweldige serie. De muziek, het acteerwerk en de setting konden niet beter. James Gandolfini die natuurlijk de grondlegger was van personages zoals: Walter White, Dexter Morgan en zelfs Lester Nygaard. Bij deze serie begon het allemaal.
Potverdorie wat heb ik genoten van deze serie. Tony, Silvio, Carmela en natuurlijk Paulie waren subliem. Heb zo hard gelachen van die Paulie. Vooral de manier hoe die wijst hahaha.
Ik raad het zeer aan om deze serie te kijken. Het is niet de snelste serie, zoals een gomorra of een Banshee. Het is een stuk rustiger vergelijkbaar met Goodfellas, hoewel er wel veel humor in zit.
Ik zal zeker deze serie nog een keer kijken. Daar is hij gewoon te goed voor!
Zandkuiken
-
- 1718 berichten
- 1386 stemmen
Herbekeken na meer dan 10 jaar en wat blijft dit fenomenaal goed. Ik zag enkele maanden geleden ook The Wire voor het eerst terug na al die jaren, en ik zou durven zeggen dat ik The Sopranos nóg beter vind.
Waar het meesterwerk van David Simon bij momenten wel topjournalistiek lijkt, zet David Chase daar pure Kunst tegenover.
The Sopranos is in de eerste plaats natuurlijk een meesterlijke studie van een pater familias die alle moeite van de wereld heeft om zijn 2 families onder controle te houden, maar op zijn manier dissecteert Chase net zo goed hoe de Amerikaanse samenleving totaal verdorven het nieuwe millennium ingaat.
Tony & co zijn ontgoocheld in de American Dream, hebben heimwee naar een tijd waarin mensen nog waarden hadden en voelen zich ondanks hun welvaart en eindeloos consumentisme verveeld en vaak diep ongelukkig. The Sopranos zit tjokvol symbolen en verwijzingen naar kunst, geschiedenis, religie, popcultuur, politiek… waaruit blijkt dat de maffiabaas in se met dezelfde problemen en zorgen zit als zovele andere Amerikanen. Er worden ook heel vaak verbanden gelegd met vorige afleveringen, scènes en personages en hoewel je zeker niet alles van de eerste keer meekrijgt, wordt het nergens vermoeiend. Er zit zoveel rijkdom in The Sopranos. Dit is een serie die je eindeloos kunt herbekijken en waar je altijd wel weer iets nieuws in zal ontdekken.
Ik was ook vergeten hoeveel humor er in de serie zit, bij momenten lijkt het wel een komische reeks. Toch voelt het nergens geforceerd aan en dat is ook te danken aan de fantastische acteerprestaties. Naast geweldige nevenpersonages als Ralph Cifaretto en Richie Aprile vielen Christopher, Adriana en vooral Carmela mij op. Het blijft de show van gigant Gandolfini, maar Edie Falco kan hem bijhouden met bij momenten grandioos acteerspel.
En dan Big T zelf… Bij Mad Men (die andere serie die ik samen met The Wire en The Sopranos in mijn top-3 zou zetten) zei ik hier ooit over Don Draper: Daar kunnen schlubs als Tony Soprano of Jimmy McNulty dan toch niet tegenop. Tony Soprano blijft natuurlijk een lompe boer die bij momenten als een beest tekeergaat, maar Gandolfini speelt zijn rol met zoveel klasse, zoveel gratie. Wát een aanwezigheid. Ondanks dat het een maffiabaas is die mensen in een oogwenk zou omleggen, zorgt Gandolfini er met zijn fijngevoelige vertolking voor dat Tony Soprano bijna je moreel kompas wordt in het pikzwarte universum van de Amerikaanse maffia.
5* over de gehele lijn voor misschien wel de beste Amerikaanse serie aller tijden. (Moet Mad Men nog eens herbekijken .)
badfans69
-
- 3345 berichten
- 5566 stemmen