- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Sopranos
The Sopranos
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Voor seizoen 1 was gekozen voor een afgerond verhaal. Terwijl de andere seizoenen zich als een soap ontwikkelen. Season 1 is trouwens erg geslaagd daarin, alleen de personages waren nog niet volledig opgestart.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Pine Barrens, wat een briljante episode. Episodes vormen vooral een geheel en kunnen niet als standalones beoordeeld worden maar Pine Barrens, holy shit! Ik zie geen episode hier meer overheen gaan.
Paulie: You're not gonna believe this. He killed sixteen Czechoslovakians. Guy was an interior decorator or some shit.
Chris: His house looked like shit.
. Tranen!
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Pine Barrens!
Eén van de beste episodes! 
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2550 stemmen
Pine Barrens, wat een briljante episode. Episodes vormen vooral een geheel en kunnen niet als standalones beoordeeld worden maar Pine Barrens, holy shit! Ik zie geen episode hier meer overheen gaan.
Wellicht de aflevering die me het meest is bijgebleven. Zonder twijfel geniaal.
Eazy
-
- 569 berichten
- 298 stemmen
Door Steve Buscemi. 
Moet je maar eens op letten wie welke episodes regisseert in de openingcredits.. Die van hem springen er vaak bovenuit.
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
De relatie gedurende de gehele serie tussen Chris en Paulie is sowieso geweldig!
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
Misschien nog te vroeg voor jou Naomi Watts: David Chase talks Pine Barrens
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Misschien nog te vroeg voor jou Naomi Watts: David Chase talks Pine Barrens (embed)
Ik heb speciaal nog verwacht maar Chase benadrukt hier nog maar eens wat het zo'n goede serie maakt. Zoveel verhaallijnen die opgezet worden maar zoveel die gewoon doodbloeden zonder enige vorm van closure. Daarbij komen dan nog het sublieme gebruik van maatschappij kritiek en morele vraagstukken, en dat eigenlijk allemaal in vloeibaar narratief met briljante karakteruitdieping en acteerprestaties.
Ondanks stevige kritiek na het eerste seizoen ben ik om, wat een briljant epos. Net niet zo goed als The Wire, maar erg dichtbij. Niet meer dan logisch dat het tussen deze series gaat als je het hebt over beste show ooit. Kritiek op het einde vind ik werkelijk onbegrijpelijk, wat een passend en briljant eind.
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
De Sopranos staat bij mij hoger dan The Wire. Vooral omdat ik het met je eens ben dat de serie briljant eindigt. En dan heb ik het over het complete laatste seizoen.
Dit soort juweeltjes van scenes:
Zandkuiken
-
- 1743 berichten
- 1428 stemmen
Bij mij gevoelsmatig The Sopranos ook net boven The Wire, wel beiden top-3. The Wire heb ik overigens nog maar 1 keer gezien, veel afleveringen van The Sopranos wel al wat vaker.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Bij mij net andersom. The Wire zet ik regelmatig nog eens op. The Sopranos slechts eenmaal gezien (kent uiteraard ook meer seizoenen dan The Wire). Maar beide series zijn wel top.
Zandkuiken
-
- 1743 berichten
- 1428 stemmen
Bij mij eerder toevallig eigenlijk, omdat The Sopranos wel al vaker eens te zien is op tv.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dank je wel David Chase. Paardenlul.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Alsof het wat uitmaakt wat hij zegt..
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Voor jou misschien niet, voor mij wel. Tegen mijn eigen wil in nog wel. Eigen interpretatie is een groot goed (de visie van een maker is essentieel, het tegengestelde beweren duidt imho op een gebrek aan liefde voor film/tv als kunstvorm). Bovendien haalt Chase nu wel de functie van een open eind onderuit. Ook geen flauw idee waarom hij er nu mee komt.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Het lijkt me wel duidelijk toch? Het feit dat mensen hem vandaag nog lastigvallen over het einde van de serie, wat destijds zeer slechte kritieken heeft gehad, iedere keer opnieuw. Niet over de kwaliteit van de serie zelf maar het einde is waar iedereen maar over blijft doordrammen. Hij zal het beu zijn. Hij heeft het al eerder aangeven dat het einde helemaal niet vol symboliek zit, maar als hij de theorieën bekijkt ze zeer plausibel klinken. Dat hij zo lang gezwegen, maar nogmaals het was al eerder bekend dat in zijn visie van het einde Tony niet kwam te sterven. De vluchtige montage en spanningsopbouw lijkt een manier om de gemoedstoestand van Tony te schetsen. , geeft net aan dat hij het einde wou openlaten voor interpretatie. Als de mensen hem dan maar niet kunnen gerust laten kan ik me goed voorstellen dat hij eens een dikke fuck you doet. En hij heeft groot gelijk. The Sopranos bestaat uit meer dan die laatste paar minuten.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Begrijp de heisa ook niet. Alsof het wat uitmaakt. Je interpreteert toch gewoon zelf het einde. Voor de ene is hij dood, voor de ander niet. Feit is dat je het niet weet.
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
Voor jou misschien niet, voor mij wel. Tegen mijn eigen wil in nog wel. Eigen interpretatie is een groot goed (de visie van een maker is essentieel, het tegengestelde beweren duidt imho op een gebrek aan liefde voor film/tv als kunstvorm). Bovendien haalt Chase nu wel de functie van een open eind onderuit. Ook geen flauw idee waarom hij er nu mee komt.
Haha, ik had verwacht dat je het einde wel ging waarderen. Duidelijk niet dus 
Co-writer over het einde
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Feit is dat je het niet weet.
Feit is dat je het nu wel weet.
Eens Asaharo, daar zal het wel mee te maken hebben en vond het einde juist perfect.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Haha, ik had verwacht dat je het einde wel ging waarderen. Duidelijk niet dus 
Co-writer over het einde
(embed)
Kan 'm helaasn iet bekijken maar ga ik later zeker doen. Het einde vind ik geweldig, alleen met Chase's 'coming out' niet zo.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Feit is dat je het nu wel weet.
Eens Asaharo, daar zal het wel mee te maken hebben en vond het einde juist perfect.
Oh, ik wist niet dat er nog een aflevering volgde na die allerlaatste? Want daaruit weet je mijns insziens nog altijd niet wat er juist gebeurd is. Wie wat nadien allemaal zegt boeit me niet.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ah sarcasme, schattig hoor. Dat wist je idd niet en de woorden van Chase mogen voor sommigen niets veranderen maarrrrrrr voor sommigen wel en daarom vind ik dit spijtig. Jij niet, dat is leuk voor jou maar daar heb ik geen boodschap aan.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Je hebt in ieder geval toch eindelijk de serie afgekeken. 
Thomas83
-
- 4024 berichten
- 3630 stemmen
Zo te zien heeft het artikel inmiddels een update gekregen waarin wordt beweerd dat een zegsman van Chase ontkent dat deze het zo gezegd heeft. Het zou wat raar zijn als Chase terug zou draaien, want hij wist van tevoren de consequenties van zo'n uitspraak wel lijkt me. Dus ik ga er maar vanuit dat zijn woorden inderdaad verkeerd zijn opgeschreven. Het open einde vind ik juist de kracht van de finale.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Ha ha ha... Ik wist wel dat de [spoiler?] van tony soprano slechts voer was voor complot festisJisten 
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Dank je wel David Chase. Paardenlul.
LOL
ErkinE
-
- 3 berichten
- 3 stemmen
Weet niet veel van acteerwerk af, maar het acteerwerk van James Gandolfini is zeer indrukwekkend en fascinerend. Ook Michael Imperioli heeft een erg goede indruk op me achtergelaten.
Vdk_Movie
-
- 375 berichten
- 451 stemmen
Vandaag voor het eerst beginnen met het kijken van deze serie (beter laat dan nooit). Ik laat me verassen, heb er goede verhalen over gehoord!
(De soundtrack is in ieder geval heerlijk!)