- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Wire
The Wire
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Magistrale serie, lees nu het boek Homicide van David Simon. Erg herkenbaar en interessant.
Het boek is echt een aanrader, Simon weet perfect hoe hij bepaalde situaties moet beschrijven en begrijpt de rechercheurs als geen ander. Gewapend met enkel een goede dosis galgenhumor moeten de rechercheurs moordzaken afhandelen, getuigen en verdachten intimideren, knoeien met overuren, het statistiek-spelletje respecteren en vooral ervoor zorgen dat de rode stip een zwarte wordt.
De man is een fanatieke observator zonder scrupeles, gewapend met enkel een notitieboekje weet hij hier iets neer te pennen dat later zou omgevormd worden in een van de beste series aller tijden.
David Simon 
riesma
-
- 3706 berichten
- 3082 stemmen
Hmm, ik ben een week of 3 geleden halverwege seizoen 4 gestrand, maar weer eens oppikken. Hopelijk weet ik nog een beetje waar het tot nu toe over ging
.
Ik ben wel erg enthousiast, seizoen 1 t/m half 4 heb ik achter elkaar gekeken. Geweldig hoe traag het verhaal gaat, hoe je elke bureaucratische stap meemaakt, de problemen daarbij enzovoorts. Een serie van topklasse!
Franklin1975
-
- 343 berichten
- 419 stemmen
Eind vorig jaar voor 12 euro seizoen 1 gekocht bij Play (9,7 waardering op IMDb!!!) en wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten. Maar al snel werd de serie een verslaving. Bleek mijn zwager de serie ook te kennen en alle 5 de seizoenen ook op dvd te hebben! Dus seizoen 2 tm 5 van hem geleend en afgelopen vrijdag de aller laatste aflevering (90 minuten) gezien.
Wat een geweldige serie. Echt fantastisch. En ook erg reëel en natuurlijk geacteerd en erg geloofwaardig. Verre van soap, zoals de meeste series van tegenwoordig toch zijn. En elke keer als je een favoriete bad guy hebt, word ie out of the blue vermoord!. Zit je weer vol ongeloof te vloeken! LOL
Aan seizoen 2 heb ik eerst erg moeten wennen, een totaal andere setting, nieuw verhaal. Gelukkig sloten seizoen 3 en 4 (mijn favoriete seizoen op afstand) waar aardig goed aan op seizoen 1.
Een politieserie waarbij er door de agenten eigenlijk niet word geschoten. Wat ook in het echt zo blijkt te zijn!
Nu seizoen 4 van Dexter kijken, ondanks dat The Wire een flinke indruk heeft achtergelaten.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Iemand hier bekend mee?
riesma
-
- 3706 berichten
- 3082 stemmen
Dat is interessant, gebaseerd op ware 'gangstas', zoals ze het omschrijven. Daar komt ook weer het realisme in de serie van.
Ik heb vorige week seizoen 5 afgekeken. Het is weer een ijzersterk seizoen, die de serie in stijl afrondt. Als totaalplaatje is deze serie zo ongelooflijk goed, alle verschillende aspecten en standpunten. Heel goed gedaan hoe elk (onderwerp van elk) seizoen weer terugkomt in de volgende. Zo ook in seizoen vijf, we zien alle (nog levende) personages weer terug, al is het maar voor één scène.
Een dikke 5+*, lager kan ik niet gaan.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
hmm, lijkt me meer zo een fan-made spin-offje alhoewel ik het zonder geluid heb bekeken.
Barksdale is inderdaad qua naam geinspireerd aan een gangster die ten tijde van de drugs-oorlog in '82 een zevental moorden gepleegt had met zijn bende. Dit werd trouwens gezien als het beginpunt van de georganiseerde bendevorming in de getto's van Baltimore Alhoewel het pas tijdens de jaren 90 echt ontplofte. Wijken waar vroeger nog maar enkele handeltjes stonden werden plotseling overspoelt door verschillende dealers met het nodige geweld tot gevolg.
Vandaag de dag is het nog erger, aangezien de rivaliteit zich nog meer concentreert op de raciale verschillen. Simon speelde een tijd met het idee om het thema Immigratie te verwerken in The Wire. Aangezien de laatste jaren er zich steeds meer een latino-gemeenschap begon te tekenen in Baltimore zorgt dit voor nogal wat wrijving met de lokale ''Natives''. Hij heeft het idee maar laten varen.(HBO zag nog een seizoen niet zitten.)
Thomas83
-
- 4025 berichten
- 3631 stemmen
IJzersterke serie. Seizoen 1 is al fantastisch. Ik moest er weliswaar een beetje inkomen en de eerste aflevering is met veel te "mooi" camerawerk, maar later wordt dit ook prachtig, en alle subplotjes en bijfiguren zijn ook sterk uitgewerkt en erg leuk, sommigen geweldig zelfs. Ik kan echt vele favoriete personages noemen, dat heb ik verder alleen in Six Feet Under gehad volgens mij.
De serie komt redelijk realistisch en rauw over, slechts af en toe wat gedramatiseerd, en dat werkt altijd erg goed. Op een gegeven moment was ik wel echt verslaafd en wilde meer en meer. De laatste afleveringen komt het pas echt los, en gebruikelijk door heel de serie is dat de laatste twee afleveringen echt een beetje de kers op de taart zijn.
Seizoen 2 biedt weer een ander perspectief. Ik moest even wennen, maar ook hier was ik na een paar afleveringen weer echt verslaafd. Op een gegeven moment halverwege zit er opeens een stuk meer humor in de serie, dat vond ik ergens wel jammer want vaak was de humor wat conventioneel. Wel weer sterke plotlijnen etc. Typerend voor de karakterontwikkeling in de serie is Ziggy in dit seizoen. Ik vond hem steeds erg irritant, maar er is een bepaalde ingrijpende gebeurtenis die dat gek genoeg totaal doet omdraaien. Zoiets had ik eerder al met Prez. Vanaf het moment van Ziggy begon ik zelfs te twijfelen of ik seizoen 2 niet nog beter vind dan het eerste. Het is wel meer gedramatiseerd, maar waar de serie hier heel goed in slaagt is de nuance aantonen van het smokkelen en de drugshandel, hoe mensen in moeilijke situaties terechtkomen en zo erin rollen.
Het derde seizoen lijkt een beetje een tussendoortje te zijn als je afgaat op wat veel mensen erover zeggen, vooral 1 en 4 worden vaak als de beste seizoenen genoemd. Toch is ook dit weer een sterk seizoen, waar in feite meer actie in zit dan ooit. De focus ligt op het politieke vlak, maar zonder dat het echt ingewikkeld wordt allemaal. COMSTAT is aan de kant van de politie een beetje de rode draad wat betreft de politieke en bureaucratische invalshoek, en het gaat er keihard aan toe. De grote bazen rekenen hun onderbazen nogal af op statistieken, alles gaat om imago, en als gevolg van dit soort regeltjes en politiek gedraai heeft het echte politiewerk en de veiligheid binnen de stad er alleen maar onder te lijden. Aan de andere kant oefenen de hoge bazen binnen de drugsorganisatie weer druk uit op hun onderbazen, en die weer op mensen onder hun, enzovoort. Ook laat seizoen 2 zien hoe de drugswereld op straat harder en harder wordt, en, wederom, hoe moeilijk het is voor die mensen om aan dat wereldje te ontsnappen en een maatschappelijk respectabel bestaan op te bouwen.
Het veelgeprezen vierde seizoen legt de focus op de straat, de thuissituatie van de kinderen en het onderwijs, maar net als in de vorige seizoenen blijven de verhaallijnen wel doorlopen. Er ligt nog steeds veel focus op de politiek, meer dan ooit op de corruptie, en de drugsdealers worden ook nog altijd gevolgd, ook al zijn er wederom wat dingen veranderd op straat.
De serie is toch wat van zijn rauwe randjes verloren gedurende seizoen 3 al. Het is wat gladjes af en toe al, met wat meer de er wat in gestopte (dramatische) hoogtepunten en voorgekauwde momenten. Kwalitatief is het wat afgekalfd, maar toch is ook dit een seizoen dat inhoudelijk veel toevoegt, ook al is het allemaal wat minder puur. The Wire laat in dit seizoen misschien nog het meeste zien van de problematiek, ook al wordt het af en toe op een wat gladde manier aangereikt allemaal.
In het vijfde en laatste seizoen had ik door de afkalving eerlijk gezegd niet eens zo heel erg zin meer maar er zou ongetwijfeld nog genoeg aardigs volgen, dus ik heb ook dit seizoen gewoon gekeken natuurlijk, ook al sprak het nieuwe perspectief van de journalistiek me niet zo aan op een of andere manier. Hoe belangrijk het ook is om ook hier aandacht aan te besteden om een compleet beeld te schetsen. Wel geinig is dat in aflevering 2 even aan de zaak-Holloway wordt gerefereerd. Dit is ook de eerste aflevering met een drive by, had verwacht die wel meer te zien in de serie, maar blijkbaar is dat meer een Westcoast-ding. Zo leer je nog eens wat. Tekenend voor het realisme blijkbaar. Minder realistisch vond ik dan weer het mysterie van de sprong van Omar, nogal ongeloofwaardig zelfs, maar las dat juist dit op ware gebeurtenissen is gebaseerd. Ook Clay Davis' manier van handelen vond ik over the top. Dit is wel net als seizoen vier een seizoen dat vlot wegkijkt, al verveelde het gedoe over politiek allang, zijn er veel minder echt leuke personages overgebleven en is het acteerwerk zelfs minder geworden. De laatste aflevering is wel erg mooi, bitterzoet.
Samengevat is The Wire een geweldige serie over de drugsoorlog. De stad Baltimore is wat dat betreft een uitstekende plaats van handelen. De boel wordt vanuit verschillende invalshoeken sterk belicht en de onderlinge verbanden en dubbele lagen zijn ook sterk aan het plot, maar nooit wordt het onoverzichtelijk. Het is iets waar ik in series nooit al te sterk in ben, maar bij The Wire was eigenlijk alles altijd vrij duidelijk. Ik moest aanvankelijk alleen een beetje wennen aan de slang en het jargon van de straat en de politie. Je krijgt ook denk ik een aardig inzicht in het politiekorps en politieke apparaat, met de ongeschikte superieuren, foute straatagenten, rechercheurs die echt het beste voorhebben, de bureaucreatie, de buitensporige aandacht voor terrorismebestrijding politieke spelletjes, gegoochel met statistieken, enz.
Ik ken trouwens geen serie waarin zoveel dronken mensen zitten denk ik, en dat is wel knap aangezien ze meestal Heineken drinken in het arme Baltimore. Merken zijn regelmatig te zien, maar op een of andere manier heb je nooit het idee dat ze even aan product placement doen, een gevoel wat ik bijna altijd heb als ik naar hedendaagse films en series kijk en merken tegenkom.
Hulde voor een van de beste series die ik heb gezien. HBO is als een kwaliteitsmerk voor tv-series. Alleen The Pacific was matig van wat ik heb gezien, de rest allemaal gewoon goed tot fantastisch. Het is ook vrij zeldzaam dat je meeleeft met zowel de politie als met de gangsters. Erg belangrijk hierbij is dat de serie uitzonderlijk is door zijn vele vele leuke en geweldig gespeelde personages, vooral aan het begin van de serie dan (in seizoen 5 vond ik het spel af en toe zelfs opeens wat matig, al kwam dat meestal niet door de vaste cast).
Favoriete personages:
Omar: Een en al coolness door zijn legendarische status op de straat, en verder is hij ook nog eens sympathiek omdat hij alleen gangsters omlegt en vaak ook onsympathieke, en zijn trucjes en verkleedpartijen om zijn klusjes uit te voeren zijn gewoon hilarisch. Zijn optredens in de rechtbank en in badjas even naar de supermarkt zijn ook echt klassiek. Het was een schok toen hij werd doodgeschoten, vooral ook de manier waarop en door wie.
Bubbs: De man die vijf seizoenen je hart wist te breken. Misschien wel het beste spel van allemaal. Hij is zo kwetsbaar en tragisch, en zijn zelfmoordpoging sloeg in als een bom. Zijn momentje in de epiloog vond ik toch wel erg mooi.
Prez: Over karakterontwikkeling gesproken. Aan het begin vind je hem echt een idioot, maar je ziet dat hij echt op de juiste plaats is in het team zodra hij met Lester het droge papierwerk gaat doen en eindelijk eens niet de boel verkloot. Pijnlijk hoe hij later dan uit het korps wordt gegooid, maar er was eerder al een lijntje uitgegooid, dus zijn carrièrewending voelt niet eens als een goedkope actie aan, maar was duidelijk al zo gepland. Ook als leraar zie je hem echt groeien.
Cutty: Over sympathiek gesproken, Cutty heeft er gewoon het gezicht voor. Je leeft ook met hem mee, en hij wordt fantastisch gespeeld, heel ingetogen.
Greggs: In haar eerste seizoen wel verreweg het leukst, later kleedt ze zich wat anders doordat ze van de straat gaat en komt haar persoonlijke leven wat meer in beeld. Haar vriendin en later ex en moeder van haar kind is wat irritant trouwens, een van de weinige niet leuk uitgewerkte personages.
Bunny: Ook al zo'n sympathieke vent die alleen maar goed wil doen. Hoe zijn gewaagde idee werd afgemaakt was een van de meest pijnlijke momenten in de serie, want je zag dat het gewoon werkte. Maar de Amerikaanse politieke correctheid werd hier goed in beeld gebracht.
Lester: De gedreven en slimme agent, maar laat meerdere keren ook zien niet de stijve en formele hark te zijn die hij misschien lijkt, in tegenstelling tot Daniels, die daar niet helemaal los van komt. Later wordt hij zelfs nog een klein beetje een martelaar en er wordt aangetoond hoe ook de hoge bazen weer hoge piefen boven zich hebben die het verpesten.
McNulty: De undercoveractie in het bordeel, een van de hoogtepunten in de serie. Toen lag ik echt in een deuk, haha. Verder aan het begin een prachtig tragisch personage, later begint zijn zelfdestructieve gedrag wel te irriteren. Aan het begin snapte ik eigenlijk nooit zo waarom iedereen hem nou zo vervelend vond en kon ik me helemaal aansluiten bij zijn vaste "what did I do?"-zin, later werd dat anders. Dat glimlachje van hem steeds blijft prachtig. ook mooi is die gedragsanalyse van de FBI. Niet al te realistisch maar een prachtig humormomentje.
Bunk: Speelt gewoon heel sterk de buddy-rol zeg maar, en is ook een beetje de man van de mooie oneliners, heeft ook een toffe stem. Altijd leuk ook als hij weer eens een kater heeft om over zijn nek gaat in de bar. Het voelt zo vertrouwd allemaal op een gegeven moment. Verder is hij niet eens zo heel erg de losbol die je verwacht dat hij zal zijn, later zelfs de brave borst van het korps bijna.
Avon Barksdale: De charismatische en ijdel geklede oppergangster, ook vanuit de gevangenis toont hij later nog zijn macht. Heel goed gecast en sterk spel. Echt een "soldier" en man van oude tradities nog ergens, bepaalde erecodes die bij zijn "opvolgers' niet meer aanwezig zijn.
Stringer Bell: Ook al zo goed gecast. Erg interessante rol en grappig om te zien hoe hij de boel zakelijk aanpakt. Wel jammer van dat kleine liefdesplotje, beetje overbodig. Mooi conflict later met Avon, tragisch dat ook hij er aan moest geloven op een gegeven moment.
D'Angelo Barksdale en Bodie: D'Angelo, de sympathieke gangster met een geweten, sterk gespeeld. Ondanks zijn daden gewoon een van de meer sympathieke personages. Hetzelfde geldt voor Bodie trouwens, al was die duidelijk wat harder. Aardig hoe de schrijvers de leukste personages niet sparen, in tegendeel.
Snoop: Een klein meisje eigenlijk, maar gewoon een scary personage. Ze ziet er een beetje intimiderend uit op een of andere manier, ook al omdat ze zo vaardig is met het pistool, en geweldig gespeeld ook. Ondanks dat ze scary is regelmatig ook erg grappig. Vooral die enorme fooi die ze geeft tijdens haar entree in de serie, haha.
The Greek: Ook al zo'n creepy personage, en iemand die echt de macht en badness uitstraalt. Zijn rechterhand is ook niet verkeerd.
Marlo Stanfield: De laatste grote bad guy uit de serie. Komt aan de macht na de Barksdale en breidt zijn imperium alleen maar uit met al zijn grote brutaliteit en arrogantie. Is ook echt ijskoud, zijn kop alleen al. Sublieme acteerprestatie.
Burrell en Rawls: Ze zijn het soort personages waar je een hekel aan krijgt, maar ze zijn wel onmisbaar en erg goed in hun rol. Clay Davis zou zo bekeken misschien ook in dit rijtje thuishoren, maar die vond ik eigenlijk alleen maar heel vervelend en too much, ook al zijn bepaalde politici dat in het echt vaak ook. Maar die preekstem was genoeg geweest, dat was nog mooi. Dat shiiiiiiiiiiit is alleen maar storend.
bullet-tooth
-
- 8 berichten
- 657 stemmen
Na de eerste drie seizoenen gezien te hebben kan ik met zekerheid zeggen dat dit de beste serie is die ik ooit heb bekeken (met afstand). Zelden heb zoveel onnavolgbare acteurs bij elkaar gezien: werkelijk elke (belangrijke) rol wordt nagenoeg perfect gespeeld (Jimmy, F. Sabotka, Rawls, Omar etc.). Onbegrijpelijk dat ik deze acteurs nooit in (top)films zie. De hiërarchische cultuur die overal om de hoek komt kijken is extreem goed uitgebeeld en zorgt tevens voor een aantal classis-scenes. Ook zit er de nodige (droge) humor in. Iemand suggesties voor andere series a la Te Wire (/Sopranos)?
FlyLo
-
- 1070 berichten
- 745 stemmen
Mad Men en alle andere series van David Simon (Treme, Generation Kill, The Corner).
J. Clouseau
-
- 976 berichten
- 1074 stemmen
Dankzij Humo heb ik nu het eerste seizoen van The Wire op dvd (want bij ons was deze serie alleen maar te zien op zo'n obscuur digitaal kanaal, en wij hebben zelfs geen digitale tv). Ik wou de serie gewoon eens zien om te kijken of ze echt zo goed is als al die critici beweren en na het kijken van de eerste aflevering ben ik al meteen onder de indruk. Erg realistisch en stijlvol in beeld gebracht, een heel interessant verhaal met politieke en sociale achtergrond, uitstekend geacteerd, passende muziek, erg sfeervol en zelfs wat kurkdroge humor: wat wil je nog meer? Topklasse dus, benieuwd naar de volgende afleveringen (die ik de komende dagen ga bekijken).
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Zijn bijna door de eerste serie heen, retespannend! Gelukkig hebben we meteen de complete box aangeschaft, dus we kunnen nog even vooruit. 
Killer-Instinct
-
- 227 berichten
- 0 stemmen
Mad Men en alle andere series van David Simon (Treme, Generation Kill, The Corner).
Kan je Mad Men in het rijtje plaatsen van The Sopranos en The Wire?
Lijkt mij een hele saaie serie juist en veel minder boeiende karakters.
Maffia en gangsters doen toch niet mee in Mad Men?
Killer-Instinct
-
- 227 berichten
- 0 stemmen
Ik heb The Wire 2x bekeken en alle dvd's thuis en ik durf wel te zeggen dat dit de beste serie is die ooit gemaakt is.
Misschien zet ik Lost op nr 1 in me top 10 van series maar deze serie is beter,maar kan je je nog wel meer vermaken met een andere serie.
Maar The Wire is wel top,in alles.
De locatie Baltimore komt helemaal tot leven,de karakters zijn top en worden ook nog eens fantastisch neergezet,waar bijna echt elke acteur een heerlijke prestatie neerzet.
Favoriet is Omar,maar ook Stringer Bell,Marlo,MCNulty,Bunk,en ik kan nog wel ff doorgaan.
De verhaallijnen zitten zo goed in elkaar in het vooral het 1ste,2e en 4e seizoen die de beste zijn,maar ook seizoen 3 en 5 zijn heerlijk.
Fantastisch hoe je zowel de levens ziet van de criminelen als van de politie.
Een serie die je gezien moet hebben.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Wanneer komt deze serie eens op BluRay uit?
TonyMontana
-
- 394 berichten
- 4803 stemmen
Heeft er iemand de dvd-box gekocht die via Humo/standaard boekhandel beschikbaar is?
is dit een dvd-box of zijn het gewoon de 4 seizoenen (2-5) los + the corner?
FlyLo
-
- 1070 berichten
- 745 stemmen
In dat pakket zitten de 4 laatste seizoenen+the corner in één box.
Maar die DVD van seizoen 1 hoort eigenlijk in die box, ipv de DVD van The Corner.
Kortom: het is dus wel een box. Alleen The Corner is uiteindelijk los (en hoort sowieso niet echt bij The Wire - alleen qua thema).
Qua uiterlijk redelijk vergelijkbaar met deze box:

TonyMontana
-
- 394 berichten
- 4803 stemmen
thanx voor de info 
zal 'm deze week nog gaan halen...
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Die box hebben wij ook. Seizoen twee gisteren afgesloten, vlogen er nog sneller doorheen dan door seizoen 1, haha! Werkelijk verslavend, deze serie.
Wisten jullie trouwens dat het personage Bubbles (een van mijn persoonlijke favorieten) gebaseerd is op een echt bestaand persoon? Geldt dacht ik ook voor een aantal andere personages. Maakt het nog realistischer allemaal.
FlyLo
-
- 1070 berichten
- 745 stemmen
Die box hebben wij ook. Seizoen twee gisteren afgesloten, vlogen er nog sneller doorheen dan door seizoen 1, haha! Werkelijk verslavend, deze serie.
Wisten jullie trouwens dat het personage Bubbles (een van mijn persoonlijke favorieten) gebaseerd is op een echt bestaand persoon? Geldt dacht ik ook voor een aantal andere personages. Maakt het nog realistischer allemaal.
De echte Avon Barksdale:
Waar is die box te koop?
Bij de Standaard boekenhandel via een bon in het Belgische weekblad Humo. €90 voor de 5 seizoen + The Corner.
Is online ook wel te vinden bij oa. CDWow.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
De echte Avon Barksdale:
Killer-Instinct
-
- 227 berichten
- 0 stemmen
Er lopen in die ghetto's in Amerika genoeg Bubbles rond.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Waar is die box te koop?
Wij hebben hem via Play.com.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Toevallig trouwens, gisteren Have I Got News for You gekeken op de BBC, is Dominic West (McNulty) de gastpresentator! 
FlyLo
-
- 1070 berichten
- 745 stemmen
Je kan ook gewoon doorzoeken 
YouTube - The Real Avon Barksdale speaks from his end of The Wire
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Holy fckin shit! Ik ben gister avond begonnen met kijken en ik kan niet meer stoppen. Wat een serie dit. Zit zeer realistisch en intelligent in elkaar. Keihard en rauw, ook humor, vette personages aan beide kanten....
Dit is niet alleen facinerend door het uitmuntende akteerwerk maar het is ook erg leerzaam, echt een eye opener, wat betreft burocratie en drugsproblematiek. Ik ben nu bij afl 7 dus goed analyseren is nog onmogelijk, maar ik ben verslaafd. Dit heb ik slechts een andere keer met een serie gehad, ook een van HBO, the Sopranos.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Ook seizoen 2 is van uitstekende kwaliteit. Aan het begin even wennen aan de nieuwe karakters uit de haven, maar ook dit word, als er schot in het verhaal komt, steeds interessanter.
Het mooie is gewoon dat zowel bij de recherge als bij de criminelen, zeer veelzijdige karakters zitten. Ondanks dat je sympatie vooral uitgaat naar Mc Nulty, Bunk en de rest, en hoopt dat ze verder komen met hun zaak, krijg je voor de gene die ze willen pakken ook sympatie, of in ieder geval respect. Vaak ook ontwikkel je bij een bepaald karakter een verwachtingspatroon, waarna ze ineens weer, positief of negatief, verassend uit de hoek komen.
Verder is de serie uitermate realistisch, authentiek en humoristisch.
Dat moment dat McNulty undercover gaat naar die hoerenkast, ik heb me echt kapotgelachen, geweldig.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Helemaal gekeken! Tja ik heb altijd volmondig geroepen dat the Sopranos het allerbeste was, maar nu ik dit gezien heb kan ik dat niet meer overtuigd zeggen. Niet dat ik iets wil afdoen aan the Sopranos maar dit is toch een serie die kwalitatief zeker gelijkwaardig is.
Na seizoen twee word er heel veel politiek behandeld, wat opzich wel interessant is, maar de criminelen en de recherge spreekt mij het meeste aan. Verder komt alles aan bod: Management, burocratie, machtsspelletje, onderwijs, media, en politiek zoals ik al zei.
De serie gaat alle kanten op en soms de kant die je niet wilt, sterker nog, net als in het echt, meestal niet de kant waarop je wilt.
Zo gaan er een hoop personages dood waarvan ik graag meer had gezien.
De serie is facinerend in zijn realisme, ik ga direct weer overnieuw beginnen denk ik.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Seizoen 4 heeft een 'scope' dat ik nog nooit eerder heb gezien op TV of in film (het totaalplaatje is zoveel groter dan ooit tevoren met film is vastgelegd). Ditmaal zien we door de ogen van de kinderen op straat en de school en het resultaat is ronduit verbluffend.