menu

Overig / Televisie / The Wire

zoeken in:
mnrk schreef:

Alleen die Omar lijkt veel op de zanger van Faithless zeg....

Want het zijn allebei negers met weinig haar? Ik zie de overeenkomst eerlijk gezegd niet zo. :S

De eerste drie seizoenen gezien, en zeker van plan de volgende twee ook te gaan zien.

Schandalig dat de publieke omroep dit niet fatsoenlijk heeft uitgezonden. Dat het belastinggeld gaat zitten in AbFab herhaling X1000 of afleveringen van Lingo, maar niet in een puike productie als dit. The Sopranos kwam er dan nog redelijk van af, al stond deze dan ook op een dom tijdstip ingepland.

ga nu aan deze series beginnen ...

heb net tot en met season 6 van The Shield gezien en voor mij is die de beste politie series ooit gemaakt!

voor vergelijking, de beste politie series dat ik tot nu toe gezien heb:

1 - THE SHIELD
2 - NYPD BLUE (dat heet New York Police in NL)
3 - HILL STREET BLUES

Heb laatst binnen een paar weken, de hele serie gekeken. Het is voor mij de beste serie ooit gemaakt. Zo realistisch....scoort net iets hoger dan Sopranos.... The Wire= Top serie

Yep voor mij ook, waar ik er al heel vroeg bij was met de Sopranos en de serie ook helemaal geweldig vond. Neig ik qua herkijken meer naar de The Wire alls naar de sopranos. The SHield moet ik ooit nog eens aan gaan beginnen, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar the wire....
Heel veel aandacht voor alle karakters zodat alle karakters automatisch een verhaallijn worden. Ieder seizoen weer een andere invalshoek, getohustlers, havenarbeiders, getonjongeren, journalisten. Daarbij is de cast zo ontzettend goed dat ieder karakter geloofwaardig is, zelfs een overtop type als Clay Davis moet ergens rondlopen in de politiek. Daarbij is het nergens, maar dan ook nergens zwart-wit. Politieagenten zijn drinkende vaak corupte, maar altijd met een lijk in de kast, rondlopende gasten, terwijl de badguys eigenlijk een way of living hebben waar ze niet veel keus in hadden..

Ik moet heel goed nadenken wanneer ik weer een seizoen aanzet, wand dat leidt zeker tot twee nachten doorkijken.

Klaar, afgelopen, over en uit. Seizoen 5. Nu een een beetje verwerken en dan weer opnieuw beginnen met seizoen 1. Het is wel een raar gevoel om afscheid te moeten nemen van mensen die je zo goed hebt leren kennen............. wetend dat ze niet meer terug komen. In ieder geval stel ik bij deze vast, en ik kan het beargumenteren, dit is de beste serie ooit gemaakt!!

Het einde is enerzijds mooi vanwege de cyclus die getoond wordt, alle nog aanwezige karakters stappen in de rol van voorgangers, Michael=Omar, Dukwan=Bubbles, Marlo=Stringer, Sydnor=McNulty wie weet zijn er nog wel een aantal die ik vergeet. Anderzijds had ik wel een mooi einde willen zien

Klaar met seizoen 3...verder met seizoen 4 en 5.

En dan maar beginnen met een andere serie...iemand een idee van een serie die de moeite waard is??

mnrk schreef:
En dan maar beginnen met een andere serie...iemand een idee van een serie die de moeite waard is??

Je hebt Twin Peaks, Lost, en Sopranos vast wel gezien?

pascal83 schreef:
(quote)

Je hebt Twin Peaks, Lost, en Sopranos vast wel gezien?

Ja die heb ik gezien....ik zat te denken aan Jericho??

mnrk schreef:
... ik zat te denken aan Jericho??

Jericho was een zwaar tegenvaller - uiteindelijk totaal verspilling van tijd als je meer van kwaliteit series houdt!

wij zijn recent weer begonnen vanaf begin met NYPD BLUE (vroeger als "New York Police" in nederland uitgezonden op VPRO) - beste akteer werk dat ik ooit heb gezien in politie achtig series. een aanrader

Oke....thanks

Ik ben ook bezig om "generation kill" binnen te halen !!!
Van de schrijver van "the wire" krijgt goede recensies op deze site maar ook op andere site's.

Van Nunen
'Generation Kill' is erg goed.
Kijk ook 'The Corner', ook van de makers van The Wire.

Van Nunen schreef:

Die ben ik inderdaad ook van plan om te gaan kijken.

Van Nunen schreef:
Kijk ook 'The Corner', ook van de makers van The Wire.

The corner staat in aanvraag...ben benieuwd.
Bedankt voor de tip....

The Wire is toch wel een van de beste series die je momenteel kan bekijken (op dvd dan weliswaar, geen enkel tv-station durft zich blijkbaar wagen aan deze realistische karakterschets)

The Wire bevat zowat alles wat een moderne politieserie nodig heeft en verwerkt deze ingrediënten dan nog eens in een schitterend en meeslepend verhaal.

Het bekijken waard!!

5*

net begonnen aan tweede seizoen en potjandorie, deze reeks lost toch alle verwachtingen in
zonder twijfel is Omar het coolste personage

Vond The Wire ook een hele goede serie, toch kan het naar mijn mening niet opboxen tegen de supervette politieserie 'The Shield', Vorige week met een zinderende finale beeindigd na zes seizoenen. Aanrader als je met The Wire klaar bent!

The Wire en The Shield zijn naar mijn insziens niet echt te vergelijken. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat de een ondergeschikt is aan de ander maar wel dat ze een ander doel voor ogen hebben en hier beiden op hun manier in slagen.
The Shield heeft het meer voor de op 'stoere' muziek gedreven actie, terwijl The Wire meer de realistische toer op gaat met een diepere karakterstudie en actie meer achterwege laat.

Momenteel bekijk ik the Wire liever omdat ik het gewoon een meer unieke serie vind dan The Shield .
Maar nog altijd komt zo goed als geen enkele serie die nu op de televisie gevolgd kan worden in de buurt van het niveau dat deze topseries halen.

voomzap schreef:
Vond The Wire ook een hele goede serie, toch kan het naar mijn mening niet opboxen tegen de supervette politieserie 'The Shield', Vorige week met een zinderende finale beeindigd na zes seizoenen. Aanrader als je met The Wire klaar bent!

Wat ik van 'The Shield' heb gezien valt dat toch echt reuze mee. The Shield is toch een stuk oppervlakkiger dan The Wire, daarnaast is The Wire (zoals veel HBO series) vrij onconventioneel. Een karakter als Omar Little zie ik bijvoorbeeld niet in The Shield verschijnen.

pascal83 schreef:
(quote)

Wat ik van 'The Shield' heb gezien valt dat toch echt reuze mee. The Shield is toch een stuk oppervlakkiger dan The Wire, daarnaast is The Wire (zoals veel HBO series) vrij onconventioneel. Een karakter als Omar Little zie ik bijvoorbeeld niet in The Shield verschijnen.

Daar zit hem ook het verschil in beide series. The Shield is makkelijk scoren met seks en geweld en heftige, emotionele brandpunten; The Wire is een gelaagd product dat de hele ''war on drugs'' probeert te visualiseren. Zelf zie ik The Shield als een Dirty Harry en The Wire als een Traffic. Het doet niet voor elkaar onder, maar de insteek is wel duidelijk anders.

Daar zit hem ook het verschil in beide series. The Shield is makkelijk scoren met seks en geweld en heftige, emotionele brandpunten; The Wire is een gelaagd product dat de hele ''war on drugs'' probeert te visualiseren. Zelf zie ik The Shield als een Dirty Harry en The Wire als een Traffic. Het doet niet voor elkaar onder, maar de insteek is wel duidelijk anders

Voorop gesteld dat ik het allebei prachtige series vond...

Als ik beide series weer op onderdelen tegenover elkaar zet bedenk ik me dat The Shield dynamischer en (inderdaad) met meer emotie op mij overkwam. Bij The Wire trad nog wel eens de verveling in, te lang dezelfde personages op het scherm?

Het áántal personages is ook enorm verschillend, Ik denk dat in The Shield toch wel aan de 50 a 60 memorabele types voorbij komen huppelen en waar het bij The Wire een heel seizoen lang over 1 of 2 zaken gaat, komen er in The Shield wel drie per aflevering voorbij. The Shield is zeker minder genuanceerd, maar behandeld toch voor de karakterontwikkeling niet gemakkelijke thema's: Een politiecommissaris die een totale omslag beleefd na een sexuele vernedering door een straatbende en daardoor van familieman naar hoereloper degradeert, de enige niet corrupte en zuiver denkende politieagente Claudette Wyms die gek genoeg juist daardoor weliswaar opklauterd maar tegelijk een anti-held wordt, de door het christendom tot hetero bekeerde homo Julien Lowe en de manier waarop zijn collega's daarmee omgaan... De kat en muis spelletjes tussen allerlei vreemde psychopaten en seriemoordenaars met de geniale cynische nerd Dutch Wagenbach... als ik de hele lijst nog eens check op http://www.imdb.com/title/tt0286486/fullcredits#cast en ze weer voor de geest haal, zijn dat toch allerminst oppervlakkige karakters. Zeker als je de eerste afleveringen met het laatste seizoen vergelijkt en beseft wat ze allemaal heeft veranderd. Het seizoen met een glansrol voor Forest Whitaker was geweldig, Antwon Mitchell had zo uit de projects van The Wire kunnen komen wandelen, evenals de Porturicaanse misdadiger Cruz Pezuela en zijn meerderen.

En dat los van The Strike Team zelf, waar het allemaal om draait. Vick Mackey is simpelweg legendarisch (Wat dat betreft inderdaad vergelijkbaar met Dirty Harry )

Hm, het gekke is dat ik in films meer van de dialoog, suspense en psychologie hou dan van botte actie, sex en geweld.. Dat laatste is in The Shield een constante factor, maar toch niet de hoofdreden waarom het me zo boeide. Wellicht net als in de briljante serie Oz, waar het er ook geweldadig aan toe ging - Die heftige emotionele brandpunten, de manier waarop hier naartoe gewerkt word en de dynamiek in het verhaal die hierdoor ontstaat zal wel de doorslaggevende factor zijn geweest in het doen overslaan van de balans ten gunste van The Shield. Maar het zijn zoals gezegd beiden voortreffelijke series waar menige hedendaagse bioscoopfilm niet aan kan tippen.

De beste serie die ik ken.
Ik koop alles op dvd van deze serie en ben inmiddels beland bij seizoen 4. Er is niks aan te merken op deze serie, behalve het personage van Brother Mouzone, beetje onrealistisch in het bombardement van realisme die de serie normaal kenmerkt.

Het nadeel is dat na deze serie je verwachtingen van series heel hoog liggen en als je dan Lost, 24, wat dan ook ziet, dat je dan snel afhaakt.

Ik moet overigens nog wel beginnen met de Sopranos en The Shield. Maar ik kijk maar 1 serie tegelijk anders wordt het te gek.

RedEye_18 schreef:

Het nadeel is dat na deze serie je verwachtingen van series heel hoog liggen en als je dan Lost, 24, wat dan ook ziet, dat je dan snel afhaakt.

heb ik geen last van, is zodanig andere stijl dan bvb LOST, dat je ze moeilijk kan vergelijken.

De flashback-structuur en soundtrack van lost zou bvb nooit werken bij the wire, en de realistische intensiteit van de personages uit the wire (Sobotka, mc nulty,...) zou evenmin werken in LOST.

Het is mij al geruime tijd duidelijk dat HBO boven de normale standaard zit, en ja, daar vallen ook Lost, Prison Break,24, etc onder. Helaas dat hun series vaak vroegtijdig eindigen terwijl er potentieel is voor meer, dat is dan weer wat lullig.

The Last
Een aantal vrienden van mij waren er telkens zo lyrisch over, dus had ik een tijdje terug seizoen 1 voor een schijntje aangeschaft. Heb er op dit moment 5 afleveringen opzitten, en 't is inderdaad dik boven de middelmaat. Veel aandacht voor (bij)personages, die in andere politieseries enkel karikaturen zouden zijn. Erg rauw en realistische kijk op de misdaad in Baltimore. Uitstekend geschreven vooral, de serie laat veel keuzes over aan de kijker zelf. Ik ben tot nu toe erg onder de indruk.

Veel beter ook dan het enigszins vergelijkbare The Shield. Daar waar dit geloofwaardig geschreven is, gaan Vic's gedrag en handelingen in The Shield vaak over the top. De rode draad vind ik hier ook beter. Hoewel The Shield natuurlijk wel erg vermakelijk blijft. Vic Mackey blijft hoe dan ook (letterlijk en figuurlijk) the bomb.

Heb alle 5 seizoenen volledig bekeken. Na The Sopranos, de tweede beste serie die ik ooit heb gezien.

Het leven in Baltimore wordt vanuit alle mogelijke invalshoeken belicht. Het is interessant om te zien hoe misdaadstatistieken, vriendjespolitiek, publieke opinie, procedures, de pers, de rechterlijke macht, de FBI, informanten... allemaal een invloed uitoefenen op de werking van de politie in Baltimore.
Eveneens wordt de kant van de straat op een zeer menselijke manier en realistisch weergegeven.
Bovendien vaak enorm grappig met hilarische quotes.

5 *

Hier ook iemand die alle afleveringen heeft gezien . Deze serie is uniek in zijn soort, ik verwacht niet ooit nog zo een serie te zien. Vanaf seizoen 1 tot 5 is het eigenlijk gewoon 1 groot verhaal en de karakter ontwikkeling daarin is bijzonder goed. Dat zie ik vooral terug in iemand zoals bubbles.

Het realisme in deze serie is vooral dat je geen goede einde hoeft te verwachten van de diverse verhaallijnen. Soms gebeurd het wel, soms niet.
De hoeveelheid karakters was soms verwarrend (ik ben al niet zo goed in namen), maar zeker niet storend. En elke karakter heeft wel iets speciaals qua uitstraling, bijvoorbeeld stringer bell en omar little.

Deze serie is niet te vergelijken met andere series. Het succes van een serie is voor mij de uniekheid in het totaal. Lost, 24, Band of Brothers en ook The Wire hebben allemaal een uniek concept wat in z'n totaal een topserie maakt.

The Last
Precies Aryan. Al kent natuurlijk elke unieke serie die al een tijdje doorgaat wel een mindere seizoen. Of dat hier ook het geval is weet ik niet. Ik heb sinds mijn laatste post hier seizoen 1 afgekeken, en wat ik wel weet, is dat er een grootse machtigheid achter The Wire schuilt. Zelden zo verpletterd geweest door een serie. Dit seizoen behoort nu al misschien tot het beste wat de tv ooit heeft voortgebracht.

Het zit allemaal heel dicht tegen de realiteit aan, in elk aspect die de serie behandelt. Ik bedoel, hoeveel series zijn er die in slechts 1 aflevering elke verhaallijn tot in de puntjes uitdiepen? Zelfs in The Sopranos, Prison Break of Dexter, waarbij dat vaak de bedoeling is, komt het zelden uit de verf. 24 is misschien de enige serie die op dat vlak in de buurt komt, maar ook daar zitten er wel een aantal mindere afleveringen bij, waarbij dit soort dingen achterwege worden gelaten.

Seizoen 2 komt ongetwijfeld nog wel aan de beurt. Aanrader voor fans van The Shield en dergelijke politieseries. The Wire is al die dingen bij elkaar in het kwadraat.

Toch jammer en vooral erg vreemd dat er nooit een Nederlandse omroep/zender is geweest (VPRO!?) die de serie (genoeg) aandacht heeft gegeven.

Ga ik binnenkort ook maar eens aan beginnen, hoor goede dingen hierover.

The Last schreef:
Precies Aryan. Al kent natuurlijk elke unieke serie die al een tijdje doorgaat wel een mindere seizoen. Of dat hier ook het geval is weet ik niet.

Bij The Wire is dit zeker niet het geval. En dat maakt deze serie net zo bijzonder. Bij series zoals Lost en Prison Break, had ik het na het tweede seizoen (dat telkens veel minder was dan het eerste seizoen) wel gehad.

Als ik dan toch een minder seizoen moet kiezen, ga ik voor seizoen 2, aangezien dit de focus legt op andere hoofdpersonen. De belevenissen van McNulty, Stringer, Barksdale, Omar zijn meer een subplot in dit seizoen. Maar dit verandert terug in de volgende seizoenen. Dus zeker niet afhaken! De beste seizoenen vond ik 1 en 5.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:44 uur

geplaatst: vandaag om 20:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.