- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- De kijkcijfers
De kijkcijfers

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5945 stemmen
Als ik kan kiezen tussen podcast en praatprogramma, kies ik tegenwoordig 19 van de 20 keer voor de podcast.
Die kan je desnoods gerust even op pauze zetten en later weer moeiteloos mee verder gaan.
Het voordeel is ook dat je doorgaans maar 1 geinterviewde / gast tegelijk hebt. Daardoor kan het veel meer de diepte in gaan. Verder hoef je ook niet naar het overbodige beeld te kijken en komen ook eens wat mensen aan bod die geen mediatraining hebben gehad, en geen talkshowgasten die komen opdragen enkel voor de vergoeding die ze krijgen.
Ben nu bezig met Herman Brusselmans (23 augustus 2021) - Nooit meer slapen | Podcast on Spotify
Peter van Ingen vond ik altijd een prettige interviewer, jammer dat hij daar na Zomergasten niet meer mee heeft gedaan.
Sven Kockelmann wordt nu veel geroemd.
Je zou eigenlijk in dit land maar 2 talkshows nodig hebben + 1 serieus 'praatprogramma' zoals Buitenhof.
Overdaad schaadt.
Maar eigenlijk kunnen de meeste talkshows me gestolen worden.
Voor ontspanning kijk ik dan liever Veronica Inside wat in feite de hedendaagse voortzetting is van het Kopspijkers cabaret, laten we eerlijk wezen. Lekker man.
Ik heb daar wel meer dan genoeg aan de soundbites die ze op YouTube zetten, ik kijk toch liever een film 's avonds.

eRCee
-
- 13413 berichten
- 1955 stemmen
De poging van veel talkshows om vermaak en inhoud te combineren, is denk ik een navolging van DWDD. Maar DWDD had het niet zoveel over bijvoorbeeld politieke onderwerpen, de inhoud zat veel vaker in onderwerpen die verder weinig op primetime televisie te zien zijn (natuurkunde bijvoorbeeld). Daarom werkte dat tot op zekere hoogte. Maar ben het met neo eens dat een duidelijke signatuur nu ontbreekt.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5945 stemmen
Ik denk dat DWDD in zekere zin voortkwam uit de traditie van Willem Duys, Sonja Barend, Waskracht, 5 uur show en Kopspijkers.
Het was niet enkel een talkshow, maar ook een bulletin, itempjesprogramma, cabaret, muziek en grote cultuur of product pitchshow om een boek, theatervoorstelling of film te verkopen.
Het was ook in zekere zin helemaal geen talkshow (eenrichtingsverkeer), het was de Matthijs adoreert (vul maar in) show. En de Matthijs doet eloquent show. Soms waren er politieke gesprekken, dan was dat onderdeel wel echt een serieus praatprogramma, maar verder waren het zeker in de eerste jaren sneltreingesprekjes van 1-3 minuten en hop naar het volgende item.
Die sidekicks zaten er ook alleen maar bij voor de vorm.
Barend en Van Dorp was vrij uitgesproken feelgood concept maar ook een opzetje voor beroepsontregelaar Jan Mulder.
Dat was ook wel nodig naast de twee brave huisvaders.
Pauw was de jaren na Pauw en Witteman uitgesprokener. De eerste jaren had hij dat nog niet zo, dat fingerspitzengevoel en die briljante timing en alertheid. Dat kwam pas echt volledig op toen hij solo ging.
Duidelijke signatuur is zeldzaam. Dan denk ik toch aan voorgangers als Theo van Gogh en Ischa Meijer.
Maar die hadden dan weer als nadeel dat ze tegelijkertijd irritante bullebakken en grote pedante klieren / ego's waren (soms onuitstaanbaar).
Meesterlijke persiflage:

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5945 stemmen
‘Gouden koppel’ Maarten van Rossem en Emma Wortelboer trekt 674.000 kijkers naar NPO 3 | AD.nl
BN-er tv, het blijft een genante vorm van zelfbevlekking, maar soms levert het leuke tv op.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5945 stemmen
De kijkcijfers van (de vele) talkshows op tv zitten in de lift: naar beneden, welteverstaan. Hoe komt dat? De Volkskrant spreekt met tv-makers en kenners en zet de 10 plagen van de talkshows op een rij.
Gelukkig komt er een alternatief bij, zegt Hanneke Groenteman: ‘Veronica Inside is níét saai.’ De makers, Johan Derksen, Wilfred Genee en René van der Gijp, krijgen in januari waarschijnlijk een dagelijkse talkshow over voetbal en actuele onderwerpen. ‘Al houd ik wel mijn hart vast als ze dagelijks hun mening gaan geven over politiek. Ik erger me nu al als ze dat doen.’
Veel mensen kijken reikhalzend uit naar De avondshow – met Arjen Lubach, elke maandag tot en met donderdag, vanaf maart 2022. Daarin zal Lubach met humor zijn kijk op de werkelijkheid geven.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5945 stemmen
Televisiewereld gooit roer om: Verandering in publicatie kijkcijfers
Er zal voortaan een week gewacht worden met het publiceren van de resultaten, omdat ook het zogenoemde 'uitgesteld kijken' wordt meegeteld.

The Oceanic Six
-
- 60546 berichten
- 4104 stemmen
Televisiewereld gooit roer om: kijkcijfers blijven voortaan geheim - mediacourant.nl
Hier kritische kenners. Echt lachwekkend deze tv-move. Ze zijn bang voor negatieve artikelen en dus blokken ze maar een week de cijfers om het positiever te mogen brengen.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5945 stemmen
Ja ik neem aan dat de uitgesteld kijken cijfers niet ineens totaal iets anders laten zien.

The Oceanic Six
-
- 60546 berichten
- 4104 stemmen
Er zullen wel meer kijkers erbij komen en dan kunnen ze zeggen dat het wel goed scoort. Maar dat andere programma's dan ook flink toenemen in kijkers zullen ze wel negeren.
Ik denk dat regulier tv-kijken sowieso een uitstervend iets is dat alleen bejaarden nog doen, uitgezonderd nieuws, sport en actualiteiten. Maar ik ken serieus niemand meer van onder de 40 die nog een avondje RTL of SBS gaat zappen.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5945 stemmen