- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- 13 Reasons Why (Netflix)
13 Reasons Why (Netflix)
klevi
-
- 32 berichten
- 133 stemmen
Wat een verschrikkelijke boodschap die deze serie (onbedoeld?) overbrengt. Het idee dat er bij een tragische gebeurtenis als zelfmoord de nadruk wordt gelegt op wie heeft wat gedaan is absoluut absurd en zeer schadelijk voor mensen die werkelijk zoiets meemaken. Hannah is een typisch mooi maar onzeker meisje dat in de knoop zit met zichzelf en een aantal traumatische gebeurtenissen meemaakt. Vervolgens sluit ze mensen die haar willen helpen en graag contact met haar willen maken volledig buiten en komt ze in een soort van 'de hele wereld tegen mij" bij terecht.
Als iemand die, samen met het overgrote deel van middelbare scholiers ook last heeft gehad van vergelijkbare gevoelens kan ik zeggen dat dit het meest schadelijke is wat je in zo'n situatie kan doen. Dat zou opzich niet erg zijn als het niet door de serie op een bepaald manier gerechtvaardigd zou worden en als morele boodschap zou worden gepresenteerd. Wat de serie naar mij overbracht;
wanneer je in de put zit is dit de schuld van anderen en gebeurtenissen van buitenaf. Jij bent het zielige slachtoffer en hebt het recht om je eigen ellende in andermans schoenen te schuiven. Niemand zal je begrijpen dus probeer vooral niet uit te reiken naar hulp en sluit alle mensen die zich naar je openen uit.
Ik vind het lastig om mijn verontwaardiging goed te verwoorden maar er zijn in de echte wereld zoveel mensen die iets gelijk waardigs of zwaarders meemaken als hannah, mensen die geen clay of jessica hebben en geen dean porter die oprecht probeert de helpen maar de situatie een beetje verkeerd inschat. Denk vooral niet dat je hier alleen in bent en probeer zo open mogelijk te zijn over je problemen naar andere mensen!
linxde1
-
- 394 berichten
- 346 stemmen
Seizoen 1 was aangrijpend! Het was mooi, verdrietig, boosmakend, verterend, lelijk, etc. Met andere woorden ik werd van de ene emotie naar de andere gesleept. Maar Seizoen 2? Was dat nou nog wel nodig. Na bij S02E10 te zijn aanbeland is mijn conclusie dat S02 wel een goed vervolg is. Maar dan is het hierna wel klaar. Ik heb geen behoefte aan een S3. Mocht die er komen dan sla ik die over. Mijn vrouw is het daarover eens. 
Lagertha
-
- 21 berichten
- 13 stemmen
Ik wilde een review schrijven op Netflix over '13 reasons why'. Kan blijkbaar niet meer, want de 'verzend-button' is niet meer interactief. jammer! Dan maar hier een relaas. Ik heb me doodgeërgerd aan deze serie! Allereerst: zijn jongeren zulke pussy's geworden? Als Clay bezoek heeft, moet hij van zijn moeder zijn kamerdeur openlaten (???). Clay is 17 nearly 18 en moet een fietshelm op (???). of is dat typisch Amerikaans?
Over het verhaal: wat is die Hannah een drama queen zeg! Natuurlijk is het niet leuk als een foto van jou in je witte onderbroek rouleert onder klasgenoten. Dat kan er idd 'slutshaming' uitzien. Maar ze ontkracht die roddel nergens! Ze ontkracht overigens geen enkele roddel! Dan is ze weer geschokt over een lijst waar verschillende meisjes geroemd worden om hun kont, borsten, beste lippen etc. Come on! Dat gebeurde in mijn tijd ook (en ik ben 55 jaar)! Beetje eelt op je ziel, hoor! Wij meiden maakten ook snoeiharde lijsten van de jongens op school. Hannah was geen impopulair meisje, zelfs heel assertief in het begin. Waarom ging dat weg bij haar? Lekker hangen in slachtofferschap? Zo'n typje vond ik haar wel.
Als je toch met voorbedachte rade 13 tapes kan maken ingesproken met een assertieve attitude, waarom deed je dat dan niet bij leven? En die arme Clay, die schat, die beticht wordt dat hij haar ook tot zelfmoord heeft gedwongen? For what????? Dat joch was de goedheid zelve! Dat zij een fittie kreeg tijdens hun seks, kan hij toch niet oplossen? Het schaap was nog maagd en helemaal overstuur! In deze serie wordt maar geëist dat jongens/mannen altijd maar moeten weten wat meisjes/vrouwen denken. Andersom is dat nooit het geval. Raar! Denk je dat jongens van 17/18 geen issues hebben? en dan die verkrachtings scene met Hannah en Bryce. Ghristus, wat was ze weer apathisch! Kom op zeg! Wel een grote mond naar Clay tijdens hun bedperikelen, schelden en drie keer schreeuwen dat hij weg moet, maar Bryce laat ze zijn gang gaan? ongelofelijk ongeloofwaardig!
Maar het gene wat ik het meest pijnlijk vond in deze serie, was het negeren van de ouders! Zowel Hannah als Clay hadden zulke begrijpende en lieve ouders. En zij maar vragen wat er aan de hand is met ze. Zich zoveel zorgen maken en open staan voor hun kids. Maar zowel Hannah als Clay verdomde het gewoonweg om te praten. Tenenkrommend!
in mijn optiek was er maar één die een legitieme reden had om zelfmoord te plegen, en dat was Justin! met zo'n laffe moeder en agressieve stiefvader, kan ik het me enigszins voorstellen.
Mogen we een andere serie zien over jongeren die het écht moeilijk hebben? Dank!
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Clay is 17 nearly 18 en moet een fietshelm op (???). of is dat typisch Amerikaans?
Mogen we een andere serie zien over jongeren die het écht moeilijk hebben? Dank!
sapostema
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
In Film > Overige films > de serie: 13 reasons why:
Ik ga mijn beoordeling houden over een Netflix- serie genaamd: 13 reasons why. Dit is een Netflix serie die gaat over een meisje die zelfmoord heeft gepleegd. Voordat ze dit heeft gedaan heeft ze 13 tapejes gemaakt met redenen waarom zei zelfmoord heeft gepleegd. Ik raad jullie deze serie aan omdat je bij deze serie beseft wat pesten voor heftige invloed heeft.
Deze serie heeft twee seizoenen, seizoen één gaat over de tapejes zelf en in seizoen twee komt er een recht zaak over de tapejes. Het meisje waar het allemaal om gaat heet: Hannah Baker. Zei heeft zelfmoord gepleegd en is één van de hoofdpersonen. Er zijn twee hoofdpersonen en de andere heet: Clay Jensen. Hij is één van de personen die de tapejes krijgt. tijdens de seizoenen maak je mee hoe Clay zich voelt wanneer hij de tapejes luistert. In seizoen twee wilt de moeder van Hannah een recht zaak beginnen tegen de school hier gaat heel seizoen twee over. Ook is er nog een making-off hoe ze de serie hebben gemaakt waarin de acteurs en actrices vertellen waarom ze bepaalde heftige dingen in een scéne hebben gezet. Ook dat is erg leuk om te zien.
Ik vind dit een geweldige serie omdat ze je laten beseffen wat pesten met je kan doen. ik wil graag dat mensen zien hoe erg pesten eigenlijk is en dat het nog teveel gebeurd op deze wereld. In deze serie worden meerdere mensen gepest om verschillende reden zo wordt Hannah gepest omdat ze een hoer zou zijn. En zo word Tyler gepest omdat zijn passie fotograferen is. Maar waarom zou je gepest worden omdat je fotografeert? Omdat je een andere hobby hebt of omdat je zogenaamd “anders” bent? En door het zien van deze serie hoop ik dat dit invloed heeft op pestkoppen en dat ze inzien dat iedereen op z’n eigen manier perfect is.
Voordat je deze serie gaat kijken wil ik er wel bij zeggen dat het een heftige serie is met heftige beelden. De kijkwijzer is niks voor niks 16+ dus wees je ervan bewust voor dat je deze serie gaat kijken. Als er bij een aflevering hele heftige beelden zijn zal dit aan het begin van de aflevering aangegeven worden. Ik denk wel dat het goed is dat er heftige beelden worden gebruikt omdat dat nou eenmaal de realiteit is. ik vind ook dat ze de realiteit heel mooi op beeld hebben gezet.
Ik raad je 13 reasons why aan omdat het de realiteit van pesten laat zien en omdat het voor de rest ook een leuke serie is waar je naar blijft kijken. De serie is niet alleen maar drama er zitten ook leuke stukken in. Wel wil ik zoals ik al eerder zei je wel waarschuwen voor schokkende beelden en raad ik je de serie af als je dingen hebt meegemaakt in het leven zoals: verkrachting, zelfmoord en drugs gebruik. Als je toch de serie gaat kijken kun je altijd naar de website: 13reasonswhy.info om hulp in te schakelen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Seizoen 3 vanaf 23 augustus op Netflix: