- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- 13 Reasons Why (Netflix)
13 Reasons Why (Netflix)
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Hannah Baker was inderdaad arrogant en naïef, en net zoals vele suïcidale tieners op haar leeftijd zien ze niet verder dan hun eigen cirkel. Er vervolgens geen mogelijke uitweg in zien is natuurlijk dikke onzin. Maar dat vond ik wel met enig realisme gebracht.
Want zoals vele tiener zelfdodingen in het echte leven, is de reden vaak net erg banaal (gepest, een facebook foto, een heartbreak... hoewel verkrachting hier wel een ernstige issue is), maar zelden echt een reden om zo'n drastische beslissing te maken. Het punt is dat het zo gemakkelijk vermeden had kunnen worden (zeker hier in Hannah Baker haar geval) als gewoon 1 iemand even had uitgegrepen of geluisterd naar haar. Wat de zaak natuurlijk erg jammer maakt, zielig eigenwijs tienertje of niet.
Daar zit net de tragedie van het verhaal hier en zoveel tiener zelfdoding in real life. Het is gewoon de realiteit in vele van deze gevallen, en een terechte reden waarom de serie zo actueel wordt belicht in de media. Maar of dat steeds om de juiste redenen is valt wel te discuteren. Serie biedt inderdaad weinig oplossing. Je zou zelfs zeggen dat het bijna inspireert tot zelfdoding, wat gevaarlijk kan zijn aangezien het zoals hier boven al vermeld net tot dat doelpubliek is gericht en bekeken wordt.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Sterke serie. Intens past wel bij de omschrijving. Acteren was erg sterk, editing en soundtrack zaten gelukkig ook goed in elkaar.
En wat de serie iig goed doet is discussie over het onderwerp creeeren. Niet dat die er niet is maar ook nu organisaties zich op de serie storten en bijvoorbeeld afkeuren dat de daad zelf zo grafisch in beeld werd gebracht slecht is voor mensen die met soortgelijke problemen rondlopen.
Wat de serie ook goed vertaald is dat het slachtoffer, Hannah in dit geval, niet zonder fouten is. Genoeg momenten dat je denkt dat had je anders moeten doen. Maar ook bij degene die in haar waarheid verantwoordelijk waren zie je dat bedoelingen soms anders zijn en het gevolg niet is dat wat je wenst en dat je niet direct een slecht persoon bent. Er zijn eigenlijk maar drie personages waar ik geen sympathie voor kon krijgen (Bryce voorop natuurlijk, en daarnaast Courtney en Marcus. Wat misschien wel iets te dik erboven op lag waren de rollen van de diverse ouders.
In tegenstelling tot wat sommige zeggen dat de serie weinig oplossing bied ben ik het niet helemaal mee eens. De serie laat een bepaalde afloop zien. Maar de kwestie wordt ook bij de kijker gelegd. Wat zou jij als buitenstaander/vriend van hebben gedaan?
Oorzaak gevolg.
Iemand laten weten dat je om ze geeft en luistert.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Sterke serie. Intens past wel bij de omschrijving. Acteren was erg sterk, editing en soundtrack zaten gelukkig ook goed in elkaar.
En wat de serie iig goed doet is discussie over het onderwerp creeeren. Niet dat die er niet is maar ook nu organisaties zich op de serie storten en bijvoorbeeld afkeuren dat de daad zelf zo grafisch in beeld werd gebracht slecht is voor mensen die met soortgelijke problemen rondlopen.
Wat de serie ook goed vertaald is dat het slachtoffer, Hannah in dit geval, niet zonder fouten is. Genoeg momenten dat je denkt dat had je anders moeten doen. Maar ook bij degene die in haar waarheid verantwoordelijk waren zie je dat bedoelingen soms anders zijn en het gevolg niet is dat wat je wenst en dat je niet direct een slecht persoon bent. Er zijn eigenlijk maar drie personages waar ik geen sympathie voor kon krijgen (Bryce voorop natuurlijk, en daarnaast Courtney en Marcus. Wat misschien wel iets te dik erboven op lag waren de rollen van de diverse ouders.
In tegenstelling tot wat sommige zeggen dat de serie weinig oplossing bied ben ik het niet helemaal mee eens. De serie laat een bepaalde afloop zien. Maar de kwestie wordt ook bij de kijker gelegd. Wat zou jij als buitenstaander/vriend van hebben gedaan?
Oorzaak gevolg.
Iemand laten weten dat je om ze geeft en luistert.
Had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Voel bij mezelf al - laatste aflevering vandaag gezien - dat ik me een stuk bewuster ga opstellen t.o.v. wat er door andere mensen heengaat en vooral ook waar ik op moet letten als ik later kinderen hebben.
Hannah is inderdaad niet perfect en dat blijkt uit alles. Weet je eigenlijk vanaf de eerste minuut al: iemand die zelfmoord pleegt is niet perfect. De acties die ze onderneemt zijn niet logisch en theoretisch perfect (in één enkel geval erg storend, kom ik zo op terug) en hoe ze zich dingen aantrekt is vaak egocentrisch en naïef. Ze wist niet wat ze moest doen met haar depressie en wat het betekende... en ze besloot er een einde aan te maken. Het biedt geen oplossingen, maar het laat wel zien wat er gebeurt als er geen oplossing is. Het roept dus aan tot oplossingen: wat het onderwijs kan betekenen, wat ouders kunnen betekenen. Ze ontbrak de kennis om te herkennen wat zij er nog aan kon doen toen ze radeloos was. Dit laat zien wat er gebeurt in zulke gevallen.
Maar dat is wat mij betreft de ene kant van het verhaal. De andere kant is hoe de kleinste dingen op school je reputatie kunnen killen (iets wat voor velen ontzettend belangrijk is). Soms doe je het bij iemand zonder het door te hebben. Geeft wat meer licht aan wat je kunt berokkenen en losmaken bij iemand.
Heb me in de serie wel gestoord aan een aantal dingen. Vaak berust het op wat toevalligheden om het verhaal door te komen, of er bijvoorbeeld voor te zorgen dat bepaalde personages elkaar kunnen ontmoeten. Neem bijvoorbeeld de aflevering waarin er toiletpapier over het huis van Hannahs ouders wordt gegooid net het moment dat Clay langsrijdt, wat ervoor zorgt dat hij haar moeder kan ontmoeten (en ze doet ook net de deur open het moment dat Clay er is). Die ontmoeting was noodzakelijk, maar lui gedaan. Heb ze er vaker op betrapt.
En verder, het idee dat Hannah naar Bryce z'n feest gaat ging er echt niet in bij mij. Dat haar hoofd leeg was en ze downright suicidaal was vond ik net iets te makkelijk. Dat ze niks deed toen Jessica werd verkracht, ah dat begrijp ik. Dat is een mogelijke reactie op wat er gebeurt (althans als ik het vrouwtje mag geloven in de beyond the reasons special op Netflix), dus dat kan ik begrijpen. Maar dat was... ja, gewoon onlogisch. Zo hebben personages vaker dingen gedaan om het plot verder te helpen en om dan te schuilen onder het mom van 'ze zijn tieners' of 'ze waren niet goed bij hun hoofd' is te makkelijk voor mij.
Geef de serie wel ontzettend veel props dat ze de zelfmoord ook echt hebben laten zien. Dat was vrijwel noodzakelijk. Het was belangrijk om te laten zien wat het teweegbrengt. Dat het moeilijk, zwaar, en lelijk is. Dat je familie je aan zal treffen. Erg goed gedaan.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Trek zeer mijn twijfels bij een tweede seizoen, though. Is dat nou echt nodig? Verhaal van Hannah en de 13 redenen waarom ze zelfmoord heeft gepleegd is nu toch al verteld? Erken het einde, Netflix!
MAZ
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Na alle commotie heb ik de serie toch maar gekeken. Voor mijn gevoel begon de serie als een redelijk voorspelbare high-school (drama)serie, maar al snel zat ik er volledig in. Een paar dagen geleden heb ik de serie afgerond en ik moet toegeven dat ik nog nooit zo gegrepen ben door een serie. Vooral aflevering 11 over de tape van Clay greep mij enorm aan: 'Why didn't you tell me this when I was alive?'
De serie heeft me zeker aan het denken gezet en ik besef hierdoor nog beter hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor anderen.
De acteurs spelen hun rol perfect en ik verwacht dat we nog veel gaan horen van Katherine Langford (Hannah). Het camerawerk is ook top gedaan, waarbij het onderscheid tussen verleden (warme kleuren) en heden (flets) mooi wordt vormgegeven. Daarnaast heb ik ook genoten van de muziek gedurende de serie. Vooral het nummer 'The Night we met' kwam flink binnen.
Daarnaast vind ik het mooi gevonden dat de makers de rechtszaak (aflevering 13) in de toekomst plaats laten vinden. De boodschap vind ik erg mooi. Iedereen kan zijn of haar eigen 'Hannah' nog redden.
Ondanks de goede serie ben ik soms niet blij dat ik het gekeken heb. Ik wist dat Hannah het niet zou overleven, maar door de herinneringen leer je haar gedurende het seizoen goed kennen en leef je volledig mee met een meisje die vanaf het begin al dood is. Het deed daadwerkelijk pijn om haar 'nogmaals' dood te zien gaan . Het zorgde ervoor dat ik meerdere dagen een soort depressief gevoel had, terwijl ik voor het kijken perfect in mijn vel zat. Toen ik hierover na zat te denken merkte ik dat de serie heftig is en ook zeker een duidelijke boodschap heeft. Toch mis ik de oplossingen en positiviteit in de serie. Ik deel daarom de mening dat de serie gevaarlijk kan zijn voor jongeren die zelf niet lekker in hun vel zitten.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 berichten
- 5305 stemmen
Ik heb de deal met m'n vriendin: zij kijkt films die ik haar aanbeveel, ik kijk series met haar die zij goed vindt - ik de persoon die meestal geen geduld voor series heeft.
Gisteren aflevering 5 achter de kiezen en ik ben toch blij dat ik me heb laten overhalen. Moet er soms even inkomen, soms lastig te volgen wie wie is, maar dat is voor mij het enige 'probleem' dat ik met de serie heb. Heel erg mooi. Als ik wat verder ben zal ik hier wat vaker gaan kijken en wat theorieeen bespreken.
Kan iemand zich trouwens aflevering 5 nog herinneren? Heb een vraagje over iets, m'n vriendin kon er geen antwoord op geven.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Kan iemand zich trouwens aflevering 5 nog herinneren? Heb een vraagje over iets, m'n vriendin kon er geen antwoord op geven.
Vraag maar. Misschien weet ik het nog.
MAZ
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de deal met m'n vriendin: zij kijkt films die ik haar aanbeveel, ik kijk series met haar die zij goed vindt - ik de persoon die meestal geen geduld voor series heeft.
Gisteren aflevering 5 achter de kiezen en ik ben toch blij dat ik me heb laten overhalen. Moet er soms even inkomen, soms lastig te volgen wie wie is, maar dat is voor mij het enige 'probleem' dat ik met de serie heb. Heel erg mooi. Als ik wat verder ben zal ik hier wat vaker gaan kijken en wat theorieeen bespreken.
Ik heb vorige week de laatste afleveringen gekeken, dus zit er nog goed in. Wat wil je weten over aflevering 5?
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Toch mis ik de oplossingen en positiviteit in de serie. Ik deel daarom de mening dat de serie gevaarlijk kan zijn voor jongeren die zelf niet lekker in hun vel zitten.
Vind het toch opvallend hoeveel mensen dit sentiment met je delen. Laat juist zien 1) wat zo'n zelfmoord met zich teweegbrengt op je naasten en 2) dat zelfmoord niet zo "romantisch" is en het een lelijk, zwaar ding is om te doen.
De serie biedt inderdaad geen oplossingen, maar kaart juist aan wat er kan gebeuren met gebrek aan oplossingen. Nu dus aan ons als maatschappij om dit soort gevallen beter te kunnen anticiperen en correcte hulp te zoeken. Kan in alle facetten van de gemeenschap: als medeleerling op school, als school zelf, als ouders, als vrienden...
Vind dat juist het krachtige eraan, maar ach smaken verschillen.
MAZ
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Vind het toch opvallend hoeveel mensen dit sentiment met je delen. Laat juist zien 1) wat zo'n zelfmoord met zich teweegbrengt op je naasten en 2) dat zelfmoord niet zo "romantisch" is en het een lelijk, zwaar ding is om te doen.
De serie biedt inderdaad geen oplossingen, maar kaart juist aan wat er kan gebeuren met gebrek aan oplossingen. Nu dus aan ons als maatschappij om dit soort gevallen beter te kunnen anticiperen en correcte hulp te zoeken. Kan in alle facetten van de gemeenschap: als medeleerling op school, als school zelf, als ouders, als vrienden...
Vind dat juist het krachtige eraan, maar ach smaken verschillen.
Ja daar heb je zeker een punt. Ik ben het helemaal met je eens dat de boodschap hierdoor erg goed en doeltreffend binnenkomt. Elk ander eind had afbreuk gedaan aan deze boodschap.
Ik merkte echter aan mezelf dat ik een 'depressief' gevoel kreeg nadat ik was geëindigd met de serie. Ondanks dat je weet dat Hannah vanaf de eerste aflevering al is overleden, komt haar dood in de laatste aflevering extra hard aan. De makers laten je gedurende het seizoen bewust enorm meeleven met haar.
De boodschap snap ik en vind ook ook goed uitgewerkt. Het negatieve/depressieve gevoel wat de serie echter achter laat bij veel mensen, vind ik echter wat 'gevaarlijk'.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 berichten
- 5305 stemmen
MAZ en horizons: Ik als katholieke atheïst zat met het volgende, maar misschien is het wat vergezocht: Het blijkt nu dat Clays moeder advocaat gaat zijn voor de school in de rechtszaak tegen de ouders van Hannah. Het hoe en vooral waarom van de rechtszaak is me nog niet duidelijk - waarom zou in vredesnaam een van beide partijen die rechtszaak willen aanspannen? - maar wat ik opvallend vond: zij vraagt al een paar keer aan haar zoon of hij Hannah kent. Hij ontkent het, volgens mij uit angst voor represailles van zijn schoolgenoten. Ik zag hier een hele sterke parallel met het Paasverhaal, waarin Petrus Jezus verraadt door te zeggen dat hij geen idee heeft wie Jezus is. . Waarschijnlijk zie ik er meer in dan de bedoeling is, maar als ik de serie helemaal heb gekeken - zaterdag zie ik waarschijnlijk aflevering 6 - ga ik hier toch eens naar op zoek.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Hey,
Over dat eerste: de zaak wordt aangespannen door Hannah's ouders. Ze vinden in basis de school nalatig in het bestrijden van pestgedrag. Clay's moeder wordt door school gevraagd om te verdedigen.
Dat tweede: Dat is idd ietwat vreemd gedrag. Ik denk dat hij emotioneel niet gekoppeld wil worden aan de zelfmoord. Maar ik weet eigenlijk niet of je dat ene stukje info al hebt. . Verder als je alles hebt gezien denk ik dan. 
Gii
-
- 4 berichten
- 2 stemmen
Flut tienerserie. Alle amerikaanse tienercliches worden weer uit de kast getrokken...en hierdoor verzandt het weer in de on-originaliteit....met onaantrekkelijke acteurs....
Je kunt beter Spangas gaan volgen.
Jasijo
-
- 15 berichten
- 1 stemmen
Ik vond het ook een hele slechte en langdradige serie. Ook totaal ongeloofwaardig dus iedereen heeft de tapes netjes doorgegeven zonder daar iets mee te hebben gedaan zoals een Zach waarschuwen. Niemand die wat zegt maar wel mysterieus doen, dat vond ik zo slecht gemaakt. Nee ongeloofwaardig. En ik vond de verkrachting de overhand krijgen. Dus het leek meer alsof het thema verkrachting is dan slutshaming. De ouders waren ook ongeloofwaardig alsof alle ouders totaal niet betrokken bij hun kinderen zijn. Ik vond dat enorm overtrokken, en tieners als eenzame zielen bij elkaar. Ik vond Hannah populair, het is misschien hoe je ermee omgaat en welke keuzes je maakt en wat jouw waarheid is. Zelfs was ze ook niet voor rede vatbaar en zocht ze die zogenaamde vervelende vrienden ook op. En ja was ze ook een drama queen. Eigenlijk zat er ook niets sociaal media achtig in. Alleen die twee foto's. Nogmaals ook dit was overtrokken. Terwijl dit thema wel belangrijk is en zeker bespreekbaar moet zijn omdat het bestaat, maar dexe serie heeft totaal de plank mis geslagen. Sommige situaties die in de serie voorkwamen zijn ook van alle tijden. En al met al ook wel zo typical american.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
met onaantrekkelijke acteurs....
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Prachtig einde van aflevering 5. Elliott Smith's (cover van) Thirteen als slotscène waarbij Clay breekt onder de douche.
Markant detail: Elliott Smith pleegde zelfmoord toen zijn vriendin na een ruzie haarzelf opsloot in de badkamer om een douche te nemen.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
De ouders waren ook ongeloofwaardig alsof alle ouders totaal niet betrokken bij hun kinderen zijn.
Anneke Bloemen (50): “De laatste dagen waren voor Fleur een hel, maar wij hebben daar niets van gemerkt. Ik heb me zó vaak afgevraagd of ik iets over het hoofd heb gezien, maar ik kan niets verzinnen. Haar broer was dat weekend jarig en ze leek de grootste lol te hebben. We hebben een vakantie uitgezocht, voor als ze zou slagen voor haar eindexamen. Vol enthousiasme bladerde ze door de reisgids, op zoek naar het hotel met de meeste glijbanen. Die bewuste dinsdagochtend kroop ze, zoals iedere dag, tegen me aan met een kop thee. Samen keken we het journaal en ik smeerde haar boterhammen. Ze gaf me een kus en vertrok, wetend dat ze nooit op school aan zou komen.”
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Buitengewoon krachtige, aangrijpende serie.
Eigenlijk haat ik series. Ze zijn langdradig, filmisch oninteressant en ze pakken me zelden. Liever zet ik een film op. Er is echter zelfs geen film die me zo emotioneel achterliet als aflevering 13 van 13 Reasons Why. Ik ging, mede door het erg sterke spel van Katherine Langford, echt van het karakter Hannah houden. En hoewel je voordat je aan de serie begint al weet hoe het gaat aflopen, had ik ergens nog steeds hoop op een heel overdreven plottwist die ze zelf na zou kunnen vertellen.
Helaas, het einde was nog bruter dan verwacht. Hoe ze die laatste keer in de spiegel keek, zo intens. Hoe haar ouders haar vonden. Hoe haar vrienden reageerden. En dan wetende dat er zoveel mensen in real life zijn die hier doorheen gaan zonder dat hun directe omgeving het doorheeft.
Het unieke aan de serie is ook wel dat het niet alleen die belangrijke boodschap uitdraagt, maar ondertussen ook op alle vlakken buitengewoon goed is. Het acteerwerk ontstijgt veruit het gebruikelijke high school-gebeuren, de muziek is zeer krachtig in vorm én boodschap, alles is filmisch zeer verzorgd; nee, ik ben diep onder de indruk en zelfs een beetje aangeslagen. Dat had ik vooraf echt niet verwacht.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ben trouwens benieuwd welke kant seizoen 2 op zal gaan. Je verwacht natuurlijk een high school shooting door Tyler, maar het zal wel iets verrassends worden.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Katherine Langford gewoon een Golden Globes nominatie voor beste actrice. Fucking deserved
.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Lol, ja. Dat is wel terecht.
Het gemis van Emilia Jones wordt zo beetje verzacht.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Seizoen 2 te zien vanaf 18 mei (13 afleveringen):
Zhong Ming
-
- 31 berichten
- 26 stemmen
Tijdje geleden dat ik met volle aandacht een tv-show heb bekeken en dat sommige afleveringen bleven hangen. Even terzijde: hebben jullie dit weleens eerder met andere televisie serie gehad?
Nog niet zo lang geleden gelezen dat in de psychologie veel geestelijke ziektes/dwalingen juist een collectief gevolg zijn, terwijl de maatschappij vaak nog van het individuele uitgaat. Moest hier regelmatig aan denken tijdens de 13 afleveringen.
Bedankt voor het linken van de trailer hierboven en had gehoopt dat ze het bij het bij 1 seizoen zou blijven.
Of bij een nieuw seizoen: een nieuw verhaal in een nieuwe setting, bijvoorbeeld een oudere generatie op kantoor.
Ga een gokje waagje met seizoen 2, maar ben vooraf bang dat het niet zo indrukwekkend en blijvend zal zijn als seizoen 1.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Geen 'Hannah Baker' in eventueel nieuw seizoen Thirteen Reasons Why | AD.nl
De tijd is volgens de Australische Langford (22) rijp om afscheid te nemen van haar karakter. Dankzij sprongen in de tijd speelde Hannah in het eerste seizoen nog 'gewoon' mee, maar in het tweede seizoen is ze vrijwel alleen te zien in flashbacks of door de ogen van andere personages. En dat was voor Langford best lastig acteren.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
En dat was voor Langford best lastig acteren.

ForrestHanks
-
- 176 berichten
- 167 stemmen
Ik zit nu halverwege seizoen 1.
Ik ben een moeder van twee dochters die ook regelmatig worstelen met eenzaamheid, pesten, buitensluiten en onzekerheid.
Deze serie maakt me doodsbang weet je dat?!
De hel waar de ouders van Hannah doorheen gaan, ik voel zo mee!
De serie geeft zo goed weer hoe moeilijk het als ouder is om echt contact met je puberkind te maken.
En dat is juist het beangstigende, dat je op een bepaald moment vanaf ze zijlijn moet staan kijken hoe je kind zich redt. Je kan alleen maar aanmoedigen, je vertrouwen uitspreken, tips geven en er het beste van hopen.
Deprimerend, donker, frustrerend en beangstigend.
...en toch kijk ik verder.