- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Hollands Hoop
Hollands Hoop
Nijmegen
-
- 323 berichten
- 692 stemmen
Nieuwe serie op de zaterdagavond op NPO3, helemaal niet zo slecht naar mijn mening...
Forensisch psychiater Fokke Augustinus dreigt het allemaal te verliezen, zijn baan, zijn huwelijk en zijn gezin. Als zijn vader waarmee hij geen contact meer heeft sterft, is hij degene die Hollands Hoop erft. Hij ziet een nieuwe kans voor een herstart van het gezin Augustinus in het verre Groningen. De ontdekking van een enorm wietveld op het land brengt alles in een stroomversnelling
http://www.livestreammagazine.nl/wp-content/uploads/2014/09/Hollands-Hoop.jpg
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Beetje twijfelachtig nog. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Heeft duidelijk inspiratie opgedaan qua format bij de betere Amerikaanse HBO en netflix series.
Maar qua verhaal wil het nog niet echt helemaal boeien.
Overigens speelt het niet in Groningen maar Friesland.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Speelt zich wel degelijk in Groningen af:
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
wtf! dan heb ik dat echt helemaal verkeerd geinterpreteerd.
Misschien door de naam Fokke enzo.
-edit- friese Wierum staat hier> Nieuwe serie Hollands Hoop gaat morgen van start | Showbizznetwork.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Verwarrend, in hetzelfde artikel staat "Wanneer hij het boerenbedrijf van zijn vader erft, verhuist hij met zijn vrouw en zijn kinderen naar het plattelandsleven in Groningen."
Dan is het wellicht in Wierum opgenomen, maar speelt de serie zich wel zogenaamd af in Groningen. Ik hoorde ook Groningse accenten, geen Friese.
ROOSKY
-
- 29923 berichten
- 7936 stemmen
Hollands Hoop is opgenomen in het Groningse Overschild
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Wat goed zou kunnen is dat het op meerdere locaties is opgenomen. Het speelt zich in ieder geval in Groningen af. Of de (slecht?) nagebootste Groningse accenten zouden nergens op slaan.
Fijne serie. Iets te weinig origineel en teveel beïnvloed door de betere Amerikaanse series, maar het kijkt lekker weg met zijn zwarte humor en zijn overdreven karakters. Ook lekker filmisch en sfeervol. Samen met Celblok H. één van de de leukere Nederlandse serie's van dit moment.
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Gemeente Groningen staat óók op de aftiteling trouwens.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Ik vermaak me nog steeds wel hiermee trouwens. Had ik na 2 afleveringen niet verwacht.
Dat ze nu al dat geld gevonden hebben kan ook nog wel tot wat leuke dingen leiden.
stinissen (crew films & series)
-
- 23434 berichten
- 76919 stemmen
Ik vermaak me nog steeds wel hiermee trouwens. Had ik na 2 afleveringen niet verwacht.
Dat ze nu al dat geld gevonden hebben kan ook nog wel tot wat leuke dingen leiden.
Deze is inderdaad zeer aardig maar Nieuwe Buren heeft net ietsje meer.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Dat spreekt mij dan weer totaal niet aan.
-
- 23434 berichten
- 76919 stemmen
Dat spreekt mij dan weer totaal niet aan.
Heb je alle afl gezien dan tot nu toe?
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Nee geen 1. Want spreekt me niet aan dus.
-
- 23434 berichten
- 76919 stemmen
Nee geen 1. Want spreekt me niet aan dus.
Dat dacht ik ook maar tot mijn verrassing zeer vermakelijk
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Zelfde hier. Ik dacht dat het alleen maar een slap aftreksel van Breaking Bad zou gaan worden, maar de serie heeft wel een eigen smoel.
-
- 23434 berichten
- 76919 stemmen
Serie is goed maar nieuwe buren is werkelijk geniaal.
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Heeft het diezelfde droge humor?
Zhong Ming
-
- 31 berichten
- 26 stemmen
nieuwe buren is werkelijk geniaal.
Dat blijft natuurlijk een mening, maar misschien is geniaal te hoog om als beschrijving te
geven. Ongeveer 1,5 maand geleden waar alle 10 de afleveringen te downloaden en heb
ze in twee dagen bekeken: erg goed maar niet geniaal.
Hollands Hoop is denk ook niet geniaal maar brengt andere sfeer van de Nederlandse
tv-shows als de afgelopen jaren met Bloedverwanten, Penoza en Overspel.
Misschien een beetje tevergelijken met de vlaamse versie 'Eigen Kweek' (over droge
humor gesproken) in het landschap van de vlaamse tv-shows.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Mwah. Uiteindelijk niet geheel bevredigend. Vooral door de trage vertelling, bizarre subplotjes ( een psychiater die een psychopaat lekker door het dorp rond laat huppelen? en de matige paar laatste afleveringen.
bertito
-
- 208 berichten
- 0 stemmen
Enorm van deze serie genoten. Erg leuk zoals de mythe van het Groningse platteland wordt doorgeprikt. Marcel Hensema speelt de sterren van de hemel. Aan Kim van Kooten moest ik even wennen, maar na een paar afleveringen komen haar spontaniteit en humor komen erg goed over. De oude boerderij en de schuren zijn geweldige decors. Het verhaal lijkt vergezocht maar toch zit er wel een kern van realiteit in. Mijn moeder woont ook heel idyllisch op het platteland in de Achterhoek. Onlangs werd evenwel ook bij haar buren een wietkwekerij opgerold. De desbetreffende boerderij was al een aantal jaren 'failliet' zogenaamd.
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Mwah. Uiteindelijk niet geheel bevredigend. Vooral door de trage vertelling, bizarre subplotjes ( een psychiater die een psychopaat lekker door het dorp rond laat huppelen? en de matige paar laatste afleveringen.
Ik geef toe dat er wel meer in had gezeten. Ze snijden teveel zijplotjes aan die eigenlijk niet relevant zijn, terwijl het hoofdplot lang niet altijd even netjes wordt afgewerkt. Ze hadden veel meer intrige en machtswisselingen erin kunnen verwerken i.p.v een ontluikende lesbische relatie of gedoe met kampers die toch maar afgeschoten worden. Maar het mag voor mij de pret niet drukken, want ik heb 8 weken lang genoten van de aparte Hollandse sfeer met Amerikaanse pretenties die hiermee wordt opgeroepen.
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Niet helemaal een verrassing, maar het tweede seizoen is aangekondigd.
Movie-Addicted
-
- 2221 berichten
- 3435 stemmen
Net Seizoen 1 achter de rug. Opzich helemaal geen verkeerde serie, acteerwerk is vrij degelijk voor Nederlandse begrippen. Wel trof ik een paar flinke "schoonmaakfoutjes" aan (spoilers noem ik niet), dus dat terzijde. 3***+ (tot nu toe) én ik zie wel wanneer Seizoen 2 volgt 
Walter S.
-
- 1703 berichten
- 1360 stemmen
Ik vond het belachelijk slecht. Ergerlijk gewoon. Breaking Bad na apen met die introotjes, tenenkrommend onnozele verhaallijnen over die psychopaat, in Oost Groningen heb je nooit bereik met je mobiel... Ik ben er vol goeie moed aan begonnen en hou eigenlijk niet zo van dat wezenloze afkraken op Moviemeter, maar voor Hollands Hoop maak ik graag een uitzondering.
Wat een amateurtoneel.
Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het belachelijk slecht. Ergerlijk gewoon. Breaking Bad na apen met die introotjes, tenenkrommend onnozele verhaallijnen over die psychopaat, in Oost Groningen heb je nooit bereik met je mobiel... Ik ben er vol goeie moed aan begonnen en hou eigenlijk niet zo van dat wezenloze afkraken op Moviemeter, maar voor Hollands Hoop maak ik graag een uitzondering.
Wat een amateurtoneel.
Breakin Bad heeft ook geen hoog niveau en weet zeker dat de meeste mensen BB leuk vinden vanwege het drugs verhaal.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
Gaan we hier ooit nog een tweede seizoen van krijgen?
mcdaktari
-
- 7269 berichten
- 0 stemmen
Gaan we hier ooit nog een tweede seizoen van krijgen?
Hollands Hoop 2 najaar 2017 op tv. Ik kijk er in ieder geval naar uit want seizoen 1 heeft me toch aangenaam verrast.
mcdaktari
-
- 7269 berichten
- 0 stemmen
Vanaf 4 november iedere zaterdag om 20.25 uur op NPO 2.
We hebben lang moeten wachten maar het is eindelijk bijna zover. Veel zin in. Heb pas het eerste seizoen weer eens gekeken, vind het echt een super goeie serie.
Lavrot
-
- 900 berichten
- 0 stemmen
Beter goed gestolen dan slecht verzonnen. Ja, Hollands Hoop heeft leentjebuur gespeeld bij Breaking Bad, maar deze poldervariant schittert, knettert, buldert, sputtert en giert om te brullen tussen de Groningse maisvelden, waar ernst en hilariteit een wankel bestaan vieren ...
Net seizoen 1 voor de tweede maal bekeken, dus ik ben helemaal warm aangelopen voor seizoen 2.
O ja, over schitteren gesproken: Marcel Hensema en Kim van Kooten buitenaards Hollands goed.
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Seizoen 2: 3.5*
'Hollands Hoop' blijft een tikkeltje Breaking Bad in Groningen, maar ze hebben in het tweede seizoen nog iets meer een eigen toon gevonden. Die houterige Hollandse boeren en het contrast met de joego's die als een eigen natuurkracht de spelregels bepalen, terwijl Fokke probeert te polderen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en vooral niet het conflict aan te hoeven gaan. En die sfeer van Hollandse lulligheid in Amerikaanse namaak, zoals Teup met haar liefde voor rockabilly en Elvis. Het personage van Peter van den Begin dat door de kerk doolt als de ex-koppensneller die zijn vadercomplex heeft opgelost nu hij de Here heeft gevonden. (Alhoewel...?) De aflevering waarin de zestienjarige dochter haar maagdelijkheid verliest maar daarmee ongewild in het centrum komt van het morbide drugsavontuur van haar familie. Het zijn de typisch Nederlandse touches die Hollands Hoop HH maken en geen BB. Toch weet ook dit seizoen niet toe te werken naar een bevredigend slotstuk, want de vele verwikkelingen en dramatische conflicten leiden wederom vooral tot zwartkomische lolligheid. Het had een tandje minder jolig gekund en daarnaast had de serie een tragischer noodlotsscenario verdiend dat bij de duistere sfeer past.