menu

Mijn Updates +
Overig / Televisie / Black Mirror

zoeken in:

Ep1. De dochter van de Prime Minister wordt ontvoerd en de kidnappers vragen niet om geld of bijvoorbeeld dat hij zich ontheft van zijn functie maar ze vragen of hij precies om 16:00 seks heeft met een varken op nationale televisie. Uiteraard een zenuwslopende en verontrustende dag voor de Prime Minister.

De serie, eerste aflevering, doet me op een bepaalde manier denken aan 28 days later qua filmen en montage. Behoorlijk goede aflevering waardoor ik meteen zin heb om de tweede te gaan kijken. Zijn volgens mij maar 2 seizoenen; 3 afleveringen per seizoen. De serie is een anthology over de donkere kanten van technologie in het hedendaagse leven. Smullen geblazen dus! Vind het nu al ontzettend creatief, meeslepend, spannend en het gaat behoorlijk ver allemaal.

De serie is niet echt populair anders had iemand wel een topic aangemaakt terwijl deze uit 2011 komt. Bedankt Alexander Klopping!

Ik volg deze serie ook. De VPRO heeft deze serie uitgezonden. Aflevering 1 heb ik gezien, maar toen de VPRO heel lang wachtte met het uitzenden van aflevering 2, ben ik die zelf gaan kijken. Hele goeie tweede aflevering. Heel spannend, maar ook heel beangstigend. Het lijkt allemaal zo echt.
Een aanrader.

Ik kijk deze ook, al is het al een tijdje geleden dat ik aflevering 1 en 2 heb bekijken. Maar vond het wel erg leuk en de rest ga ik zeker ook kijken!

Had er echt nog nooit van gehoord, verdiend wel meer aandacht.

Ep2. In een dystopische samenleving waar iedereen de hele dag op een hometrainer zit om merits (digitale krediet) te krijgen om op die manier mee te doen aan `Hot Shot,´een soort Idols, alleen dan op elk mogelijk vlak als je maar entertaint. Continue overal (irritante) reclames die je af moet kopen met merits en iedereen is bezig om zijn avatar te pimpen met merits. Alles is entertainment, commercieel en nep. Deze zit er visueel compleet anders uit dan de eerste aflevering en heeft een verrassend en spannend einde. Een behoorlijk geschifte, surrealistische en harde satire op de hedendaagse (entertainment) maatschappij, geschreven door Charlie Broker, net als de eerste aflevering. Charlie Broker heeft ook de Engelse serie Dead Set geschreven waarin ik ook veel satire herken. Alweer een sterke, originele, creatieve en moralistische aflevering!

Ep3. Alweer eens sterke aflevering waarbij iedereen lenzen heeft en alles wat je meemaakt opneemt en terug kan kijken. Je herinneringen zijn voor altijd opgeslagen en kun je terug kijken. Deze aflevering draait vooral om paranoia waarbij de hoofdpersoon wantrouwig is tegenover zijn omgeving en uiteindelijk zijn vrouw. Ontzettend goed uitgewerkt, genoeg materie om een hele film over te maken. Visueel ziet het er weer sterk uit en het acteerwerk is zoals de gehele serie uitzonderlijk sterk.

Goede serie.

Rode draad doorheen de serie is de rol van hedendaagse technologie, die (soms met de nodige stapjes in de toekomst) een keerzijde kent die de makers op opvallend treffende wijze weten uit te vergroten. In iedere aflevering zit een sluimerende dreiging; per aflevering verschilt de mate waarin die wordt uitgewerkt, derhalve variërend van drama met satirische of spannende ondertoon tot wat meer richting thriller.

Hoewel de basis vaak draait om gadgets en (nog niet alomtegenwoordige) technologie, is het (bijna) nooit echt sci-fi. Ook eventueel gebruikte CGI blijft subtiel gedoseerd en overall redelijk stijlvol. Het geeft de kijker vaak het gevoel dat de scenario's eerder vlakbij dan veraf in de toekomst plaats zouden vinden.

Het eerste seizoen heeft duidelijk mijn voorkeur, met als uitschieter de derde aflevering, waarin de mogelijkheid tot complete archivering van het leven middels lenzen en een interne chip de relatie tussen twee geliefden compleet ontwricht. Hier hebben de makers de vooruitgesnelde technologie op overtuigende wijze weten te implementeren in een alledaagse relatie, waardoor het drama direct voelbaar wordt.

In het tweede seizoen voelen die implementaties of de geschetste scenario's wat bedachter aan en zijn de uitwerkingen wat voorspelbaar; het drama blijft dan ook wat meer op afstand dan in seizoen 1. Stijlvoering is wel consequent, zowel audiovisueel als qua sfeer, wat op zich al knap is gezien de onderwerpen, settings, plots en complete cast per aflevering verschillen. Soundtrack speelt daar een grote rol in maar ook visueel (hoewel sober) en op het gebied van acteerwerk is alles steeds prima in orde.

Hopelijk wordt het derde seizoen weer wat scherper dan het tweede maar dit is een prima serie.
Link naar Imdb-pagina

Laatste aflevering van het tweede seizoen vind ik wel heel erg sterk maar het eerste seizoen is zeker beter.

Geweldig, Black Mirror. De losse afleveringen overigens toch gewoon worden toegevoegd aan de site?

Net beginnen kijken, elke aflevering lijkt wel een kunstwerk. Geniaal en horror in zijn puurste vorm. Niet vanwege de engheid of gore, maar omdat de toekomst telkens zo dystopisch voorgesteld wordt dat de rillingen over mijn rug lopen.

De kerst episode was ook weer sterk.

Per toeval ontdekt op Netflix en ik moet zeggen dat deze serie bij vlagen erg geniaal is; mooi en tegelijkertijd eng om te zien hoe er met de technologische mogelijkheden wordt gespeeld. Bovendien kun je elke aflevering los van elkaar kijken, aangezien het standalone is. Het enige terugkerende is nieuwszender UKN.

Wel moet ik zeggen dat het eerste seizoen beter is dan het tweede, omdat de afleveringen in seizoen één op een bepaalde manier maatschappijkritisch van aard zijn en ietwat surrealistisch overkomen, waar seizoen twee net iets te gemaakt aanvoelt. Wat dat betreft kon 'The Waldo Moment' stukken beter zijn.

Overigens moet ik de kerstaflevering nog steeds zien. Het derde seizoen is in ieder geval aangekondigd las ik.

Nu de eerste 2 afleveringen gezien van het 1e seizoen, erg onder de indruk! Ook best wel confronterend en raak zelfs. Eigenlijk zou je elke aflevering apart een cijfer moet kunnen geven hier op MM want het zijn losse kunstwerkjes. Niet het gevoel dat ik echt naar een serie zit te kijken, eerder een film ervaring. Ik ben reuze benieuwd naar de rest!

DarlingDionne schreef:
Eigenlijk zou je elke aflevering apart een cijfer moet kunnen geven hier op MM want het zijn losse kunstwerkjes.
Volgens de regels mag dit volgens mij gewoon, dus voeg maar toe.

Ronduit geniaal en daarnaast nog eens belangrijk denkvoer !

Topserie!

Deze week heb ik de eerste twee afleveringen gezien en vindt het heel erg goed. S01Ep01 begint al erg sterk. Ik ga niet op details in maar het pakte me meteen en je blijft kijken. Allerlei gevoelens passeren de revue. Spanning, verlegenheid, woede, humor en walging.
S01EP02 was nog beter. Wat kreeg ik hier een beklemmend gevoel van. En wat herkenbaar met de realiteit. En wat me opviel. Waar zijn de oudere mensen? Alleen maar jongere mensen te zien. Een waarschuwing voor de maatschappij voor het geval dat de John de Mol's het helemaal voor het zeggen krijgen.

S03E04 'San Junipero', werkelijk schitterend!

Eerste seizoen vanavond gekeken. Eerste aflevering imponeerde, de tweede deed dit nogmaals en zelfs beter, en de derde was vrij goed. Ofterwijl: aflevering twee pakte mij het meest, en dat is toch duidelijk de bedoeling van deze serie.

Ga morgen Reddit doorspitten opzoek naar ideeën, achterliggende gedachtes en ga zo maar door, van anderen over het eerste seizoen. Want dat maakt series als deze zo leuk: je kunt er niet over uitgepraat raken. Benieuwd ook naar het tweede en derde seizoen!

Weet even niet wat ik moet zeggen na S02E02. Dit voelt zoveel anders dan bijvoorbeeld S01E02, en toch ook weer totaal niet. Kan het niet verwoorden, maar dat elke aflevering als een film voelt is een ding dat voor mij vaststaat.

Wat een rit is de kerst-special zeg. Het voelt als vier afleveringen in één, waarvan je de lijnen uiteindelijk aan elkaar kunt knopen.

Ik kijk veel series, maar het is lang geleden dat ik een nieuwe serie in zo'n rap tempo gekeken heb. Zegt toch wel iets over de aantrekkingskracht van de serie.

IJzersterk einde van seizoen 3!

depri83 schreef:

Ben benieuwd. Gisteravond S03E03 "Shut up and dance" gezien. Ook erg goed. Wat een acteerwerk! Wat een plot. Wat beklemmend weer. Spannend! Echt een les zit er niet in of het moet zijn dat je nooit je zusje met je laptop laat spelen en je daarna niet een crap malware verwijderaar download en installeert.

depri83 schreef:

Net gezien, maar ik vond het helemaal niets. Te zoetsappig en totaal niet realistisch. In tegenstelling tot de andere afleveringen.

linxde1 schreef:
(quote)

Net gezien, maar ik vond het helemaal niets. Te zoetsappig en totaal niet realistisch. In tegenstelling tot de andere afleveringen.

Kijk! S03E05! Dat is de reden dat ik naar Black Mirror kijk. Thought provoking.

linxde1 schreef:
(quote)

Smaken verschillen.

depri83 schreef:
(quote)

Smaken verschillen.

Gelukkig wel! Als iedereen hetzelfde zou vinden. Saaaai!

S03E03 'Shut Up and Dance', wat een trip zeg. Deze blijft wel even hangen.

Nadat S03E03 wel even is blijven hangen, moet ik zeggen dat E04 en E05 weer net zo'n indruk hebben weten te maken. Iets minder dan bij E03, maar dat is (voor mij) ook lastig te overtreffen.

Ongelooflijk hoe sterk dit derde seizoen is. Sommige dingen zijn net wat minder origineel tegenover de vorige twee seizoenen, maar de kwaliteit van de serie heeft de stijgende lijn gewoon doorgezet. En hard. Vooral ook de acteerprestaties zijn van een uitmuntend niveau. Pareltje!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:07 uur

geplaatst: vandaag om 06:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.