- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Les Revenants / The Returned
Les Revenants / The Returned
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Ik heb net de pilot van de Franse serie Les revenants/The returned gezien, en ik kan me niet heugen ooit zo onder de indruk geweest te zijn van een eerste aflevering. De optiteling alleen al:
Wow. Echt.
De setting (een hechte dorpsgemeenschap in de Alpen), het intrigerende uitgangspunt (de slachtoffers van een fataal busongeluk verschijnen vier jaar later opeens weer in het dorp, alsof er niks is gebeurd en de tijd heeft stilgestaan), de prachtige beelden en indringende muziek, er druipt me toch een partij sfeer van deze pilot af. Zonder dat daar echt aanleiding voor was bekroop me af een toe een onheilspellend gevoel.
Hopelijk wordt dit niveau in de overige afleveringen vastgehouden. Als ik de kritieken mag geloven is dat wel het geval. De critici die zo belangrijk zijn dat ze op RottenTomatoes vermeld worden vinden Les revenants "a pleasant change from typically gory zombie shows, [...] a must-see oddity that's both smart and sure to disturb" en 9,4/10 waard. Ik ben dus niet de enige die enthousiast is. Nu nog hier op MovieMeter bijval krijgen.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Een beetje Twin Peaks achtig (maar natuurlijk met minder weirdness) met een touch of Lost of iets dergelijks?
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Ja, dan zit je verwachtingspatroon wel goed denk ik. Ik zou zeggen qua sfeer Twin peaks light, qua mysterie Lost en qua cinematografie Breaking bad. Dat alles wel in Europees tempo; een stukje trager dus.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Interessant. Sundance heeft de rechten las ik. Eerst de film maar kijken en daarna de 8 afleveringen er doorjagen. Benieuwd wat Amerika met de remake gaat doen, is al een tijdje erg stil rond het project.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Leuk concept, maar nu ook weer niet zo sterk om het de hele tijd te recyclen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Bedankt voor het noemen van Yomigaeri OH. Nu snap ik ook waarom de Amerikaanse serie Resurrection heet. Zet ik ook op de lijst.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Dit lijkt me een zeer interessante serie, ga ik eens aan beginnen.
Er is dus ook al een Amerikaanse versie van de serie?
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Bedankt, die moet nog van start gaan dus.
Snel aan de Franse beginnen dan, wat ik van Apollinisch lees spreekt me erg aan.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Hier eindelijk aan begonnen. Eerste twee episodes gezien nu en positief verrast. Zit er helemaal in al. Twin Peaks light is wel een mooie vergelijking. Lost nooit gezien verder.
Het sfeertje is onheilspellend en broeierig. Uitgangspunt is interessant en uitwerking tot nu toe ook. Wel heb ik geen idee waar dit heen gaat, maar mag toch hopen dat het niet erg bovennatuurlijk gaat worden allemaal. Sterker nog, de verklaring van het concept interesseert me niet echt. Laat het maar een gegeven blijven.
Acteerwerk is verder niet heel bijzonder. Ook cinematografisch niet erg opvallend. Sound is wel top.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Zit er ook wel in. Hoewel ik wel wat verklaringen wil hebben, daar lijkt de serie toch wel wat naar te hinten met dat jongetje en het water dat daalt. Staat of hangt ook wel met het aantal seizoenen bij dit soort series. Als het kort is en een beetje een bold einde kan het wat worden, nog even afwachten. De Amerikaanse versie lijkt me lame, aangezien het ABC is, dus gaat het te lang door mits populair en hevige angst voor naakt en schelden. (niet dat het er hier veel inzit maar toch altijd zo irritant van dat soort kanalen.)
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Holy shit, wat is dit goed! Net de 1e aflevering gezien en het is precies wat ik zocht na al het positieve eromheen te horen. Erg fascinerend en mysterieus, onheilspellend en zeer intrigerend. Leuk ook hoe het nu nog zo vaag is, en de manier hoe het beetje bij beetje duidelijk begint te worden, zoals in de pilot aflevering en zijn laatste minuten, was een ware klasse. Had ik echt niet zien aankomen, en bezorgde me kippenvel. Net als Apollinisch, kan ik niet herinneren ooit zo onder de indruk te zijn van een 1e aflevering.
Als dit niveau kan worden aangehouden... maar als we inderdaad de critici mogen geloven, lijkt dat wel het geval. De serie krijgt ook terecht de hoogste score op metacritic van wat er momenteel op tv is. Ik kan het niet nog meer aanraden dat je allen hier zo snel mogelijk aan moet beginnen.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Ja, erg mooie serie. Niet helemaal tevreden met het verloop van 't achterliggende mysterie maar de onderlinge relaties en emoties zijn allemaal erg aandoenlijk en goed uitgewerkt. Viel me op dat ik drie afleveringen in - in tegenstelling tot andere gelijknamige series met een 'hook' - nog totaal niet naar antwoorden aan 't vissen was. Voornamelijk de hechtenis tussen Julie en Victor pakte me, erg mooi gespeeld door Céline Sallette en Swann Nambotin; genoeg materiaal in hun zoon-moeder relatie om een bescheiden indie-filmpje mee te vullen.
Ben echter bang voor 't tweede seizoen; nogal erg veel deuren opengelaten. Wellicht té veel. Heb 't idee dat de schrijvers zelf geschrokken zijn van 't immense succes en niet geheel weten waar ze hiermee naartoe willen; 't is immers een klein anderhalf jaar geweest sinds de serie oorspronkelijk is uitgezonden en ze zijn pas recent begonnen met filmen (met een uitzendschema voor eind '14).
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Aanstaande zondag de 1e aflevering van de Amerikaanse remake op ABC, genaamd Resurrection.
Het Franse origineel nog niet gezien. Ik twijfel nog welke versie te gaan kijken. Zou eigenlijk het origineel moeten zijn natuurlijk.....de drempel ligt alleen vaak een stuk lager bij een Engelstalige versie.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zal deze dan maar doen, ook eindelijk mee bezig en een ABC serie zal nooit hierbij in de buurt komen.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
ABC is toch niet de eerste de beste? Ik verwacht dat ik het met je eens ben hoor, maar ik zie jou nog wel eens een Amerikaanse remake beter vinden dan het origineel! 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nee bedoelde dat ook. Als er een network is die allemaal boutseries produceren is het ABC.
Een Amerikaanse remake wil mij nog wel. eens goed smaken ja
.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
ABC Is toch ook van Breaking Bad bijvoorbeeld?
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Da's AMC. Overigens heeft zender A&E (Bates Motel; Those Who Kill) ook een remake in de werking, dus met een beetje 'geluk' zullen er tegen 't einde van het jaar drie incarnaties van deze serie uitgezonden zijn.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
O ja inderdaad, daar zat de verwarring. Niks gezegd!
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
De critici die zo belangrijk zijn dat ze op RottenTomatoes vermeld worden vinden Les revenants "a pleasant change from typically gory zombie shows, [...] a must-see oddity that's both smart and sure to disturb" en 9,4/10 waard.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ze zijn nu begonnen met de serie op Canvas uit te zenden. Het is lange tijd geleden dat ik nog eens überhaupt een serie heb gevolgd via televisie maar de eerste aflevering smaakt in ieder geval naar meer. Een Twin Peaks vibe en een plot dat wel eens erg interessant kan worden.
Zandkuiken
-
- 1743 berichten
- 1428 stemmen
de onderlinge relaties en emoties zijn allemaal erg aandoenlijk en goed uitgewerkt. Voornamelijk de hechtenis tussen Julie en Victor pakte me, erg mooi gespeeld door Céline Sallette en Swann Nambotin; genoeg materiaal in hun zoon-moeder relatie om een bescheiden indie-filmpje mee te vullen.
Vind ik ook wel misschien dé sterkte van Les Revenants., die aandoenlijke onderlinge relaties. Verder ook wel goeie muziek van Mogwai en natuurlijk een geweldige setting, zo'n dorpje in de Alpen. Zeer knappe serie, hopelijk kunnen ze hetzelfde niveau aanhouden in het tweede seizoen.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Mja, toch een klein beetje op m'n honger blijven zitten wat het verhaal betreft. Ging net iets te langzaam en bleef ook erg vaag.
Top zijn wel de sfeer en de muziek, echt prachtig.
bertito
-
- 208 berichten
- 0 stemmen
Waanzinnig goede dramaserie! Heb met verbijstering gekeken naar het intrigerende gegeven van de mens die terugkeert uit de dood. Of is het allemaal een massapsychose?
Roger Thornhill
-
- 6011 berichten
- 2445 stemmen
Zojuist de eerste aflevering gezien via de VPRO, en ik sluit me helemaal aan bij Jawaddedadde hierboven. Prachtig qua vorm, maar al na een half uur dacht ik: goed, nu ken ik de situatie wel, tijd voor de volgende stap. Benieuwd hoe de tweede aflevering daar mee omgaat.
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Net bezig aan de vierde episode, maar ik wil er maar niet inkomen. Het blijft maar wat nikserig doerboemelen allemaal.
Roger Thornhill
-
- 6011 berichten
- 2445 stemmen
Inmiddels afgehaakt... om dezelfde reden...
Dying Rose
-
- 1315 berichten
- 3417 stemmen
Beeldmateriaal van de remake onder de naam 'The Returned' (A&E). Heb zelf maar één aflevering gezien van de Franse/originele reeks, maar deze ga ik sowieso een kans geven. Hoewel de teaser maar pover eruitziet.
Ashley50
-
- 8 berichten
- 24 stemmen
Zelfs de Amerikaanse acteurs lijken wat op de Franse acteurs. Ziet er zo exact het zelfde uit.
De Franse serie vond ik goed beginnen. Tegen het einde werd het allemaal wat minder. Je blijft met veel vragen zitten. Over het algemeen met wel een goede serie.