• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.969 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.999 acteurs
  • 198.991 gebruikers
  • 9.371.048 stemmen

Rectify (Sundance Channel)

zoeken in:

Jellesteeg

• 517 berichten
  • 208 stemmen

Het laatste en vierde seizoen is gisteren gestart in Amerika. Ga alle (8) afleveringen lekker opsparen, en kijk ze over een goede twee maanden allemaal achter elkaar. Is denk ik wel nodig bij Rectify om in die achtbaan van emoties te blijven zitten. Ook zo met seizoen één, twee en drie gedaan. Ben weer enorm benieuwd!

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb dat helemaal niet nodig. Het is een jaar, twee maanden en twee dagen geleden dat ik de laatste aflevering van het derde seizoen zag, maar het was me na enkele minuten van deze eerste aflevering van het laatste seizoen alweer duidelijk dat dit "het mooiste is wat ooit voor tv is gemaakt". Het is zwaarmoedig, dat is wellicht niet aan iedereen besteed, maar de muziek, het tempo en de acteerprestatie van Aden Young, die als Daniel werkelijk van het scherm spat, zijn de perfectie benaderend.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

Seizoen 4 is met deze eerste aflevering ontzettend sterk begonnen. De dialoog tussen Daniel en de sociaal werker op het einde, is er eentje die mij niet onberoerd liet. Naast Mad Men ken ik überhaupt geen betere serie, maar op menselijk/emotioneel - en realistisch vlak ontstijgt Rectify alle series die ik gezien heb. De begeleidende muziek in bovengenoemde scène was natuurlijk ook weer voortreffelijk gekozen.

Donkerwoud

• 8661 berichten
  • 3940 stemmen

Seizoen 1 3.5*

Soms weet je niet waarom een serie alles heeft om je mee te betoveren - puike cinematografie, leuke acteurs, goed geschreven script - en het toch nét niet aangrijpend wordt. Het enige wat ik kan bedenken is dat de symboliek van 'Daniel Holden is vrij van Death Row maar nog altijd gevangen in zijn hoofd' er te dik bovenop ligt. Na het zoveelste shot waarin Holden omkaderd wordt alsof er fictieve tralies rond hem bestaan, begon ik het een tikkeltje beu te raken. Ook het strijkorkest is volop aanwezig om pathos erin te bazuinen als Daniel op een 'football field' gras ligt te aaien of een oude consolegame zit te spelen. Het heeft iets heel sufs. Toch ga ik de tweede serie nog steeds oppakken, want ik geef genoeg om de familie Holden om te willen weten wat hun toekomst brengt. Hopelijk blijken de vervolgseizoenen minder bombastisch.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

Toch een lichte tegenvaller Donkerwoud Komende seizoenen wijken qua stijl helaas niet erg af van het eerste. Echter groeit het begrip voor Daniel en de familie aanzienlijk in de komende seizoenen door extra background. Wel bijzonder dat je het als bombastisch hebt ervaren, aangezien ik juist het tegenovergestelde heb ervaren, ten opzichte van het huidige serieklimaat... In ieder geval goed nieuws dat je verder gaat kijken!

Donkerwoud

• 8661 berichten
  • 3940 stemmen

Thanks. Bombastisch denkt misschien ook niet helemaal de lading van wat ik bedoel. Ik ben niet een enorme fan van de Malick-aanpak van kleine dingen presenteren alsof ze groots, verwonderlijk en meeslepend zijn. Op zich heeft 'Rectify' alle reden daartoe gezien de premisse van iemand die net uit de dodencel komt, maar het zoeken naar betekenis en de bijna religieuze/spirituele ondertoon gingen soms op mijn zenuwen werken. Dat zijn emoties die ik zelf wil voelen om datgene wat ik op het scherm meemaak; niet omdat de stijl zo is geconstrueerd dat het me een bepaalde kant op wil duwen. Dat gezegd hebbende: de serie is evengoed klein en intiem, ik vond vooral de relatie tussen Ted & Tawney erg spannend uitgewerkt omdat het heel subtiel de machtsrelaties in hun huwelijk laat zien.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Donkerwoud schreef:

Ik ben niet een enorme fan van de Malick-aanpak van kleine dingen presenteren alsof ze groots, verwonderlijk en meeslepend zijn. Op zich heeft 'Rectify' alle reden daartoe gezien de premisse van iemand die net uit de dodencel komt, maar het zoeken naar betekenis en de bijna religieuze/spirituele ondertoon gingen soms op mijn zenuwen werken.

Hmm ja, ik heb eigenlijk nooit zo bij de gelijkenissen stilgestaan, maar het kan inderdaad geen toeval zijn dat dit mijn favoriete series is en The tree of life mijn favoriete film.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Seizoen drie wordt in Nederland op 14 februari uitgebracht op BR. Volgens mij zijn we daarin het enige land in de wereld! De rest werkt nog met DVD's.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

Dit seizoen werkt echt heel goed. Mede doordat ik zelf sociale studies doe, zijn de groepsessies met het huis waarin Daniel zit erg interessant. Met name de begeleider steelt de show. De manier waarop hij conflicten aangaat en probeert bloot te stellen zijn misschien wel 1 op 1 naar het dagelijkse leven te kopiëren. En wie een klein beetje ervaring heeft met het werken in groepen, weet dat dit onwijs lastig is. Voor mij is dit misschien wel het beste seizoen. De afwikkeling in de moordzaak is ook interessant, maar doet me op emotioneel vlak toch net wat minder.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

SergioMalick schreef:
Mede doordat ik zelf sociale studies doe, zijn de groepsessies met het huis waarin Daniel zit erg interessant.
Interessant is nog zacht uitgedrukt. Die laatste sessie, waarin Daniel in woede uitbarst, wauw, ik heb zelden zo'n intense scène gezien. En dat is niet de enige memorabele scène in Pineapples in Paris. De scène met Tawney en Ted Jr. is nog zo'n parel.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Rectify is het mooiste wat ooit voor tv is gemaakt.

Ik was nog maar net begonnen met de serie Rectify via Netflix. Ben na 5 afleveringen afgehaakt. Dodelijk saai en geen gevoelens erbij. Een van de slechtste series wat mij betreft. Of laat ik zeggen : niet mijn ding want slecht zal het ongetwijfeld niet zijn.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Apollinisch schreef:

Hmm ja, ik heb eigenlijk nooit zo bij de gelijkenissen stilgestaan, maar het kan inderdaad geen toeval zijn dat dit mijn favoriete series is en The tree of life mijn favoriete film.

Ken je het werk van Roberto Minervini (Stop the Pounding Heart) en Franco Piavoli (Voci nel Tempo) al?

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Nee, van beiden nog nooit wat gezien. Vergelijkbaar?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Jep, ik zou het eens proberen.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

Bedankt voor de tips!

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

Deze laatste aflevering had alles en nog veel meer dan waar ik op hoopte. Het was onmogelijk om het ook maar een beetje droog te houden.

Eerst maar eens deze serie verwerken, maar het laatste woord over Rectify is nog lang niet gezegd. Vervolgens wil ik deze serie dolgraag op blu-ray aanschaffen en alles achter elkaar bekijken zonder pauzes van een jaar.

(Willie)

• 425 berichten
  • 85 stemmen

Net klaar. Fucking mooi. De rest komt later.

Shinobi

• 4305 berichten
  • 2550 stemmen

Seizoen vier heb ik bewust opgespaard en de afgelopen weken lekker op mijn gemak gekeken. 'Rectify' blijft een zeer bijzondere serie die blijft beklijven. Het blijft geweldig hoe verscheidene emoties getoond worden. Naast de eigenzinnige sereniteit die de serie met zich meebrengt.

Zonder twijfel een pareltje tussen het gros van de generieke series.

Donkerwoud

• 8661 berichten
  • 3940 stemmen

Seizoen 2 - 4.0*

Toch een erg intens vervolgseizoen, omdat de focus verschuift van de gefragmenteerde realiteit van een ex-doodstrafgevangene naar de spanningen en verwikkelingen tussen hem en de andere familieleden. Nog altijd is Aden Young als Daniel Holden de grootste troef van het geheel (hemeltjelief, die man kan acteren: ingetogen, expressief en lichamelijk, gevoelig, bedreigend, etc), maar ook de andere personages krijgen een interessantere psychologische lading. Vooral in de laatste vier of vijf afleveringen wordt het een explosief web van conflicten, tegengestelde belangen en sluimerende geheimen. Tegelijk is Daniel ook een complexere figuur geworden, die - ongeacht of hij schuldig of onschuldig blijkt - zichzelf en anderen schaadt omdat hij verregaande keuzes maakt in de nasleep van zijn proces. De symboliek ligt er iets te dik bovenop en vals sentiment ligt op de loer, maar 'Rectify' (2014) weet behendig om platgetreden genreconventies te omzeilen. De serie roept filosofische dilemma's op over goed en kwaad zoals je ze zelden aangesneden ziet worden in meer actie-georiënteerde televisieseries.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Donkerwoud schreef:

De symboliek ligt er iets te dik bovenop en vals sentiment ligt op de loer, maar 'vul-hier-een-titel-naar-keuze-in' weet behendig om platgetreden genreconventies te omzeilen.

Ik mis het woord 'pretentieus' nog!

Donkerwoud

• 8661 berichten
  • 3940 stemmen

Dat vond ik dus ook niet. Maar ik voel een déjà vu aankomen met een discussie die we eerder hebben gehad over deze serie. Geen trek in tbh.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Eerste drie afleveringen van seizoen drie gezien en onze hoofdpersoon lijkt steeds minder screentime te krijgen. Volgens mij draait de hele serie om Daniel Holden maar helaas gaat veel tijd verloren aan de huwelijkscrisis van Ted en Tawney. Kunnen die niet per direct uit de serie geschreven worden? Verzin iets.

Tempo ligt ook beduidend hoger en er wordt veels te veel binnenskamers gesproken. Ga de natuur in. Maak een wandeling door het bos. Lekker languit liggen op het grasveld. Ik hoef jullie niet steeds te zien praten.

In ieder geval is zo'n beetje elke scène met Daniel raak. Vooral zijn (zwarte) humor is erg treffend en ongemakkelijk. Overigens is Amantha ook erg fijn. Lekker kortaf soms. Volgens mij de twee fijnste acteurs uit de hele serie.

Ataloona

• 734 berichten
  • 4258 stemmen

Niet om seizoen 4 te spoileren, maar in dat seizoen kreeg ik toch sympathie voor onze Teddy. Zeer aangenaam karakter. In dat seizoen dan. Goede pay-off van zijn verhaallijn. Tawney heeft wat minder screentime, maar kan niet zeggen dat ik dat heel erg vind.

Seizoen 4 is echt primair Daniel. Heb even geduld

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Laatste twee afleveringen van seizoen drie hadden toch weer die magische momenten. Daniel die afscheid neemt in de vorm van een roadtrip. Of de droomsequentie van Tawney in de gevangenis waar zij het met Daniel heeft over onze schepper. Het gebruik van licht in die scène is echt heel speciaal. Kerwin die weer even genoemd wordt.

Maar ik miste dit wel hoor:

https://cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/3844334/b8683a96-d38e-6915-0bee-e1a3e513c6cf_RTFY_305_CB_0407_0149.JPG

En nu is het wachten tot 15 augustus. Ook weer op BR! ?

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Verhoeven: Als je seizoen 3 niet geweldig vond is de kans klein dat je 4 opeens wel heel goed gaat vinden. Volgens mij het meest dialoog gedreven seizoen 4. Ik vond 3 heel fijn: zei het destijds ook, maar vond zelfs Ted JR toffe scenes hebben.Veel van die Holden zwembad-schilderscenes als hoogtepunt, natuurlijk.

Heb me nooit zo gestoord aan familie perikelen en vond het zelfs wel menselijk. In seizoen 2 werd ik wat ziek van huwelijksproblemen, maar dat viel hier (op 2 afleveringen na of zo) toch wel mee? Maar ik was dan ook altijd wel fan van Tawny, prachtige actrice en goed geacteerd. Ok, Amantha heeft dan nog een streepje voor, maar dat is logisch. Ook die heeft dr vervelende buien, al weet ik niet meer of dat in seizoen 3 of 4 was. Heb trouwens wel het idee dat jij soms alleen geïnvesteerd bent in Holden en dat de rest van de familie je helemaal geen fuck kan schelen. Dan zit je hier sowieso verkeerd.

Achja, als zelfs de meest trage serie op tv je te snel gaat/teveel inhoud heeft kan ik ook niet meer verder helpen Laten we hopen dat Mallick nooit aan tv gaat beginnen...

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Seizoen vier net gepreorderd.

Dennisj

• 210 berichten
  • 1008 stemmen

Ik begrijp niet helemaal waar alle lovende reviews vandaan komen. Tot nu toe heb ik alleen seizoen 1 gezien maar wat ik ervan kan zeggen is dat het een hele langzame serie is, dat hoeft niet per se een slecht ding te zijn. Maar als iemand mij vraagt om in 2 zinnen het hele seizoen samen te vatten dan zou ik dat zo kunnen waarna diegene het niet meer hoeft te kijken.

Zit nu nog te twijfelen of ik het verder ga kijken, aan de ene kant ben ik wel benieuwd als ik zie dat hier door sommigen 4 sterren word gegeven aan seizoen 2, aan de andere kant vraag ik me af of het wel de moeite waard is.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Eerste aflevering van seizoen vier is ronduit indrukwekkend en hartverscheurend. Hier een voorbeeld:

Op de een of andere manier ook 'herkenbaar'. Maar de laatste scène van de laatste aflevering van Rectify ging door merg en been. Ergens brak me hart en begon ik te huilen. Daniel ontmoet in een droom, zijn toekomst of hiernamaals zijn vriendin met kind. Ik denk meteen metaforisch en zie hem verenigd worden met zijn vriendinnetje die verkracht en vermoord is. De zon schijnt fel en de natuur staat in bloei. Wat een ongelooflijk rijk en compleet moment. Het is goed gekomen. Ze zijn samen. Compleet.

Zou Kerwin er ook rondlopen? In de eerste aflevering van het tweede seizoen kregen we daar al een voorproefje van. Zie het al voor me. Ze hebben hun rust en vrede gevonden in het hiernamaals. Ze kunnen eindelijk iets opbouwen en het aardse achter zich laten.

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

helaas, geen feel-bad einde

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Malick schreef:
Maar de laatste scène van de laatste aflevering van Rectify ging door merg en been. Ergens brak me hart en begon ik te huilen. Daniel ontmoet in een droom, zijn toekomst of hiernamaals zijn vriendin met kind. Ik denk meteen metaforisch en zie hem verenigd worden met zijn vriendinnetje die verkracht en vermoord is. De zon schijnt fel en de natuur staat in bloei. Wat een ongelooflijk rijk en compleet moment. Het is goed gekomen. Ze zijn samen. Compleet.

Zou Kerwin er ook rondlopen? In de eerste aflevering van het tweede seizoen kregen we daar al een voorproefje van. Zie het al voor me. Ze hebben hun rust en vrede gevonden in het hiernamaals. Ze kunnen eindelijk iets opbouwen en het aardse achter zich laten.
Schitterend inderdaad!
http://i.imgur.com/FnIOYyN.png

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.