- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Rectify (Sundance Channel)
Rectify (Sundance Channel)
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Rectify
Rectify is een (mini?)serie van 6 aflevering, elk 45 minuten, over Daniel die 19 jaar in Death Row heeft gezeten voor de moord en verkrachting op zijn vriendin Hannah. Nu, door bewijsmateriaal dat Daniel van zijn onschuld lijkt te bewijzen, komt hij weer vrij en in de wereld terecht die hij allang niet meer kent. Bekende namen uit Justified, Breaking Bad, Mad Men en Sons Of Anarchy zijn terug te vinden achter- en voor de schermen van deze serie.
Het originele aan de serie is dat het de show niet ziet als crime drama. De rechtszaak is maar deels belangrijk voor het verloop van het geheel. Belangrijker is of en hoe Daniel zich weet aan te passen aan een wereld die voor hem onbekend is geworden. Een wereld waar sommige mensen hem weer met open armen ontvangen, maar veel meer mensen hem ook openlijk haten en overtuigd zijn van zijn schuld. Het is vooral ook emotioneel intens om te zien wat het mentaal met Daniel doet. Zijn verwarring is begrijpelijk, na zoveel jaar vastgezeten te hebben. Echter komt deze verwarring door de vervreemding met deze buitenwereld, of is er meer aan de hand?
Schitterend geschoten met bijpassende soundtrack. Minimaal en rustig, je zou het wel meditatief kunnen noemen. Als een bevreemdende trance zweeft de serie voorbij, van dag tot dag, 6 afleveringen zijn 6 dagen. Op momenten dat de serie soms lijkt te climaxen, wordt dat zo onderkoeld gepresenteerd, dat het voor veel kijkers waarschijnlijk zo lijkt dat de climax er niet eens is. Het doet een beetje denken aan oude Mallick (Badlands).
Inmiddels is seizoen 1 afgelopen en voor mij persoonlijk al HET hoogtepunt op seriegebied dit jaar. Heel intens en emotioneel slopend om naar te kijken vaak. Het trage tempo is noodzakelijk voor de sfeer van de serie, maar zal niet voor iedereen zijn weggelegd. Seizoen 2 is al aangekondigd! 
caelers8
-
- 83 berichten
- 178 stemmen
rating van 8.1 op IMDB. Hoe kan het dat ik hier nog nooit van heb gehoord. Gevangenis(-gerelateerde) series houd ik wel van, ga hem dus zeker kijken.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat is dit een meesterlijke serie. Een uitermate interessant concept nog interessanter uitgewerkt. Wat is het zwaar, wat is het intens. Meesterlijk geschreven en geacteerd. Meer volgt, maar ben nu toch vooral onder de indruk. Even een dag laten inwerken.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Naast Treme ook de serie die je het meest met observerende, sfeergerichte (Mallick e.d., beetje Lynch zou ik zeggen ook) Arthouse cinema kan vergelijken. Audiovisuele aspect en de sfeer is hier ongekend hoog, maar ook het acteerwerk is niet mis.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Inderdaad, juist daarom erg verrast door de serie. Bedankt voor het op de radar plaatsen enkele maanden terug. Wat een serie.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Klinkt goed heren!
Rectify is a stylish drama that rewards patient viewers with deep characters and plotlines. Rectify: Season 1 - Rotten Tomatoes - rottentomatoes.com
Klinkt zeker goed! Ik begin er vanavond nog aan.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Net de eerste twee episodes bekeken. Best mooi en interessant, maar waar Inland namen als Malick en Lynch vandaan haalt is me een klein raadsel.
En waarom is precies deze serie volgens jullie audiovisueel zo hoogstaand? Gewoon een goede dramaserie.
Heb na deze afleveringen vooral wat moeite met de verschillende perspectieven, aangezien ik vooral interesse heb in Daniel's persoonlijke kijk + verleden.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Vooral het tempo, de trage visuele, observerende registratie. Het is echt mooi geschoten hoor. Malick is overigens alleen een referentie tot en met zijn 2e film wat mij betreft, daarna ging ie filosofisch moeilijk doen. Maar de esthetiek van Badlands zie ik er best in. Wat betreft Lynch, dat komt nog. Ik geloof de 3 of 4e aflevering komt er een soort mystery tintje ingeslopen.Misschien beter als referentiepunt is Debra Granik, wat natuurlijk weer heel anders is. hoewel daar die Malick feel ook wel terugkomt.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
De eerste aflevering belooft veel goeds. Visueel vind ik het eerlijk gezegd ook nog niet zo bijzonder, maar de muziek is fraai, het verhaal boeit, de setting is heerlijk en het gezin Holden heeft mij nu al veroverd. Daniel intrigeert, z'n moeder wordt gespeeld door J. Smith-Cameron (1 van mijn favoriete actrices), z'n broertje houdt van Dazed and confused en kan alleen daarom al niet meer stuk bij mij, en z'n zus is gewoon erg leuk. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik ga mee met Inland, vind de vergelijking met Badlands en Days of Heaven van Malick een hele sterke, diezelfde observerende cinematografie waar ook veel indy filmmakers hun inspiratie uitputten (ik noem mijn favorietje Amy Seimetz bvb) maar ipv Lynch denk ik ook aan Calvin Reeder.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Pfoe, wat een intense melancholie en sadness straalt die laatste episode uit. Ben er echt even stil van. Verder over het geheel gezien een mooie serie, waarvan echter bepaalde zijsporen me wat minder deden.
kelama3
-
- 343 berichten
- 179 stemmen
Net het eerste seizoen gezien, pfff!
Een serie waarvan er maar weinig zijn!
Uitmuntend acteerwerk, prachtige shoots, een heavy en uniek verhaal over het leven NA de gevangenis!
Het rustige tempo is even wennen,maar zodra er dan wat gebeurt,gebeurt er ook wat!
( goh,wat komt me dit bekend voor..Breaking Bad)
Wat kunnen die makers dat goed zeg! Deze serie bewijst dat maar weer!
Ik kreeg een mix van zijn gevoelens door me heen, voelde zijn machteloosheid en frustraties..en af en toe huilde ik bijna mee met Daniël.
Het idee voor deze serie moet goed uitgewerkt worden,maar zeker ook goed neergezet worden door de hoofdrolspeler,beiden zijn dik geslaagd!
Het pakt je of het pakt je niet.. Mij pakte het meteen!
Toppertje hoor!
caelers8
-
- 83 berichten
- 178 stemmen
Goede serie, alleen vind ik het acteerwerk in sommige gevallen niet perfect (vooral de zus van de hoofdpersoon) en lijkt er ondanks de heftige achtergrond van Daniel niet echt een lijn in het verhaal te zitten. De gebeurtenissen komen meer willekeurig over dan dat ze echt onderdeel zijn van een verhaallijn. Maar misschien ben ik de enige op wie dat zo overkomt.
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2550 stemmen
Wellicht de meest briljante serie die iedereen over het hoofd heeft gezien.
Het is ongekend hoe hoog het niveau is en blijft gedurende het eerste seizoen, het leek net of ik naar een lange film keek.
De langzame pacing, het observerende, de wonderschone shots vol detail en het sterke spel zijn echt geweldig te noemen.
Ik kan niet wachten op het tweede seizoen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat een magistrale opener. Blijft toch vrij pijnlijk hoe onderbekeken dit is. Ik was weer erg onder de indruk van hoe zwaar uniek en diep deze serie is. Een serie met uitzonderlijke klasse, die maar heel weinig series hebben. Alleen The Wire komt in mij op.
Sterke opener dus. Begint al geniaal met de hallucinatie van Daniel over zijn gevangenis tijd. Erg verontrustend ook met zijn verkrachter die masturbeert op de gedachte eraan. Scenes met Kerwin zijn echt geweldig.
Ook al is Daniel bewusteloos, real life world van Rectify's universum gaat gewoon door. Tawney die worstelt met haar 'fallout' met Daniel. Daarnaast dan ook nog Amantha, die nog steeds strijd levert voor Daniel. Erg mooi, de connectie tussen Daniel en deze twee vrouwelijke guardian angels blijft zo enorm sterk. Ongekend. Daar bovenop komt dan nog het dilemma van de sheriff. WOW. Ook zo magnifiek geschoten.
Blijft zo'n geweldige show en ik ben blij dat 't weer terug is. Echt zo uniek en oprecht die enorm subtiel en diepgaand is. Een serie om te koesteren.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4258 stemmen
Ah, ik had geen idee dat het tweede seizoen alweer begonnen is. Bedankt voor de reminder, seizoen 1 maakte echt enorme indruk.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat een aflevering weer. Amantha zien vechten, wat een genot is dat. Spencer is echt zo goed. Blijft toch wel erg sterk hoe ze zo subtiel Daniel als een self-reflecting revelation neerzetten. Ook Ted Jr. en Tawney weer ijzersterk, die subtiele nuances en karakterontwikkeling is echt geniaal, in geen serie zo authentiek gezien. De emotionele afstand ook bij Tawney en Ted, kippenvel.
Sheriff Daggett, ook nog zo'n bijna humane transcendente character development, echt weergaloos. Young nu weer terug in Kansas en dat adembenemende shot van Amanta die op de stoep zit. Oh-MY-GOD. Wat een magistrale 'voelbare' show is dit toch. Best show on TV.
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2550 stemmen
Door jouw berichten krijg ik er weer zin in Naomi Watts. Ik was van plan om vorige week al te beginnen, maar wegens andere bezigheden er niet aan toegekomen. Maar als voordeel heb ik nu wel dat ik twee afleveringen achter elkaar kan kijken. 
Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Schitterende serie dit en dan behoorlijk klein is kwa bekendheid. Goed acteerwerk en mooi filmwerk. Net aflevering 2 gezien en wist eigenlijk niet dat deze al verder was gegaan maar gelukkig ben ik er weer bij.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Door jouw berichten krijg ik er weer zin in Naomi Watts. Ik was van plan om vorige week al te beginnen, maar wegens andere bezigheden er niet aan toegekomen. Maar als voordeel heb ik nu wel dat ik twee afleveringen achter elkaar kan kijken.
Mooi! Misschien moet je eens minder gamen (zie je best vaak online
).
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2550 stemmen
Haha, ik heb zo mijn momenten. Jou zie ik dan weer niet online of ik kijk op de verkeerde momenten.
Anyway, ik ben weer helemaal bij.
Het blijft nog steeds meesterlijk. Het serene dat de serie uitstraalt, is gewoonweg heerlijk; echt om bij weg te dromen. Met name in de opener komt dit naar voren als Daniel zijn conversaties voert met Kerwin te midden van het wonderschone landschap. Ik vraag me trouwens af of die witte overalls daadwerkelijk gehanteerd worden in het Amerikaanse gevangenissysteem, het voegt zo in ieder geval iets extra's toe.
Verder worden de problemen waarmee elk personage worstelt uitstekend neergezet in al zijn subtiliteit. Zo zie je het knagen aan de sheriff en zijn geweten. Maar ook de - afstandelijke - relatie tussen Tawney en Ted Jr.
Het is inderdaad zonde dat 'Rectify' zo weinig bekeken wordt. Dit verdient een groter publiek.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Geweldige aflevering. De Abigail Spencer show gaat vrolijk door. Haar uitbarsting richting Daniel was toch wel weer kippenvel, winst voor een emmy zou wel moeten, maar zie haar met gemak gesnubbed worden. Erg blij ook met de karakterontwikkeling van Daggett, sterk vertolkt door J.D. Evermore. Tawney / Ted blijft toch wel grandioos, met die spanning die om te snijden is en emotionele afstandelijkheid die ik zelden zo goed heb gezien als hier. Edwards als Bobby Dean, wow. Vooral na vorige week en nu ook weer nog maar eens complimenten hoe sterk ze omgaan met 'geloof' in de serie, raken de 'essentie' perfect. Wat een serie.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Weinig Daniel in seizoen 2? Zo hoor ik van alle kanten? Ik wacht lekker tot seizoenseinde en dan in 1 ruk zo veel mogelijk doorkijken. Nu al zin in, wordt magisch!
Nu vind ik Abigail een prachtige vrouw (dat zeg ik toch netjes he.
) en prima actrice in die rol, dus als die meer screentijd heeft...prima.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Eerste twee afleveringen ligt hij in coma wel heb je zijn flashback / 'hallucinatie die screentime geeft maar gaat het vooral op het effect dat het heeft op zijn familie. Alleen bij de eerste 2 episodes, hij is al weer wakker
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Mooi weer. Daniel die op bezoek gaat bij de familie van Kerwin, de zakdoeken konden er weer goed doorheen. Ander enorm hoogtepunt was de sollicitatie van Amantha, en alles hier omheen. Erg sterk hoe ze op zo'n subtiele manier en door alles klein te houden zo'n omvangrijke emotionele lading weten mee te geven. Er is niemand in serieland die al een beetje in de buurt komt van het acteerwerk in Rectify, vooral als het om Spencer gaat niet.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Geweldige episode. Daniel op het feestje is echt puur genieten (Lezlie ftw!) maar de credits gaan uit naar Smith-Cameron, want wat was ze goed. Een ontroerende rondwarende monoloog, erg mooi. Echt sterk hoe over de gehele lijn hoe angstaanjagend goed het acteerniveau is en elke episode is er wel iemand anders die de show steelt. Ik zei het al eerder maar kan het niet vaak genoeg benadrukken, beste TV show op dit moment.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Net p tijd bij gelukkig. Sterke aflevering. Het blijft wel sterk hoe bijzonder de allerdaagse zaken aanvoelen in Rectify. Scene op de skatebaan toch wel het absolute hoogtepunt maar de eindscene mocht er ook wezen, van Tawney naar die kippenvel eindscene.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Heerlijke aflevering. Amantha was hilarisch in de thrift store, die delivery, timing en gezichtsuitdrukking. Priceless! Amantha stoned, Teddy steping up maar het hoogtepunt was natuurlijk de bevreemdende eindscene tussen Trey en Daniel. WOW.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
haha eenzijdig hier, maar blijf maar typen. Ga er later wel weer op in, als ik ga kijken, want dan gaan mijn monologen hier volgen