• 16.021 nieuwsartikelen
  • 179.074 films
  • 12.281 series
  • 34.113 seizoenen
  • 649.453 acteurs
  • 199.307 gebruikers
  • 9.391.857 stemmen

Het grote opmerkingen / feedback topic

zoeken in:

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Wat is er de laatste tijd mis met het plaatsen van spoilers? Het enige wat er nog verkregen wordt is een soort van verkleinde tekst.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Als je gestemd hebt op een film zijn de spoilers bij die film voor jou automatisch leesbaar.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Oh, en niet voor de anderen? Dat wist ik helemaal niet. Ik zit hier al weken te prutsen en te vloeken.

(afbeelding)

neo

• 15436 berichten
  • 10050 stemmen

Ondertussen al langer dan een jaar

salvatore

• 1937 berichten
  • 3246 stemmen

kan er niet boven het typvlak staan Let op spoilers of iets dergelijks!!

Want al die newbies strooien ermee. Weet van 4 films nu al het einde niet echt leuk!

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ik zit aan een systeem te denken waar een relatief groot aantal vaste bezoekers een speciaal recht wordt gegeven om bepaalde berichten "negatief te beoordelen" (onbegrijpelijke kleutertaal, spoilers, gigantisch off-topic, schelden, positieve reacties op de Matrix vervolgen, etc...).

Als een bepaald bericht bijvoorbeeld door 3 verschillende mensen als negatief wordt beoordeeld gaat het bericht automatisch van de site af (ofzo) en wordt de user via een PM op de hoogte gesteld.

Maar goed, ik moet nog even nadenken over hoe we dat precies gaan uitwerken, en of dat wel een goed idee is.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3237 stemmen

Hoe had je dat van die 3 verschillende mensen dan in gedachten?Moet je elkaar dan een pm sturen met b.v:

Wat vind jij van het laatste berichtje bij Fight Club,weghalen maar...?

neo

• 15436 berichten
  • 10050 stemmen

Jordy schreef:

positieve reacties op de Matrix vervolgen

Verdorie dan explodeert mijn pm-box al na 5 min

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

jassonn schreef:

Hoe had je dat van die 3 verschillende mensen dan in gedachten?Moet je elkaar dan een pm sturen met b.v:

Wat vind jij van het laatste berichtje bij Fight Club,weghalen maar...?

Het zijn niet 3 verschillende mensen die deze taak dan zouden hebben, maar wel 25. Of 50. Die hoeven dus helemaal niet te overleggen, als 3 (of 5, of 10, geen idee hoe we die aantallen zouden moeten zetten) vaste bezoekers los van elkaar vinden dat een bericht "niet kan" is dat genoeg.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3237 stemmen

Okay,ik vat 'm.

neo

• 15436 berichten
  • 10050 stemmen

Toch kan dat voor problemen zorgen als veel mensen een bericht verkeerd opvatten.Neem het fenomeen humor.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ja daarom ben ik er ook nog niet helemaal over uit, zal dat wel werken? Het zal in ieder geval niet zo zijn dat iedereen daar een zegje over heeft, dat zullen dan (als ze er zin in hebben) toch wel de wat oudere en/of langer-aanwezige mensen zijn. We kunnen het natuurlijk altijd eerst een tijdje uitproberen voor het echt in werking gaat.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Denk dat het systeem best kan werken inderdaad Jordy. Zou jou een hoop werk schelen denk ik. Tenslotte kun je niet alles zelf in de gaten houden.

Goed ideetje.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Op zich zal ik nog steeds alles wel in de gaten houden, maar ja als kapp en ik er een dagje niet zijn blijven spoilers nu uren en uren staan, en dát zul je hiermee voorkomen.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Jordy schreef:

positieve reacties op de Matrix vervolgen, etc...).

ROTFLMAO

Wouter

• 18722 berichten
  • 3085 stemmen

Zou een grappig systeem zijn, maar of het werkt? Drie man lijkt me wat weinig, sowieso.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

We moeten de balans vinden tussen "echt" zeker zijn dat het een ongewenst bericht is (dus niet dat 1 of 2 mensen het bericht verkeerd begrijpen), en dat een ongewenst bericht niet tóch uren op de site staat in afwachting van genoeg "stemmen". Dat zal een kwestie van uitproberen worden.

U-96

• 11875 berichten
  • 2087 stemmen

Ik lees niet alle berichten bij de films (alleen de films die ik ken), maar zelfs daar kom ik echt heel vaak spoilers tegen. Jordy's idee lijkt me wel goed.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3286 stemmen

Maar het ergste zijn spoilers. Kan je dan niet gewoon maken dat enkele mensen de mogelijkheid hebben om een bericht gewoon in zijn geheel tussen spoilertags te zetten of zo?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Het is een beetje een uitgeklede versie van wat ze bv. op tweakers of op slashdot.org doen. Daar wordt élk bericht door overige bezoekers gemodereerd ("-2 overbodig", "+3 grappig"). In de standaardview zie je als bezoeker alleen de positief gemodereerde berichten, waardoor die ellenlange discussies erg leesbaar worden gehouden.

Dat gaat hier veel te ver, maar ik vind het wel een erg fijn systeem.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

BoordAppel schreef:

Maar het ergste zijn spoilers. Kan je dan niet gewoon maken dat enkele mensen de mogelijkheid hebben om een bericht gewoon in zijn geheel tussen spoilertags te zetten of zo?

Nee om dit soort dingen aan de willekeur van 1 bezoeker af te laten hangen vind ik te risky. Een optie zou zijn om een correctie-voorstel op te sturen van andermans berichten (zoals nu bv. al gedaan wordt met filmcorrecties), maar dan zit er toch weer een stap tussen waarbij een mod dit voorstel moet beoordelen.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3286 stemmen

Jordy schreef:

(quote)

Nee om dit soort dingen aan de willekeur van 1 bezoeker af te laten hangen vind ik te risky.

Maar mijn idee in combinatie met dat van jou. Dat er dus meerdere mensen kunnen 'stemmen' en dat het daarna gewoon in spoilertags gezet wordt. Dan blijft het bericht gewoon staan maar zijn de spoilers iig niet zichtbaar. Krijg je ook geen boze users op je dak die hun PM'etjes niet lezen en denken dat hun berichten zijn gewist.

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Ik kan me wel vinden in Jordy's idee. En vwb. 'humor' zal het volgens mij niet echt veel verwarring scheppen. De mensen die hier regelmatig komen weten wel wat de netiquette is en welke grappen je al dan niet kunt maken. Mensen die één keer langskomen en de hele zooi onderschelden of -spoileren heb je zo sneller te pakken voordat ze echt schade aanrichten. Wel moeten deze mensen natuurlijk netjes op de hoogte worden gebracht dat, en waarom, hun bericht is verdwenen.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Maar loop je ook niet het risico wanneer er teveel mensen berichten kunnen afkeuren, dat er bepaalde users kliekjes gaan vormen om andere (misschien minder geliefde) personen systematisch hun berichten te laten verwijderen???

jassonn

• 5303 berichten
  • 3237 stemmen

Kan ik me bijna niet voorstellen.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Als ik dat signaleer raken die mensen gewoon die rechten kwijt. Ik zal die rechten ook niet aan iedereen geven, alleen aan de vaste users waar ik van weet dat ze een beetje doorhebben wat ik wel en niet toelaatbaar vind.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Jordy schreef:

Ik zit aan een systeem te denken waar een relatief groot aantal vaste bezoekers een speciaal recht wordt gegeven om bepaalde berichten "negatief te beoordelen" (onbegrijpelijke kleutertaal, spoilers, gigantisch off-topic, schelden, positieve reacties op de Matrix vervolgen, etc...).

Dan zit je natuurlijk wel met een aantal verschillende categorien. Bij 'onbegrijpelijke kleutertaal' kun je na een of twee negatieve beoordelingen een bericht al deleten, maar voor 'schelden' en 'gigantisch off-topic' krijg je al snel een groot grijs gebied waarvoor je een zekere marge moet gaan nemen. Echt abrupt 'gigantisch' off-topic berichten zie ik bijna nooit trouwens (afgezien van losse forumtopics); het zijn meestal bepaalde discussies die steeds verder off-topic raken.

Spoilers zijn een weer heel ander probleem: die wil je juist zo snel mogelijk gedeletet hebben; als je dan moet wachten op (bijvoorbeeld) vijf andere negatieve beoordelingen ben je een dag verder. Bovendien herkennen vaak alleen mensen die de bewuste film gezien hebben een spoiler als zodanig, waarmee je het risico loopt dat bij minder bekende films spoilers gewoon blijven staan.

Het huidige systeem, waarbij een willekeurige gebruiker gewoon even meldt dat er gespoilerd wordt, is wat dat betreft veel praktischer (en sneller), maar ik begrijp dat het voor de mods vervelend is om iedere keer weer handmatig in te grijpen. Daarnaast komt het ook nog voor dat in een verder fatsoenlijk bericht ergens een spoilertag wordt vergeten; het hele bericht dan direct deleten is dan wat cru (maar dat is dan de eigen schuld van de poster, zou je kunnen redeneren).

Misschien is het dan een beter idee om gewoon het aantal moderators wat uit te breiden, en dan users uit te kiezen die zowel vaak online zijn, als ongeveer dezelfde normen als jij voor wat betreft ongewenste berichten. Dat lijkt mij een stuk effectiever dan een grote groep mensen met weinig tot geen voorselectie (en dus ver uiteen lopende normen).

Daarnaast is het misschien een optie om een soort van 'meld'-knop in te bouwen bij berichten (als icoontje naast de quote-knop ofzo) waarmee gebruikers (via een correctie-achtig tussenscherm waarbij een toelichting getypt kan worden) melding maken van een ongewenst bericht, waarna een mod actie kan overnemen (bericht verwijderen, spoilertags toevoegen, bericht verplaatsen etc.). Het levert netto hetzelfde effect op als nu 'spoiler-alert' gillen, alleen het staat wat netter. Een voordeel is bovendien dat je er nu veel meer berichten mee kan afvangen; bijvoorbeeld ook 'verouderde' berichten die geen waarde meer hebben ("volgende week op tv", "shit, vergeten op te nemen" etc.)

Een groot nadeel is natuurlijk dat dat direct alleen maar meer werk oplevert voor mods (en dat is het grootste probleem, neem ik aan; in plaats van de 'dekking'?), en bovendien geeft het een wat politiestaat-achtig idee.

(edit: deze optie overwoog je zelf ook al in een eerder bericht, zie ik nu)

Overigens, wat betreft dat systeem wat sommige fora hebben waarbij alle berichten een oordeel krijgen (zoals bijvoorbeeld tweakers): mijn indruk daarvan was dat het alleen maar de wat populistischere berichten stimuleert; bovendien zijn de meeste berichten op zichzelf helemaal niet te beoordelen, maar hebben ze hun plaats in een discussie. Maar dat systeem wou je hier (gelukkig) niet invoeren, zei je al.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Interessant Q, je haalt inderdaad wat goede punten aan waardoor ik ook nog niet helemaal zeker was wat ik nou precies wilde. De twee belangrijkste problemen die ik wil oplossen zijn inderdaad

- Wat als kapp en ik er een dag niet zijn, hoe zorgen we dat spoilers en gescheld niet uren en uren te zien zijn?

- Op één of andere manier zorgen dat wij twee minder werk hebben aan dit soort zaken, proberen deze verantwoordelijkheden grotendeels over te dragen aan een meerdere mensen.

En als ik er zo eens over nadenk ben ik het met je eens: een nette melding-optie ter vervanging van "spoiler alert" berichten, en een kleine groep (stuk of 5?) mensen die het recht krijgt om aan de hand hiervan deze berichten aan te passen. Ik zit dan voornamelijk in de huidige toevoeg-mods te denken, mochten genoeg van jullie dit niet erg vinden om te doen.

Om zo'n grote groep helemaal vrije hand te geven in het opschonen van discussies en dergelijke vind ik wat te ver gaan. Niet zo zeer omdat ik geen 5 mensen kan vinden die ik wat dat betreft vertrouw, maar omdat het me moeilijk lijkt om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Maar een iets beperktere vorm waarin voorgestelde aanpassingen beoordeeld kunnen worden lijkt me een goede oplossing.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Ik meld me aan. (Jordy is meteen van gedachten veranderd)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.