• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.166 acteurs
  • 199.038 gebruikers
  • 9.373.533 stemmen

Het grote opmerkingen / feedback topic

zoeken in:

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Dat zeg ik...

606

• 23876 berichten
  • 12263 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Dat zeg ik...

Oke

Jij doeld meer op oude films.

Ik bedoel ook meer de beginners van deze tijd.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Toch zijn kortfilms te anders om zomaar mee opgenomen te worden in de huidige opzet van MM. Films die toch op de één of andere manier onderscheiden moeten worden, uit toplijsten en eventueel uit stemlijsten geweerd worden.

En voor die paar films zet je toch wel een enorme poort open. Er zijn zeker een aantal shorts die ik ook graag op MM zou willen zien, maar zo werkt het uiteraard niet. Het is alles of niks, en met alles zou ik eerlijk gezegd niet al te blij zijn.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Tuurlijk

Dan zijn er andere voorbeelden op MM die er nog sneller afkunnen lijkt mij, maar het zou in ieder geval de eerste muziekvideo zijn waarbij de audio zo sterk afgestemd werd op de beelden.

En volgens mij heb je die commercials van BMW zelf nooit gezien, anders zou je maar al te goed beseffen dat de grens vaak gewoon onbestaand is en er geen solide argumenten zijn om zulke films te gaan weren eens de tijdslimiet wegvalt.

Klopt, ik heb die reclames nooit gezien, maar dat hoeft ook om te weten dat ze een bepaald doel dienen en dat is het promoten/verkopen van een produkt.

En ik hoef toch zeker geen Chris Cunningham en die video voor Autechre's Gantz Graf te noemen? Het blijven muziekvideo's, hoe geniaal en ingenieus bedacht. En datzelfde geld voor Umfeld. Zoals ik al zei werd dit begin jaren '90 al gedaan met de X-Mixen op MTV, dus zo nieuw is het allemaal niet.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14444 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

(quote)

Klopt, ik heb die reclames nooit gezien, maar dat hoeft ook om te weten dat ze een bepaald doel dienen en dat is het promoten/verkopen van een produkt.

En ik hoef toch zeker geen Chris Cunningham en die video voor Autechre's Gantz Graf te noemen? Het blijven muziekvideo's, hoe geniaal en ingenieus bedacht. En datzelfde geld voor Umfeld. Zoals ik al zei werd dit begin jaren '90 al gedaan met de X-Mixen op MTV, dus zo nieuw is het allemaal niet.

Even tussendoor. Umfeld was voor ons een enorm twijfelgeval. Ook wij vergeleken het met die X-Mixen. Maar, na enige uitleg, bleek dit toch net anders te zijn en kon het wel worden toegevoegd. Maar hoe dan ook, het is inderdaad een randgeval!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Het ligt toch genuanceerder. Regisseurs kregen gewoon geld en moesten geloof ik enkel een bepaald model BMW in het filmpje smokkelen. Daarna werden de kortfilms wel als reclame voor BMW gepromoot, maar hoeveel films zijn er zo niet die hun geld vanuit branding halen?

En ik hoef toch zeker geen Chris Cunningham en die video voor Autechre's Gantz Graf te noemen?

Allen videos gemaakt voor bestaande muziek, waarbij de muziek nooit verder uitgewerkt werd door de aangeleverde beelden. Iets wat bij Umfeld wel duidelijk het geval was. Grootste verschil met een videoclip is in ieder geval dat het bij Umfeld allerminst gaat om één track, laat staan een eerder uitgegeven nummer.

Maar een nodeloze discussie want al lang gevoerd bij het toevoegen van de film.

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

Om terug te komen op de criteria van toevoegbaarheid m.b.t. filmreeksen:

Dragon schreef:

Maar wat dan met gemengde categorieën?

Dat is inderdaad lastig op te maken uit de regels zoals ik die eerder opgesteld had.

_______

Nieuw voorstel:

Huidige regels m.b.t. filmreeksen:

Filmreeks / serie tv-films

(per deel toevoegbaar)

* ieder deel is een op zichzelf staande film van minimaal 45 minunten

* Plot EN hoofdpersonages moeten per deel verschillen. De verhalen hebben niets met elkaar te maken.

Let op: bij een bioscooprelease vervalt deze eis.

Herziene suggestie voor aangepaste regels m.b.t. filmreeksen:

Filmreeks

* per deel toevoegbaar bij bioscooprelease

* per deel toevoegbaar bij straight-to-video films en tv-films (maximaal 4 opeenvolgende delen)

Bij meerdere opeenvolgende stv-films en/of tv-films wordt de reeks beschouwd als serie en komen de afzonderlijke delen niet in aanmerking voor plaatsing op de site.

Let op: Series waarbij ieder deel een op zichzelf staande film is van minimaal 45 minuten mogen bij uitzondering worden toegevoegd. Plot EN hoofdpersonages moeten in dit geval per deel verschillen, de verhalen hebben niets met elkaar te maken.

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

Dragon schreef:

Vaak is de eerste film gewoon een bioscoopfilm en de vervolgen tv-werk. Logisch gezien mag die bioscoopfilm dan 4 tv-sequels hebben. Of niet?

Inderdaad.

Ook zijn er bioscoopfilms met tv-vervolgen en stv-vervolgen, al dan niet gemengd

Stv-reeksen zijn evenals tv-reeksen volgens de huidige regels niet toevoegbaar (tenzij op zichzelf staande films). Ik zie niet in waarom ze in gemengde vorm wel toegelaten zouden moeten worden.

Bij evt. nieuwe regelgeving zou een serie van 5 of meer films zonder bioscooprelease (stv en/of tv) niet toevoegbaar zijn.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14444 stemmen

Alastor schreef:

(quote)
Inderdaad.

(quote)

Stv-reeksen zijn evenals tv-reeksen volgens de huidige regels niet toevoegbaar (tenzij op zichzelf staande films). Ik zie niet in waarom ze in gemengde vorm wel toegelaten zouden moeten worden.

Bij evt. nieuwe regelgeving zou een serie van 5 of meer films zonder bioscooprelease (stv en/of tv) niet toevoegbaar zijn.

Straight to video releases moeten niet onder dezelfde regel vallen als TV-films. Daarvoor zijn ze te verschillend. Hierbij zou je bijvoorbeeld een reeks STV horror films meteen van de site halen als die meer dan 5 delen bevat.

Het probleem is niet de STV films, maar de TV-films.

De enige waarbij zowel STV als TV-film in zitten zijn de Young Indiana Jones delen. Om daardoor meteen een hele andere categorie van de site te weren is wel heel radicaal!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Stel je voor dat de halve Friday the 13th reeks ineens van de site zou verdwijnen. Die richting kunnen we toch maar beter vermijden lijkt me.

Knisper

• 13038 berichten
  • 1278 stemmen

De STV's van Young Indiana Jones moeten we sowieso even opnieuw naar kijken als deze slechts gereëdit zijn van de tv-serie.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Je moet ergens een grens trekken voor de duur van films. Er zullen altijd wel films naast de boot vallen. En hoe korter je gaat, hoe vager ook de grens met tv-series, reclamefilms, videoclips, .... Thriller (bijna 14 minuten), Music Box van Laurel & Hardy (zo'n 30 minuten), Flatlife (11 minuten) en Steamboat Willie (7 minuten) zijn evengoed klassiekers. Vraag is of ze dan ook op een filmsite horen. En waarom deze wel en andere kortfilms niet? Lijkt me het begin van ellenlange discussies of een film wel of niet op de site mag omdat het meer een videoclip is, of een documentaire, of een reclamefilm. Zoals al eerder gezegd is de lijn soms vrij dun.

De filmpjes van Tom & Jerry of the Pink Panther hebben al prijs voor kortfilm gekregen bij de Academy Awards. Maar je kan ze ook beschouwen als een deel uit een reeks... Mogen ze dan wel op de site of weer niet....?

Om praktische redenen is er begrijpelijk een lengtegrens getrokken, al vallen er dan wel enkele sterke films naast de boot...

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

stephan73 schreef:

Straight to video releases moeten niet onder dezelfde regel vallen als TV-films. Daarvoor zijn ze te verschillend. Hierbij zou je bijvoorbeeld een reeks STV horror films meteen van de site halen als die meer dan 5 delen bevat.

Wat je nu zegt is nieuw en is nergens terug te vinden in de huidige criteria voor toevoegbaarheid. Wat bedoel je precies met "te verschillend"?

Wanneer je besluit dat bij 5 filmdelen of meer een reeks tot serie omgedoopt wordt moet dat voor alle films gelden, anders ben je niet consequent bezig.

Harry Potter bijvoorbeeld wordt met de 6 delen van nu dan óók als serie beschouwd, maar wordt geaccepteerd omdat het een (uitgebreide) bioscooprelease heeft gehad.

Een STV horror-serie van vijf films of meer is prima toevoegbaar wanneer de films onderling verschillen qua plot en hoofdpersonages. Is dit niet het geval, heb je wat mij betreft te maken met seriewerk wat niet op MM thuishoort.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14444 stemmen

Alastor schreef:

(quote)

Wat je nu zegt is nieuw en is nergens terug te vinden in de huidige criteria voor toevoegbaarheid. Wat bedoel je precies met "te verschillend"?

Wanneer je besluit dat bij 5 filmdelen of meer een reeks tot serie omgedoopt wordt moet dat voor alle films gelden, anders ben je niet consequent bezig.

Harry Potter bijvoorbeeld wordt met de 6 delen van nu dan óók als serie beschouwd, maar wordt geaccepteerd omdat het een (uitgebreide) bioscooprelease heeft gehad.

Een STV horror-serie van vijf films of meer is prima toevoegbaar wanneer de films onderling verschillen qua plot en hoofdpersonages. Is dit niet het geval, heb je wat mij betreft te maken met seriewerk wat niet op MM thuishoort.

Ze zijn te verschillend omdat TV-films uiteindelijk alleen bedoeld waren voor TV. Dat er met DVD nu een markt is ontstaan die ook lucratief is, heeft niets te maken met de vorm waarin hij oorspronkelijk bedoeld was.

STV waren vanaf het begin al bedoeld om op VHS en later DVD uit te komen.

Lijkt me nogmaals ongewenst om dan extra films van de site te gooien/weren omdat men opeens STV en TV-films als hetzelfde gaat zien!

Knisper

• 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Deze regel is inderdaad bedoeld om een onderscheid te maken tussen tv-series en tv-films. Hier hebben stv-reeksen verder weinig mee te maken.

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

stephan73 schreef:

Ze zijn te verschillend omdat TV-films uiteindelijk alleen bedoeld waren voor TV. Dat er met DVD nu een markt is ontstaan die ook lucratief is, heeft niets te maken met de vorm waarin hij oorspronkelijk bedoeld was.

STV waren vanaf het begin al bedoeld om op VHS en later DVD uit te komen.

Lijkt me nogmaals ongewenst om dan extra films van de site te gooien/weren omdat men opeens STV en TV-films als hetzelfde gaat zien!

Wat als een distributeur besluit om pak-em-beet een nieuwe Baantjer-reeks per aflevering van 48 minuten rechtstreeks op DVD uit te brengen? Is het dan toevoegbaar?

Volgens mij kan sinds jaar en dag enkel een bioscooprelease reden geven om zaken toe te laten die normaal gesproken geweigerd worden op MM.

Bioscoop (>45 minuten) is per definitie toevoegbaar, STV (>45 minuten) is dat bij mijn weten vooralsnog niet. Het lijkt me dus niet meer dan logisch om ook de stv-films te betrekken in de discussie over het stellen van een grens tussen sequel en serie.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14444 stemmen

Alastor schreef:

(quote)

Wat als een distributeur besluit om pak-em-beet een nieuwe Baantjer-reeks per aflevering van 48 minuten rechtstreeks op DVD uit te brengen? Is het dan toevoegbaar?

Volgens mij kan sinds jaar en dag enkel een bioscooprelease reden geven om zaken toe te laten die normaal gesproken geweigerd worden op MM.

Bioscoop (>45 minuten) is per definitie toevoegbaar, STV (>45 minuten) is dat niet, voor zover ik weet. Het lijkt me dus niet meer dan logisch om ook de stv-films te betrekken in de discussie over het afbakenen van de grens tussen sequel en serie.

Waar haal je de regel vandaan dat STV films die 45 minuten duren niet op de site mogen.

Als een distributeur besluit om speciaal voor DVD enkele films van Baantjer te maken, mogen die er gewoon op! Maar zodra dit samengevoegde afleveringen zijn van de serie niet!

Maar, nogmaals STV en TV-films zijn twee totaal verschillende dingen!

Door dit soort dingen erbij te halen gaat het nog langer duren voordat er een beslissing kan worden genomen.

Iets wat begon met drie Librarian films loopt nu uit op een discussie of STV films hetzelfde zijn als TV-films! Heeft niets met de originele discussie te maken!

Adrenal

• 1381 berichten
  • 0 stemmen

Bioscoop (>45 minuten) is per definitie toevoegbaar

Waarom mag Sherlock, Jr. dan niet toegevoegd worden?

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Die was toch 44 minuten en een beetje?

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

Ik bedoel 45 minuten of meer voor de duidelijkheid.

Adrenal

• 1381 berichten
  • 0 stemmen

Oei, vergiste me even van teken, dacht dat het "kleiner dan" was.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

stephan73 schreef:

(quote)

Waar haal je de regel vandaan dat STV films die 45 minuten duren niet op de site mogen.

Als een distributeur besluit om speciaal voor DVD enkele films van Baantjer te maken, mogen die er gewoon op! Maar zodra dit samengevoegde afleveringen zijn van de serie niet!

Door dit soort dingen erbij te halen gaat het nog langer duren voordat er een beslissing kan worden genomen.

Iets wat begon met drie Librarian films loopt nu uit op een discussie of STV films hetzelfde zijn als TV-films! Heeft niets met de originele discussie te maken!

The Librarian was alleen de aanzet.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14444 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

The Librarian was alleen de aanzet.

OK, maar door STV en TV-films door elkaar te halen zullen er nog meer films van de site moeten. En dat was nooit de bedoeling van deze hele discussie, toch?

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Adrenal schreef:

Waarom mag Sherlock, Jr. dan niet toegevoegd worden?

Dit zet mij trouwens aan het denken. Alle films op de site worden zowat standaard naar boven afgerond. Dus 83 min en 40 sec wordt afgerond naar 84 min.

Sherlock Jr., met z'n 44 min en 39 sec hoort dan toch gewoon op de site onder de vermelding 45 min?

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

stephan73 schreef:

Om het voorbeeld wat te verduidelijken:

Nieuw! Iedere maand een dvd te koop met een niet eerder vertoonde aflevering van "Baantjer in New York".

Baantjer in New York Aflevering 1 (48 minuten) DVD-release 1 januari

Baantjer in New York Aflevering 2 (49 minuten) DVD-release 1 februari

Baantjer in New York Aflevering 3 (48 minuten) DVD-release 1 maart

Baantjer in New York Aflevering 4 (48 minuten) DVD-release 1 april

Baantjer in New York Aflevering 5 (49 minuten) DVD-release 1 mei

Baantjer in New York Aflevering 6 (51 minuten) DVD-release 1 juni

Baantjer in New York Aflevering 7 (48 minuten) DVD-release 1 juli

Baantjer in New York Aflevering 8 (48 minuten) DVD-release 1 augustus

Baantjer in New York Aflevering 9 (50 minuten) DVD-release 1 september

Baantjer in New York Aflevering 10 (50 minuten) DVD-release 1 oktober

Baantjer in New York Aflevering 11 (48 minuten) DVD-release 1 november

Baantjer in New York Aflevering 12 (49 minuten) DVD-release 1 december

Deze 'films' zouden stuk voor stuk toevoegbaar zijn.

Snap je nu waarom ik stv-films ook wil betrekken in de discussie?

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Legan schreef:

(quote)
Dit zet mij trouwens aan het denken. Alle films op de site worden zowat standaard naar boven afgerond. Dus 83 min en 40 sec wordt afgerond naar 84 min.

Sherlock Jr., met z'n 44 min en 39 sec hoort dan toch gewoon op de site onder de vermelding 45 min?

Interessant punt.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Zolang er maar geen hele hoop normale films afvallen door zulke regelingen is het allemaal best.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14444 stemmen

Alastor schreef:

(quote)

Om het voorbeeld wat te verduidelijken:

(quote)

Deze 'films' zouden stuk voor stuk toevoegbaar zijn.

Nee, want het gaat hier over DVDs met een extra aflevering die niet eerder zijn uitgebracht. Gewoon bedoeld voor de TV, maar nooit uitgezonden! STV releases zijn altijd losse films en geen DVD waarop een extra aflevering staat!

Dus ik blijf bij mijn mening dat STV en TV-films los van elkaar moeten worden bekeken!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

(volgens mij is de ! toest van stephan ondertussen aan vervanging toe )

stephan73

• 6269 berichten
  • 14444 stemmen

Legan schreef:

(quote)

Wij ronden niets af naar boven of beneden. Wij houden IMDB aan (of andere bronnen) en die geven aan of een film inderdaad 45 minuten is of 44!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.