- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- genre-indeling
genre-indeling
Stephan
-
- 7829 berichten
- 1367 stemmen
Wat ik zeg... zie Film-Noir als een stijl ipv een genre, dan heb je de discussie niet meer...
Goodfella_90
-
- 10404 berichten
- 2551 stemmen
Op zich vind ik SF/Film Noir helemaal niet zo'n slechte aanduiding voor Blade Runner. Wat is er inhoudelijk mis mee? (Behalve dat Blade Runner niet oud genoeg is)
Vooral het feit dat het SF is.
Het blijft echter toch wel een moeilijker te definieren genre. Geen actiefilm zonder actie, geen western zonder cowboys, geen misdaad zonder criminalteit.. een noir is vooral een combinatie van kenmerken die niet per se allemaal aanwezig hoeven te zijn.
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Maar dan is het nog steeds niet helemaal duidelijk waar het precies voor kan staan film noir...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic:
Maar dan is het nog steeds niet helemaal duidelijk waar het precies voor kan staan film noir...
Hier kan ik mij in vinden: "Wat is film Noir"?
Op zich vind ik SF/Film Noir helemaal niet zo'n slechte aanduiding voor Blade Runner. Wat is er inhoudelijk mis mee? (Behalve dat Blade Runner niet oud genoeg is)
Blade Runner is een sci-fi-film met 'noir elementen'. Met een beetje goede wil zou men ze neo-noirs kunnen noemen.
Wouter
-
- 18686 berichten
- 3034 stemmen
Dat staat er bij, toch?
Goodfella_90
-
- 10404 berichten
- 2551 stemmen
Klopt, maar het feit dat het SF is vlakt voor mij de mogelijkheid 'film noir' uit. Op boekmeter zie je als genre toch ook niet Waargebeurd / Fantasy?
Wouter
-
- 18686 berichten
- 3034 stemmen
Onzinnig vergelijk. Ik denk echt dat je bij Blade Runner geen twee genres kan noemen die samen dichterbij een goede beschrijving komen. Blade Runner is een mengeling tussen het oude film noir en science fiction.
Stephan
-
- 7829 berichten
- 1367 stemmen
Helemaal mee eens. BR voldoet aan alle aspecten van een Film-Noir, met uitzondering dat de film niet tussen 1940-1950 gedraaid is.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Blade Runner is een mengeling tussen het oude film noir en science fiction.
Of zoals ik het eerder al gezegd heb:
Blade Runner is een sci-fi-film met 'noir elementen'. Met een beetje goede wil zou men ze neo-noirs kunnen noemen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Klopt, maar het feit dat het SF is vlakt voor mij de mogelijkheid 'film noir' uit. Op boekmeter zie je als genre toch ook niet Waargebeurd / Fantasy?
Volgens je stemmen heb je Blade Runner niet gezien. Als je de film gezien zou hebben zou je snappen dat film-noir nog niet zo heel gek is bij Blade Runner. Er zitten veel noir-elementen in het verhaal, maar we vinden ook veel spel met licht en schaduwen. Ford is ook de typische cynische detective. Het is allemaal voor de verandering eens in een science-fiction-jasje gesproken. De reden waarom ik het nog geen noir zou noemen is omdat het in kleur is, maar verder past het prima.
Stephan
-
- 7829 berichten
- 1367 stemmen
De reden waarom ik het nog geen noir zou noemen is omdat het in kleur is, maar verder past het prima.
Er staat nergens dat Film-Noir zwart/wit zou moeten zijn. Er staat vaak dat het een hoog licht/donker contrast heeft.
Goodfella_90
-
- 10404 berichten
- 2551 stemmen
Ik heb Blade Runner inderdaad niet (helemaal) gezien, wellicht doet het mijn mening aanpassen.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Wat mij betreft mag er bij genre-soort sport bijkomen.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Waarom is hier nooit gehoor aan gegeven?