- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Stemmen
Stemmen
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Goh en dat gaat de users ook echt overtuigen? zodra ze zien dat de regisseur zijn eigen films met 5* beloond.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
e kan van een maker niet verwachten dat hij hier objectief gaat zitten wezen. Die wil graag dat zijn films gezien worden.
Je kan van niemand hier verwachten dat hij hier objectief gaat zitten wezen, en iedereen wil dat zijn favorieten gezien worden. Beide criteria geven een regisseur dus niet het recht om zomaar al z'n films op 5* te zetten wat mij betreft.
In een mooi enthousiast bericht kruipt uiteraard meer moeite, en het effect is waarschijnlijk veel kleiner, maar daar heeft iedereen last van.
Vind het nog steeds vreemd dat er aan de nuance tussen "promotie van eigen product" en "promotie van een ander zijn product" nog steeds belang gehecht wordt.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Je kan van niemand hier verwachten dat hij hier objectief gaat zitten wezen, en iedereen wil dat zijn favorieten gezien worden. Beide criteria geven een regisseur dus niet het recht om zomaar al z'n films op 5* te zetten wat mij betreft.
Recht? Volgens mij heb ik het recht om álle films die ik maar wil op vijf sterren te zetten. Wat ik verder ook van die films vind. Iedereen mag zijn eigen criteria bepalen.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Zolang je niet laat uitschijnen dat je dat doet om het gemiddelde te beïnvloeden inderdaad. Doe je dat wel, dan worden die stemmen verwijderd. En terecht.
Meteen ook de reden waarom er hier een opmerking over gemaakt wordt, want promotie van eigen product wordt blijkbaar wel gedoogd.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic:
Ik kan je echt niet volgen. Die regisseur heeft precies kunnen beslissen wat hijzelf uiteindelijk te zien krijgt. Zou toch wel een schande zijn als je een film dan zelf nog niet kunt waarderen. Dat je hier in de toekomst als je tien jaar verder bent nog op terugkomt, vooruit, dat kan ik me nog voorstellen. Nu ik erover nadenk denk ik zelfs dat ik het de minste arbitraire stem van allemaal vind. Verder gaat het hier dus om 1 persoon. Als we het dan al over gemiddeldes beinvloeden gaan hebben dan kun je bij menig film de helft van alle stemmen weghalen omdat de beinvloeding daar een stuk duidelijker is.
Je kunt voor de nuance inderdaad ook een keer een 4 of 4,5 geven. Maar dat zegt me dan net zo veel/weinig.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ik kan je echt niet volgen. Die regisseur heeft precies kunnen beslissen wat hijzelf uiteindelijk te zien krijgt. Zou toch wel een schande zijn als je een film dan zelf nog niet kunt waarderen. Dat je hier in de toekomst als je tien jaar verder bent nog op terugkomt, vooruit, dat kan ik me nog voorstellen. Nu ik erover nadenk denk ik zelfs dat ik het de minste arbitraire stem van allemaal vind. Verder gaat het hier dus om 1 persoon. Als we het dan al over gemiddeldes beinvloeden gaan hebben dan kun je bij menig film de helft van alle stemmen weghalen omdat de beinvloeding daar een stuk duidelijker is.
Wat heb je het over?
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Hoezo, in mijn waardering zit er een erg groot verschil tussen 4* en 5*, daarbij lijk jij er dus vanuit te gaan dat alles wat mensen zelf doen ze meteen ook zelf fantastisch vinden en ze er volledig achterstaan. Beetje rare aanname, niet ? Althans, vind ik persoonlijk.
Uhuh, geeft mij dat dus ook het recht om aan promotie te doen? Ik ben namelijk ook maar 1 persoon. Er zijn ook nog wel wat filmpjes op MM die wat mij betreft wat meer promotie verdienen ...
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
Wat heb je het over?
Ik reageer op Onderhonds zijn opmerking lijkt me nogal duidelijk.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
Uhuh, geeft mij dat dus ook het recht om aan promotie te doen? Ik ben namelijk ook maar 1 persoon. Er zijn ook nog wel wat filmpjes op MM die wat mij betreft wat meer promotie verdienen ...
Met alle respect maar ik denk dat jij films meer promoot dan wie dan ook. Sowieso vind ik je aanname vaag. Jij beweert eigenlijk dat een regisseur die een 5 geeft met recensie erbij minder aan promotie doet dan iemand die alleen een 5 geeft. Ik zie dat niet zo.
daarbij lijk jij er dus vanuit te gaan dat alles wat mensen zelf doen ze meteen ook zelf fantastisch vinden en ze er volledig achterstaan. Beetje rare aanname, niet ? Althans, vind ik persoonlijk.
Ik zou persoonlijk geen scenario gaan schrijven en dan een paar maanden aan een film gaan werken en er dan niet volledig achterstaan.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Verbaal misschien wel ja, verder staat hier geen enkele stem van mij die niet overkomt met de werkelijke waardering die ik de film toeken.
Dat beweer ik toch helemaal niet. Maar een recensie zou in ieder geval wel een indicatie zijn dat een regisseur daadwerkelijk vindt dat zijn film die 5 sterren verdient. Terwijl het er nu gewoon veel van weg heeft dat hij al z'n filmpjes 5* geeft zodat het gemiddelde wat stijgt en mensen makkelijker om zijn om de film alsnog te zien.
Geen stijl (.nl)
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
Verbaal misschien wel ja, verder staat hier geen enkele stem van mij die niet overkomt met de werkelijke waardering die ik de film toeken.
En dat zou je eigenlijk wel willen?
Dat beweer ik toch helemaal niet. Maar een recensie zou in ieder geval wel een indicatie zijn dat een regisseur daadwerkelijk vindt dat zijn film die 5 sterren verdient. Terwijl het er nu gewoon veel van weg heeft dat hij al z'n filmpjes 5* geeft zodat het gemiddelde wat stijgt en mensen makkelijker om zijn om de film alsnog te zien.
Geen stijl (.nl)
Ik overdreef natuurlijk een beetje maar ik zie die enorme promotiefactor sowieso niet zo. Verder kan een regissuer er inderdaad een bericht bijzetten met daarin alles wat hij zo goed vindt aan die film maar dat blijft toch net zo subjectief?
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Nee, vandoor ook dat ik erop doorga ...
Het gaat niet over objectief/subjectief, het gaat er ook niet over of een regisseur wel of niet kan stemmen op z'n films. Het is gewoon opvallend als iemand als z'n eigen films 5* geeft zonder daar verder commentaar bij te geven, lijkt enorm veel om gemiddelde beïnvloeding. Iets wat filmfans niet mogen, regisseurs dus ook niet.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
Nee, vandoor ook dat ik erop doorga ....
Ik vroeg het vanwege deze reactie.
Het gaat niet over objectief/subjectief, het gaat er ook niet over of een regisseur wel of niet kan stemmen op z'n films. Het is gewoon opvallend als iemand als z'n eigen films 5* geeft zonder daar verder commentaar bij te geven, lijkt enorm veel om stembeïnvloeding. Iets wat filmfans niet mogen, regisseurs dus ook niet.
Ja ik zie dat dus nog steeds niet zo. Er worden zo massaal 5 en 0,5 uitgedeeld. Daarvan zet een karrevracht er geen bericht bij. Die betreffende regisseur heeft wat mij betreft nog een goede reden voor die stem omdat hij zelf heeft kunnen bepalen wat hij te zien kreeg. Vind ik geloofwaardiger dan praktisch iedere andere 0,5 of 5.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ook ik blijf gewoon stevig achter mijn standpunt dat het gewoon triest is, promotie of geen promotie.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Ik bedoel alleen maar dat wat voor de één geldt, ook voor een ander geldt.
Jammer genoeg wel inderdaad, toch is het zo dat wanneer het duidelijk is dat iemand een stem plaatst ter beïnvloeding van het gemiddelde (als is het maar 0.5* boven z'n eigen waardering) dat deze terug verwijderd wordt ivm stemvervalsing. En compleet terecht wmb. Ofwel doe je dit consequent, ofwel laat je iedereen maar wildstemmen.
Vast zo in een geïdealiseerde sprookjeswereld, niet in de realiteit. Verder werk ik ook regelmatig hard aan een project en is de output vaak ook mijn verantwoordelijkheid. Belet mij niet van kritisch naar mijn werk te kijken, zou mezelf ook geen 5* kunnen geven.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Als ik regisseur was hadden ook al mijn films per definitie 5 sterren gehad hoor, kom zeg, ik ga toch niet mn eigen films genuanceerd 3,5 ster geven of zo, haha.
Aan de andere kant zou je kunnen zeggen 'daarom ben jij dus ook geen regisseur kos'.
.
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Daarom ben jij dus ook geen regisseur, kos.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Ik vraag me af waarom een gewone user dat dan wel zou moeten.
De Japanse en Chinese cinema raakt wat ondergesneeuwd de laatste tijd, overal 5* dan maar?
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Als jij dat hetzelfde principe vindt als dat je op je eigen product stemt moet je dat vooral doen ja.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
het komt er een beetje op neer van ik ben de beste
of mis ik iets?
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Als jij dat hetzelfde principe vindt als dat je op je eigen product stemt moet je dat vooral doen ja.
Ik ben op m'n eigen werk meestal kritischer dan op dat van een ander. Ik geloof in ieder geval niet in het idyllische mijn product is compleet zoals ik bedoeld, voorzien en gehoopt had en ik vind er geen ruimte voor verbetering in terug idee.
Lijkt me ook erg ongezond.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
Jammer genoeg wel inderdaad, toch is het zo dat wanneer het duidelijk is dat iemand een stem plaatst ter beïnvloeding van het gemiddelde (als is het maar 0.5* boven z'n eigen waardering) dat deze terug verwijderd wordt ivm stemvervalsing. En compleet terecht wmb. Ofwel doe je dit consequent, ofwel laat je iedereen maar wildstemmen.
Oke ik wist niet dat al die Godfather en Shawshank Redemption stemmen werden aagepast. Verder geloof ik nog steeds niet dat die regisseur thuis zitten en denken potverdorie nu ga ik die film van mij toch eens even 5 sterren geven. Dat zal me een bak promotie opleveren. Bovendien als ze die promotie zouden willen zouden ze juist wel met die door jou gewilde recensie komen. Dan bereiken ze veel meer mensen. Verder ga als regisseur toch ook niet op moviemeter de discussie over je eigen film voeren met allehande criticasters.
Vast zo in een geïdealiseerde sprookjeswereld, niet in de realiteit. Verder werk ik ook regelmatig hard aan een project en is de output vaak ook mijn verantwoordelijkheid. Belet mij niet van kritisch naar mijn werk te kijken, zou mezelf ook geen 5* kunnen geven.
Ik kan me ook best voorstellen dat er op of aanmerkingen zijn. Maar die heb ik ook nog steeds bij al mijn 5 sterren films. En ik zou mezelf ook echt niet voor ieder stuk dat ik schrijf vijf sterren geven maar ik kan me ook niet voorstellen dat je iets aflevert waar je niet achter staat of wat je niet op zijn minst goed vindt.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3861 stemmen
Ik ben op m'n eigen werk meestal kritischer dan op dat van een ander. Ik geloof in ieder geval niet in het idyllische mijn product is compleet zoals ik bedoeld, voorzien en gehoopt had en ik vind er geen ruimte voor verbetering in terug idee.
Dus bij al jouw 5 sterren films was er geen ruimte voor verbetering?
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Als men weet dat het geen juiste stem is, worden ze aangepast inderdaad. Bij stemmen waar je het niet weet kan je moeilijk iets gaan ondernemen.
Dat geloof je toch zelf niet? Veel meer casual gebruikers die even snel plot en gemiddelde komen kijken dan mensen die hier recensies lezen.
Precies, daar komt dus commentaar op. En terecht.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Het gaat er niet om of je je film wel of niet perfect vind. Ook al zou ik m'n eigen film gigantisch klote vinden dan ga ik dat nog niet aan de grote klok hangen.
Het is mijn film dus alleen al m'n persoonlijke betrokkenheid maakt de film al een miljoen keer interessanter dan welke film dan ook.
Dat het voor andere mensen niet de beste film ooit is lijkt me logisch maar compleet irrelevant.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Is dat normaal in Nederland ofzo, dat iedereen zijn werk het boeiendst vindt en 5* geeft, enkel omdat hij er zelf zo betrokken bij is?
Daarbij hoef je je eigen ding niet helemaal af te breken voor iedereen, maar blijkbaar zijn we de promopraat zo gaan geloven dat we met z'n allen aannemen dat iedereen z'n eigen ding ook echt geweldig vindt.
Sappy geleuter en geloofwaardigheid 0 wat mij betreft.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Ik denk ook niet dat ik het als regisseur dermate boeiend vindt wat jij van mijn 5 sterren zou denken hoor.
.
Overigens: als ik een bijrolletje in een kutfilm krijg mag je ook op 5 sterren rekenen.
.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Is dat normaal in Nederland ofzo, dat iedereen zijn werk het boeiendst vindt en 5* geeft, enkel omdat hij er zelf zo betrokken bij is?
Voor mij persoonlijk is hij dan het boeiendst ja. Snap niet wat daar zo raar aan is.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12837 stemmen
Ik denk ook niet dat ik het als regisseur dermate boeiend vindt wat jij van mijn 5 sterren zou denken hoor.
Ik vind het ook niet boeiend wat iemand van mijn waarderingen denkt. Dat belet mods echter niet ze weg te halen als ze merken dat ze niet overeenkomen met mijn werkelijke waardering voor de film.
Voor mij persoonlijk is hij dan het boeiendst ja. Snap niet wat daar zo raar aan is.
Beetje zin voor realiteit, objectief inzicht en zelfkritiek kan een mens alleen maar beter maken. Ik zou me in ieder geval belachelijk voelen als ik mijn werk van een jaar terug zou beoordelen met 5*.
Daarbij moet je zelf al enorm narcistisch zijn om zo over je volledige oeuvre te oordelen. Wat kan. Alleen is het jammer dat je net van die mensen dan niet enige input krijgt om dat te beoordelen. Het blijft bij die quotering en verder zijn ze stomdoof.