- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Standaarddeviatie
Standaarddeviatie

tukkerstein
-
- 2192 berichten
- 3266 stemmen
Ik dacht eigenlijk dat het om het gemiddelde verschil tussen jouw stem en die van het gemiddelde van een film ging. Dat lijkt mij veel interessanter, je ziet dan in hoeverre jouw stem gemiddeld afwijkt van die van de rest.

Weertenaar
-
- 1023 berichten
- 1024 stemmen
Grappig, heb dit topic eventjes doorgelezen, maar ik zie eigenlijk maar weinig goede antwoorden!! De beredenatie van Jordy is de enige juiste. Het heeft helemaal niets met veel 3,5 - 3,0 stemmingen te maken of juist veel 0,5 en 5,0 stemmingen. Immers, als tien films op moviemeter gemiddeld een 5 hebben, en jij stem 5 keer een 5 op die tien films, dan is je standaardafwijking gewoon nul komma nul. datzelfde geld dus als tien films gemiddeld een 3 scoren en jij stem 10 keer een 3 op die films, dan is je standaardafwijking wederom 0. Voor zover dit nu nog niet duidelijk was!
de definitie van standaardafwijking: hoeveel een stem gemiddeld afwijkt van het gemiddelde; is dan ook nogal een omslachtige uitleg, waar je eigenlijk niet zo veel mee kan. Er gaat een vrij gecompliceerde formule aan vooraf om dit te berekenen.
Op de vraag of het nuttig is om dit te weten, vind ik van wel. Hoe lager een standaardafwijking, hoe beter een gebruiker zich kan vinden in het moviemeter gemiddelde. Ik vertaal het dan maar eventjes vrij hiernaar toe: mensen met een hoge standaardafwijking stemmen op hun favoriete films altijd zeer hoog, en films die hun slecht liggen doorgaans overdreven laag. Op deze manier pik je serieuze stemmers er beter tussen uit, maar dat is mijn interpretatie hiervan.
Dan kom ik op het eigenlijke doel van mijn bericht: ik heb mijn eigen standaardafwijking even berekend, maar ik wijk 0,03 af van hetgeen dat op moviemeter staat vermeld. zit er mogelijk een fout in de berekeningsdatabase van MM of heb ik ergens een fout zitten (wat me erg sterk lijkt, maar toch!!)??

Apollinisch
-
- 21288 berichten
- 0 stemmen
Hoe lager een standaardafwijking, hoe beter een gebruiker zich kan vinden in het moviemeter gemiddelde.
Waarom lijkt je dat zo sterk? Zoiets handmatig doen gaat dikwijls gepaard met fouten. Heb je wel gecontroleerd of elk getal in de lijst overeenkomt met de desbetreffende stem op MovieMeter? Heb je wel gecontroleerd of er evenveel films in de lijst staan als je stemmenaantal op MM aangeeft? Enz.
Het lijkt me sterk dat er een fout in het MM-script staat.

Mochizuki Rokuro
-
- 18927 berichten
- 15577 stemmen
Volgens mij zit je inderdaad fout, want het gaat om de afwijking van ten opzichte van je eigen gemiddelde stem (het getal dat je op de gebruikerslijst ziet, bij mij is dat dus 2,87), niet ten opzichte van het gemiddelde van de film op MM (het cijer dat je ziet onder de poster van film).
Het geeft dus aan in hoeverre je een extreme stemmer bent (een hoge deviatie betekent een minder normale verdeling en dus meer 0.5* en 5.0* dan in een normale verdeling).
Ik heb het niet gecheckt, maar een user Onderhond heeft ongeveer bij elk cijfer "even lange" balkjes en zal dus een hoge standaarddeviatie moeten hebben.
edit: gecheckt, klopt 1,22. Een user als alittleromace heeft een vrij kleine deviatie, omdat hij verreweg de meeste films een 2.0* geeft. De piek aan stemmen ligt dus dicht bij zijn gemiddelde.

n00r
-
- 669 berichten
- 1069 stemmen
Bij De Site > Gebruikers > Mijn vraag aan... (MovieMeter versie):
Mijn vraag aan iedereen. Wat houd een standaardafwijking in bij je cijfers? Ik wist niet waar ik het anders kon vragen dus dacht doe het hier maar. Hopelijk kan iemand me helpen !

otherfool
-
- 18497 berichten
- 3399 stemmen
Standaardafwijking - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Het zegt iets over de afwijking van al je afzonderlijke stemmen van het gemiddelde van je stemmen.
Voor MoMe (in het algemeen):
Hoge SD: veel 5* en 0,5*
Lage SD: Veel 2* - 3,5*
Stel: 2 films. Persoon A geeft 2,5* en 3*
Persoon B geeft 0,5 en 5*
Gemiddelde bij beiden is 2,75*. Maar de afwijking van dat gemiddelde is bij persoon A laag en bij persoon B hoog. De SD is een rekenformule om die afwijking een getalletje te geven.

n00r
-
- 669 berichten
- 1069 stemmen
Standaardafwijking - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Het zegt iets over de afwijking van al je afzonderlijke stemmen van het gemiddelde van je stemmen.
Voor MoMe (in het algemeen):
Hoge SD: veel 5* en 0,5*
Lage SD: Veel 2* - 3,5*
Stel: 2 films. Persoon A geeft 2,5* en 3*
Persoon B geeft 0,5 en 5*
Gemiddelde bij beiden is 2,75*. Maar de afwijking van dat gemiddelde is bij persoon A laag en bij persoon B hoog. De SD is een rekenformule om die afwijking een getalletje te geven.
Ah oke thanks!