Obyknovennyy Fashizm (1965)

Alternatieve titels: Triumph Over Violence | Ordinary Fascism | Обыкновенный фашизм

Sovjet-Unie
Documentaire / Drama

geregisseerd door Mikhail Romm
met de stem van Mikhail Romm, Marlene Dietrich en Joseph Goebbels

Mikhail Romm, regisseur en verteller van deze documentaire, onderzoekt in 16 hoofdstukken de aard en oorsprong van het nationaalsocialisme. Hij opent met universele tekeningen en reflecties van de kindertijd en het ouderschap. Romm bespreekt ook de boodschap van Hitlers boek Mein Kampf, de auteur, zijn jeugd en politieke ontwikkeling. Hij bekijkt de bioscoopjournaals van de jaren 1920 en 1930, gaat verder met de 'cultuur' en 'kunst' van het Derde Rijk, gevolgd door de cultus van de führer, die resulteerde in de bereidwillige medewerking van miljoenen mensen in onuitspreekbare misdaden.

avatar van beavis
Het is alleen maar de stem van Romm eigenlijk, met een mix van vertalingen van wat er oorspronkelijk in het Duits gezegd werd of te lezen valt in het beeldmateriaal en een soort commentaar dat je bij een Bert Haanstra film zou kunnen verwachtten. Het begint (en eindigt) ook als Alleman (1963) met kinderen, gewone mensen, die eerst alleen maar willen dansen, maar geleerd wordt om te marcheren.

Een behoorlijk indringend portret van de rise, and fall (...and rise?) van de nazi's. Slechts af en toe wordt je er aan herinnerd dat het ook een product is van een Sovjet Unie met zijn eigen totalitaire mankementen (al stamt dit van het einde van de dooi periode in de koude oorlog, worden er toch een aantal zaken opvallend weggelaten en andere benadrukt). De vooral humanitaire (Haanstra ) blik overwint dat soort zaken uiteindelijk. En het beeldmateriaal is op zichzelf ook al heftig en interessant genoeg. Het blijft een gedeeltelijk toch onvoorstelbare geschiedenis, en een film als dit drukt je zeker met de neus op alle onaangename feiten!

Wel jammer dat ik het Russisch nog niet echt machtig ben, want de subtitels waren soms 4 rijen dik!...