Enigma (1982)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Jeannot Szwarc
met Martin Sheen, Brigitte Fossey en Sam Neill

De CIA ontdekt een Russisch plot om vijf personen die naar de Verenigde Staten zijn overgelopen om te brengen op Kerstdag, maar weet niet waar deze mensen zich bevinden. Overloper Alex Holbeck (Martin Sheen) wordt in Parijs door de CIA gerekruteerd en naar de andere kant van het IJzeren Gordijn gestuurd om een Enigma-apparaat te stelen: een coderingsmachine waarmee de KGB haar berichten versleutelt. Al bij zijn aankomst ontdekt Holbeck dat de KGB en de Oost-Duitse regering van zijn komst afweten en dat zijn contacten zijn gearresteerd.

FisherKing
Ik dacht dat deze film bekender was. Sam Neill speelt, zoals altijd, weer erg goed. Geen hoogvlieger maar wel boeiend.

avatar van Reservoir Dogs
En ik die dacht dat ik naar de versie uit 2001 aan het kijken was, het is deze want Martin Sheen speelt er de hoofdrol in, vreemd want op men dvd staat de poster erop uit de versie van 2001. Het is wel één dvd met 4 “top” films erop.

En dan nu over de film: Martin Sheen acteerde redelijk maar kon beter. Soms werd er een poging tot humor gedaan maar dat wil niet altijd lukken. Het spionagesfeertje zit er eigenlijk al vanaf het begin in, maar de film blijft een beetje te eenzijdig en te oppervlakkig.

pgm
Middelmatig, had er meer van verwacht, het kan niet alle dagen filmfeest zijn.

avatar van Uzza_Sparta
zo te zien is de tv gids hier op MovieMeter weer fout? Deze film is niet vanavond te zien op BBC maar de Enigma uit 2001. Ook een heel andere verhaal

Enigma (2001)

avatar van Filmkriebel
Spionagefilm waarin een agent de besturingskaart van een enigma-machine moet gaan stelen in Oost Duitsland. Het is nogal clichématig en voorspelbaar inclusief de twists, maar Sheen en Sam Neill hebben voldoende in hun mars om de film nog net overeind te houden. Deze mag gerust overgeslaan worden want er zijn veel spannender en vernuftiger films in dit genre.