Stranger in Our House (1978)

Alternatieve titel: Summer of Fear

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Linda Blair, Lee Purcell en Jeremy Slate

Als de ouders van Julia Trent omkomen bij een auto-ongeluk, mag ze tijdelijk bij haar oom en tante en diens kinderen, de gelukkige familie Bryant, logeren. Al gauw gebeuren er dan allerlei vreemde dingen. Rachel, één van Julia's nichtjes, kan niet echt met Julia opschieten en begint dan langzamerhand te denken dat Julia verantwoordelijk is voor de vreemde gebeurtenissen.

avatar van Regan_Robbie24
Ik vind hem mooi, een echte Linda Blair film!! Want de exorcistster (Linda Blair dus) heeft dit soort rollen altijd, ok, een tijdje niet, rond 1974 t/m 1975 ging het vaak fout met haar en zat ze aan de drugs, maar nu is alles weer OK met haar!

avatar van zanacht
Met een piepjonge Fran Drescher (the nanny).

avatar van 93.9
Best vermakelijke en onderhoudende film.
Vakwerk uit een tijdperk waarin veel van dit soort films gemaakt zijn.

Zeker goed voor zijn tijd, maar tegenover wat we nu gewoon zijn is het enkel een gezellige familiethriller die je op een saaie zondagmiddag kan bekijken

avatar van 93.9
MondoGenerator schreef:

En je vindt niet dat bij bijna alle films van tegenwoordig subtiliteit ver te zoeken is????
Zeker als het uit die grote studio's komt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Craven blijft voor mij toch een interessant regisseur, met meesterlijke hoogtepunten (A Nightmare on Elm Street, Scream, New Nightmare) en soms rampzalige dieptepunten (Cursed, Swamp Thing, Scream 3). De producties uit de jaren '70, waar hij mee is begonnen (Hills Have Eyes, Last House on the Left) lagen hier wat mij betreft mooi tussenin. Deze derde film van de Amerikaanse horror-regisseur uit de jaren '70 neigt jammer genoeg toch het meest naar de tweede categorie: De dieptepunten ...

Summer of Fear faalt op veel verschillende gebieden. Zo is het script een rommeltje en de dialogen zijn van bijzonder laag soap- niveau. En ook wordt er ontzettend slecht geacteerd; Linda Blair speelt behoorlijk waardeloos, de vader is echt lachwekkend en langs de scènes met Fran 'kan niet acteren' Drescher had iemand ook beter even een schaar kunnen halen. Daarnaast zit de film vol belachelijke en uiterst lachwekkende momenten; zo vliegen auto's al in de fik voordat ze überhaupt dichtbij de berm komen te rijden. Mede hierdoor doet de film grotendeels erg amateuristisch aan en wordt het steeds duidelijker dat de film de tanden des tijds niet heeft doorstaan.

Toch heeft de film ergens wel een charmant laagje over zich. Het ietwat vreemde jaren '70 sfeertje komt op sommige momenten erg sterk naar voren en dit doet de film soms best goed. Ook zitten er nier en daar nog wel een paar andere geinige en amusante momenten, maar helaas niet genoeg om er een goede thriller van te maken. Ik wilde eerst voor een anderhalve ster gaan, maar bij nader inzien maak ik er toch maar even twee hele kleine sterren van. Blijft duidelijk één van Craven's minste en is qua kwaliteit voor mij het best te vergelijken met The Swamp Thing, welke hij een paar jaar later maakte.

2 hele kleine sterren.

avatar van newG
rampzalig dieptepunt = scream 3

get a life dude

Volgens mij ken je de betekenis van het woord dieptepunt niet...

Minder dan Craven's sterke debuut, maar toch wel best een redelijk filmpje...

avatar van 606
een film met redelijk wat spanning maar verder valt het wel mee.

3 sterren

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
newG schreef:
rampzalig dieptepunt = scream 3

get a life dude

Volgens mij ken je de betekenis van het woord dieptepunt niet...

En jij kent de betekenis van het woord mening?

ik heb me erg vermaakt. 3,5

avatar van russell
Ik vond de film van +- 30 jaar oud best goed te doen. Logisch dat het er nep uitziet, wat wil je met zo'n oude film.

Het verhaal is leuk bedacht en de film bleef me toch boeien tot het eind. Het had toch wel een klein beetje een sfeertje van de westernfilm, daar hou ik wel van.
Grappig dat die van de Nanny er ook in speelt. Goh dan moet ze nu toch al tegen de 50 jaar zitten, zou je ook niet zeggen.

Wat ik wel heel jammer vind is dat ze tegenwoordig de kaft vernieuwen van stokoude films, ik snap het wel want anders koop je ze niet, maar toch is het de boel bedonderen. Want achterop zie ook helemaal geen bouwjaar van de film.

avatar van mikey
Typische 70's supernaturalflick. Hou je toevallig van dit genre uit dat tijdperk dan is dit een absolute aanrader. Cheesy momenten worden afgewisseld met een verschrikt hoofd van het exorcistmeisje. Daartussendoor wordt de spanning heel aardig opgebouwd tot een gezellig hoogtepuntje. Prima film 3.5

avatar van Boeikens
Heel slecht geacteerd, zwak verhaal en voor een horror-thriller helemaal zonder spanning of gore.
Wes Craven kan nochthans stukken beter!

avatar van niethie
Leuk om als Craven fan eens gezien te hebben maar over het algemeen vond ik het maar een saai filmpje waar barweinig in gebeurd en waar de spanning ver te zoeken valt. De sfeer was op sommige momenten wel aardig, het oogde hier en daar wel wat creepy en het keek allemaal nog prima weg maar verder vond ik er weinig aan.

2 sterren

avatar van MrHorror
mn vader had me er nog op voorbereid dat dit een wes craven film was, en dat hij bekend stond om zijn nogal bizarre horrorfilms. ik was toen zo'n jaar of 11, 12. ik vond het zo verschrikkelijk slecht dat het weinig scheelde, of ik viel in slaap.

De film komt wat oubollig over nu, vooral als je het vergelijkt met de mogelijkheden die men nu heeft op gebied van special effects, het zou er allemaal wat gruwelijker uit zien vermoed ik.
Ook de vertolkingen zijn niet altijd goed, maar toch beviel het scenario me wel.
En hoewel haar vertolking hier niets is in vergelijking met wat ze deed in 'The Exorcist' is Linda Blair wel een leuke verschijning.
Maar dat heeft haar blijkbaar weinig of niets geholpen in haar verdere carrière, of heeft er iemand nog iets belangrijks van haar gehoord of gezien sindsdien ?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen gekke Craven.

Best aardige griezelfilm zonder gore maar wel voorzien van een uitstekend sfeertje en vermakelijk plot. Een en ander voelt aan als het betere TV-werk en kent een goede spannings-opbouw. De uitwerking van het verhaal is helaas op sommige punten wat mager en een aantal goofs, alsmede het overdreven einde, doen de film geen goed. Toch is dit geen gekke Craven.

Redelijk.

avatar van aburex
Leuk voor de tijd waarin deze TV-film is gemaakt, maar ook niet meer dan dat. De cover van de DVD is wel een beetje misleidend. Geen Horror, wel een klein thrillertje voor een zondagnamiddag. Wes Craven heeft veel, veel betere films gemaakt. Toch een leuk bijrolletje voor "The Nanny"

avatar van Metalfist
Julia came to live with the Bryants. She claimed to be their cousin...

Een paar dagen geleden een Wes Craven box gekocht met daarin deze film, Last House on the Left en The Hills Have Eyes. Vandaag had ik normaal gezien les maar vanwege die toffe staking alweer van de vakbond kwam ik (met moeite) aan op school om dan maar terug naar huis te gaan omdat de docent niet kwam opdagen. In ieder geval was ik dus redelijk pissig maar mijn broer stelde voor om een filmpje op te zetten en vermits hij de twee andere titels uit de box kende kozen we dus voor deze.

Best wel spijt van eigenlijk want dit is geen goede Wes Craven film. Ik ga me nu niet direct profileren als Wes Craven kenner want ik heb maar een handvol van zijn oeuvre gezien maar met titels als de eerste Nightmare on Elmstreet, New Nightmare en de Scream reeks heeft hij toch wel een goede naam bij mij. Toegegeven, Cursed was niet erg schitterend maar dit is een stuk erger gebleken. Summer of Fear is dan ook gewoon een enorm trage film geworden die maar blijft duren precies. De film duurt maar zo'n 100 minuten maar het leken er 180 te zijn. Het grootste probleem met de film ligt dan ook in de voorspelbaarheid van de film. Oké, de film is ondertussen al zo'n dikke 30 jaar oud maar ik kan me niet voorstellen dat dit toen niet voorspelbaar werd gevonden want je voelt direct aan dat dit niet de echte Julia ging zijn en dat zij gestorven ging zijn in het auto ongeluk. Ook voelt de film enorm amateuristisch aan op verschillende gebieden, om nog maar niet te spreken over de dialogen die soms worden uitgekraamd. Maar ook zijn er zoveel vreemde scènes te ontdekken die de helft van de tijd nergens op slaan. Zo onploft de ene auto al direct wanneer hij een heuveltje neemt en de andere auto kan perfect hetzelfde obstakel nemen en daar scheelt natuurlijk niets mee. Summer of Fear was dan ook oorspronkelijk bedoeld als televisiefilm (onder de titel Stranger in our Hourse) en kreeg pas later een theatrical release onder de titel zoals hij nu op DVD is te vinden dus dat kan er misschien wel mee te maken hebben hoewel een televisiefilm natuurlijk niet garant staat voor amateuristisch gedoe.

Die Fran Drescher haal je er trouwens ook direct uit. Ik dacht altijd dat ze in The Nanny met een vervormde stem sprak maar hier doet ze na twee minuten haar mond open en er werd ten huize Metalfist al meteen 'Hello Mr. Sheffield' geroepen. Hoe iemand zo nasaal kan klinken is mij een raadsel maar Maggie Wheeler uit Friends deed het ook al. Soit, ik ben aan het afdwalen. Drescher doet het op zich nog niet zo slecht, zeker in vergelijking met Linda Blair. Het icoon uit de Exorcist film maar man, wat acteert die hier beroerd! In The Exorcist (1973) was ze zo'n 14 jaar en dat maakt haar ten tijde van deze film zo'n 19 jaar maar het is er dus een stuk op verslechterd en dat is toch wel erg jammer want in The Exorcist leek ze erg belovend maar dit is gewoon belachelijk. Het script blonk al niet van de originaliteit of goede dialogen maar Blair brengt ze dan ook nog eens met een performance van kust mijn kloten. De enige die ietwat uit de verf komt is Lee Purcell die de rol van Julia vertolkt. Niet meteen een geniale rol maar wel het beste wat de film heeft te bieden. Zeker als je de bijrollen van Jeremy Slate als de vader, Jeff McCracken als het vriendje en Jeff East als de broer erbij neemt. Was ik trouwens de enige die het raar vond dat Peter (de broer) was aangetrokken tot zijn nicht. Heb denk ik de helft van de film incest liggen roepen.

Ik had al vaker gehoord dat Craven een erg wisselende regisseur kan zijn en met Summer of Fear is het bewijs er. Alles voelt enorm amateuristisch aan en de film is daarbij ook nog eens erg slaapverwekkend. Het was dat ik een blikje cola naast mij had staan, anders had ik het niet getrokken. Blair en de rest is werkelijk lachwekkend noemen..

avatar van the prowler
Zeker geen toppertje in het genre. Ik vond het verhaal wel leuk en het mysterie vond ik tot een bepaald moment ook wel intrigerend maar het bleef allemaal zooooo braafjes.
De film had zo die 'feel' van familie tv-film uit de 70's. En door de sfeer die de film hiermee uitstraalde kon hij zelden of nooit echt eng worden.

De opbouw van de film duurt echt veel te lang. Het mysterie rond die Julia word op een zeer lange manier uitgemolken. Je weet wel na een tijdje dat er iets met die Julia scheelt maar je zou graag eens weten wat dat is. En daar moeten we echt veel te lang op wachten. Na bijna anderhalf uur zien we eindelijk eens wat aktie met de transformatie van die Julia. Echter wanneer de film dan eindelijk op gang dreigt te komen is hij ook meteen gedaan.

Het zou leuker geweest zijn mocht Julia in de gedaante van een heks wat meer screentime gekregen hebben. Want dat waren zowat de enige leuke scenes in een film die voor de rest redelijk slaapverwekkend was. Fran drescher kwam ook een paar keer leuk uit de hoek met haar nassale stem. Linda Blair deed het niet echt denderend, ze deed het volgens mij toch beter in 'Exorcist II' die ook rond die periode uitkwam.

Voor mij zeker niet meer dan 2* voor deze sfeerloze occulte horror / thriller

avatar van mikey
Regan_Robbie24 schreef:
rond 1974 t/m 1975 ging het vaak fout met haar en zat ze aan de drugs,
Toen was ze 14/15 jaar Klopt trouwens dat ze in 77 verplicht naar de afkick kliniek moest.

avatar van Insignificance
Geen beste beurt van Craven, al heeft het een vreemdsoortige charme die ongetwijfeld iets met toen van doen heeft. Het zorgt ervoor dat deze TV film ook weer niet helemaal door z'n hoeven zakt, maar tegelijkertijd ontstaat het gevoel dat je naar een of andere goedkope soap kijkt.

Is het niet de setting, dan is het wel de muziek of de verwikkelingen rondom het gezin die daar debet aan zijn. De sequens waar Rachel lijdzaam toeziet hoe Julia bij iedereen populair is geworden, onder begeleiding van een cheesy deuntje, nee, dat kan eigenlijk niet. Er sluimert iets.

Dat dan weer wel, maar paranoia of suspense kan je het niet of nauwelijks noemen. Als iets met auto's de meeste opvallende gebeurtenis is in een horrorfilm, zegt dat misschien ook wel iets. De stem van Fran Drescher is in ieder geval enger dan de opgeplakte oogjes. Een lauw werkje.

avatar van RuudC
Met het zien van Stranger In Our House kan ik met een gerust hart zeggen dat ik geen fan ben van Wes Craven's werk. Nightmare On Elm Street uitgezonderd, zie ik echt vooral een regisseur die helemaal geen horror wil maken, maar niet anders kan. Daar kon de beste man blijkbaar weinig aan doen, maar zijn films stellen simpelweg te weinig voor. Deze prent is vooral sterk verouderd en behoorlijk saai. De eerste helft is vooral oersaaie drama. Later draait het wel weer wat bij, maar het is te laat en te weinig om de film te redden. Zonder de naam van Craven was dit werkje in de vergetelheid geraakt en dat mag het dan ook alsnog doen.