Virginia City (1940)

Western

geregisseerd door Michael Curtiz
met Errol Flynn, Miriam Hopkins en Humphrey Bogart

Kapitein Kerry Bradford, een officier van de Noordelijken, weet te ontsnappen uit de gevangenis van de Zuidelijken en vlucht richting Virginia City in Nevada. Daar ontdekt Bradford, dat kapitein Vance Irby, de voormalige baas van zijn gevangenis, van plan is om 5 miljoen dollar aan goudstaven te betalen om de Zuidelijke Staten te kunnen redden. Zowel Bradford als Irby zijn verliefd op Julia Hayne, die sympathiseert met de Zuidelijken. Door een list via Julia weet Irby Bradford weer gevangen te nemen. Met hulp van John Murrell, de leider van een grote bende outlaws, weet Irby met de lading goudstaven naar het Zuiden te ontsnappen. Met de karavaan reizen ook Julia en Bradford mee. Onderweg blijkt echter, dat Murrell geen betrouwbare zakenpartner is.

avatar van Dogie_Hogan
Zondagmiddag 21 jan.'07 op de WDR, 13.00-15.00u.

edit
Hmmm... Bogart met snor en als Mexicaan met Engelse achternaam. En te paard... ff wennuh. Wanneer we Treasure at the Sierra Madre ook als Western beschouwen, dan was Virginia City Bogey's voor- laatste.
Met deze cast mag je meer verwachten; B-Western. Film is daar- naast ook wel erg vanuit standpunt der Noordstaten.
3.5*, misschien iets te hoog.
Deze lange film is alleen nog maar op NTSC-VHS verschenen en de copy die de WDR uitzond is wel aan restauratie toe.

avatar van Dogie_Hogan
Vanmorgen dus weer op de ARD. De ARD had dit keer wel een betere print. Score blijft echter IMDB 6/10.

'Dodge City' zendt de ARD ook deze week uit.

avatar van Dogie_Hogan
Weer op de ARD, en wel op zaterdagochtend 4 sept. 2010, vanaf 03.15 uur.

Te veel geklets in het eerste deel en weinig boeiende relatieproblemen tussen drie hoofdrolspelers. Het tweede deel is beter en kent meer actie, maar ook dan zitten er mij teveel storende en onlogische elementen in. De twee sidekicks van Flynn helpen ook niet echt, van Guinn 'Big Boy' Williams kun je ook onmogelijk iets goeds verwachten. Vervelende acteur.
Paardvriendelijk zijn sommige stunts ook niet echt. Een aantal van die stunts is de moeite waard en doet je je hart vasthouden.
Randolph Scott in een voor hem bovengemiddelde rol en Flynn is gewoon goed.

Zo op het eerste oog nam de film zichzelf behoorlijk serieus en kwam ie gecontroleerd over. Maar het fantasievolle verhaal was ongeloofwaardig, het plot barstte van de gaten en het script was vrij zwak. Hunphrey Bogart leek zich dan ook niet bijzonder op zijn gemak te voelen. De moraal van het verhaal staat 75 jaar later nog altijd als een paal boven water: om oorlog te kunnen voeren heb je veel geld nodig. De legendarische Yakima Canutt was ijzersterk in het stuntwerk (Errol Flynn en Guinn Williams).

avatar van mr rumson
Met drie acteurs van naam in een western dan mag je toch wel iets verwachten.
Maar voor mij ging dat niet helemaal op omdat het eerste stuk niet zo heel erg boeiend was.
De rol van Humphrey Bogart is beperkt en de twee maatjes van Errol Flynn die konden mij niet echt bekoren.
Errol Flynn daar weet je wat je van verwachten kunt , maar het meeste plezier beleefde ik toch aan Randolph Scott .
Het stadje met een overvolle bar waarin volop gezongen werd zorgde voor de nodige western sfeer.
De actie scenes rondom de huifkarren vond ik wat minder .
Maar de stunt scenes zijn zelfs nu nog mooi om te zien ,al was het voor de paarden een stuk minder mooi .
Kortom een vermakelijke western .

avatar van Brix
Een groots opgezette western met grote namen in de cast.
Enkele foute keuzes ook helaas, te beginnen bij Miriam Hopkins.
Dat was toentertijd een van de aller-populairste actrices in Hollywood, en leek door haar afkomst (geboren en getogen in Savannah-Georgia) geknipt voor de rol van "Southern Belle" in "Virginia City".
Had ook gekund, ware het niet dat men haar de rol van saloonzangeres toebedacht.
Hopkins kon absoluut niet zingen, om over het onbeholpen dansen nog maar te zwijgen.
Haar zangstem klonk daarbij ook nog zeer irritant.

Ze was in 1939, hetzelfde jaar waarin deze film opgenomen werd, de hoofdrol in "Gone With The Wind "misgelopen.
Geen doetje ook die dame, want gedurende de twaalf weken die de opnames van Virginia City duurden ging er geen dag voorbij zonder dat regisseur Curtiz en zij tegen elkaar schreeuwden (al had ze in feite geen hekel aan hem )

Bogart dan... die een (halve) Mexicaan moet voorstellen.
Hij deed zijn best, maar overtuigend?
Zijn "Mexicaanse" accent neemt naar gelang het verhaal vorderde wel wat toe.
Merkwaardig om te zien hoe klein hij eigenlijk was (zelfs in hoog-gehakte rijlaarzen)
In andere films viel me dat nooit zo op, maar hier zie je hem naast Randolph Scott, en is het overduidelijk.
In 1939 had hij nog geen sterrenstatus, maar dat zou niet lang meer op zich laten wachten.

Bij Flynn's invulling heb ik gemengde gevoelens, soms oké , soms te jolig en week.
De grappig bedoelde onderonsjes met zijn twee kornuiten konden mij niet zo bekoren.
Maar ja, Flynn was Flynn, altijd.
Ik ben niet zo'n fan.
In westerns vond ik hem ook niet echt op zijn plaats.

Over Scott kan ik kort zijn, die speelt hier een sterke rol , de beste van de hele cast.

De natuuropnames, o.a. gemaakt in Arizona (Painted Desert, Sedona) zijn ronduit schitterend, en de stunts verbluffend.

Ondanks de mankementen heb ik toch met genoegen de hernieuwde kijkbeurt ondergaan (via een DVD van prima beeldkwaliteit)