La Ritournelle (2014)

Alternatieve titel: Paris Follies

Frankrijk

geregisseerd door Marc Fitoussi
met Isabelle Huppert, Jean-Pierre Darroussin en Michael Nyqvist

Brigitte en Xavier hebben het goed. Hun boerderij is welvarend en hun kinderen zijn het huis uit en wonen op zichzelf. Xavier, een man van weinig woorden, brengt het grootste gedeelte van zijn tijd door met het verzorgen van het vee. Brigitte hoopt op iets anders, iets meer. Om aan de dagelijkse sleur te ontsnappen besluit ze alleen een weekendje naar Parijs te gaan en het blijkt dat de Franse hoofdstad inderdaad veel vrijheid en avontuur te bieden heeft.

Prima acteerwerk, aangename film. Misschien wat saai soms, maar zeker de moeite waard.

Het mooiste moment in de film is wanneer Brigitte ontdekt dat haar man op de hoogte is van haar misstap, maar hij verkiest om hun wederzijdse liefde in stand te houden, eerder dan om zijn frustraties en woede op haar uit te werken. .
Aanvankelijk kon de film me niet echt bekoren met Isabelle Huppert als een "onechte" boerin achter haar man-prijsboerke aanhuppelend.
Dan komt er wat beweging in de film en al blijft het, zoals de titel van de film aangeeft een steeds terugkerende historie, ook van een naar meer spanning in de relatie hunkerende vrouw, toch nog een 3,5 omwille van het feit dat er een portie levensechtheid in steekt, dat Huppert en Darroussin, in welke rol dan ook, garant staan voor kwaliteit en er zich aan de dialogen en gezegden te verkneukelen valt.