Listen Up Philip (2014)

Verenigde Staten / Griekenland
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex Ross Perry
met Jason Schwartzman, Elisabeth Moss en Krysten Ritter

Philip zit vol van woede als hij wacht op de publicatie van zijn tweede roman. Hij voelt zich buitengesloten van zijn thuisstad door de constante drukte en het lawaai, de verslechterende relatie met zijn vriendin en fotografe Ashley, en zijn eigen onverschilligheid aangaande het promoten van zijn boek. Wanneer Philips idool, Ike Zimmerman, zijn afgelegen zomerhuisje aanbiedt als toevluchtsoord, krijgt hij eindelijk de rust om zich te concentreren op zijn favoriete onderwerp: zichzelf.

Malick
Vorig jaar lag de focus in Gent op de 'Amerikaanse Onafhankelijke Cinema' en dit jaar in Locarno:
While waiting to unveil the full line-up, which will feature a strong American independent cinema contingent, we wanted to highlight the welcome return of two directors. Not only to signal an obvious continuity with the recent past, but above all because for us the films of Alex Ross Perry and Joel Potrykus are among the most interesting of the recent crop of production. Two films that in their own way create a world in which the auteur’s voice attains a universal resonance. I am sure Potrykus’s surreal comedy and Perry’s maturity of expression will fascinate the Locarno audience, continuing the Festival’s long-standing relationship with the USA.

avatar van MH040
verhaal klinkt Schwartzman op het lijf geschreven

avatar van McSavah
Gaat ook draaien in de American Indie Competition van het LIFF volgende maand

Deze waarschijnlijk satirisch bedoelde karakteristieke dramatische komedie over een succesvolle, doch bittere, gekwelde, zich ellendig voelende, narcistische schrijver èn zijn inspiratie kon me maar mondjesmaat boeien. Deze film, die voorzien was van de nodige beeldspraak, over zelfhaat en arrogantie, riep telkens nieuwe vragen op, maar ik miste de structuur en samenhang. Bovendien raakte ik niet bijster geïnteresseerd in de hoofdpersoon zelf.

avatar van blurp194
Vlak gedoe met een slaapverwekkende voiceover, oninteressante personages die maar niet los willen komen en er niet in slagen om iets van karakter te krijgen - en ver blijven van sympathiek worden. Jammer en ook wat onbegrijpelijk, er doen best een aantal veelbelovende acteurs uit het indie-circuit mee. Had ik toch iets meer van verwacht.

avatar van Gizzmann
Eigenlijk begon deze film voor mij pas goed te werken tijdens de aftiteling, wanneer alle boekcovers worden getoond. Ik kan nog niet helemaal uitleggen waarom, maar daar werd ik echt best emotioneel van.

Matige film waarin een schrijver zich terugtrekt uit de drukke stad om te kunnen schrijven. De film begint redelijk veelbelovend en bevat een aantal prima dialogen. Maar het wordt al heel snel langdradig en bovenal nogal rommelig en ongestructureerd. De cast doet niets verkeerds.

avatar van Decec
Een matige komedie/drama film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Te snel camerabeweging...
Redelijk beeld (geen HD aanwezig)...
Redelijk geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Niet te moeite waard...

Beetje de vorm van een Woody Alleen film(welgestelde mensen die zwelgen in zelfmedelijden, alles voorzien van een verklarende voice over). Maar waar Woody dit soort films doorspekt met relativerende humor, word je van deze prent tamelijk depressief. Schwartzman is een getalenteerd acteur maar speelt zijn rol zo ééndimensionaal onsympathiek dat het je al snel worst zal wezen hoe het hem vergaat. Onbegrijpelijk dat deze hork hier zo veel aandacht krijgt van het nodige vrouwelijke schoon(wiens aanwezigheid er voor zorgt dat ik een half puntje extra geef dan eigenlijk nodig voor deze film)
Matige praatfilm dus die bijna letterlijk op niets uitloopt.

avatar van MH040
blurp194 schreef:
Hier sluit ik me bij aan. Ook ik had hier veel meer van verwacht. Was uiteindelijk een flinke zit om doorheen te komen. Schwartzman speelt een onsympathiek type en die oudere schrijver was zowaar nóg onsympathieker. Beiden worstelen ze met zelf gecrëeerde problemen. Het wordt nergens interessant. Hier en daar wel wat aardige humor van de kant van Schwartzman.

2-2,5*

avatar van GoodOldJack
Heerlijk cynische film met prachtige mono- en dialogen, een perfect gecaste Schwartzman en een prima tempo doorheen de film. Hier en daar wat kleinigheden die begonnen te storen, en uiteindelijk is het wel vaak hetzelfde trucje dat vertoond wordt maar ik heb er toch erg van genoten.