Mystery, Alaska (1999)

Alternatieve titel: Mystery Alaska

Canada / Verenigde Staten

geregisseerd door Jay Roach
met Russell Crowe, Hank Azaria en Burt Reynolds

Wanneer het amateur-ijshockeyteam van het plaatsje Mystery in Alaska de uitdaging aanneemt om tegen de New York Rangers te spelen, wordt de gehele bevolking gedwongen om hun meningsverschillen aan de kant te zetten. Het kleine dorpje wordt het centrum van een media-circus, aangezien de wedstrijd op de nationale TV wordt uitgezonden.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Leuk, vermakelijk filmpje. Je ligt niet constant in een deuk, maar er zitten wel een paar grappige momenten in. Samen met het leuke verhaaltje, en goede acteurs zorgt dit ervoor dat ik de film 3 sterren geef.

Niet echt fantastisch.

pek
Nou, als je van ijshockey houdt is dit 1 van de weinige films die je na het ijshockeyseizoen erdoorheen slepen.

avatar van Bandit
Vergeet je niet te stemmen Pek?

avatar van WB
WB
Vermakelijke ijshockeyfilm! Niet heel bijzonder, maar kijkt wel lekker weg! Zeer onbekende film overigens, maar dat mag de 'pret' niet drukken, want er zit toch nog wel een redelijke cast in verrwerkt...
3,5 sterren

avatar van nrggirl
die ga ik zeker bekijken want russell doet er in mee

avatar van nrggirl
was een leuke film vond ik toch wel

avatar van Heracles
NRRGgirl heb je gestemd op Russel of de film? 5???

Elke weg, had een matig filmpje verwacht en ook al is dit wederom 1 van de vele sportfilmpjes met het alom bekende underdog-achtige verhaal, had deze film toch net iets meer. Door o.a. inderdaad een goede cast en uitwerking van het verhaal ging ik meer dan bij andere films meeleven met de mensen van Mystery, en vond ik het niet zo erg dat het allemaal een beetje cliché was. Heb me goed vermaakt, ook vanwege de humor maar vooral vanwege het iets originelere verhaal dan normaal.

avatar van SuperSideSwipe
Ik vond dit een geweldige film, ben ondertussen gewend dat een hoop films die ik zeer goed vind lage gemiddelden hebben hier. Wellicht is dit een film die goed in mijn filmvoorkeuren past.

Ik vond het een zeer mooi verhaal. En Russel Crowe is weer zo fantastisch in deze film. Crowe is toch wel een van mijn all time favorieten aan het worden.

Erg mooi hoe de emoties van iedereen in zo een kleine plaats worden getoond in deze film.

Een soort Mighty Ducks voor volwassenen bijna. Maar dan veel en veel beter.

Ik vind dit een topper, en hoop dat meer mensen dan de 33 voor mij deze film eens een kans gaan geven.

Leuke vermakelijke film.
Een kijkje ook in de belevingswereld van generaties over ijshockey.Hun leven gaat en staat met ijshockey.
Sterke rol van Russel

Symphatiek filmpje...

Best aardige film, die zich wat wil onderscheiden van de vele Amerikaanse sportfilms. Lukt niet echt, Roach probeert een aantal cliché's te opzeilen, maar slaagt hier slechts gedeeltelijk in. Het einde is hier een sprekend voorbeeld van.
Af en toe een lach, en een vermakelijk verhaaltje maken het wel de moeite waard.

avatar van chucknorris
tja, niet slecht inderdaad. Een moedig poging om een standaard sportverhaal te doorkruisen met allerlei relationele problemen. Maar echt uit de verf komen doet het niet vind ik, daarvoor is het allemaal net wat te veel van weinig.
toch nog wel 2,5 ster

avatar van PeterNL
Mooie poster, nu nog de film zien.

avatar van SmuttWars
Bijna geheel volgens het tradionele recept! Gezellige film...niet echt een zomer film, maar die is nu toch al een tijdje het land uit! De film is amusant, maar niet origineel ** 1/5

Redelijk leuk filmpje. Maar dat einde is dan wel weer erg overdreven.

avatar van veertjebrug
Ach dat valt toch wel mee

ZItten erg grappige stukjes tussen

avatar van Seifer
Eerst maar ff voetballen, misschien dat ik de film later afkijk.

avatar van HarmJanStegenga
Erg leuke en vermakelijke film! Het verhaal is ietwat simpel en ongeloofwaardig, maar dat is niet zo erg. De film bevat vele hilarische momenten en de hockey wedstrijd op het einde is erg goed gefilmd. Russel Crowe is aardig bezig en Burt Reynolds blijft cool. Het begint al leuk, als het zoontje van Russel Crowe in de film ''fuck me'' zegt. Die kleine opdonder

* * *

avatar van Carl
Als dat nou zo leuk is, HarmJanStegenga, heb jij dan wel eens echt leuke films gezien?
Ik heb een half uur lang mijn best gedaan, maar merkte toen dat het me gewoon niet kon boeien. Voor iemand die niets heeft met ijshockey zat er niets interessants in dat 1e halfuur. Het acteren, zeker van Crowe was okay, maar als alles verder middelmatig is, zo'n beetje op het nivo van saaie familiefilm, dan gaat bij mij gewoon de knop om.

een 2

avatar van HarmJanStegenga
Carl schreef:

Moet je in m'n stemlijst zien. En die opmerking is totaal niet relevant, iedereen heeft zijn eigen gevoel voor humor. Ik vond die opmerking wel leuk, een ander niet. Zo simpel is het...

Vandernagel
Een niet eens zo slechte filmpie met een hele keur aan (minder)bekende acteurs. Goed uitgewerkt met vermakelijke personages en prima geacteerd. Helaas zitten er weer zat clichés in, waaronder het einde. Soms ongeloofwaardig maar al met al toch amusant.

3,0 sterren

avatar van ILDIB
Leuke film, helaas iets te veel geneuzel over relaties etc..

avatar van Baggerman
Een mix van the Mighty Ducks en een slappe soapserie of wijvenrelatiegeneuzelserie. Wat levert het op?:

It Mighty Sucks!

avatar van Materny
Vandernagel schreef:

3,0 sterren

Cliché was het pas als die puck onder de lat kwam.
Vondt het een verrassende wending, daar waar je bij de mighty ducks die erna kwam al voor de film wist hoe hij af ging lopen.
Het had toch wel z'n leuke momenten, sfeervol maar met regelmaat iets teveel hollywood ipv Mystery.

avatar van s0njaa
Ik was helemaal voor deze film gaan zitten,

Russell Crowe, yesss.. Maaaarr.. nee

Saaie film, en een schande voor Crowe..

2 sterren voor het mooie ijs..

avatar van moviemafketel
Heb dit altijd wel een leuke film gevonden. Vooral door de prachtige plaatjes van Alaska natuurlijk. Had wat kerstbomen en rendieren toegevoegd en je had er zo een mooie kerstfilm van kunnen maken. Eigenlijk komen er veel grote namen voorbij. De insteek is dus vast wel geweest om hier een kaskraker van te maken, maar ik geloof nou niet echt dat heel veel mensen deze film gezien hebben. Soms komen ze iets te dicht in de buurt van een woensdagavond RTL-4-drama. De vrouwen komen er in ieder geval af als een stel vreemdgaande applausmachines haha.
Totaal ondergeschikt aan het leven van de mannen. Ach ja, in de meeste RTL-4-films komen wij mannen er altijd slecht uit, dus het mag ook wel eens andersom toch?
De ijshockey-wedstrijd tegen de Rangers is prima gefilmd en eindigt gelukkig niet te belachelijk met dat ze ook nog echt winnen. Ga deze film trouwens niet kijken met het idee dat je elke keer dubbel ligt van het lachen, want ik moet nog steeds goed nadenken wanneer er iets grappigs werd gezegd.

avatar van Spetie
Mystery, Alaska is een sympathieke komedie. De titel verwijst naar het plaatsje Mystery, gelegen in het koude Alaska, waar ijshockey de belangrijkste sport is.

De locatie waar de film zich afspeelt, is de moeite waard en daar had qua camerawerk absoluut meer mee gedaan kunnen worden. Ondanks dit gegeven is het een sympathiek filmpje. De cast doet het redelijk, al springt Crowe er wel duidelijk boven uit. Verder zijn er leuke cameo’s van Little Richard, die het Amerikaanse volkslied voor de wedstrijd tergend langzaam zingt en Mike Myers als ijshockeylegende. Het sfeertje van de film is erg gemoedelijk en fijn.

Uiteindelijk is het verloop van de film niet echt verrassend, maar dat deert niet, want op de een of andere manier vond ik het wel een prettig einde. De uiteindelijke ijshockeywedstrijd tegen de Rangers is goed in beeld gebracht en leuk om te volgen. Leuke film dus.