A Vida Invisível (2013)

Alternatieve titel: The Invisible Life

Portugal

geregisseerd door Vítor Gonçalves
met Filipe Duarte, João Perry en Maria João Pinho

Hugo (Filipe Duarte), een melancholieke man van in de veertig, werkt als ambtenaar in een statig kantoor in het centrum van Lissabon. Het is een duister gebouw, met slecht verlichte gangen en massief meubilair. Of is deze omgeving slechts een afspiegeling van zijn geestesgesteldheid?

avatar van Reinoir
Jeetje wat was dit een lange zit, vervelende film met afschuwelijke cinematografie. Dit komt doordat de film digitaal geschoten is en er zo goed als geen postproductie aan de pas is gekomen. Alles was mis aan deze film, de acteerprestaties die me niet wisten te overtuigen met het trage verhaal waarin heel veel repetitieve beelden zaten die naar mijn mening gewoon lelijk waren. Het verhaal wist me niet te boeien, had geen sympathie voor de hoofdrolspeler het en plot kon me ook niet boeien of overtuigen. Begrijp oprecht niet zo goed wat andere mensen in deze film zien wat ik niet zie.

avatar van Verhoeven
Afschuwelijke cinematografie? Verklaar je eens nader.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat zag ik inderdaad ook niet. Vond het juist op zijn eigen manier een hele stijlvolle film. Maar vooral ook een bedachtzame film over een veertiger wiens leven, getriggerd door een heftige gebeurtenis even totaal stilvalt. Onverwerkte emoties komen naar boven, dingen moeten een plaats krijgen, vragen moeten beantwoord worden. Veel voice over en daardoor een interne zoektocht van de hoofdpersoon, terwijl in de beelden zijn perceptie van het heden en herinneringen te zien zijn.

Heb geboeid gekeken.