Superjoden (2013)

Alternatieve titel: Superjews

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Nirit Peled

Een naar Amsterdam verhuisde joodse vrouw uit Tel Aviv onderzoekt waarom Ajax-supporters zich de geuzennaam 'superjoden' hebben toegeëigend, inclusief Israëlische vlaggen, petjes met davidsterren en liederen als 'Hava Nagila'. Aan het woord komen F-siders, een Ajax-archivist, oud-voorzitter Uri Coronel en een holocaust-overlevende. Wie is de 'echte' jood: de niet-religieuze jodin met een afkeer van de Israëlische vlag, of de in het stadion rondspringende 'joden' die hun leven wijden aan de club? Over identiteit, het gebruik van symbolen, en wat het betekent 'joods' te zijn of je 'joods' te voelen.

Wat is het verschil met die andere Ajaxjoden docu?

avatar van mjk87
Dat deze op IDFA draaide, dus wellicht een betere kwaliteit? Geen idee dus eigenlijk. Al lijkt me deze iets persoonlijker als je het verhaal van de filmmaakster kent. Ze schijnt nu zelf ook tweewekelijks op 410 te staan.

Wel grappig dat binnen twee maand twee vrijwel identieke docu's worden uitgebracht.

avatar van Decec
komt volgende jaar op tv!

avatar van Fikret8
En wie niet springt die is geen jooooooooooood!

Leuke docu voor voetballiefhebbers, als docu-film zelf niet veel bijzonder.

avatar van depri83
Ook voor de voetballiefhebber niet zo heel interessant hoor. Weinig nieuws onder de zon en zeker niet ivm de eerdere docu van Bromet. Zelfde soort geïnterviewdenen veelal dezelfde beelden en dezelfde conclusies.

Een passende 3 sterren komt hij net niet aan.

avatar van Zandadder
Het is een geuzennaam, dat moet toch kunnen.

Dat de oorlog er weer wordt bijgehaald.....

avatar van afca_fanatic
Wat zij echter niet juist in beeld brengt is de situatie in Israel zelf.
Het komt bij mij over alsof er veel bomalarmen afgaan en er veel geweld is.
Wat niet het geval is, al helemaal niet in Tel Aviv.
De joden in Israel zijn zelfs heel trots dat een club buiten Israel, is Amsterdam met trots de Davidsster tonen, iets wat je nergens anders in Europa, of elders ziet.
Het is ingeburgerd en dit zal ook nooit verdwijnen. Het is niet ter provocatie maar puur een uiting dat voor veel Ajacieden een symbool is wat Ajax voor hen betekend.

Mijn persoonlijke mening is dat het me niet zoveel uitmaakt, heb zelfs niet veel met de jodendom, ik zal ook nooit een davidsster dragen. Maar de ster is wel een symbool voor veel supporters van Ajax.

Ik vond de docu dan ook niet vernieuwend, er zijn al zo vaak discussies over dit onderwerp, zowel binnen Ajax als binnen supporterskringen. Wij blijven voor clubs in NL of Europa een jodenclub en dat zal nooit veranderen.

avatar van Gish
Krijgen die ajax hoolies eindelijk hun eigen film, worden ze door de wat zweverige maakster van de docu als notoire domoren afgeschilderd. Ik ben geen jood maar wel een ajaxjood
We wilden de clubblaadjes verkopen bij de Klaagmuur, maar waren vergeten dat ze daar geen Nederlands kunnen lezen
Sneu was ook die oude ajaxsupporter van 116, die met woeste gebaren ging uitleggen dat ajax geen jodenclub is. Verder zag ik slechts springende jongeren die het clublied niet konden meezingen. Matig allemaal.

Prima documentaire door de ogen van een Israelische journaliste wordt belicht.
Na het kijken van de documentaire begrijp ik zowel voor als tegenstanders van de Joden naam scanderingen. Al moet ik wel zeggen dat het gebruik door Ajax aanhang totaal geen kaad in de zin heeft. De leeghoofdige supportersgroepen uit met name 010 en 030 schofferen de naam wel en kwetsen hiermaal wel degelijk zinloos de joodse samenleving.
De korte scene met oude joodse vrouw in bejaardenhuis die vertelde over het verlies van haar hele familie liet een verpletterende indruk achter.

avatar van gillie24
Die scène met die oude Joodse vrouw (mevr. Visser) kwam wel heel koud op je dak, maar raakte mij ook diep. Ook de beelden van Holocaustdag en auto's die massaal stoppen op de snelweg maakte indruk.

Aangaande Ajax en het zijn van een 'Jodenclub' werd er niets nieuws verteld en ik kan mij zowel vinden in de voor- als in de tegenstanders. Ik zie het kwaad er ook niet van in, maar kan mij tevens vinden in diegenen die het niet prettig vinden. Voor ons Ajacieden en (niet-)Joden is het een geuzennaam, jammer dat rivaliserende supportersgroepen dit in zeer kwetsende bewoordingen tegen ons gebruiken.

Al met al een redelijke docu en Amsterdam en Ajax leveren altijd mooie beelden op.

avatar van david bohm
De vaak leeghoofdige supporters van Ajax die koketteren met het jood zijn kun je gezien de jarenlange traditie niet echt wat kwalijk nemen. Wellicht gebrek aan historisch besef maar alla.Logisch is wel dat de vlag van Israël werkt als een rode lap op een stier bij rivaliserende supportersgroepen.
De documentaire is degelijk en haar sociaal-psychologische verklaring van het fenomeen - je deel van een groep Superjoden willen voelen - snijdt wel hout denk ik.

Mooiste scene vind ik het gesprek met mevrouw Visser die 66 jaar lang wedstrijden van Ajax bezocht en iedereen heeft verloren tijdens de Holocaust en in een paar zinnen verteld waarom ze als echte Jood niet zo gecharmeerd is van de liederen.

avatar van rep_robert
Weinig verheffend deze docu en dat komt vooral door een gebrek aan een duidelijke boodschap. De docu mist een bepaald doel en de maakster, die in een identiteitscrisis verkeerd interviewt een hoop mensen, zonder dat ik nou een idee heb waar ze heen wilt gaan.

Met een onderwerp als dit ben je natuurlijk gegarandeerd van een aantal zaken. Wat oude tegenstanders die het een en ander hebben meegemaakt, wat Ajax supporters die "Joduhh" scanderen en natuurlijk fraaie beelden vanuit Israël en de tribunes van Ajax.

Origineel is het totaal niet, maar dit maakt een docu met dit onderwerp zoals zeker kijkbaar, vooral wanneer je jezelf vanachter een Israëlische vlag(hield hem niet zelf vast) vandaan ziet komen op de tribune. De mensen die geïnterviewd worden zijn ook echt (en bekenden) en dat maakt de docu vanuit een bepaald opzicht wel sympathiek.

Maar ik mis toch echt een bepaald doel en een boodschap, want de conclusie aan het einde van deze docu laat ook te wensen over. Zo blijven de vooroordelen over Ajaxsupporters bestaan en dat is uiteindelijk ook erg jammer. Ook al velt de maakster geen oordeel over "ons".

avatar van missl
De meest fantastische quote vond ik wel van die man die zei dat hij een 'ajaxjood' is en het daardoor ook mooi vond dat hij naar het beloofde land mocht. Wel mis ik een richting die deze docu op wil.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mjah, toch maar eens deze docu online teruggekeken. Aardig, maar niks bijzonders. De maker van de docu vertelt een beetje een eenzijdig verhaal. Wel komen de tegenstanders en tegenargumenten (archivaris en hoogbejaard (inmiddels overleden) erelid Wim Schoevaart, oud-voorzitter van Ajax Uri Coronel, Holocaustdag in Israel, de oude Joodse mevrouw wiens hele familie vergast is in WO II) uitgebreid aan het woord, maar krijgen de voorstanders wat minder de tijd. Zo is het niet onbekend dat men in Israël weinig problemen met de Joodse adoptie van Ajax heeft. Maccabi Tel Aviv en Ajax hebben ook een innige vriendschapsband, al komt dat wel kort terug in de docu. Ik mis alleen wel de nuance, dat 99,9% van de Ajax supporters de Joodse termen niet met de Tweede Wereldoorlog linkt en het ook zeker niet kwalijk bedoelt. Het is er ooit ingeslopen en dat ga je nooit meer bij de supporters kwijtraken.

Het is verder een wat warrige docu dat van de hak op de tak springt met onderwerpen. Toch levert het wel aardige gesprekken en soms mooie en pijnlijke beelden op (die mevrouw waar de familie van is vergast, dat was toch pijnlijk om naar te luisteren). Kleine voldoende dan maar, al mis ik een heldere conclusie.

Het laat natuurlijk wel grappig de ongelooflijke stompzinnigheid van die supporters zien. Ze hebben werkelijk geen idee waar ze het over hebben.
Ooit heeft een groepje dat verzonnen, dat zo'n ster dat maar uitgemolken moet worden alsof Ajax iets met Joden te maken heeft en hup daar gaan ze allemaal.
Voor hetzelfde geld hadden ze de Ajaxnaam en het de beeltenis uit het logo van Ajax als leidraad genomen en stonde ze nu allemaal Grieken! Grieken! te schreeuwen. Je moet er niet aan denken.

Wat dat betreft is zo'n docu gemaakt door een echte Israelische in Nederland, die het allemaal verbaasd aanschouwt natuurlijk wel een geslaagde vorm.

avatar van Ajax&Litmanen1
@ kos

Er zit natuurlijk wel degelijk een Joods verleden aan de club Ajax, dus wat dat betreft is het niet vanuit het niets gedaan. En supporters nemen dingen van elkaar over ja. Zo roepen PSV-ers boeren, boeren, terwijl ze geen boeren zijn. Alleen heeft niemand daar een probleem mee, want de term boeren spreekt niet aan. De term Joden ligt wat gevoeliger. Maar het is vanuit de supporters meer een support richting Joden dan dat je het negatief moet opvatten. Alleen is het best te begrijpen dat een deel van de echte Joden er problemen mee hebben. Maar laten we eerlijk zijn, dit kan je nooit meer stoppen. Zelfs al zouden Ajacieden het niet meer roepen, dat zullen tegenstanders in stadions het wel blijven doen.

De andere docu Ajax! Joden! Amsterdam! gaat wat meer op het Joodse achtergrondverhaal van Ajax in. Die docu heb ik ook gezien, moet er vanavond nog eens een stukje over typen.

Dat 'boeren' lijkt me net zo achterlijk, maar heeft idd veel minder lading.

En dat verleden van Ajax is zwaar overschat zoals ze in deze docu ook al zeggen. Ze hadden vroeger wat Joodse supporters, maar veel meer niet -joden dan wel. Dus tja..

Zoals die f-sider al zei in deze doc, ze hebben die davidsster er gewoon vrij arbitrair bijgepakt en iedereen nam het over als een soort bindingsfactor. Maar dat was nergens op gebaseerd.