Kull the Conqueror (1997)

Fantasy / Actie

geregisseerd door John Nicolella
met Kevin Sorbo, Tia Carrere en Thomas Ian Griffith

Een barbaar genaamd Kull wordt koning nadat hij de oude koning in een tweegevecht dodelijk heeft gewond en die met zijn laatste adem hem als opvolger aanwijst. De erfgenamen van de koning willen de heerschappij hebben en zij wekken een heks, Akivasha, tot leven. Maar Akivasha wil zelf de macht hebben en laat haar demonen heersen. Alleen de adem van de god Volka kan nog redding brengen.

avatar van BoordAppel
Deze had ik ff toegevoegd omdat ie volgende week op tv komt. En ik zal vast de grap maken waar ieder1 op zit te w88, dan hoeven jullie t nie meer te doen: ze hadden de film aan de hand van het verhaaltje beter Flauwekull the Conqueror kunnen noemen. Pfff wat word ik moe van mezelf...

GerwinF
BoordAppel schreef:

Hahaha. Hoe zouden ze die als jongen hebben genoemd? Kulletje?

avatar van ThaMovieVoter
Geweldige film, de beste die ik ooit gezien heb!

1,5.

avatar van Lennert
Heerlijk slechte film ***

zit nu een stukje te kijken.. waarom weet ik ook niet, 1 ding weet ik wel, hij komt in de top 10 slechtste films allertijden..
vanzelfsprekend 0,5*

avatar van Pilcrepus
Vreselijk slecht acteerwerk en belabberde muziek, de film heeft helemaal geen sfeer. En in welke fantasietijd speelt het zich af? Iedereen die "shit" roept?

avatar van michelnijmegen
bah bah bah

0,5 *

Wat een kull verhaal!
Verder ook slechte acteurs, slechte muziek, mislukte humor en ja, eigenlijk alles is slecht hieraan..

BRILJANT!!! Lord of the Rings valt er in het niets bij !!!! 1.5 ster.

garlic senior
dit gaat echt een kullt hit worden

GerwinF schreef:

Hahaha. Hoe zouden ze die als jongen hebben genoemd? Kulletje?

Nee Knulletje..

wel redelijke film..de oudere kull films met arnold schwarzenegger waren beter

Beeldmateriaal is goed, hard-rock muziek bij gevechten slecht (niet passend). Verhaal stelt weinig voor en lijkt een samenraapsel van allerlei sagen (kennelijk oorspronkelijk ook een stripverhaal). Natuurlijk zal het goede van het kwade overwinnen. In het geheel best aardig om te zien, maar verwacht niet te veel.

garlic senior
geen kullt hit maar eigenlijk een behoorlijk slechte film, slecht geacteerd en foute achtergrondmuziek maakt het er niet beter op, toch 1 ster vanwege het geinige begin toen de actie wel grappig in beeld werd gebracht

avatar van steventje
Kevin Sorbo is toch de man die gestalte gaf aan Hercules, the legenday journeys?
Van Hercules naar Herkull is nou ook niet zo ver
Kan de film nergens vinden voor schappelijke prijs...

avatar van megaman
Check dit:

Wasn't a third Conan made?

Well yes and no, mostly no. The 3rd Conan film, which was supposed to be entitled "Conan the Conquerer", was set to be shot in the late nineties. However, Schwarzenegger turned down the role so Conan was recast as Kevin Sorbo and the film was renamed "Kull the Conquerer".

avatar van steventje
Gisteren de film eindelijk gezien na enkele jaren me suf gezocht te hebben !
Was vroeger wel een fan van Sorbo in zijn Hercules dagen.
Hier geeft hij ook ongeveer hetzelfde gestalte als Hercules. Zelfde fysieke eigenschappen en oneliners.
De film begon saai maar het 2de deel maakte veel goed vond ik, mooie landschappen en decors.
Al bij al een film om later nog eens te bekijken als ik in een "kulle' bui ben !

avatar van judgepaddy
Priester: "Your bride is over 3000 years old"
Kull oprecht verbaasd: "But she said she was 19"

hahahahaha

ags50 schreef:
Natuurlijk zal het goede van het kwade overwinnen.

Arrch, nu heb je het voor mij verpest

avatar van Reint
Wat ik hiervan tijdens de reclames van en na The 40 Year Old Virgin heb gezien varieerde tussen lachwekkend slecht en tenenkrommend slecht.

avatar van Grendel
Jaren niet gezien. Ik herinnerde me 'm als een stuk beter. De muziek maakt echter een boel goed. Ik ben nog steeds blij dat ik destijds de soundtrack heb gekocht.

avatar van RuudC
Fantastisch! Wat een kaasfilm! Er valt wel duidelijk te zien dat dit verhaal van de hand van Robert E. Howard is, vanwege het grote aantal spierbundels, zwaardgevechten en magie. Kevin Sorbo doet exact hetzelfde als wat hij in de Hercules serie doet. Lekker de held uithangen, zonder er al teveel bij na te denken. Negentig minuten lang actie, intriges en romances. Kull ontmoet leuke karakters, maar mist de oneliners die z’n neef Conan wel heeft. De film heeft de diepgang van een leeg A4’tje en is zo voorspelbaar als wat, maar dat zal me aan mijn reet roesten.

avatar van Thorongil
Geen goede film, maar verbazend genoeg enorm plezant. In vergelijking met de Conan films met Schwarzenegger schiet hij duidelijk wat te kort, maar hij is wel een pak beter dan Red Sonja.
Sorbo, speelt net als in de tv-serie Hercules, behoorlijk goed. Tia Carrere is een lust voor het oog. Special effects vallen best mee voor die tijd. Leuke quotes regelmatig. Juba is echt wel lachen geblazen. Het verhaal is niet echt een rechtstreekse adaptatie van een van de Kull-verhalen van Robert E. Howard, maar bevat voldoende gelijkenissen, zoals de Topaz Throne, dat de tijger een embleem van zijn stam was, dat hij galleislaaf was en dat dus als Atlantische huurling het tot Koning van Valusia schopt.
Op het eind is er een geweldige verwijzing naar een destijds afgewezen Kull-verhaal, meer bepaald de quote By this Axe, I rule. Dit boek werd aangepast en zou een paar jaar later door Howard uitgebracht worden als Phoenix Of The Sword, het eerste Conan verhaal.
Soundtrack is ook goed, en zelfs de rock tune vindt ik persoonlijk wel op zijn plaats. 2-2.25*

avatar van rcuppen79
Geen al te beste verfilming van de gelijknamige pulpverhalen van Robert E. Howard, die ook de verhalen rondom Conan de Barbaar heeft geschreven. Deze film put ook meer inspiratie uit die reeks en is een mengelmoes van verschillende Conan-verhalen, met slechts een aantal elementen uit de Kull-reeks.

Het script van Charles Edward Pogue is rommelig. Ook het acteerwerk is weinig sprankelend. Kevin Sorbo doet zijn rol uit Hercules nog eens dunnetjes over. Hij is hierdoor weinig verassend, maar niettemin één van de betere punten uit de film. Thomas Ian Griffith speelt één van de betere rollen als de valse generaal Taligaro, maar de rest van de cast is vrij matig. Tia Carrere acteert behoorlijk overdreven en is zodoende eerder lachwekkend dan griezelig. De actrice Karina Lombard is vanwege haar accent vrijwel onverstaanbaar, terwijl de acteur Litefoot in een bijrol voor de humor moet zorgen, maar hierin jammerlijk faalt.

Gelukkig valt er visueel nog wel het één en ander te genieten. De decors en kostuums zien er fraai uit, evenals de fotografie van Rodney Charters. De muziek van Joel Goldsmith (de zoon van de legendarische filmcomponist Jerry Goldsmith) is een mix van klassieke muziek en heavy metal. Wonderbaarlijk werkt dit uitstekend bij een film als deze. De trucages van SFX-goeroe Kit West (Raiders of the Lost Ark, Young Sherlock Holmes en Dragonheart) stellen echter zwaar teleur.

Al met al is Kull the Conqueror een vermakelijke film die leuk is zolang ze duurt, maar nergens het niveau haalt van een film als Conan the Barbarian.