Das Merkwürdige Kätzchen (2013)

Alternatieve titel: The Strange Little Cat

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Ramon Zürcher
met Leon Alan Beiersdorf, Matthias Dittmer en Lea Draeger

Simon en Karin zijn een broer en een zus en zijn in de twintig. Ze keren naar huis terug voor een familiebijeenkomst, waar drie generaties zijn bijeenroepen voor het diner onder leiding van een koele, gereserveerde matriarch. In het benauwde appartement in Berlijn waar ze samenkomen gebeurt er heel wat: een wasmachine moet gerepareerd worden, familieleden zitten aan de keukentafel, voeren een experiment uit met een sinaasappelschil, praten over longen en naaien een knop vast die doelbewust werd afgerukt. Er lopen ook een kat en een hond rond.

avatar van beavis
Ben Umstead's 2013 In Cinema: Reflections And Favorites | Twitch - twitchfilm.com

interessant om deze film op 1 te zien staan in een top2013 lijstje

avatar van Verhoeven
Staat op behoorlijk wat eindejaarslijstjes. Ben benieuwd of we die in Nederland nog ergens te zien krijgen ...

avatar van Inland Rabbit
Al 2 jaar achter elkaar in toplijstjes, 2013 en nu de film in Amerika is gearriveerd ook 2014. Wat is er gebeurd met de Nederlandse distributie hiervoor? Met zoveel goede kritiek is dit toch geen film die het verdiend om genegeerd te worden.

Toegeven, het zal niet voor iedereen een makkelijke film zijn. Observatie(humor) tot het extreme doorgevoerd. De kat in de titel is in dit geval metafoor voor nieuwsgierigheid, observatie en verwondering, denk ik. Ook een zekere afstandelijkheid. We zien een dag in het leven van een gezin. Later zou blijken dat het een belangrijke dag is, want in de avond volgt een familiediner. Wat we als kijker zien is aanvankelijk echter een doodgewone dag. Zowel met moeders als oma lijkt iets goed mis, maar echt belangrijk lijkt de film dat niet te vinden. Of wel? Ik zal er nog eens over nadenken.

Eigenlijk gaat deze film niet over de familie, niet op een intens persoonlijk level. De hond gromt graag mee als de kat slaapt en sinaasappelschillen vallen altijd op de witte kant op de grond en nooit op de oranje-; daar gaat de film over. Het zijn kleine dingen die op een dag gebeuren, maar ze zijn op zo'n manier in beeld gebracht dat ze de hoofdrol krijgen. Bepaalde voorwerpen en situaties komen ook terug in de film. Een stukje callback-humor, of is het de ironie van de dag?

Vast niet voor iedereen, maar ik kon er wel wat mee. Deed me ook wel wat aan Club Sándwich (2013) denken, die ik eerder dit jaar zag. Echter, deze film is ook haast literair. Bepaalde observaties worden door de familie zo besproken dat het lijkt alsof je een boek aan het lezen bent. Heel mooi.

avatar van kevin_vp
Sehr merkwürdig!