Cesar Chavez (2014)

Verenigde Staten / Mexico

geregisseerd door Diego Luna
met Michael Peña, Rosario Dawson en Gabriel Mann

De film vertelt het verhaal van de geboorte van een moderne Amerikaanse beweging onder leiding van de beroemde leider van burgerrechten en arbeid-organisator, Cesar Chavez. Verscheurd tussen zijn plichten als gezinshoofd en zijn inzet voor het brengen van waardigheid en rechtvaardigheid voor anderen, omarmt hij non-geweld in zijn strijd voor de rechten van landarbeiders.

avatar van schram101
Michael Peña is een held. Benieuwd hoe hij dit gaat doen. Aardige trailer.

Biopics zijn over het algemeen altijd brave geschiedenislessen, en met deze is dit eigenlijk niet anders. Het is redelijk te behappen kijkvoer en Peña doet het niet eens onaardig, echter het probleem is het vlakke script. De film focust zich op de periode waarin Chavez het symbool wordt van de burgerrechtenbeweging. We zien de totstandkoming van de vakbond, de stakingen, relletjes en discussies, maar we komen eigenlijk niet veel te weten over de persoon Chavez. En dat is jammer, want de man verdiende een betere film.

Een conventioneel portret, gedraaid in warme kleuren, van een Amerikaans-Mexicaanse leider van de arbeidsbeweging en activist voor gelijke rechten met de onmenselijke arbeidsvoorwaarden in de levensmiddelenindustrie als grondtoon. Helaas vond ik dat er nauwelijks sprake was van karakterontwikkeling en vond ik Michael Pena in de titelrol niet overtuigen.

Ook met America Ferrera als de vrouw van Michael Pena. En een kleine rol van John Malkovich.

avatar van missl
Helaas doet Michael Pena niet wat ik van hem verwacht had in deze film. Hij weet er geen meeslepend relaas van te maken, maar houdt alles op afstand. Helaas. Wel een goed verhaal.

Matige biografische film.
Een hoofdrol voor Michael Peña, die ik altijd al goed heb gevonden in bijrollen, maar hier weet hij me niet te overtuigen. Denk dat deze hoofdrol een beetje te hoog is gegrepen voor hem.
Een prima, kleinere rol evenwel, voor John Malkovich.
Het onderwerp uit deze is boeiend genoeg, maar men heeft er geen boeiende film van gemaakt.