Al-Yawm al-Sadis (1986)

Egypte / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Youssef Chahine
met Dalida, Mohsen Mohieddin en Hamdy Ahmed

In 1947 zaait een cholera-epidemie dood en verderf in Egypte. Saddika, een veertigjarige vrouw, leeft in een kelder met haar gehandicapte man. Ze is de wasvrouw voor haar favoriete actrice, Zeinab. Op een dag neemt Saddika's kleinzoon Hassan een vriend mee voor het avondeten. Okka is een showman en een apentrainer en zijn verleidelijke karakter doorboort snel het masker van Saddika. Maar zij probeert Okka te ontmoedigen, omdat ze belangrijkere zorgen heeft. Ze is bang dat Hassan cholera heeft en ze vreest de gezondheidsdienst.

avatar van Donkerwoud
Begin steeds meer respect te krijgen voor de Egyptische cinema en het werk van Youssef Chahine in het bijzonder. Net als in zijn fantastische Bab el hadid ontstaat er een onwaarschijnlijke liefdesgeschiedenis tussen twee contrastrerende persoonlijkheden. Zij is een oudere vrouw die geplaagd wordt door het noodlot en hij is een vrolijke straatartiest met hoop op de toekomst. Tussen de twee ontstaat een soort proces van aantrekken en afstoten.

Het aanstekelijke zit hem hier in de opvallende vrolijke verteltoon waarmee een ontzettend tragisch verhaal verzacht wordt. Ik heb me zowel kapot gelachen om de clowneske fratsen van Okka met zijn aapje als dat ik diep geraakt werd door het melodrama. Wel een zwaktebod is het musical-gedeelte. In eerste instantie vond ik het juist een krachtige manier om de speelse positiviteit van Okka mee vorm te geven, maar in het wat zwaardere gedeelte wordt het juist wat geforceerd.