Che Strano Chiamarsi Federico (2013)

Alternatieve titel: How Strange to Be Named Federico: Scola Narrates Fellini

Italië
Biografie

geregisseerd door Ettore Scola
met Tommaso Lazotti, Maurizio De Santis en Giacomo Lazotti

Wanneer hij negen jaar was las Ettore Scola de krant voor aan zijn blinde grootvader. Op dat moment besefte hij nog niet dat hij weldra bevriend zou worden met één van de journalisten, wiens artikels hij verslond. De krant was van de invloedrijke Marc'Aurelio, de schrijver was Federico Fellini, en het jaar was 1939. Fellini kwam toen aan de kost als journalist, juist voordat hij begon scenario’s te schrijven en vervolgens filmregisseur werd. Scola was voorbestemd om te wandelen in het spoor van de grootmeester. Zo begon een lange relatie tussen twee iconen van de naoorlogse Italiaanse cinema.