ad
  • 8.144.992 stemmen

Bronies: The Extremely Unexpected Adult Fans of My Little Pony (2012)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Laurent Malaquais

Met onder meer: John de Lancie en Lauren Faust

Over Bronies: The Extremely Unexpected Adult Fans of My Little Pony

In 2010 probeerde producent Lauren Faust de tekenfilmserie My Little Pony uit de jaren '80 nieuw leven in te blazen. Ze werkte eerder al aan cartoons als The Powerpuff Girls, dus Faust had de nodige ervaring om er een succesvolle franchise van te maken. De hernieuwde tekenfilmserie werd uitgebracht als My Little Pony: Friendship is Magic (in Nederland uitgebracht als My Little Pony: Vriendschap is Magie) en werd inderdaad een succes. Maar niet alleen meisjes van acht liepen ermee weg, ook jongens en volwassen kerels bleken fans te zijn... Deze Bronies, zoals ze zich laten noemen, staan centraal in deze documentaire.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Raar en intrigerend fenomeen, filmisch overigens totaal niets bijzonders.

avatar van Baldur

Baldur

Kwam dit filmpje toevallig vorige week tegen, apart is het wel te noemen ja :")

Eén - Iedereen beroemd - Brony | Eén

avatar van Nephilim

Nephilim

Tja Bronies.. Wat kan ik er van zeggen? Was benieuwd waarom dit zo populair was bij bepaalde mannen (van tienermeisjes kan ik het namelijk begrijpen).

Vandaar dat ik deze docu heb gezien. Aardig, vermakelijk, keek lekker weg en de Bronies zijn gelukkig met hun hobby. Tis niet mijn hobby maar ach ja ze zullen mijn obsessie met Doctor Who wellicht ook raar vinden.

Maar goed laat ik niet afdwalen. Heb me er goed mee vermaakt.

avatar van Marcellus

Marcellus

Zag hem op Netflix staan en besloot dit eens een kans te geven, hopend dat ik het fenomeen beter zou kunnen leren begrijpen, en dat het de negatieve indruk die ik ervan heb enigszins zou ontkrachten. Helaas is dit alles behalve het geval; als het namelijk iets doet, dan is het het negatieve stereotype bevestigen. Deze docu werpt een zwáár beperkte en mierzoete blik op deze subcultuur en enkele betrokkenen (ouders, maker van de serie etc), die tegen het eind aan uiteraard allen enigszins tot bekering komen. Geen enkele vorm van tegengeluid dus; slechts korte clips van de stigma die even kort word benadrukt in de introductie, welke deze documentaire dus beoogt te ontkrachten door enkel de positieve kanten te belichten.

Even leek het erop dat er daadwerkelijk deskundigen om het hoekje kwamen gluren om zodoende nog wat interessants te melden over deze groep mensen, om vervolgens alleen te vertellen dat dit niet alleen maar autistische zolderdwellers en sociale outcasts zijn. Dit is iets waarvan elk weldenkend wel bewust is lijkt mij, hoewel het hier alsnog gunstig bleek dat dit nog even benadrukt word aangezien de documentaire zich vrijwel uitsluitend focust op de excentriekere figuren of de fans die overduidelijk een steekje los hebben. Of dit nou een luide minderheid is of niet word nooit bekend, want zodra er iemand om de hoek komt kijken die het stereotype zou kunnen ontkrachten, word er abrupt geswitcht naar een figuur wat er op een manier aan voldoet. Je zou bijna denken dat ze het erom doen.

De interessante vragen komen daarnaast nooit aan bod. Zelfs de hamvraag 'Waarom nou deze serie?' word eenvoudigerwijs afgedaan met korte, ondoordachte antwoorden als 'omdat het over vriendschap gaat' (zoals vrijwel elke kinderserie), zonder er op in te gaan. Daarnaast word de duistere zijde achter de beweging, waaronder de grote hoeveelheid pornografische fan-art en photoshops, compleet genegeerd.

Al met al heeft dit meer weg van een promotiecampagne vanuit de beweging dan van een documentaire; goed geproduceerd (daarom geen (0,5*), maar extreem oppervlakkig en subjectief. Op zich weinig mis mee, maar wel als het claimt een objectief beeld te schetsen, want dat is de enige reden dat ik (en vele anderen) deze documentaire wilde bekijken.

Onderhond

Bronies.

Kende het fenomeen. Begreep er alleen helemaal niks van. Ideaal dus om toch maar eens een documentaire van op te snorren, al helemaal als hij je gewoon voor de voeten geworpen wordt. Deze is dan geen slecht vertrekpunt.

Het wereldje wordt wel érg positief voorgesteld. Wie een breder en objectiever beeld wil, krijgt hier maar een beperkte invalshoek te zien. Moet wel zeggen dat de figuren die uitgekozen worden genoeg inkijk bieden in de droevige onderbodem van de beweging, al wil de docu dat dan niet met zoveel woorden zeggen.

Op de vraag waarom de heren dan zo graag MLP kijken worden wordt met wat flauwe statements geantwoord. Wat geleuter over vriendschap, levenslesjes enzo, of de geweldige voice cast, zelfs de machtige animatie wordt als argument gebruikt ... maar uit de clipjes in de docu blijkt toch al snel dat het ware antwoord elders gezocht moet worden, want op al die gebieden heeft de serie niet echt veel te bieden.

Verder is het natuurlijk vooral "aapjes kijken". Veel normaal volk komt er niet voorbij in de docu, en hoewel ze er aardig onschuldig uitzien en het qua community best gezellig lijkt (groot verschil met de bitse Troll 2 docu die ik laatst zag), is het toch niet bepaald normaal gedrag. Als kerel van 16 ga je je niet vol overtuiging in zo'n serie storten om je daarna in een community van gelijkgestemden onder te dompelen. Het lijkt mij dat je als 16 jarige een community opzoekt en het hele MLP gegeven daarbij eerder bijzaak is.

De duistere kant van het Bronies wereldje komt dan wel niet direct aan het ligt, het sluimert doorheen de hele docu. Daarnaast toont het genoeg aspecten van een voor vele mensen onbekende community. Vond het best grappig om zien. Genoeg idioten om mee te lachen, maar ze behouden een soort van sympathie. Da's meestal een lastige balans voor dit soort docus, maar daar komt Malaquais redelijk goed mee weg.

avatar van MeteoraXV

MeteoraXV

ja ik vond het wel leuk. nog nooit een my pony aflevering gezien maar bronies zie ik best vaak. ik houd van subculturen (al doe ik er vaak zelf niet aan mee), en deze film heeft bij een goed en algemene kijk gegeven op de brony subcultuur. ja je hebt vast my little porn porno maar so what, hoezo is dat "duister", dat bepaalde onderwerp was waarschijnlijk gewoon niet als geschikt beschouwd voor de docu of er werd helemaal niet aan gedacht. er is porno voor alles, of het nu the simpsons is of pokemon of weet ik veel, hipster porno, robin hood porno,etc. niets mis mee.