ad

Genre: Drama

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Nabil Ben Yadir

Met onder meer: Olivier Gourmet, Tewfik Jallab en Vincent Rottiers

IMDb beoordeling: 5,9 (361)

Oorspronkelijke taal: Frans

• Google Play Bekijk via Google Play

Over La Marche

1983. Frankrijk wordt geplaagd door ongelijkheid en racistisch geweld. Drie jonge mensen en een priester willen niet langer machteloos toekijken. Ze beginnen aan een protestmars tegen het racisme en voor gelijkheid, 1000 kilometer lang, tussen Marseille en Parijs. Ondanks alle moeilijkheden en weerstand sluiten steeds meer mensen zich aan bij het geweldloze protest.

avatar van Tomtommer

Tomtommer

Ik vond ik dat de sfeerschepping al meteen goed zat. De film wordt ingeluid door twee liedjes over Frankrijk.

Eerst het eerder zwartgallige "L'Hexagone" van Renaud uit de 'donkere' jaren '80 en meteen daarna "La Douce France" van Charles Trenet uit de Franse 'gouden' naoorlogse jaren. Beter kunnen de verschillen niet geduid worden denk ik.

De (jonge) migraten uit de Banlieues leven eerder uitzichtloos bestaan terwijl de autochtone Fransen nog leven in zorgeloosheid (zoals Trenet bezingt "Bercée de tendre insouciance").

De film is helaas nog steeds brandend actueel, zowel in Frankrijk als elders in Europa of Amerika.